Můj stůl trvá vyrobit tři měsíce. Číňané jich udělají stovky denně. Jiří Krejčiřík jde do boje s plagiátorskou velmocí, jež mu krade nápady

Vlevo: Jiří Krejčiřík s brýlemi, které navrhnul pro Alexmonhart brand | Foto: Adriana Fialová / vpravo: stolek Rosette |  Foto: Gabriela Knýblová Vlevo: Jiří Krejčiřík s brýlemi, které navrhnul pro Alexmonhart brand | Foto: Adriana Fialová / vpravo: stolek Rosette | Foto: Gabriela Knýblová

Patří mezi jedny z nejtalentovanějších osobností české designérské scény. Jiří Krejčiřík dokázal svým renesančním a nekompromisním přístupem k tvorbě zaujmout u nás i v zahraničí. Bohužel úspěch má však i odvrácenou tvář. V prosinci totiž zjistil, že jeho produkty prodává čínský online shop. Co s tím zmůže designér z malé země uprostřed Evropy? Když se nevzdá, překvapivě mnoho!

Nedávno jsi na svém Instagramu zveřejnil fotografie plagiátů svých výrobků, které prodává čínský server AliExpress. Jak ses o tom dozvěděl?

JIŘÍ: Narazila na ně moje stážistka.

Které tvoje práce nabízeli?

JIŘÍ: Stůl Kalokagathos. To je ten z masivního třešňového dřeva, inspirovaný estetikou antického Řecka, se kterým jsem byl na Milan Design Weeku v roce 2021. Zde byl možná právě i uloven nějakým čínským lovcem výrobků, ti na veletrhy tohoto typu jezdí lovit současné trendy.

Vlevo: stůl Kalokagathos | Zdroj: Jiří Krejčiřík / vpravo: svítidlo Luna | Zdroj: Jiří KrejčiříkVlevo: stůl Kalokagathos | Zdroj: Jiří Krejčiřík / vpravo: svítidlo Luna | Zdroj: Jiří Krejčiřík

Stůl Kalokagathos | Zdroj: Jiří KrejčiříkStůl Kalokagathos | Zdroj: Jiří Krejčiřík

Byl jsi z fotografie schopný poznat, jakou kvalitu budou plagiáty mít?

JIŘÍ: Nejenže ukradli samotný výrobek, ale i moje fotografie, které opatřili svým logem a prostřednictvím kterých svůj „plastkvil“ nabízeli. Výsledný výrobek, který byl vidět pouze na videu, jež se zobrazilo po kliknutí na mou fotografii, byl totiž vyroben z béžového plastu a byl značně redukovaný i po stránce detailů. Tudíž, co se týká kvality, tak možná na chatu k bazénu…

Předpokládám, že rozdíl byl hlavně v ceně. Jak se tvoje a jimi nabízená částka liší? A šlo by vůbec za jejich cenu zhotovit stejně kvalitní výrobek?

JIŘÍ: Rozdíl byl hlavně v kvalitě a materiálovém provedení. Moje stoly jsou ručně vyráběny v limitovaných edicích z masivního dřeva. Čínský plagiát je kompozitní plast, vstřikolisovaný do ocelové formy. Moji řemeslníci vyrobí jeden za tři měsíce ruční práce. Čínská strana jich dokáže vyrobit stovky denně. Můj stůl má spoustu komplikovaných truhlářských detailů, které zručnému řemeslníkovi trvají vyrobit týdny čistého času. Následně je celý stůl nutno ručně přebrušovat, což opět díky detailům, jakými jsou kanelury na stolových nohách, trvá desítky hodin čistého času. Rozdíl v ceně byl přibližně sedminásobný. Tudíž, odpověď je, že za stejnou cenu není možné realizovat stůl v dřevěném provedení v této kvalitě, v jaké ho dokážou vyrobit moji řemeslníci.

Annes Altar | Foto: Gabriela KnýblovaAnnes Altar | Foto: Gabriela Knýblova

Jaké kroky jsi po zjištění, že AliExpress prodává plagiáty tvé práce, udělal?

JIŘÍ: Konzultoval jsem věc s několika právníky, Velvyslanectvím České republiky v Číně, CzechTrade v Číně a s Evropskou komisí na ochranu duševního vlastnictví. Velké díky patří především panu Červinkovi z čínské pobočky CzechTrade, kde mi zprostředkovali vypracování a překlad výzvy v anglickém i čínském jazyce, které jsem následně rozeslal na čínského prodejce i AliExpress, jenž následně inzerát čínskému prodejci odstranil.

Svítidlo Luna | Foto:  Marek KubáčekSvítidlo Luna | Foto: Marek Kubáček

Setkal ses po zveřejnění jejich krádeže i s podobnými zkušenostmi u jiných českých designérů?

JIŘÍ: Bohužel ano. Primárně se podobná situace děje však spíše firmám.

Věříš, že má smysl bojovat i proti tak vzdálenému a mocnému soupeři, jako je Čína?

JIŘÍ: Je to smutné, ale pokud nemáte výrobek registrovaný jako průmyslový vzor, tak kromě toho, že můžete firmě poslat výzvu, tak jak jsem to udělal já, s tím nic moc víc nezmůžete. Pak jenom doufat, jestli na základě výzvy výrobek stáhne, nebo ne.

YKB | Monumental chandelier | Foto: Gabriela KnýblováYKB | Monumental chandelier | Foto: Gabriela Knýblová

Pro spoustu lidí zůstávají produkty designérů nedostupné. Ceny bývají často astronomické. Neměl bys třeba pochopení pro mladou rodinu, která si nemůže dovolit originál, a proto zvolí výrazně levnější plagiát a neřeší otázky duševního vlastnictví?

JIŘÍ: Asi to není nic, co bych odsoudil. Pochopení pro to mám. Nicméně problém je v tom, že takovýmto konáním kupující plagiátora podporuje. Přijde mi proto správné se v tomto smyslu chovat vědomě a radši se porozhlédnout po výrobku, který je za dostupnou cenu od jiné firmy.

Řada lidí v diskuzi u tvého příspěvku zmiňovala, že můžeš být svým způsobem hrdý, že si plagiátoři vybrali tvůj výrobek. Napadlo tě to na chvíli?

JIŘÍ: Popravdě jsem měl úplně jiné myšlenky. Celá situace mě dost rozhodila a celá následující snaha s tím něco udělat mě na pár následujících týdnů hodně vyčerpávala.

Kávové stolky Odyssey & Kalokagathos | Zdroj: Jiří KrejčiříkKávové stolky Odyssey & Kalokagathos | Zdroj: Jiří Krejčiřík

Budeš teď při navrhování víc obezřetný? Lze něčemu takovému vůbec předejít?

JIŘÍ: Jediná cesta, jak tomuto lze předejít, by byla registrace průmyslového vzoru. Nicméně registrace, která by se vztahovala na celý svět, se pohybuje ve statisících a je platná jen na určitou dobu. To je také zároveň důvod, proč do registrace většina designérů a menších firem neinvestuje.

Cloud Nocturne, Inlaid dining table | Zdroj: Jiří KrejčiříkCloud Nocturne, Inlaid dining table | Zdroj: Jiří Krejčiřík

A poslední otázka. S plagiátorstvím se setkáváme často i v našem českém prostředí. Výjimkou nejsou ani případy krádeží mezi spolužáky, kolegy nebo pedagogem a studentem. Bylo by pro tebe těžší, kdyby tvoji práci kopíroval někdo z Česka, nebo to nehraje žádnou roli?

JIŘÍ: To asi záleží na konkrétní situaci. Nicméně mám pocit, že v tomto případě se tím především ztrapní druhá strana. Speciálně v českém prostředí, kde je designérská scéna propojená, si to všichni mezi sebou řeknou.

Související

Spravedlnost funguje i v designu. Český výrobce M&T vyhrál plagiátorský spor o podobu kliky, se kterou vyhrál Red Dot
Ostatní

Spravedlnost funguje i v designu. Český výrobce M&T vyhrál plagiátorský spor o podobu kliky, se kterou vyhrál Red Dot

Nikol Galé - 24. 6. 2022 - 5 min.

Udržitelnost je v Česku často jen marketingová nálepka, říká designér a milovník lety prověřené kvality Jiří Krejčiřík
Produktový design

Udržitelnost je v Česku často jen marketingová nálepka, říká designér a milovník lety prověřené kvality Jiří Krejčiřík

Tereza Urban - 13. 9. 2021 - 2 min.

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař
Ostatní

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař

Tereza Urban - 19. 10. 2020 - 2 min.

Kdo nekrade, není Čech. Plagiátorské kauzy, které kazí život designérům
Produktový design

Kdo nekrade, není Čech. Plagiátorské kauzy, které kazí život designérům

Nikol Galé - 28. 8. 2020 - 9 min.

Vycházející hvězda českého designu. Jiří Krejčiřík balancuje mezi antikou a Plečnikem a sbírá jednu cenu za druhou
Interiér a architektura

Vycházející hvězda českého designu. Jiří Krejčiřík balancuje mezi antikou a Plečnikem a sbírá jednu cenu za druhou

Petra Boháčová - 14. 1. 2020 - 3 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení