Místo chlévu sauna. Původní budovu z 18. století v Beskydech nahradila moderní dřevěná usedlost, která neruší okolí

Usedlost v Beskydech zasazená do lesního prostředí | foto: Jiří Alexander Bednář Usedlost v Beskydech zasazená do lesního prostředí | foto: Jiří Alexander Bednář

Co všechno může obsahovat současná usedlost zasazená do lesního prostředí? Mimo jiné také krb, saunu s odpočívárnou, venkovní posezení s otevřeným ohništěm, venkovní gril nazývaný braai area a v neposlední řadě i kamenný sklep. Na této stavbě dominují dřevěné materiály spolu s kamenem. Je centrálně umístěna na louce o rozloze 20 000 m² na hranici rozsáhlého lesa. Dům je přizpůsoben umístěním i tvarově povětrnostním podmínkám, jelikož se nachází v nadmořské výšce 600 metrů v polootevřené krajině se západovýchodními větry. Text připravili autoři projektu, architekti z opavského studia WMA architects.

Projektu se ujalo architektonické studio WMA architects z Opavy (Ing. arch. Adam Weczerek a Ing. arch. Martin Materna). Dům stojí na hranici urbanizovaného území v CHKO, kde původně stála typická beskydská dřevěnice s chlévem z konce 18. století. I přes veškerou snahu investora se původní záměr stavení rekonstruovat vzhledem k rozsáhlé devastaci objektu nepodařilo realizovat.

Dům na hranici rozsáhlého lesa | Foto: Jiří Alexander BednářDům na hranici rozsáhlého lesa | Foto: Jiří Alexander Bednář

Současná stavba je prostorná, avšak není koncipována jako klasický rodinný dům. Majitel stavbu využívá pouze část roku, kdy se zdržuje ve svém rodišti v Beskydech. Nevylučuje však, že se na sklonku života usadí v domě natrvalo, a tento záměr stavba rovněž reflektuje.

Půdorys domu | Zdroj: WMA architectsPůdorys domu | Zdroj: WMA architects

Koncepce interiéru

Dům je koncipován tak, aby interiér splýval s exteriérem, a proto je celý prostor obytné části prosklený a otevřený. Záměrem investora bylo především udržet „ducha“ původních beskydských stavení, tzv. Pasekářů, které se v předminulém století v oblasti nacházely.

Otevřený a prosklený obytný prostor | Foto: Jiří Alexander BednářOtevřený a prosklený obytný prostor | Foto: Jiří Alexander Bednář

Na budovu bylo použito modřínové dřevo a kámen z místních zdrojů. Modřínové kmeny byly vytěženy v lese v průběhu zimy, na několik let uloženy k proschnutí a následně zpracovány na místním stále funkčním katru z 19. století. Stejně tak tomu bylo s kamenem. Ve vnitřním prostoru jsou použity identické materiály jako venku, avšak doplněné o výrazné solitérní prvky se vztahem k předchozímu životu majitele. Například v průhledové ose domu dominuje solitérní kmen, původem z Afriky. Obklady a dlažby hlavní koupelny jsou přírodní vápencové z jižní oblastí Itálie. Materiál pro obklady si majitel vybral sám v tamním lomu a následně byl materiál formátován a opracován místní firmou dle návrhu architekta. Jednotlivé díly byly očíslovány, převezeny do místa realizace a koupelna pak touto stavebnicí byla obložená. Zde je nutno poznamenat, že celá tato akce byla z finančního pohledu pouze zlomkem ceny oproti původnímu návrhu obložit koupelnu nadstandardním keramickým materiálem dostupným v té době na trhu v ČR.

Dům je obložen modřínovým dřevem. | Foto: Jiří Alexander BednářDům je obložen modřínovým dřevem. | Foto: Jiří Alexander Bednář

Prosklené plochy dosahují výšky až 5,5 metrů, přičemž okna s trojitým zasklením se vzhledem k rozměrům, ale i povětrnostním podmínkám musela speciálně konstrukčně navrhovat. Například rakouský výrobce oken, specializující se na výrobu v alpských podmínkách, po zjištění rychlostí větrů v dané oblasti, odmítnul zakázku realizovat. Česká firma z Valašska tento úkol však zvládla. 

Atypickým prvkem v domě je čtvercové okno v ložnici. V jiných místnostech totiž okna vedou od podlahy až po střechu. Je neobvyklé i svou konstrukcí, kdy rám je z masivního modřínového dřeva, prochází přes zeď, čímž vytváří simulaci obrazu se scenérií lesa s rybníkem, kdy se tento „obraz“ mění zároveň s ročním obdobím. Všechny dveře v interiéru jsou vysoké 2,6 m. Jsou slícované se stěnou a skrytými zárubněmi. WMA architects mají rádi minimalistický styl, proto se při navrhování interiéru zbavili různých výčnělků, na kterých by mohl ulpívat prach. V domě proto není mnoho výrazných a dominantních prvků, což se shodovalo s představou investora. Díky velkorysé výšce dveří i oken nepůsobí prostor příliš rozlehlým či neútulným dojmem. 

Čtvercové okno jako atypický prvek | Foto: Jiří Alexander BednářČtvercové okno jako atypický prvek | Foto: Jiří Alexander Bednář

V obývacím pokoji je kromě velkoformátových oken další dominantou krbová stěna, která tvoří srdce domu. Dle požadavků majitele je krb zhotoven klasicky s otevřeným ohništěm, neboť si majitel nepřál mít v krbové stěně prosklenou krbovou vložku. Pro správnou funkčnost krbu s topeništěm o šířce 1,3 m musel být zvolený adekvátní průměr sopouchů (450 mm). Krbová stěna byla vytvořena z materiálu Cor-Ten. Ke konstrukci krbu byly využity staleté zkušenosti jihoafrických odborníků, kteří při konstrukcích krbů plechové, litinové či prosklené vložky nepoužívají. Krb je plně funkční bez sebemenšího úniku kouře do interiéru, a to v jakýchkoliv venkovních podmínkách i v případě zatápění. 

Nezasklený krb | Foto: Jiří Alexander BednářNezasklený krb | Foto: Jiří Alexander Bednář

Dalším podstatným požadavkem investora bylo i vytvoření prostorné garáže pro tři auta. V původním objektu stejně tak jako u jiných obdobných stavení v oblasti byl ustálený koncept budovy chlév, chodba, obytná část a ložnice. Vše v jedné linii. Toto pravidlo bylo dodrženo, pouze chlév byl nahrazen garáži.

Součástí projektu byl i sklep, který byl vybudovaný na místě původního sklepa, přičemž tak jako před staletími zabíhá pod úroveň terénu. Přední část je z monolitického betonu, následně je obložená kamenem. Tento prostor slouží částečně k úschově zahradního nářadí, ale také jako technické zázemí domu, kde se nachází úpravna vody ze sto let staré kopané studny a 40 kW agregát, který plně pokryje spotřebu elektřiny při výpadku sítě. Zadní část sklepa je přírodní, vyskládaná z kamene nasucho s hliněnou podlahou. 

 Na pozemku se vybudoval i tři metry hluboký rybník o rozloze 1500 m², který má stálý přítok. V současnosti slouží jako výkrmna vydry, která si obzvlášť oblíbila původního obyvatele rybníka, pstruha duhového.

Hluboký rybník obývá pstruh duhový. | Foto: Jiří Alexander BednářHluboký rybník obývá pstruh duhový. | Foto: Jiří Alexander Bednář

Projekt byl dlouhodobou záležitostí (osm let), jelikož majitel byl vzhledem k pracovnímu vytížení přítomen pouze nepravidelně a velmi omezenou část roku, avšak stavbu si chtěl osobně sám dozorovat. 

Projekt interiéru se průběžně doplňoval, ale také měnil v návaznosti na potřebu umístění unikátních doplňků, které měl majitel možnost v průběhu svého zahraničního pobytu získat a následně jimi dům vybavit. Po odsouhlasení konceptu interiéru například poslal fotografie pařezu mrtvého stromu odněkud z pouště. Z tohoto pařezu pak byl vyroben stolek v obývacím pokoji. Stejně tak to bylo i v případě jídelního stolu, který byl v podstatě připraven do výroby u místního stolaře. Majitel však následně získal z vyhořelé stolárny na druhém konci světa sto let starou masivní eukalyptovou desku o rozměrech 3 × 1 metr a váze cca 250 kg, ze které pak nechal vyrobit úplně jiný jídelní stůl.

Interiér – obývací pokoj | Foto: Jiří Alexander BednářInteriér – obývací pokoj | Foto: Jiří Alexander Bednář

Investor měl celou realizaci pod kontrolou, zastával v podstatě roli stavbyvedoucího a částečně i spoluautora projektu. Tento druh spolupráce vyhovoval oběma stranám, jak WMA architects, tak investorovi. V průběhu celé realizace probíhal intenzivní dialog. Co se základního projektu týká, investor až na drobnosti respektoval návrhy architektů, o interiéru měl ovšem jasnou představu, jak by měl vypadat, přičemž architekti pouze usměrňovali jeho ne vždy zcela realizovatelné vize. 

Usedlost obložená modřínovým dřevem | Foto: Jiří Alexander BednářUsedlost obložená modřínovým dřevem | Foto: Jiří Alexander Bednář

Architektonická kancelář WMA architects byla založena jako volné sdružení architektů r. 2006 v Opavě. Zabývá se komplexní formou projektů od prvotních architektonických návrhů až po realizaci.

Související

Byla odsouzena k demolici, dneska si tam můžete zahrát míčové hry. Bývalá nádražní hala v Havířove prošla zázračnou proměnou
Interiér a architektura

Byla odsouzena k demolici, dneska si tam můžete zahrát míčové hry. Bývalá nádražní hala v Havířove prošla zázračnou proměnou

Tereza Bíbová - 24. 2. 2023

Baba chátrá. Upadajícímu prvorepublikovému skvostu má vrátit důstojnou podobu rozsáhlá renovace
Interiér a architektura

Baba chátrá. Upadajícímu prvorepublikovému skvostu má vrátit důstojnou podobu rozsáhlá renovace

Redakce Czechdesign - 14. 9. 2022

Blíž Beskydům. Henkai architekti navrhli sérii vyhlídek a nový procházkový okruh v oblasti Horní Bečvy
Interiér a architektura

Blíž Beskydům. Henkai architekti navrhli sérii vyhlídek a nový procházkový okruh v oblasti Horní Bečvy

Natálie Holzknecht - 11. 5. 2022

Zázrak v Beskydech. Obec Trojanovice jde příkladem, jak dostat kvalitní design a architekturu na vesnici
Interiér a architektura

Zázrak v Beskydech. Obec Trojanovice jde příkladem, jak dostat kvalitní design a architekturu na vesnici

Kateřina Tobišková - 24. 4. 2020

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení