Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Designérka Mária Kobelová ve své dílně | Foto: Klára Kudláčková Designérka Mária Kobelová ve své dílně | Foto: Klára Kudláčková

Moje šperky jsou cukrovím pro oči. Designérka Mária Kobelová tvoří euforické klenoty inspirované tvary života

Do svého ateliéru na Smetanově nábřeží nás pozvala designérka Mária Kobelová, jejíž šperky jsou charakteristické organickými tvary a výrazným rukopisem. Přestože jsou vyrobeny z tvrdého kovu, jejich linie evokují měkkost a přímo vybízí k doteku. Koncept celé Máriiny značky ale u šperku nekončí. V jejím portfoliu najdete keramickou tvorbu i objekty většího měřítka, které přesahují do volného umění. Máriina tvorba je plná životní euforie, do které jsme pronikly v rozhovoru o šperku i o štěstí.

Šperky od Márii Kobelové koupíte na e-shopu CZECHDESIGN nebo na webu designérky.  

Mário, typická první otázka pro šperkaře – jaká byla tvá cesta ke šperku?

MÁRIA: Moje cesta začala už na střední škole užitkového výtvarnictví v Kremnici, kde jsem se učila v oboru klenotnictví. Pak jsem pokračovala na plzeňskou Fakultu umění a designu na šperk a následně i na keramiku. Tam jsem se naučila pracovat s formou, ale také praktické dovednosti jako práci s počítačovými programy, prezentaci projektu nebo spolupráci s firmou. Při škole jsem absolvovala několik zlatnických stáží a praxí. Vlastní šperky jsem dlouho dělala jen po večerech a často i po nocích, tak také vznikla před třemi lety první kolekce USUS. S tou jsem se zúčastnila Designbloku, který mi hodně pomohl k získání klientely. Dnes mám to štěstí, že se šperkem živím.   

Mária Kobelová představuje šperky ve své dílně. | Foto: Klára KudláčkováMária Kobelová představuje šperky ve své dílně. | Foto: Klára Kudláčková

Co je pro tebe při tvorbě důležité? Co tě inspiruje k tvému originálnímu rukopisu? 

MÁRIA: Miluji organiku a přirozenost. Snažím se i ke způsobu fungování své značky přistupovat autenticky – šperky dělám po kusech, každý kus projde pod mýma rukama. Když mám dělat desítky šperků za sebou, připomíná mi to pásovou výrobu ve fabrice, a to mi nepřijde šťastné. Vím, že to budu muset brzy řešit, aby má tvorba neztratila to, na čem ji zakládám. Organiku pak zpracovávám v tvarosloví. Když dostanu do rukou hmotu, tvar mi pod nima roste sám. Některé detaily vznikají omylem, ale ponechávám je tak. Šperky vnímám jako malé objekty nebo sochy. Inspirují mě křivky, ty jsou pro mé smysly jako magnet. V první kolekci USUS jsem vycházela z tvaru modelářského nářadí, se kterým jsem se seznámila, když jsem pomáhala s restaurátorstvím ve Státní opeře. Tvary předmětů mi občas přijdou krásné samy o sobě, tak proč je nevyzdvihnout. Převedením a stylizováním těchto obyčejných předmětů do šperku se z nich stávají takové symboly kreativity. Koncepty šperků hledám ale hlavně v životě a pocitech. 

Hledání tvarové harmonie je pro tvorbu Márie Kobelové určující. | Foto: Archiv Mária KobelováHledání tvarové harmonie je pro tvorbu Márie Kobelové určující. | Foto: Archiv Mária Kobelová

Hledání tvarové harmonie

Kromě šperku jsi vystudovala keramiku. Přesah do modelování tvarů je v tvé tvorbě dobře patrný. Jak vnímáš prolínání mezi těmito obory? 

MÁRIA: Myslím si, že díky zkušenosti s keramikou a vášni pro design nejsem klasická šperkařka. Keramika mě naučila výrobě forem, rozmýšlení nad produktem jako objektem, ale především citu pro design jako takový a zálibu v křivkách, tvarosloví a měkkosti materiálu. Je také důvodem, proč některé šperky dělám ve větším měřítku.

Jak je to pak s nositelností těchto konceptuálních šperků? 

MÁRIA: Šperk vnímám jako vyjadřovací prostředek a to platí především u šperků větších rozměrů. Takový šperk najde využití třeba při módní přehlídce, vypadá skvěle na fotografiích, ale při troše odvahy ho můžete nosit kamkoliv. V budoucnu bych to ráda posunula ještě blíže k volnému objektu a designu.

Proces výroby šperků | Foto: Archiv Mária KobelováProces výroby šperků | Foto: Archiv Mária Kobelová

Takové objekty si vlastně vytváříš ve formě mobiliáře a instalačních prvků pro vlastní šperky.

MÁRIA: Záleží mi na tom, jak jsou šperky v galeriích prezentovány. Instalační doplňky šperky vyzdvihnou a jsou součástí jejich konceptu. V kolekci USUS jsem například myšlenku špachtlí aplikovala i na podstavce modelované ze sádry. Pro poslední kolekci EUPHORIA jsem použila snový materiál parafín, se kterým jsem kdysi pracovala v rámci projektu pro zahraničí. Dotvářím si i vizitky a krabičky, kde zase čerpám ze zkušenosti se zlacením. Snažím se držet autentické práce a propojovat vše, co jsem se v životě naučila a dále se v tom zdokonalovat. Zbytek je dílem osudu, ten věci dotvoří tak, že nakonec dávají smysl. 

Instalace kolekce EUPHORIA na Designbloku 2020 | Foto: Lucie DesmondInstalace kolekce EUPHORIA na Designbloku 2020 | Foto: Lucie Desmond

Druhou kolekci SOFA jsi prezentovala na přehlídce módní návrhářky Daniely Peškové v rámci Mercedes Benz Prague Fashion Week. Šperky a Danieliny modely jsou v úžasné symbióze. Vznikaly obě kolekce ve vzájemné spolupráci? 

MÁRIA: Na kolekcích jsme obě pracovaly nezávisle na sobě, protože nás ale spojuje podobný cit pro design, kolekce nám dohromady dávaly smysl. Daniela si v tvorbě drží svůj rukopis, její práce se mi moc líbí. Pořád si k ní chodím modely prohlížet, protože má ateliér jen pár kroků od toho mého ve SmetanaQ. Daniela mými šperky doplnila přehlídku a přizvala mě k účasti na zkoušení, stylingu a dalších procesů před i při události. Díky této spolupráci jsem si vytříbila i vlastní styl.

Šperky Márie Kobelové doplňují přehlídky návrhářky Daniely Peškové, s níž sdílí podobný cit pro design. | Foto: Archiv Mária KobelováŠperky Márie Kobelové doplňují přehlídky návrhářky Daniely Peškové, s níž sdílí podobný cit pro design. | Foto: Archiv Mária Kobelová

Co je to štěstí?

Před pár týdny jsi na Designbloku představila novou kolekci šperků EUPHORIA, která dokonce získala titul nejlepší kolekce šperků z celé přehlídky. Byl to pro tebe moment plný euforie? 

MÁRIA: Určitě ano. Z typů euforií mě aktuálně nejvíce vystihuje ta životní, která je právě o úspěchu, osobním uznání a spokojenosti se svou prací. Do letošního Designbloku jsem dala hodně úsilí, sama jsem si vytvořila instalaci a byla jsem v ní přítomná každý den. Podle mě je prezentace velmi důležitá, designér by se neměl bát produkty představit, mluvit o nich, nestačí na výstavě jen stát. Vyplatilo se mi to, po Designbloku se strhla lavina objednávek, ozvalo se mi mnoho zájemců o novou kolekci i zakázkovou výrobu. Potěšila mě i reakce návštěvníků, která byla velmi pozitivní.

Za šperky EUPHORIA získala Mária ocenění Designbloku. | Foto: Archiv Mária KobelováZa šperky EUPHORIA získala Mária ocenění Designbloku. | Foto: Archiv Mária Kobelová

Co stojí za kolekcí EUPHORIA a jak jsi abstraktní pocit zpracovávala v médiu šperku?  

MÁRIA: Jsem šťastná a přátelé se mě občas ptají proč. Na začátku jsem si tedy položila otázku co je štěstí a kolekci zpracovala jako pohled na různé jeho podoby, protože každého dělá šťastným něco jiného. Kolekci jsem rozdělila na euforii životní, párty, sexuální a euforii lásky. Každá pracuje s vlastním tvarovým vyjádřením a se zasazenými kameny. Šperky ze sexuální euforie jsou doplněny českým granátem, párty šperky černým diamantem, láska je určená nevinností čirého diamantu a životní euforie kombinuje barevné kameny a připomíná tak cukroví. Druhy se mezi sebou doplňují. Celou kolekci provází mé myšlenky, vycházela jsem ze svých pocitů i ze své potřeby tvořit a myslím, že to do sebe hezky zapadlo. Pracovala jsem na kolekci hodně dlouho, trvalo, než jsem našla ucelený koncept a ideální tvary. Například euforii lásky definuje tvar kapky, ale s tím už tady pracuje spousta šperkařů. Chtěla jsem vyvinout svou vlastní kapku. 

Euforie lásky z kolekce EUPHORIA | Foto: Vojtěch VeškrnaEuforie lásky z kolekce EUPHORIA | Foto: Vojtěch Veškrna

Myslím si, že pocit euforie je pro nás v posledních dnech daleko vzácnější. Jak na tebe jako designérku s vlastní značkou dopadá pandemická krize? Mají v této době lidé zájem nakupovat autorský šperk, který část české populace stále vnímá jako zdánlivě nedostupný luxus? 

MÁRIA: Zákazníci se mi i přes krizi ozývají, myslím si, že si chtějí dělat radost a také podpořit české autory. Po množství objednávek, které přišly po Designbloku, mi aktuální situace spíše zachrání život. Karanténu vnímám jako možnost zpomalit a odpočinout si. Některé obchody jsou teď zavřené, takže si to mohu dovolit. Učím se, že nemohu vyhovět všem a situace mi v tom trochu pomáhá. V karanténě doháním pracovní resty, ale také se více věnuji sama sobě, chci se naučit dělat makronky – přitažlivý tvar, který se dá jíst.

Prsteny z kolekce EUPHORIA jsou potravou pro oči. | Foto: Vojtěch VeškrnaPrsteny z kolekce EUPHORIA jsou potravou pro oči. | Foto: Vojtěch Veškrna

Cukroví pro oči i duši

Za sebou máš tedy tři kolekce šperků. Která kolekce nebo konkrétní šperk je ti osobně nejbližší? 

MÁRIA: Moje nejoblíbenější je nová kolekce EUPHORIA, především prsten XXX ze sexuální euforie a náušnice Štěstí z euforie lásky. Šperky z životní euforie jsou mi celkově tvarově příjemné. Říkám o nich, že jsou takovým tvarovým cukrovím pro oči. Tvůj mozek ví, že je sníst nemůžeš, že je ani nejde zmáčknout, ale tvar a zpracování tě k tomu vybízí.

Prsten XXX s českými granáty z kolekce EUPHORIA | Foto: Vojtěch VeškrnaPrsten XXX s českými granáty z kolekce EUPHORIA | Foto: Vojtěch Veškrna

Kdo jsou tví zákazníci? 

MÁRIA: Nechci příliš generalizovat, ale řekla bych, že zákazníci jsou lidé různých oborů se smyslem pro design a tvarosloví, které je možná podobné i architektuře. Nakupují u mě lidé z Česka, Slovenska, ale i z Francie nebo Portugalska. I když ke mně chodí dost mužů, šperky většinou kupují pro ženy. Šperky sice na ženách prezentuji, ale hodí se i pro muže. Obecně si myslím, že design by měl být pro všechny, proto se snažím v kolekcích nabízet menší cenově přístupnější šperky. Aby se design mohl posouvat správným směrem, musí mít možnost proniknout mezi lidi. 

Instalace na Designbloku sklidila mezi návštěvníky úspěch. | Foto: Archiv Mária KobelováInstalace na Designbloku sklidila mezi návštěvníky úspěch. | Foto: Archiv Mária Kobelová

Máš nějaký vzor ze světa šperku nebo designu? 

MÁRIA: Z české scény obdivuji Lucii Koldovou. Líbí se mi, jakou tvarovou řeč používá, ale oceňuji také názvy produktů. Na to se často zapomíná, ale takové detaily jsou důležité. Ze zahraničí sleduji tvorbu Patricie Urquioly. Dělá krásné pohovky, měkké linie. Na takové tvary se šperkaři většinou nezaměřují, myslím si, že mě to odlišuje.

Šperkařka Mária Kobelová v showroomu SmetanaQ | Foto: Klára KudláčkováŠperkařka Mária Kobelová v showroomu SmetanaQ | Foto: Klára Kudláčková

Děkujeme Márii za příjemný rozhovor a pozvání do ateliéru. 

Další články