Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Konferenční stolek Swell a jeho autoři - Terezie Lexová a Štěpán Smetana | Zdroj: archiv autorů Konferenční stolek Swell a jeho autoři - Terezie Lexová a Štěpán Smetana | Zdroj: archiv autorů

Mladý design do českého obýváku. Představujeme 5 značek, které se soustředí na výrobu nadčasového a netradičního nábytku

Kam směřuje mladá česká designérská scéna a kdo na ní v současnosti září? Nejen nová jména, ale také stálice na poli českého designu představily i loni na Designbloku nábytek a doplňky, které dokážou zpestřit nejeden interiér. Pokud hledáte inspiraci pro svůj byt či kancelář, chcete někoho potěšit anebo jen zůstat v obraze, tak právě vám přinášíme pětici designérů a značek, které nás zaujaly.

Terezie Lexová a Štěpán Smetana

Konferenční stolek Swell a jeho autoři - Terezie Lexová a Štěpán Smetana | Zdroj: archiv autorůKonferenční stolek Swell a jeho autoři - Terezie Lexová a Štěpán Smetana | Zdroj: archiv autorů

Terezie Lexová a Štěpán Smetana tvoří duo, které se zrodilo roku 2018 během studia v Ateliéru produktového designu na UMPRUM. Dvojice se zabývá produktovým designem, řešením interiérů, scénografií i drobnou architekturou. „Důležitým milníkem je pro nás vznik naší první kolekce zrcadel Mirror Stage, u které jsme si ověřili, že si nerozumíme pouze jako přátelé, ale i to, že máme na projekty stejný názor a dokážeme se podpořit a doplňovat i v tomto ohledu,“ popisuje Terezie se Štěpánem.

Na posledním Designbloku představila dvojice novou kolekci konferenčních stolků Swell. V kolekci se nachází celkem čtyři typy víceúrovňových konferenčních stolků z ručně ohýbané překližky. „Zvlněné“ stolky vznikly, stejně jako ostatní produkty této dvojice, pomocí experimentu s formou běžných produktů a materiálů, u nichž často testují jejich limity a přenáší je do jiné roviny, než je pro ně typické. 

Kolekce stolků Swell byla představená na loňském Designbloku, kde získala ocenění za Nejlepší novinku designéra. | Zdroj: archiv autorůKolekce stolků Swell byla představená na loňském Designbloku, kde získala ocenění za Nejlepší novinku designéra. | Zdroj: archiv autorů

„Možná právě tento přístup k experimentu je posléze i vizuálně charakteristický pro naše produkty. Spojuje je určitý minimalismus, ve kterém se schovává pohyb a svým způsobem možná i trochu drzost vůči materiálu, doufejme také rafinované řešení technických detailů, říká Terezie se Štěpánem, jejichž tvorbu jste mohli zahlédnout i v ulicích našich měst. Ať už v Praze, nebo v Brně společně vytvořili mnoho výloh, které dokážou nejen osobitě reprezentovat produkty, ale taky poutat pozornost kolemjdoucích.

Stolky Swell jsou vyrobeny z ručně ohýbané překližky. | Zdroj: archiv autorůStolky Swell jsou vyrobeny z ručně ohýbané překližky. | Zdroj: archiv autorů

Nejspíš jsme oba opravdu perfekcionisté a až tvrdohlavě si jdeme za tím, co jsme si vysnili,“ říká dvojice a dodává: „Ke každému projektu či navrhovanému produktu přistupujeme zodpovědně, a i malý detail, jak v konceptu či v provedení, je pro nás důležitý.“ To dokazuje nejen velké spektrum různorodých projektů, ale také ohlasy od veřejnosti a úspěchy, mezi které v minulém roce přibyla Cena Designbloku v kategorii Nejlepší novinka designéra za již zmíněné odkládací stolky Swell. Už nyní je jasné, že podobná ocenění budou tomuto mladému duu jen přibývat.

Monotropa 

Mezi prvními produkty Monotropy nalezneme kolekci nábytku Berber. | Foto: Ariadna PuigdomenechMezi prvními produkty Monotropy nalezneme kolekci nábytku Berber. | Foto: Ariadna Puigdomenech

Teprve loni založená značka Monotropa přichází s autentickými kolekcemi, které se nesnaží následovat určité styly nebo novodobé trendy, ale jít svou vlastní cestou. „Jednotlivé kolekce jsou inspirovány buď konkrétním místem a jeho příběhem, nebo výrobní technikou, a je důležité, aby spolu vzájemně dokázaly komunikovat,“ říká o Monotropě její zakladatelka Klára Janypková.

Nejen studium na ČVUT, ale také spolupráce se studiem Dechem nasměrovaly Kláru k založení jak Monotropy, tak RA studia, které vytvořila v roce 2019 s francouzskou designérkou s tuniskými kořeny Chahrazed Krichene. RA studio se snaží najít a odstraňovat rozdíly obou zemí, respektovat tradice a kombinovat rukodělné techniky Afriky s průmyslovými výrobky Evropy. Podobné znaky, jako je odkaz na tradici a respekt k řemeslu, nese právě i Monotropa. 

Klára Janypková spolupracuje v rámci Monotropy s různými umělci. Zde kolekce váz Dunes ve spolupráci s Tomášem Kučerou. | Foto: Anna PleslováKlára Janypková spolupracuje v rámci Monotropy s různými umělci. Zde kolekce váz Dunes ve spolupráci s Tomášem Kučerou. | Foto: Anna Pleslová

Na Monotropu jste poprvé mohli narazit na loňském Czech Design Weeku nebo Designbloku. | Foto: Viktorie MacánováNa Monotropu jste poprvé mohli narazit na loňském Czech Design Weeku nebo Designbloku. | Foto: Viktorie Macánová

Klára Janypková netvoří Monotropu sama, ale spolupracuje s umělci a designéry napříč různými odvětvími. Na skleněné kolekci Dunes spojila své síly s designérem Tomášem Kučerou a nástěnné ilustrace, které jste mohli vidět na Designbloku, vytvořila pro Monotropu mladá ilustrátorka Dorkas Jandová. Právě loňský Designblok se spolu s Czech Design Weekem stal pro Monotropu milníkem, protože to byla místa, kde se tato mladá značka poprvé představila veřejnosti.

Během tvorby kolekcí hledá Klára rovnováhu mezi uměleckým výrazem a funkčností. „Při výrobě často balancujeme na hranici vyrobitelnosti se zachováním té nejlepší kvality a zároveň všechny produkty pochází z rukou těch nejlepších řemeslníků, kteří jsou mistry ve svém oboru,“ dodává Klára. I díky kvalitnímu zpracování, autenticitě a maximální funkčnosti produktů se stává z Monotropy značka, kterou se minimálně za nás vyplatí sledovat.

Matěj Janský a Cyril Dunděra

Zleva Cyril Dunděra a Matěj Janský / MC Shelf a křeslo Hiroi | Foto: František SvatošZleva Cyril Dunděra a Matěj Janský / MC Shelf a křeslo Hiroi | Foto: František Svatoš

Studium na UMPRUM podnítilo i další autory ke spolupráci – Cyril Dunděra a Matěj Janský tvoří společně od roku 2019 a netají se vysokými ambicemi i přátelským přístupem: „Aktivně usilujeme o spolupráci s firmami v zahraničí. Srovnání s globální scénou je beztak nevyhnutelné. Jako janskydundera máme opravdu velké ambice. Jako Matěj a Cyril se ovšem nebereme příliš vážně. Myslíme si, že to klienti poznávají a je jim s námi dobře.“

„Soustředíme se hlavně na nábytek, protože nám dává smysl, je stále relevantní. Nechceme mít výčitky svědomí, že prostředí zaplavujeme dalšími doplňky. Místo takzvaného ‚designového‘ předmětu bychom klientům raději doporučili koupit si umění,přiznávají Matěj s Cyrilem. Jejich tvorba je typická minimalistickou skandinávskou estetikou, vyladěnými detaily a prací se základními materiály, jako je dřevo, kov, sklo, kůže a textil, které si nejčastěji opracovávají sami. „Osobní participace na výrobě je pro nás hodně důležitá i jako mentální hygiena,“ dodává dvojice.

Studio janskydundera se zaměřuje výhradně na nábytek. Zde MC Shelf a MC Easy Chair. | Foto: František SvatošStudio janskydundera se zaměřuje výhradně na nábytek. Zde MC Shelf a MC Easy Chair. | Foto: František Svatoš

Stylově vytříbené, přesto autentické produkty mohou na první pohled spadat do škatulky řídící se heslem form follows function“, ale toto označení dvojice odmítá: „Formu samotnou bereme jako další funkční součást designu. Nábytek nemusí být prvoplánově hezký, ale charakterní ano. Musí být na první pohled samozřejmý, a působit tak uklidňujícím dojmem. Náš styl je globální. Jdeme po maximální možné kvalitě bez ohledu na cenu, která je nakonec stejně relativní.

Křesla Hiroi zaujala i Giulia Cappelliniho, díky němuž je Cyril s Matějem vystavili na Salone Del Mobile. | Zdroj: CapelliniKřesla Hiroi zaujala i Giulia Cappelliniho, díky němuž je Cyril s Matějem vystavili na Salone Del Mobile. | Zdroj: Capellini

Za úspěšnou sezónu sami považují rok 2019, kdy se setkali s Giuliem Cappellinim a navázali s ním spolupráci, díky níž loni představili své křeslo Hiroi na Salone Del Mobile. Ke kontaktu se zahraničím jim také pomohla pracovní stáž u zavedeného stockholmského studia Claesson Koivisto Rune. Matěj s Cyrilem založili studio janskydundera z lásky k nábytku, která je provází již od střední školy a skrze své produkty se ji snaží předávat i nám ostatním.

Fleysen 

Značka Fleysen představila na posledním Designbloku výsledek spolupráce s Filipem Mirbauerem a Michalem Strachem. | Foto: Anna PleslováZnačka Fleysen představila na posledním Designbloku výsledek spolupráce s Filipem Mirbauerem a Michalem Strachem. | Foto: Anna Pleslová

Značka Fleysen spadá pod společnost Elroz Invest, která na česko-bavorsko-saském pomezí vyrábí kovové výrobky již od roku 1965Dlouhou historii a odkaz na průmyslovou tradici se snaží propojit s novodobými požadavky na udržitelnost a podpořit nynější designéry. Díky tomu vznikla spolupráce s designéry Filipem MirbaueremMichalem Strachem, kteří Fleysen, zabývající se primárně průmyslovými produkty, doslova „oblékli do nového kabátu“, a přiblížili tak k interiérovému designu.

Fleysen ve spolupráci s Filipem Mirbauerem a Michalem Strachem úspěšně prezentovali svou novou kolekci kovového nábytku a doplňků na loňském Designbloku, kde si vysloužili i nominaci. „Důležitým milníkem je pro nás spolupráce se značkou Fleysen, díky které jsme dosáhli našeho zatím největšího společného úspěchu, nominace na Cenu Designbloku za kolekci nábytku,“ říkají Filip Mirbauer a Michal Strach.

Pro produkty Fleysen je typická odvážná barevnost a jednoduché tvarosloví. | Foto: Anna PleslováPro produkty Fleysen je typická odvážná barevnost a jednoduché tvarosloví. | Foto: Anna Pleslová

Úspěch této spolupráce dokazuje i nominace na Cenu Designbloku za kolekci nábytku. | Foto: Anna PleslováÚspěch této spolupráce dokazuje i nominace na Cenu Designbloku za kolekci nábytku. | Foto: Anna Pleslová

Filip s Michalem spolu tvoří duo již od roku 2019, kdy představili společnou kolekci DIY váz z recyklovaného plastu. Naše společná tvorba se vyznačuje kombinací čistého minimalistického tvaru s výraznou barevností. Také se v našich návrzích snažíme vždy vytvořit nějaký neotřelý detail. Ať už je to efekt gradientu na perforované skříňce, nebo vyplétané polstrování na kovových křeslech,“ popisuje dvojice designérů.

Práce s detaily, tvarový minimalismus a neotřelá barevnost se staly díky Filipovi a Michalovi typické i pro produkty Fleysen. Na Designbloku vás tak mohla, stejně jako nás, zaujmout jednoduchá estetika a přitom hravost představených kovových produktů, které byste dozajista rádi měli ve svém domově nebo v kanceláři. 

Jiří Krejčiřík

Jiří Krejčiřík na sebe upozornil v roce 2019, kdy na Designbloku představil stoly Kalokagathos a Odyssey, které zaujaly i Rossanu Orlandi. | Zdroj: archiv autoraJiří Krejčiřík na sebe upozornil v roce 2019, kdy na Designbloku představil stoly Kalokagathos a Odyssey, které zaujaly i Rossanu Orlandi. | Zdroj: archiv autora

Jméno Jiří Krejčiřík určitě neslyšíte poprvé. Designér, který na sebe upozornil již před pár lety kolekcí stolků Eclecticism, vytváří svébytné produkty propojující estetiku minulosti s vlastním pohledem na současnost. „Myslím si, že v mé tvorbě se hodně odráží můj zájem o architekturu doby minulé. Mám takovou fotosbírku elementů z budov, které mě během mých nekonečných procházek po Praze v době covidu zaujaly. Tyhle momenty se do mě tak nějak vsakují a přirozeně generují vizuální impulsy pro mé nové projekty, říká o své tvorbě Jiří Krejčiřík.

Nejzásadnějším se stal pro Jiřího Krejčiříka Designblok 2019, kde výše zmíněnou kolekci stolů představil a zaujal tak nejen české publikum. „V prostorách holešovického Lapidária Národního Muzea v kurátorované sekci Art House jsem prezentoval první dva stoly Kalokagathos a Odyssey z kolekce Eclecticism. Po komentované prohlídce za mnou přišla galeristka Rossana Orlandi a přizvala mě stoly vystavit v její galerii na Milan Design Weeku, v rámci kterého prezentuje výběr designérů, již jí během jejích cest po světě nejvíce zaujmou,“ popisuje Jiří.

Novinkou Jiřího Krejčiříka je kolekce nábytku inspirovaná českou secesí - Nouveau. | Zdroj: archiv autoraNovinkou Jiřího Krejčiříka je kolekce nábytku inspirovaná českou secesí - Nouveau. | Zdroj: archiv autora

Po nemalém úspěchu v Itálii se stala dalším milníkem mladého designéra spolupráce s pařížskou galerií Boon_Room, kde v loňském roce představil kolekci nábytku Nouveau. Ta je inspirována českou secesí a doplňují ji vypalované kresby od vizuální umělkyně Taji Spasskove. Nejen úcta k historii a sochařský přístup jsou pro Jiřího Krejčiříka typické: Každý solitér navrhuji jako sochu v prostoru, která musí být sama o sobě svébytná, perfektně řemeslně zpracovaná a fungovat ze všech úhlů pohledu.“

Za kolekci svítidel Luna získal Jiří ocenění na loňském Designbloku za Nejlepší kolekci svítidel. | Zdroj: archiv autoraZa kolekci svítidel Luna získal Jiří ocenění na loňském Designbloku za Nejlepší kolekci svítidel. | Zdroj: archiv autora

Kolekci nábytku Nouveau jste mohli zahlédnout spolu s kolekcí svítidel Luna i na Designbloku, kde si druhá zmíněná dokonce vybojovala ocenění za Nejlepší kolekci svítidel. Po představení třech úspěšných kolekcí prozrazuje Jiří i své plány do budoucna: „Nyní jsem ve stádiu, že mám spoustu nových impulzů na nové autorské kusy nábytku a svítidel, které bych rád realizoval. Zároveň se rýsují nové zajímavé nabídky spolupráce, tak jsem zvědav, kam mě to dál nasměruje. Nám tak nezbývá nic jiného, než hádat a těšit se, s čím přijde Jiří příště.

Další články