Místo vaření sedl k hrnčířskému kruhu. Martin Kuciel alias Cuketka začal vyrábět keramiku, která je hned vyprodaná

Martin Kuciel, bývalý food kritik a zakladatel blogu Zápisníky pana Cuketky našel svou druhou vášeň v keramice a porcelánu. | Zdroj: www.martinkuciel.com / Porcelán je doplněn o kobaltový vzor. Kolekce byla vypálena v průmyslové peci v porcelánce v Dubi. | Zdroj: Martinkuciel.com Martin Kuciel, bývalý food kritik a zakladatel blogu Zápisníky pana Cuketky našel svou druhou vášeň v keramice a porcelánu. | Zdroj: www.martinkuciel.com / Porcelán je doplněn o kobaltový vzor. Kolekce byla vypálena v průmyslové peci v porcelánce v Dubi. | Zdroj: Martinkuciel.com

Bývalý food kritik, milovník české kuchyně a člověk, který stojí za Zápisníky pana Cuketky, Martin Kuciel, našel svou druhou vášeň v tvorbě produktů na hrnčířském kruhu. Experimentování z hlediska tvarů a glazur ho téměř denně vtáhne do jiného světa, ten otevírá i díky svým zákazníkům. My jsme na něj narazili díky jeho uklidňujícím až zenovým videím z Instagramu. Ty doporučujeme každému začátečníkovi, který se odhodlal sednout za hrnčířský kruh.

Martin Kuciel, bývalý food kritik a zakladatel blogu Zápisníky pana Cuketky našel svou druhou vášeň v keramice a porcelánu. | Zdroj: Martinkuciel.comMartin Kuciel, bývalý food kritik a zakladatel blogu Zápisníky pana Cuketky našel svou druhou vášeň v keramice a porcelánu. | Zdroj: Martinkuciel.com

Co je vaší větší vášní – recepty pana Cuketky, nebo točení na kruhu?

MARTIN: Momentálně jsou mé recepty solidně válcované keramikou a porcelánem. V dílně bývám tři až čtyři dny v týdnu.

Jak jste se dostal k tak rozličným řemeslům? 

MARTIN: Mají k sobě docela blízko. Když jsem jednu dobu dělal food kritika, tak jsem se v restauracích s krásnou keramikou setkával pořád. Možná se základ pro mé dnešní nadšení vybudoval právě tam. Jinak je keramika pro mě úplně náhodný objev, jednoho dne přišla a už mě nepustila.

Pojďme se tedy zaměřit na vaše produkty z hlíny a porcelánu. Jaký je rozdíl v práci s těmito materiály?

MARTIN: V první řadě, obojí mě děsně baví!

Točená keramika na kruhu je víc spontánní a divoká. Tvary se v průběhu času drobně proměňují a vyvíjejí. Taky je krásné objevovat různé kvality hlíny a nové struktury povrchů. 

Talíř s popelovou glazurou byl vypálený v elektrické peci. Flíčky a černé okraje vznikly překryvem přes matnou černou glazuru. | Zdroj: Martinkuciel.comTalíř s popelovou glazurou byl vypálený v elektrické peci. Flíčky a černé okraje vznikly překryvem přes matnou černou glazuru. | Zdroj: Martinkuciel.com

U porcelánu oceňuji čistotu, u toho litého možnost vyvíjet tvar 3D modelováním. Ten vznikne na počátku v mé hlavě a pak se vyvíjí jakoby z nuly. To mi přijde přitažlivé. Oba procesy mě ale dokážou úplně pohltit. 

Porcelán je doplněn o kobaltový vzor. Kolekce byla vypálena v průmyslové peci v porcelánce v Dubi. | Zdroj: Martinkuciel.comPorcelán je doplněn o kobaltový vzor. Kolekce byla vypálena v průmyslové peci v porcelánce v Dubi. | Zdroj: Martinkuciel.com

A jaké je dnes vnímání porcelánu – odkládají ho lidé stále do vitrín a používají jen při speciálních příležitostech, nebo se to už změnilo?

MARTIN: To mě nestrašte, doufám, že to tak už vůbec není. Většinu hrníčků dělám užitých a pro každodenní použití, snažím se je dělat co nejvíc přístupné, aby je měli lidé neustále v ruce. Určitě nejsou jen na koukání.

Díky 3D tisku a dalším technologiím nemusí být vývoj porcelánových výrobků tak těžkopádný a omezený na velké série. Myslím, že v tomhle se postupně objeví celá nová kategorie výrobků, která lidi nadchne.

Martin Kuciel rád experimentuje s různými typy hlíny i glazur. Na obrázku můžete vidět světlou, tmavou a hlínu s kamínky, kromě toho byly některé produkty vyrobeny z porcelánu. | Zdroj: Martinkuciel.comMartin Kuciel rád experimentuje s různými typy hlíny i glazur. Na obrázku můžete vidět světlou, tmavou a hlínu s kamínky, kromě toho byly některé produkty vyrobeny z porcelánu. | Zdroj: Martinkuciel.com

Z vaší tvorby cítím množství experimentování. Bavíme se o 3D tisku v řemeslné práci, také používáte různé typy glazur a tvary, které jsou často jedinečné.

MARTIN: Vychází to z toho, že s keramikou stále jen začínám a všechno se učím za chodu. Snažím se za co nejkratší čas absorbovat co nejvíc nových technik a metod. Všechny si je projít a postupně vybírat ty, které zůstanou. Zákazníci na to reagují moc dobře, bez jejich podpory bych si nic takového nemohl dovolit.

Někdy mám pocit, že sám procházím velkým keramickým vesmírem, a to je pro mě opravdu důležité.

Dílna Martina Kuciela se nachází v Holešovicích. | Zdroj: Martinkuciel.comDílna Martina Kuciela se nachází v Holešovicích. | Zdroj: Martinkuciel.com

Co se odehrává ve vaší mysli, když vezmete materiál do rukou. Víte, jaký produkt a tvar vznikne?

MARTIN: Každý keramik má sešit, který je popsaný od začátku do konce nápady na nové tvary a produkty. Já mám úplně stejný. Za kruh si sedám téměř vždy s jasným záměrem a mým cílem je se k němu dostat co nejblíže. Proces, kdy se myšlenky pomalu zhmotňují, je pro mě děsně návykový.

Květináč byl vyroben pomocí sádrové formy na porcelán. | Zdroj: Martinkuciel.comKvětináč byl vyroben pomocí sádrové formy na porcelán. | Zdroj: Martinkuciel.com

Výrobu keramických produktů obdivuji již dlouhou dobu. Sama jsem v posledním období sedla několikrát za hrnčířský kruh, nejtěžší fází je pro mě centrování hlíny. Co považujete vy za to nejkomplikovanější?

MARTIN: Aktuálně je to pro mě škálování výroby. Udělat jeden hrníček je skvělé, udělat jich pět ještě lepší, ale jak jich třeba udělat padesát? To je pro mě teď výzva. Chci skloubit krásu a efektivitu, ladit drobné detaily, zrychlovat, přicházet na to, jak mohou postupy fungovat snadněji.

Jinak mám dle mého pořád velké díry v technice točení, zatím jsem jen na začátku a potřebuji si ještě spoustu věcí doplnit. 

Navštěvujete v Praze jednu z keramických dílen, nebo máte vlastní ateliér? A jak vnímáte prostředí, v kterém pracujete?

MARTIN: S keramikou jsem začínal v dílně Vaška Kuglera – Keramika srdcem na Florenci. Loni jsem si ale pořídil vlastní dílnu v Holešovicích. 

Místo pro tvorbu je pro mě zásadní, umožňuje mi absolutní svobodu v pouštění se do nových projektů. Byla to na začátku velká investice, ale cítím, že mě to nakoplo a několik věcí i urychlilo. Dílnu a všechny své technologie sdílím taktéž jako malý cowork pro dalších deset členů dílny. Tvorba i provoz ateliéru se doplňují a pomáhají mi pokrýt celkové náklady.

Porcelánové vánoční ozdoby byly experimentálním projektem. | Zdroj: Martinkuciel.comPorcelánové vánoční ozdoby byly experimentálním projektem. | Zdroj: Martinkuciel.com

Na vašem e-shopu je téměř všechno vyprodané. Kolik produktů vyrobíte za měsíc?

MARTIN: Zboží teď doplňuji jednou měsíčně a zvládnu udělat přibližně 150 až 200 kusů produktů. Rád bych měl i něco skladem, ale bude mi to ještě nějakou dobu trvat, než popadnu dech a naškáluji výrobu.

Myslíte si, že prodej produktů ovlivňuje i váš estetický Instragram a minimalistický web?

MARTIN: Instagram je hrozně důležitý, je to pro mě hlavní kanál, kterým se se svými zákazníky bavím. Je to skvělé médium, můžu ukázat každodenní provoz v dílně a pak i samotné výrobky. Zajímá je, jak vznikají a co všechno za jejich výrobou stojí. 

Web je pro mě zase takový vizuální katalog a archiv tvorby. I když už třeba zboží není dostupné, zákazníci si tam můžou mou práci zpětně projít a udělat si lepší představu o tom, co dělám. Obojí stojí hodně času a energie, komunikace je však klíčová.

Přicházejí vaši zákazníci i z blogu pana Cuketky?

MARTIN: Ze začátku mi známost z Cuketky moc pomohla a pomáhat mi bude asi pořád. Určitě se budu snažit oba tyhle „světy“ ještě víc propojit. Jídlo a keramika mají k sobě přirozeně blízko. Můj keramický Instagram si ale žije dost svým životem a určitě je tam část zákazníků, kteří si mě našli až přes hrníčky.

Dokončení produktů je alchymií, může být však často podstatnější než samotný tvar. Tato váza je v provedení s černou engobou, dekoracemi a popelovou glazurou. | Zdroj: Martinkuciel.comDokončení produktů je alchymií, může být však často podstatnější než samotný tvar. Tato váza je v provedení s černou engobou, dekoracemi a popelovou glazurou. | Zdroj: Martinkuciel.com

Testujete někdy své produkty, abyste zjistil, zda jsou proporčně správné?

MARTIN: Pořád! Tohle je nikdy nekončící proces a všechny výrobky se pec od pece stále proměňují. Myslím, že nemám ani jeden hrníček, který by nějak ustal ve vývoji. Stačí se posunout třeba rok dozadu a ten skok je hodně zřetelný. Tvar ouška, hmotnost výrobku, glazury. Je to nekonečná série drobných detailů.

Hrníčky různých velikostí a glazur | Zdroj: Martinkuciel.comHrníčky různých velikostí a glazur | Zdroj: Martinkuciel.com

A na jaký produkt jste byl v poslední době hrdý? 

MARTIN: Ještě ho nemám ani vypálený, ale zkusil jsem si teď udělat Moon Jar z 6 kg těžké hlíny. Je to můj zatím největší výrobek a udělal mi šílenou radost. To, že jsem ho vůbec zvládnul zpracovat a že se nerozpadnul už na kruhu. Je sice šišatý a nevím, jestli přežije oba výpaly, ale jsem z něj paf!

Hrnky z černé ostřené hlíny | Zdroj: Martinkuciel.comHrnky z černé ostřené hlíny | Zdroj: Martinkuciel.com

V Česku je několik jednotlivců, kteří se též věnují výrobě keramiky. Je podle vás kvalita produktů stále na vysoké úrovni, nebo ji prodávají i ti, kteří materiálu úplně nerozumí?

MARTIN: Může se to občas stát, ale je to jen malá daň za to, že je teď o obor zájem a že přibývá nových tvůrců. České gastro před deseti lety také rozhýbali spíš foodies a nadšení amatéři, profíci se pak přidali později. To samé může zažít i keramika. V delším horizontu je to pro všechny na trhu spíš dobrá zpráva než důvod k obavám.

Nechybí vám někdy ve vaší práci i odborné vzdělání?

MARTIN: Na školu podobného typu bohužel nemám čas. Jako samouk si dělám studijní plán na míru a to mi vyhovuje asi nejlépe. Navíc pociťuji, že při tvorbě potřebuji vlastní tempo. Myslím, že v keramice teď nastává fakt zlaté období, co se týče přenosu informací a technologií. Určitě už neplatí, že by byly klíčové vědomosti „uzamknuté“ na specializovaných fakultách jen pro malý výsek studentů. 

Nízká verze hrnku z černé hlíny s kamínky je pokryta silnou vrstvou glazury, která tvoří praskliny a malé bubliny. | Zdroj: Martinkuciel.comNízká verze hrnku z černé hlíny s kamínky je pokryta silnou vrstvou glazury, která tvoří praskliny a malé bubliny. | Zdroj: Martinkuciel.com

Vraťme se k vaší druhé vášni – gastronomii –, jakou kávu si nejvíce vychutnáte a jaké je vaše nejoblíbenější jídlo?

MARTIN: V kávě cokoliv na filtru a ideálně výběrová káva se suchým zpracováním. V jídle cokoliv z české kuchyně, na té jsem v posledních letech úplně závislý.

Související

Chceme, aby se lidé naší produkce nebáli dotknout. Studio Wrinkle se snaží vytvářet porcelánové společníky na poličku
Produktový design

Chceme, aby se lidé naší produkce nebáli dotknout. Studio Wrinkle se snaží vytvářet porcelánové společníky na poličku

Barbora Čápová - 19. 4. 2022 - 9 min.

Bála se, že ji na UMPRUM nepřijmou, nyní patří mezi největší objevy českého designu. Monika Martykánová umí vdechnout keramice všednodennost
Produktový design

Bála se, že ji na UMPRUM nepřijmou, nyní patří mezi největší objevy českého designu. Monika Martykánová umí vdechnout keramice všednodennost

Markéta Blažková - 24. 3. 2022 - 13 min.

Světla pečená s láskou k netradiční formě. Španělský designér navrhl pro značku Marset pomačkané keramické svítidlo Pleat Box
Ostatní

Světla pečená s láskou k netradiční formě. Španělský designér navrhl pro značku Marset pomačkané keramické svítidlo Pleat Box

Tereza Bíbová - 8. 2. 2022 - 6 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024