Nová hala pro údržbu tramvají vyrostla v nejstarší brněnské vozovně v Pisárkách. Díky ní se zlepší denní péče o tramvaje a urychlí se i noční odbavení vozů. Stavba je další z etap celkové modernizace vozovny.
Celá hala má tvar průjezdného hranolu. Hlavní portál stavby je proveden v jasně červené, což je základní barva města Brna. Venkovní opláštění je naopak tvořeno 108 šedivými hliníkovými pyramidami. Ty díky perforaci odráží zhruba polovinu hluku než běžný povrch, a pomáhají tak snižovat hlukový smog.
Venkovní opláštění tvoří hliníkové pyramidy. | Foto: FB DPMB
Nová hala ovlivňuje podobu veřejného prostoru
„I když jde o utilitárně racionální provozní objekt pro očištění a ošetření vozů tramvají před jejich odstavením do následujícího dne, přesto se jedná o významný architektonický objekt, který v alejové ulici vytváří 117 metrů dlouhou fasádu, respektive silně ovlivňuje tvář dopravního podniku ve veřejném prostoru,“ popisují autoři David Kudla, Tomáš Surý, Filip Malý a Tomáš Fries ze studia dkarchitekti.
Tunelem projde denně asi 130 vozů. | Foto: FB DPMB
Na údržbu mohou nahlížet i kolemjdoucí
Průjezdná hala má jen jedno velké okno s plochou 129 metrů čtverečních. To umožňuje návštěvníkům nahlížet na večerní revizi, kterou vozy prochází před dalším provozem, a spojovat tak život uvnitř a vně haly. Během večerní a noční údržby halou projde asi 130 vozů.
Hala je další z etap modernizace vozovny. | Foto: FB DPMB Modernizace začala již v roce 2018. „Stavba nové haly je součástí modernizace vozovny Pisárky, během které dojde navíc k zastřešení prostoru mezi novou halou a stávající vozovnou,“ uvádí Dopravní podnik města Brno. Nově vzniklý prostor pak bude sloužit ke krytému stání tramvají, a bude je tak chránit před náročnými povětrnostními podmínkami. Stavbu navrhli architekti ze studia dkarchitekti. | Foto: FB DPMBNová hala je druhou etapou modernizace vozovny