Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kateřina Šantrochová vytváří parfémy na míru do ručně foukaných flakónů od sklářské designérky Elišky Monsportové. | Foto: Archiv Kateřina Šantrochová vytváří parfémy na míru do ručně foukaných flakónů od sklářské designérky Elišky Monsportové. | Foto: Archiv

Místo hudby skládá parfémy. Kateřina Šantrochová změnila profesi a míchá osobité vůně pod značkou Scent Roche

Niche parfémy dobývají i český svět. Těch skutečně lokálních je tu ale zatím poskrovnu. V duchu tisícileté parfumérské tradice založila značku Scent Roche parfumérka a hudebnice Kateřina Šantrochová. Unikátní parfémy z přírodních esencí tvoří každé osobnosti nebo interiéru na míru. Ve spolupráci se sklářskou výtvarnicí Eliškou Monsportovou pro ně vytvořila designem a životností nesmrtelné flakóny a vonné vázy, které jsou samy o sobě uměleckým dílem. Do ateliéru Kateřiny vás od dveří doprovodí vůně květinové zahrady, oudu, pačuli a santalu a vlastní kousek z ní si odnesete domů v designovém flakónu. Zážitek a parfém na celý život zaručen.

Mohla bys na začátek představit, co se ukrývá pod značkou Scent Roche? 

KATEŘINA: Scent Roche je značka parfémů do interiéru a na tělo, které míchám na míru. Vůně je pro mě velmi senzuální, prožitková věc, díky které lze cestovat v čase a věřím, že má v sobě dokonce určitou magii a dokáže v lidech vzbuzovat vnitřní alchymii, ať to zní jakkoliv ezotericky. Do vůně si člověk může vložit svůj záměr, který se s jejím rozvinutím zhmotní v jeho okolí. Od toho se mé parfémy odvíjí. Název značky vychází z původní formy mého příjmení, kterou nesli moji předci z jižní Francie. Ze Sant de Roche vzniklo Scent Roche, což znamená vůně skály.

Parfémy Scent Roche vytváří Kateřina Šantrochová na míru | Foto: ArchivParfémy Scent Roche vytváří Kateřina Šantrochová na míru | Foto: Archiv

Míchat vůně je jako skládat tóny 

Co tě přivedlo k míchání parfémů a kde ses takové dovednosti učila?

KATEŘINA: Už kdysi jsem si říkala, že by mě bavilo vybírat lidem parfémy. Mám pocit, že umím k lidem přiřazovat vůně podle toho, jak na mě působí. První zkušenost přišla, když jsem pracovala v jedné galerii a aby to tam hezky vonělo a zároveň nás z toho po chvíli nebolela hlava, namíchala jsem vůni z přírodních esencí. Návštěvníci si vůně všímali, líbila se jim, a tak jsem s tím pokračovala. Učila jsem se stylem pokus-omyl, první výtvory šly rovnou do záchodu. S esencemi pracuji hodně intuitivně a časem jsem přišla na kombinace, které spolu fungují. Studovala jsem hudební skladbu, takže práce s nehmotnými složkami je pro mě přirozená. Míchat vůně je podobné jako skládat tóny.

Jak probíhá tvorba parfému na míru? 

KATEŘINA: Míchání osobního parfému je seance, která trvá od hodiny a půl do tří hodin. Zákazník přijde ke mně do ateliéru, kde si nejdříve povídáme. Zjistím, jestli chce introvertní nebo extrovertní vůni, aby kolem něj voněla. Může mi sdělit, jaké má rád barvy nebo hudbu. Snažím se při skládání složek parfému přistupovat k osobnosti člověka, aby k němu vůně seděla. Parfém se pak skládá ze tří základních složek – hlavy, srdce a těla. Jejich rozvíjení už záleží na konkrétním přání. Z návštěvy si klient odnese 50 ml parfém v klasickém skleněném flakónu nebo ve speciálním ručně foukaném od Elišky Monsportové.

Kateřina Šantrochová při výrobě parfému. | Foto: archivKateřina Šantrochová při výrobě parfému. | Foto: archiv

Navštěvují tě jen ženy, nebo je zájem i v mužských řadách?

KATEŘINA: Přibližně 30 % zákazníků tvoří muži, což mě příjemně překvapuje. Muži chtějí buď parfém pro sebe nebo jako překvapení pro své partnerky. Ne vždy si věří, že správně odhadnou, co se ženě bude líbit, ale ze stran obdarovaných jsem měla zatím samé pozitivní ohlasy.

Vzhledem k procesu výroby parfému na míru, který vyžaduje přímý kontakt, tě pravděpodobně ovlivnila pandemie koronaviru. Přistoupila jsi v této situaci na nějaké nové řešení, aby značka mohla dále fungovat?

KATEŘINA: Přistoupila, ale ne výhradně kvůli koronaviru. Spouštím projekt Mystery Box, který jsem měla v hlavě už předtím, ale situace uspíšila jeho realizaci. Služba spočívá v tom, že člověk nejprve vyplní takový vizuální dotazník obsahující barevnou paletu, abstraktní obrazy, fotografie různých míst, může uvést něco o sobě a o tom, co má rád. Na základě odpovědí namíchám parfém, který mu pak přijde domů. Dříve jsem míchala parfémy pro své kamarády na dálku, jen podle toho, jací jsou, a k tomu bych se tímto krokem chtěla vrátit.

Fotografie Smell your soul pro Scent Roche | Foto: Michaela Karásek ČejkováFotografie Smell your soul pro Scent Roche | Foto: Michaela Karásek Čejková

Parfém pro duši

Několikrát jsi zmínila interiérové parfémy, u kterých to celé začalo. Plánuješ vytvořit nějaké konkrétní vůně určené k prodeji? 

KATEŘINA: Aktuálně vyvíjím první vlastní přírodní interiérový parfém ve spreji, který bych ráda uvedla na trh. Do budoucna bych ráda měla takové tři, inspirované různými typy interiérů, jak si představuji, že by to v konkrétních prostorech mohlo vonět. Jednu z nich bych určitě vytvořila ve skandinávském stylu, nějakou dřevito-citrusovou vůni, zbytek je zatím ve hvězdách. Jsem přesvědčena o tom, že přírodní esence, ze kterých jsou parfémy složeny, působí nejen aromaterapeuticky, ale jejich vůně zlepšuje atmosféru prostoru a pozitivně ovlivňuje myšlení.

Kateřina při výrobě parfému. | Foto: archivKateřina při výrobě parfému. | Foto: archiv

Provonění světa designu

Součástí tvé značky jsou skleněné flakóny a vonné vázy od sklářské designérky Elišky Monsportové. Jak vznikl jejich design?

KATEŘINA: Od začátku jsem si přála vytvořit skleněné flakóny a vázy, které by odkazovaly na název značky. Tehdy mi kluci z Květinového lahůdkářství ukázali japonskou techniku opalování dřeva, která se užívá pro místní stavby a chrání je před deštěm. Díky vypálení se rozšíří póry materiálu, a tak se v něm i dobře udžuje vůně. Věděla jsem, že do flakónu budu chtít tato dřeva zakomponovat. S myšlenkou jsem pak oslovila Elišku a tím započala nejlepší spolupráce, jakou jsem si mohla přát. Eliška pro mě vytvořila ručně foukané flakóny z křišťálového skla s uzávěry z opáleného dřeva. Do designu bych někdy ráda zakomponovala i dřeva vyplavená z moře, která jsou také pórovitá, ale ty je teď aktuálně složitější sehnat. 

Interiérové vůně je možné aplikovat do vonných váz. | Foto: Tomáš SlavíkInteriérové vůně je možné aplikovat do vonných váz. | Foto: Tomáš Slavík

Řešily jste při návrhu také funkční stránku designu, aby byly flakóny nejen krásné, ale i uživatelsky příjemné?

KATEŘINA: Rozhodně ano. Vždy mě mrzelo, že po spotřebování parfému musím krásné flakóny vyhodit, proto jsem se tomu u těch vlastních chtěla vyhnout. Dají se tedy znovu naplnit a můžou tak sloužit třeba na celý život. Uvnitř obsahují skleněnou tyčinku, což navazuje na starodávnou parfumérskou metodu. K flakónu přidávám ještě menší skleněnou variantu s rozprašovačem, aby zákazník nepřišel ani o ten prožitek nanášení oblaku parfému. Co se týká vonných váz, vůně se v tomto případě nanese kapátkem přímo na dřevo a za nějaký čas se rozvoní do okolí. Vůně se mohou měnit a pak se spolu v materiálu mísí a fungují dál.

Proces designu flakónů od Elišky Monsportové | Foto: ArchivProces designu flakónů od Elišky Monsportové | Foto: Archiv

Značka má také skvělou vizuální identitu od Mariany Jirátové a fotografie od letošní vítězky ceny Czech Grand Design Michaely Karásek Čejkové. Máš za sebou ještě jiné spolupráce s designéry nebo tvůrčími osobnostmi?

KATEŘINA: Moc ráda spolupracuji s ostatními tvůrci, kteří mě svými výtvory inspirují. Mám za sebou spolupráce s interiérovou designérkou Denisou Strmiskovou a s několika hudebníky, například s Tomášem Klusem, kterému jsem namíchala vůně jako součást merche, nebo s Johannesem Benzem. Vytvářela jsem také vůně pro divadelní představení Spitfire Company nebo pro instalaci v rámci Quadriennale. Hudba a divadlo jsou pro mě velmi blízké světy a jejich propojování s parfémy je směr, kterým bych se určitě chtěla ubírat. Brzy chystám spolupráci také s módními návrháři, kteří mě oslovili. Na to se moc těším.

Graficky zpracované vouchery od Mariany Jirátové | Foto: ArchivGraficky zpracované vouchery od Mariany Jirátové | Foto: Archiv

Kolik parfémů jsi za dobu existence značky namíchala? 

KATEŘINA: Myslím, že od samého založení značky to bude už kolem dvou set parfémů, když počítám i první pokusy.

Ateliér Scent Roche na Senovážném náměstí. | Foto: archivAteliér Scent Roche na Senovážném náměstí. | Foto: archiv

Vázou Scent Roche s naší vlastní vůní českého designu můžete potěšit své smysly v obchodě CZECHDESIGN v Myslíkově ulici. Kdo si ji zamiluje stejně jako my, tomu rádi zprostředkujeme voňavé setkání s Kateřinou. Podrobnosti o značce najdete na stránce scentroche.com.

Další články