Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Pořadatelé Designbloku na místě letošního konání v bývalém konventu Gabriel Loci | Zdroj: Jana Zielinski Pořadatelé Designbloku na místě letošního konání v bývalém konventu Gabriel Loci | Zdroj: Jana Zielinski

My jsme to nevzdali a to je to nejzásadnější. Jana Zielinski vysvětluje, proč se v době pandemie koná Designblok

S Janou Zielinski jsme se sešly uprostřed probíhajícího Designbloku. Ten letos změnil místo, ale vzhledem k probíhající pandemii koronaviru musel do značné míry změnit i podmínky fungování. Nás zajímalo, jak konkrétně probíhaly letošní přípravy, co je vedlo k rozhodnutí ho uskutečnit navzdory okolnostem a jakou mají zpětnou vazbu od designérů samotných.

Jak probíhalo rozhodování, jestli Designblok letos uskutečnit? Radili jste se s epidemiology? 

JANA ZIELINSKI: Samozřejmě. Komunikovali jsme průběžně s hygienickou stanicí hlavního města Prahy a to konkrétně s doktorkou Shumovou, která je zástupkyní paní doktorky Jágrové, ředitelky hygienické stanice. Dále jsme vše komunikovali s hlavním městem Praha, a to s paní radní Třeštíkovou, která taktéž byla v komunikaci s ministerstvem zdravotnictví, hygienou a samozřejmě s ministerstvem kultury. Tito tři byli ve hře.

Velice zásadním komunikačním kanálem bylo právě město Praha, které je zároveň spolupořadatelem Designbloku. Byli to oni, respektive radní pro kulturu Hana Třeštíková, kdo při oznámení nouzového stavu převzala komunikaci za nás, za Signal Festival a za projekt 4+4 dny v pohybu. A patří jí za to obrovský dík.

Zrušení letošního ročníku Signal Festivalu mě nesmírně mrzí, protože jsme byli s Martinem Poštou ze Signalu a s Denisou Václavovou  za 4+4 dny v kontaktu, a stále jsme hledali ideální řešení v rámci vzniklých okolností. A najednou přišel neúprosný lockdown kultury. Týden před festivalem. To je pro Signal samozřejmě hrozná situace. 4+4 dny to, stejně jako my, ještě stihli.

My máme jednu výhodu – Designblok je výstava, a to byl silný argument ministerstva kultury, protože výstavy jsou v tuto chvíli do neděle 11. října povoleny. Z naší strany jsme proto zrušili všechny hromadné akce jako přednášky, workshopy, vernisáže, slavnostní zahájení i slavnostní vyhlášení cen Designbloku, zkrátka všechno, co lze kvalifikovat jako hromadnou akci bylo zrušeno. Přednášky probíhají jako streamy bez publika.

Jedna z expozic na právě probíhajícím Designbloku 2020 | Zdroj: Jana ZielinskiJedna z expozic na právě probíhajícím Designbloku 2020 | Zdroj: Jana Zielinski

Kdo vám pomáhal nastavit bezpečnostní opatření?

JANA ZIELINSKI: Bezpečnostní opatření ve vnitřních prostorách (dělení sektorů A, B) v konventu kláštera jsme vymýšleli s hygienou. Předložili jsme návrh, hygienický plán, přičemž jsme omezili návštěvnost jednotlivých sektorů. Prodáváme časová okna, aby se mezi sebou nemohli jednotlivé skupiny návštěvníků potkat. Roušky, rozestupy, desinfekce jsou naprostou samozřejmostí. Další hygienickou podmínkou bylo oddělení kavárenských provozů od výstavních.

Prostory kláštera jsou výhodou, protože jsou zde jednotlivé výstavní sály a zabraňuje to kumulaci lidí. V jedné místnosti může být maximálně 10 osob, což řešíme přítomností kustodů na každém patře, kteří kontrolují jednak jednotlivé expozice, ale i chodby. Zároveň jsme požádali všechny účastníky Designbloku o spolupráci. Nechtěli jsme na ně přenášet odpovědnost, jde čistě o nápomoc. Nejsme schopni zajistit kustody, kteří by byli v každé expozici. Stejně tak žádáme návštěvníky u vchodu o rozestupy. Vystavovatelům patří obrovský dík, že s námi vytrvali a připravili ve velké většině velmi kvalitní instalace. I když předem bylo jasné, že pro méně lidí než v minulých ročnících.

Designblok se letos přesunul z Výstaviště do bývalého kláštera | Zdroj: CzechdesignDesignblok se letos přesunul z Výstaviště do bývalého kláštera | Zdroj: Czechdesign

Jakou zpětnou vazbu jste měli od samotných vystavujících, báli se někteří a odřekli svoji účast nebo vystavují všichni podle plánu? A měli možnost, vzhledem k okolnostem, bez problémů a případných sankcí, odřeknout svoji účast?

JANA ZIELINSKI: Do poslední chvíle jsme nevěděli, jestli Designblok proběhne. Všem přihlášeným jsme proto nabídli možnost, pokud by nás stát zakázal před začátkem instalace, odstoupit a my bychom jim vrátili 100 % ze zaplaceného poplatku. Naštěstí se tak ale nestalo. V průběhu příprav se ale objevilo několik vystavovatelů, kteří měli strach a domluvili jsme se proto, že vystavovat nebudou a vrátili zpět poplatek. Snažíme se ke všem přistupovat individuálně a myslím, že náš tým s každým intenzivně komunikoval a vše řešil. Ti, co jsou v karanténě, nebo nemocní si všichni zajistili instalace bez nich osobně.

Prostory bývalého konventu na Praze 5, kde se Designblok koná | Zdroj: DesignblokProstory bývalého konventu na Praze 5, kde se Designblok koná | Zdroj: Designblok

Máte zkušenost s komplikovaným ročníkem, kdy DBL ulétla během vichřice střecha a DBL musel skončit dříve. Počítáte, že i letošní DBL bude, vzhledem k limitům, ekonomicky v horší kondici?

JANA ZIELINSKI: Bude v mnohem horší kondici, to už nyní víme. I proto, že je možné prodat jen velmi omezený počet lístků a to 500 na jeden slot do celého sektoru. Navíc někteří sponzoři odvolali svou účast z důvodu pandemie. Je jasné, že pandemie nás zasáhne extrémně. Pro vyvážení poklesu návštěvnosti jsme připravili virtuální výstavu, kde je kompletní virtuální expozice z Gabriela Loci. Za první dny jsme měli přes 10 000 návštěvníků na webu. Vím, že to pro návštěvníky není plnohodnotné, ale chtěli jsme dát možnost zahraničním návštěvníkům, lidem v ohrožených skupinách a nemocným, aby Designblok viděli. Designblok bude k vidění na našem webu až do konce října.

Spousta zahraničních design weeků z důvodu probíhající pandemie, s ohledem na návštěvníky i samotné designéry, festivaly zrušila nebo posunula. Přemýšleli jste, zda DBL neposunout na jaro? A proč jste se nakonec rozhodli ho v době nouzového stavu uspořádat?

JANA ZIELINSKI: Některé festivaly proběhly v pozměněné podobě jako třeba Londýn, některé jako Milano byly zrušené. Je velmi složité teď cokoliv posouvat, protože nikdo na jaře netušil, jaká bude situace na podzim a teď na podzim nemůžeme tušit, jak bude vypadat jaro. My jsme také vázaní povinnostmi vůči hlavnímu městu Praha, které je spolupořadatelem a poskytuje nám grant. Přesunout tento ročník na jaro proto nebylo možné, protože příští kalendářní rok jsme povinni realizovat Designblok 2021. Čerpáme víceletý grant, bylo by to tedy vše velmi složité. Ale nejdůležitější je, že jsme přesvědčení, že český design potřebuje být vidět. I v tomto roce vznikla spousta úžasných novinek a Designblok je jedinečnou příležitostí, jak je představit odborné veřejnosti, médiím i milovníkům designu z řad široké veřejnosti. Věříme, že v době pandemie je zásadní nepřestat pracovat a nepřestat propagovat práce českých designérů.

A poslední trochu osobní otázka. Česká republika se v posledních dnech rozdělila na pomyslné dva tábory – odmítače a podporovače roušek. Do kterého patříte vy?

JANA ZIELINSKI: Jsem určitě pro roušky. Noste je. Myjte si ruce a buďte ohleduplní. Dodržujte opatření, doufejme, že z toho budeme co nejdřív venku. A ještě důležitá věc. Kultura není nadstavba, je to základ. A je důležité ji zachovat. Stejně jako průmysl. A design stojí mezi kulturou a průmyslem. Může přinášet řešení v krizích, činit svět lepší. Je třeba ho podporovat a bojovat za něj.

Ředitelka Designbloku Jana Zielinski | Zdroj: Jana ZielinskiŘeditelka Designbloku Jana Zielinski | Zdroj: Jana Zielinski

Další články