Nalep svůj hlas
Festival začal už ve čtvrtek, to hlavní se ale konalo od pátku do neděle. Workshopy, přednášky, diskuse, módní přehlídky. V rámci off programu byla k vidění výstava prací studentů středních a vysokých uměleckých škol vybraných odbornou porotou. Každý návštěvník dostal bílou kulatou nálepku, kterou mohl nalepit k produktu, který ho oslovil a dát mu tak svůj hlas. Nálepkami se letos nešetřilo ani jinde. Virtuálními nálepkami olepený program, internetové stránky i olepení návštěvníci.
Brno Design Days 2019, zdroj: m.brnenskadrbna.cz
Výlohy jak Brno
V rámci festivalu také proběhla soutěžní přehlídka výloh v centru Brna pod názvem Výlohy jako Brno/Retail Displays. Výloha vytváří první kontakt s potenciálním zákazníkem, podle výlohy se může rozhodnout, jestli do podniku vejde nebo ne. Pravdou je, že povolání aranžér výloh už téměř vymřelo a valná většina výloh byla zaslepena nějakým hrůzným velkoformátovým potiskem, případně je v nich vystaveno zaprášené zboží s vybledlými obaly bez jakékoli kreativity. Osm designérů naaranžovalo výlohy osmi podniků (ZOO Krmiva, Drogerie na Orlí, Optika Richter, Klenotnictví Hanák, Oříšky na České, Vavavoom, Cult of the Road a Polagraph) a předvedli tak v praxi, v čem může design maloobchodníkům pomoci. U veřejnosti to vyhrála výloha Cult of the Road.
Výloha Cult of the Road, zdroj: brnodesigndays.cz/
Papír, textil i kůže
Ačkoli počasí v tyto dny nepřálo, Vlněna ožila nepřeberným množstvím workshopů pro děti i dospělé. Ve většině případů byl kladen důraz na řemeslo a šetrnost k životnímu prostředí. Materiály se používaly recyklované, upcyklované, ekologicky šetrně zpracované, ať šlo o ušití peněženky z kůže nebo vytvoření stříbrného prstýnku.
Brno Design Days 2019, zdroj: facebookový profil Brno Design Days
Materiálem mohl být papír: s dvojicí designérek z Paperlovers, které se zaměřují na ručně šité sešity z recyklovaného papíru, jste si například papír mohli sami vyrobit, s nizozemskou designérkou Lio de Bruin si děti mohly vytvořit dílo z tkaných papírových proužků. Mohla to být látka (vždyť koneckonců jsme ve Vlněně): s uskupením Brno tiskne, které stojí i za projektem Brno šije, si mohli zájemci vytvořit originální tričko pomocí vlasního potisku, ať šlo o tisk z výšky pomocí gumových razítek, frotáž nebo sítotisk; osobité tričko jste si mohli vykouzlit i pomocí jehly a příze se Zašívárnou. S kůží se naučili pracovat návštěvníci workshopu estonské designérky MANi leather. A kdo se chtěl na módu podívat z etické stránky, mohl navštívit workshop Terezy Volmutové a Kristýny Hrubanové ze společnosti NaZemi, které nastínily společenské a ekologické problémy, jež se s textilním průmyslem vážou.
Zpečetěno
Koho by nebavilo pracovat s tradičním materiálem, ten mohl přijít na workshop Heleny Flodrové a Ondřeje Žilky, kteří na své podomácku vytvořené 3D tiskárně osvětlovali princip 3D tisku, učili zájemce tiskárnu obsluhovat a nakonec si každý navrhl, vytiskl a sestavil pečetidlo s vlastními iniciálami. Helena Flodrová je zároveň zakladatelkou projektu 21 g, série šperkovnic, pokladniček a schránek vytvořených právě na 3D tiskárně.
Brno Design Days 2019, zdroj: facebookový profil Brno Design Days
Hudba rostlin
Řemeslné dílny doplnila svými hudebními workshopy Nikol Strobach, hudebnice experimentující s propojováním živých rostlin se syntezátory. Děti si zde mohly ozvučit libovolné ovoce nebo zeleninu. A kdo si chtěl zazahradničit, mohl navštívit dílnu množení a sázení rostlin Kvítka v bytě.
Brno Design Days 2019, zdroj: m.brnenskadrbna.cz
Punk, který zachraňuje
Vždy trochu punková akce mezi kabely a odhalenými omítkami dokonale oživuje dlouho zapomenutá a opomíjená místa. Vchází do budov, které byly na poslední chvíli zachráněny před destrukcí a mapuje přerod z omšelého v zářivě naleštěné. Svým způsobem je to kolaudační oslava záchrany architektonicky unikátních brněnských památek.
Brno Design Days 2019, zdroj: facebookový profil Brno Design Days
První dojem
A jak tedy může design pomoci drobným podnikatelům? Originální výloha přitáhne pozornost návštěvníků, stejně jako originální obal či propracované logo a sjednocený vizuál navržený odborníky. To vše rozhoduje o tom, jestli si produkt získá svého zákazníka. Konkurence v jakémkoli odvětví je veliká a většina zákazníků dá na první dojem. A ten by měl být v pozitivním slova smyslu silný.