Jak vypadá světlo pro wellbeing? Tuto otázku si položili mladí sklářští designéři, když zpracovávali zadání soutěže Master of Crystal, kterou již 14 let každoročně pořádá Preciosa Lighting. Citlivé a jímavé práce čtyř studentů, kteří se probojovali do finále, vás přesvědčí o tom, že nastupující generace sklářů zásadně přehodnocuje dosavadní uvažování nad designem skla.
Vítají nás ranní sluneční paprsky líně se prodírající hustou mlhou v údolí Kamenického Šenova, kde sídlí Preciosa Lighting a kde jsme měli možnost poznat finalisty i nahlédnout pod ruce zkušených sklářských mistrů. Malebná a tajuplná krajina křišťálového údolí, kde se již téměř pět set let vyrábí sklo a křišťál, v nás zanechává intenzivní pocit. Není divu, že zde vznikají opravdová skleněná kouzla.
Zákulisí výroby Preciosa Lighting v Kamenickém Šenově | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
První sklářské hutě zde vznikaly již od poloviny 16. století, a když se k nim za několik set let přidala také Preciosa Lighting, byla tradice již hluboce zakořeněná. To dokazuje také evoluce tradičních křišťálových lustrů, které ve zdejším údolí vznikají již od roku 1724. Jejich mihotavé světlo historicky osvětlovalo opulentní sály Versailles či první Světovou výstavu konanou v Londýně roku 1851. Abychom ovšem do historie nezabrousili příliš, přeskočíme zpět do současnosti, v níž se v prostorách společnosti Preciosa Lighting sešli čtyři studenti, aby si vyzkoušeli celý proces návrhu a výroby skla na vlastní kůži. Jejich projekty jsou ukázkou toho, jak nad klasickým sklářským řemeslem i designem uvažuje nejmladší generace designérů a designérek.
Broušení křišťálu je důležitým krokem ve zpracování skla. | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
Síla květu
Prvním projektem, s nímž jsme se mohli seznámit, je Blooming Light – tedy kvetoucí světlo, jehož autorem je Byoungchan Yun. „Když jsem uvažoval nad tématem ‚Světlo jako wellbeing‘, přemýšlel jsem nad tím, co dělá náš život zdravým. A příroda společně se světlem jsou pro mě léčivým objektem,“ představuje svůj koncept Yun. Jeho myšlenkou byla světelná květina, která by byla uklidňujícím prvkem v interiéru. Tvar svítidla Blooming Light je proto inspirovaný kvetoucí rostlinou. Svítidlo je modulární a lze s ním v prostoru pracovat různými způsoby, zachovává si ovšem svou jednoduchost.
Byoungchan Yun se svým svítidlem Blooming Light | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
Modularita je základem svítidla od Byoungchan Yuna. | Zdroj: archiv autora
Ptám se Yuna, proč si myslí, že je světlo léčivým elementem. „Když je naše duše vyčerpaná, je jako led – jakmile se ten led snažíme nějak fyzicky odstranit, může nás zranit. Proto potřebujeme teplo, díky kterému led roztaje. Myslím, že existuje několik věcí, které evokují teplo a pocit tepla v mysli. Je to krásná příroda, úsměv osoby, kterou milujete, a umění,“ vysvětluje Yun svůj záměr a dodává, že rovněž v Bibli, která hovoří o genezi světa, stojí: „Budiž světlo“. Světlo dle něj stojí na počátku všeho dobrého, proto má také léčivý rozměr a dokáže zahojit i naši duši: „Když naše duše není zdravá, nejsme schopni cítit emoce, jako je naděje, vášeň nebo láska. Nemůžeme snít, nemůžeme jít kupředu, chceme jen zůstat v posteli a nic nedělat.“ Svítidlo Blooming Light tedy tyto dva léčivé elementy přírody a světla spojuje v jeden organický a harmonický celek určený do rezidenčních interiérů. Možnost zažít si výrobu skla krok za krokem byla pro Yuna stěžejní zkušeností, jelikož po tom toužil od doby, kdy před třemi lety poprvé uviděl české křišťálové sklo. Tehdy se také rozhodl vybrat si obor sklářského designu a rozvíjet své znalosti právě v oboru skla.
Duchovní světlo
Také druhá práce, která vznikla ve sklárně Preciosa Lighting, se zabývá duchovní podstatou světla. Lenka Holubcová navrhla svícen Cathedralis evokující zvláštní a jedinečné světlo, které skleněnými vitrážemi proniká do nitra gotických katedrál. „Mým cílem bylo znázornit osobní zážitek z gotické katedrály, kde skrz vitrážová okna procházely sluneční paprsky, které uvnitř vytvářely fascinující hru barevných světélek,“ vysvětluje Lenka a dodává, že ono místo inspirace nebyla žádná méně významná stavba než impozantní Milánský dóm, který navštívila v únoru.
Lenka Holubcová se svým svícnem Cathedralis | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
„Pro mě je duchovno symbol naděje. Když člověk vejde do katedrály nebo do kostela, je tam klid, ticho a má čas jen sám pro sebe. A vlastně tak trochu unikne z té dnešní uspěchané a šílené doby.“ Napadá mě, kde by se podle Lenky měl svícen nejvíce uplatnit – v domácnostech, komerčních interiérech, anebo přímo v kostelích? „Dokážu si ho představit v domácnosti, kde by si člověk mohl vytvořit atmosféru, když by chtěl vzpomínat na své blízké nebo na rodinu. Mohlo by to ale být například i v nemocnicích a jim podobných zařízeních. Duševně nebo fyzicky nemocní lidé by mohli vnímat jakousi naději v brzké uzdravení,“ uzavírá Lenka. Pro svůj svícen tedy vybrala nelehký úkol – pomoci lidem najít naději a klid v navýsost neklidné současnosti. A jakou zkušenost si ze soutěže odnáší ona? „Těch zkušeností je opravdu hodně. Viděla jsem, jak to funguje v takhle velké firmě. Zkoušela stříkat barvu, což jsem nikdy nedělala. Když jsme měli nějaký problém, vyřešili jsme ho s technologem během 15 minut a pak se vlastně vědělo, jak dál postupovat.“
Přírodní rovnováha
Také třetí projekt je velice citlivý, subtilní a harmonický. Lustr s názvem Balance of Nature, tedy rovnováha přírody, dokonale ilustruje vyvážený balanc všech přírodních procesů. „Svým tvaroslovím a barevností zrcadlí naši přirozenou afinitu – vztah k přírodě. Tím, že náš každodenní život se čím dál tím více odehrává v interiérech, je důležité vytvářet asociace přírody tam, kde se nejčastěji nacházíme,“ popisuje koncept svého návrhu Katarína Nábilková. Lustr Balance of Nature se skládá z několika na sobě nezávislých skleněných objemů, jakýchsi organických bublin, které se s pomocí téměř neviditelných závěsných lanek vznáší v prostoru. Během dne lze měnit intenzitu i barvu světla – jasnější světlo pro práci, a naopak mírnější světlo pro klidný večer.
Finálový projekt Kataríny Nábilkové - závěsné svítidlo Balance of Nature | Zdroj: archiv autorky
„Jednotlivé objekty jsou biomorfní a harmonické. Barevnost je jemná, její postupnost má v prostoru evokovat přírodní scenérii – nijak ho nenarušovat, ale spíše ho doplnit.“ Preciosa Lighting je podle Kataríny jedna z mála společností v Česku i na Slovensku, která studentům nabízí možnost zúčastnit se celého procesu výroby skla ad hoc přímo ve sklárně. Možnost zažít fungování a komunikaci v „přímém přenosu“ je podle ní velice hodnotná.
Katarína Nábilkova se svým svítidlem Balance of Nature | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
Tající křišťálové ledovce
Čtvrtou finalistkou, která zároveň k tématu přistoupila zcela opačným způsobem než její kolegové, je Ella Nová. Prostřednictvím svého projektu se rozhodla apelovat na jeden z nejpalčivějších projevů klimatické krize – na celosvětové tání ledovců. „Sklo je to nejlepší médium pro zobrazení ledu, navíc je to pro širší společnost mnohem lépe představitelné, než třeba co se děje se včelami nebo v podnebí,“ vysvětluje svůj záměr Ella a dodává, že nápad vlastně vzniknul při cestě na Kralický Sněžník, kde bylo ještě v dubnu množství sněhu. „Tam jsem si uvědomila, jak extrémní začíná podnebí být, a tak jsem si říkala, že to využiji.“
Ella Nová se svým finálovým konceptem objektu Novella | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
„Účelem bylo vytvořit předmět, který je zhmotněnou myšlenkou mého konceptu. S tím se pojí i jeho využití, protože nemůže být využit v komerčním interiéru nebo doma. Je to výstavní objekt, ale kdyby se naskytla možnost ten objekt využít v interiéru, tak by to nebyl problém,“ shrnuje Ella. Její objekt Novella totiž využívá ledu, který postupně roztává mezi krystaly skla, čímž vzniká dojem, že taje samotný objekt. Ptám se Elly, jak vlastně uvažuje nad klimatickou krizí a zda si myslí, že ji můžeme nějak zvrátit. „Myslím si, že každý z nás má šanci dělat správné rozhodnutí na denní bázi. Recyklovat nebo kupovat jiné potraviny nebo obaly. Ale ta velká změna přichází až se změnou přístupu nadnárodních korporací a velkých koncernů, které svojí výrobou znečišťují přírodní prostředí. Takže tam je to vlastně trošičku mimo náš dosah, ale zase můžeme na korporace vyvinout větší tlak, aby docházelo k tomu zlepšení. Půjde to, ale bude to těžké.“
Vizualizace projektu Crystallum Elly Nové ve výstavním prostoru | Zdroj: archiv autorky
Šance změnit svět
Také Ella si velice cení zkušenosti, kterou v soutěži získala, a především pak kontaktů, které hodlá využít i do budoucna. To potvrzuje také Lucie Karlová, generální ředitelka Preciosa Lighting. „Cílem této soutěže je prohloubení spolupráce společností skupiny PRECIOSA s mladými talentovanými studenty, ale i absolventy vysokých nebo středních technických a uměleckých škol,“ říká Lucie a dodává, že Preciosa může zároveň jakožto největší sklářská společnost v České republice účastníkům nabídnout jedinečné know-how v tomto tradičním oboru.
Zákulisí výroby skla v Preciosa Lighting | Foto: Petra Hurai / @theshamrockgreen
Do soutěže Master of Crystal se mohou přihlásit všichni milovníci a nadšenci designu do 33 let, kteří mají ambici ovlivnit podobu českého designu. Soutěž je příležitostí pro všechny, kteří chtějí prezentovat své originální nápady, ať už se jedná o studenty či absolventy uměleckých škol, nebo mladé začínající tvůrce. Dosud soutěží prošla řada mladých talentů, kteří jsou nyní uznávanými designéry, jako například David Valner, Jonáš Kobr, Klára Mikešová, Jakub Neufuss nebo Tereza Drobná. Vítěze vybírá porota složená z odborníků ze světa designu, umění a sklářství. A jaké bude téma pro příští ročník? „Téma pro příští ročník ještě nemáme v rámci skupiny určené, ale na webových stránkách soutěže budou dostupné během několika týdnů,“ ujišťuje všechny budoucí zájemce o jedinečný svět sklářského designu Kristína Králiková, manažerka marketingové komunikace Preciosa Lighting. Finální díla Yuna, Lenky, Kataríny a Elly můžete vidět v rámci přehlídky Designblok v prostorách 006+ 007. V pátek 7. 10. ve 13:30 navíc proběhne vyhlášení vítěze 15. ročníku soutěže Master of Crystal.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.