Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
„Minimalistická linie tvaru je inspirovaná pučením květů a jejich růstem za světlem,“ dodává autor kolekce. | Zdroj: Klimchi / Zakladatel značky Klimchi Lukáš Klimčák (vlevo) a kreativní ředitel František Jungvirt. | Foto: Adriana Fialová „Minimalistická linie tvaru je inspirovaná pučením květů a jejich růstem za světlem,“ dodává autor kolekce. | Zdroj: Klimchi / Zakladatel značky Klimchi Lukáš Klimčák (vlevo) a kreativní ředitel František Jungvirt. | Foto: Adriana Fialová

Mladý Čech chce prorazit s barevným sklem ve Velké Británii. Značka Klimchi sází na kombinaci tradičních regionálních technik a moderních nápadů

Značku Klimchi založil před dvěma lety v rodinné sklárně v Kamenickém Šenově mladý podnikatel Lukáš Klimčák. Do regionu proslulého ruční výrobou skla se rozhodl přinést mladistvou vizi a vytvořit značku, která se prosadí v zahraničí. Dnes je známější ve Velké Británii, Spojených státech a západní Evropě více než v Česku. Kousky z dílny Klimchi najdete v magazínech jako Vogue, GQ, Tatler nebo The World of Interiors.

Dnes Klimchi představuje progresivní tým umělců a tvůrců s desítkami spolupracujících obchodů zejména v západní Evropě a ve Velké Británii. I přes to se stále drží hodnot tradičního sklářského řemesla. Pracují pouze s kvalitním českým sklem, aby dosáhli prémiové kvality produktů.

Tradice českého sklářství

Sklárna Jílek, kde Klimchi vzniká, je usazena v srdci takzvaného Křišťálového údolí. Továrna sídlí v horách a v její okolní malebné krajině můžete i vy načerpat velkou dávku inspirace. Sklárna byla založena v roce 1905 a je jednou z nejstarších takřka nepřetržitě fungujících skláren v České republice.

I za samotnou budovou sklářské hutě je ukrytý zajímavý příběh. Zakladatelé Antonín Jílek a Franz Vetter si kovovou konstrukci budovy sklářské hutě nechali postavit od francouzských inženýrů, kteří stavěli Eiffelovu věž. Dnes se sklárna ke své světovosti hrdě vrací.

Ve sklárně dnes funguje více dílen a její provoz zajišťuje Klimčákův nevlastní bratranec. „Jsme rodinná firma, všichni si pomáháme a rosteme společně. Snažíme se hlavně, aby měla sklárna a lidé tady práci. Aby to tu žilo,“ vysvětluje Tomáš Havlina. | Zdroj: Sklárna JílekVe sklárně dnes funguje více dílen a její provoz zajišťuje Klimčákův nevlastní bratranec. „Jsme rodinná firma, všichni si pomáháme a rosteme společně. Snažíme se hlavně, aby měla sklárna a lidé tady práci. Aby to tu žilo,“ vysvětluje Tomáš Havlina. | Zdroj: Sklárna Jílek

Již od svého vzniku je společnost známá tím, že vytváří nadčasové skleněné zboží vynikající kvality. Využívají tradiční techniky z historického západního regionu České republiky a vynikají svým svěžím, ale funkčním designem. A i dnes můžeme vidět, že ve Sklárně Jílek vznikají pod rukama několika generací zručných sklářů úžasné kousky.

Zakladatel Lukáš Klimčák 

Myšlenka na založení mladé značky s historií vznikla v Londýně, kde dnes 27letý Lukáš Klimčák studoval světelný design na prestižní univerzitě UCL.

Předtím už získal v Rakousku bakalářský titul se zaměřením na byznys a marketing, zároveň se studii v Rakousku se dálkově dovzdělával na vysoké škole Laurea v Helsinkách. S nastřádanými zkušenostmi se vrátil do České republiky, do rodinné sklárny v Kamenickém Šenově, a v roce 2019 založil designovou značku Klimchi. Název odvodil od své dětské přezdívky. 

Hned po maturitě vyrazil Lukáš Klimčák za poznáním do Rakouska, Finska a Londýna. Studoval byznys a marketing, a když si měl zvolit místo pro povinnou stáž, šel právě do sklárny Jílek. | Zdroj: Designed by WoulfeHned po maturitě vyrazil Lukáš Klimčák za poznáním do Rakouska, Finska a Londýna. Studoval byznys a marketing, a když si měl zvolit místo pro povinnou stáž, šel právě do sklárny Jílek. | Zdroj: Designed by Woulfe

„Chtěl bych dělat našemu národu dobré jméno. Historie českého sklářství sahá hluboko a mně se líbí pocit, že v jeho odkazu pokračujeme. Mnoho skláren se potýká s problémy a část severočeských regionů je na tomto odvětví závislá. Myslím, že je důležité svým podnikáním pomáhat. To, že v jedné sklárně pracuje otec se synem nebo tam byl jeho pradědeček, je přece nádherné,“ dodává Klimčák.

Návrat ke světovosti

Moderní vedení zakladatele Lukáše Klimčáka a výtvarné vize kreativního ředitele Františka Jungvirta staví na tradici českého sklářství. Mladí tvůrci si přejí, aby jejich ručně foukané sklo přinášelo do domovů zákazníků emoce, radost a potěšení z něčeho speciálního. Toho si všimly britské noviny The Sunday Times, které na začátku roku nominovaly Klimchi mezi devět nejzajímavějších interiérových značek roku 2021.

Váza Lica Marika nádherně odráží světlo a je zajímavá svým neortodoxním tvarem. | Zdroj: KlimchiVáza Lica Marika nádherně odráží světlo a je zajímavá svým neortodoxním tvarem. | Zdroj: Klimchi

Dnes Klimchi udržuje spolupráci s desítkami obchodů v zahraničí a stále se rozvíjí. Je otevřena světu a inovacím, zároveň se ale hrdě hlásí k českým kořenům. Klimchi se prezentuje jako mladá značka s historií. „Pro mě bylo velmi důležité propojit značku s tradicí českého sklářství, místními lidmi a jejich zručností. Myslím si, že máme jako národ být na co hrdi, a neměli bychom se bát to ukázat i za hranicemi,“ sděluje Lukáš Klimčák své přesvědčení.

Zakladatel Lukáš Klimčák (vlevo) a kreativní ředitel František Jungvirt | Zdroj: KlimchiZakladatel Lukáš Klimčák (vlevo) a kreativní ředitel František Jungvirt | Zdroj: Klimchi

Krása tkví v ruční výrobě. Všechny produkty jsou ručně foukané v rodinné sklárně. Designéry a skláře z jejich dílny těší, že si zákazník odnáší vždy originál a s ním i kousek duše každého, kdo se na jeho tvorbě podílel. Úcta k tradici podtrhuje vytváření nadčasových a unikátních skleněných designů.

„Pro mě Klimchi není o bezhlavém následování často krátkozrakých trendů, ale o vytváření krásných a kvalitních produktů, které lidem vydrží,“ upřesňuje Lukáš Klimčák. V tomto směřování značce napomáhá kreativní ředitel František Jungvirt. Talentový student ateliéru Ronyho Plesla na pražské UMPRUM sdílí motivaci Klimchi posouvat se dál a přicházet s novými produkty, které lidem dělají radost.

Souhra minimalistických tvarů, barev a stínů

Minulý rok vznikla pod taktovkou Františka Jungvirta kolekce SHADOWSMinimalistická a inspirovaná hrou stínů a barev zachycených v zakřivení skla.​ 

Nadčasový a minimalistický luxus s netradičním nádechem | Foto: Anna PleslováNadčasový a minimalistický luxus s netradičním nádechem | Foto: Anna Pleslová

Měla čtyři barevné varianty a jednu exkluzivní linii. Celá řada byla seskládána z osmi ručně foukaných a leštěných kusů, dělajících z každého výrobku jedinečný originál.

Kolekci Shadows charakterizuje funkční a jednoduchý, ale zároveň neobyčejný design s výraznou špetkou moderny. | Zdroj: KlimchiKolekci Shadows charakterizuje funkční a jednoduchý, ale zároveň neobyčejný design s výraznou špetkou moderny. | Zdroj: Klimchi

Snažili jsme se vytvořit perfektní rovnováhu mezi tvary a barvami. Našim cílem byly čisté linie dokonale splývající s jemnými odstíny barev. Jednoduchá krása, nenucenost, minimalismus, to je podstata celé kolekce,“ řekl zakladatel značky.

Vázy štěstí od Františka Jungvirta

Vázy od Františka Jungvirta a této sklárny se jmenují Felicity a jsou vázami štěstí. „Praskání ledu, první déšť, žilnatění a proudění živin rostlinou, ale i potřeba sluníčka, fotosyntézy a energie pro růst, to vše je zaznamenáno v této jemné kolekci jarních váz, za pomocí historické techniky zdobení skla kraklí,“ přibližuje nové produkty sklářský výtvarník a kreativní ředitel značky.

„Barvy vyvolávají emoce a je zajímavé pozorovat, po kterých nakonec nejvíce sahají zákazníci. Navíc barevné sklo je to, co dělá naši sklárnu jedinečnou a pro co je známá,“ říká zakladatel Lukáš Klimčák. | Zdroj: Klimchi„Barvy vyvolávají emoce a je zajímavé pozorovat, po kterých nakonec nejvíce sahají zákazníci. Navíc barevné sklo je to, co dělá naši sklárnu jedinečnou a pro co je známá,“ říká zakladatel Lukáš Klimčák. | Zdroj: Klimchi

I samotný tvar je nositelem odkazu přírody. Vázy Felicity mají atypicky prodloužené hrdlo, které dosahuje skoro poloviny celé výšky a postupně se rozevírá jak květ pučící za světlem. 

Jarní kolekce Felicity má minimalistickou linii tvaru ozvláštněnou takzvaným kraklováním. | Zdroj: KlimchiJarní kolekce Felicity má minimalistickou linii tvaru ozvláštněnou takzvaným kraklováním. | Zdroj: Klimchi

Povrchem váz prostupují jemné prasklinky, které jakožto dekor vznikají historickou technikou zdobení skla. Sklářská technika takzvaného kraklování vyžaduje citlivou a jemnou zručnost během celé výroby. Samotný proces je velmi náročný, ale díky němu vzniká jedinečný efekt popraskaného skla, který se stává ohromujícím detailem. Praskliny se utvářejí pouze na povrchu skla a nepůsobí do hloubky, funkčnost váz tak zůstává neporušena.

Pokud bychom se na tento delikátní proces měli podívat zblízka, tak předtím, než jsou ručně foukané vázy navráceny znovu do pece, jsou ještě horké jemně kartáčovány pilinami a poté rychle ponořeny do studené vody.

Byly vytvořeny čtyři barevné varianty a jedna čirá křišťálová. Všechny barvy byly pečlivě vybrány tak, aby vnesly energii i k vám domů. | Foto: Michal KertészByly vytvořeny čtyři barevné varianty a jedna čirá křišťálová. Všechny barvy byly pečlivě vybrány tak, aby vnesly energii i k vám domů. | Foto: Michal Kertész

Signature design  

Kolekce Hobnail by se rozhodně dala považovat za ikonickou. Tyto skleněné produkty jsou kombinací moderního a retro stylu.

Pod značkou Klimchi vzniká zatím především stolní sklo – džbánky, karafy, sklenky, misky či  vázy. | Zdroj: KlimchiPod značkou Klimchi vzniká zatím především stolní sklo – džbánky, karafy, sklenky, misky či vázy. | Zdroj: Klimchi

Je inspirována starým industriálním designem. Ten byl původně vytvořený v České republice a následně popularizován ve Spojených státech amerických ve 20. století designérem skla Frankem Feltonem. Právě charakteristický design je to, co zákazníky přitahuje.

Moderní přístup k české sklářské tradici v kombinaci s elegancí křišťálového skla rozzáří váš interiér. | Zdroj: KlimchiModerní přístup k české sklářské tradici v kombinaci s elegancí křišťálového skla rozzáří váš interiér. | Zdroj: Klimchi

Klimchi se však i nadále snaží přicházet s novinkami, které budou propojovat tovární design s moderními trendy.

Drama Vases

Nejnovější kolekce Drama Vases už svým názvem vzbuzuje atmosféru slavnostního večera. Luxusní sklo svou vážností a pompézností vytvoří z jakéhokoliv prostoru slavnostní síň. 

Ruční foukání a dotváření každého kusu navíc zajistí, že „drama váza“ bude jedinečným prvkem interiéru. Kytice ve váze je od floristy Roberta Bartolena.| Foto: Lukáš Moravský Ruční foukání a dotváření každého kusu navíc zajistí, že „drama váza“ bude jedinečným prvkem interiéru. Kytice ve váze je od floristy Roberta Bartolena.| Foto: Lukáš Moravský

Do rozžhaveného skla se přidávají barevné rubíny, které umožní jemný barevný přechod. Krajka, která vázu pokrývá, připomíná bohaté zdobení šatů a prostor zrcadlových sálů. Světlo svící rozehraje optickou a světelnou hru na každé z váz. Rozšířené hrdlo vázy připomíná mohutné řasené límce klasicistních figur a povyšuje každou kytici do něj aranžovanou,“ líčí František Jungvirt. 

Další články