Jejich písma využívají firmy jako Apple, SK Slavia, londýnské Natural History Museum nebo Nike, spolupracují se zahraničními designéry a teď začínají trochu více prorážet i na české scéně. Písmolijnu Displaay založil v roce 2014 grafický designér a typograf Martin Vácha poté, co odešel ze Studia Najbrt. S Andreou Vacovskou, která jeho tým doplnila vloni, jsme si v jejich vinohradském studiu povídali o novinkách z produktové řady Offline, o tom, jak mohou písma fungovat na různých materiálech, a také jsme se zeptali, jak se písmolijna bude prezentovat na letošním Designbloku.
Originální hrací karty reprezentují písmo Jokker, žlutá větrovka s nápisy „321 Can't Help Myself“ ukazuje, jak vypadá písmo Greed, a zářivě oranžové pravítko v kombinaci s papírovými novinami představuje písmo Documan. „Produkty z řady Offline ukazují naše písma ve fyzických aplikacích. Písma samotná se prodávají jako online soubory, což inspirovalo název ‚hmotné‘ sekce – Offline. Věc, kterou si můžete vzít do ruky a podívat se na dané písmo jinak než na obrazovce,“ vysvětluje Andrea Vacovská, která má merch studia Displaay na starosti a sama se graficky podílí na tvorbě většiny produktů.
Martin Vácha si s myšlenkou vlastní produktové řady pohrával a vytvořil první řadu triček a mikin ještě před tím, než Andrea do Displaay přišla. „V dnešní době je to u písmolijen už standard. Já bych tomu klidně říkala fanshop, tyhle věci si totiž vždycky budou kupovat spíš geekové. Asi to nebudou lidi, kteří vůbec neví, kdo jsme, budou to většinou grafičtí designéři, kteří naše písma používají, mají je rádi a ocení, když s nimi můžou mít i nějakou věc,“ myslí si Andrea.
Žlutý anorak s písmem Greed. | Foto: Viktorie Macánová
Vzorník, nebo knížka?
První věc, kterou v Displaay vytvářela, byl katalog písem, který mohla ztvárnit úplně po svém. „Martin mi řekl, že mám udělat katalog, dal mi balík písem a já jsem neměla žádný obsah ani text. Takže se dá říct, že to je autorská kniha,“ směje se Andrea, zatímco nám ukazuje tři provedení katalogu, která se liší jen barvou ořízek – jeden má červenou, druhý zelenou a třetí modrou, což symbolizuje barevnost RGB.
Katalog funguje v podstatě jako specimen, tedy vzorník, v němž se písmo obvykle prezentuje v různých provedeních a velikostech. „Specimeny k písmům se dříve vytvářely běžně, tištěné a později třeba jen online verze. Spousta písmolijen je vydává dodnes, ale my jsme se asi před rokem a půl rozhodli, že klasické specimeny dělat nebudeme, a místo toho máme tento souhrnný katalog,“ vypráví Andrea. „Náš potenciální klient nebo grafický designér ho může mít položený na stole, podívá se, jak naše jednotlivá písma vypadají v různých velikostech, vytištěná ofsetem, je tam technický přehled, kolik má písmo stylů, šířek a podobně. Je to taková připomínka – když vám katalog leží na stole, vzpomenete si na nás spíš, než když listujete hromadou záložek ve webovém prohlížeči. Byli bychom rádi, kdyby katalog takhle prakticky fungoval.“
Přestože vytváření grafiky pro katalog Andreu baví, výzvou a zábavou jsou pro ni i jiné materiály a technologie. „Baví mě ukazovat, jak naše písma vypadají vylitá v kovu, natištěná sítem ručně na štítek, v plastickém tisku nebo i třeba na šusťáku. Pro mě jako designérku je dost zábavné dělat tuhle práci, nejenže vytvářím zajímavý produkt, ale zároveň zprostředkovávám ostatním designérům, jak může fungovat třeba písmo Greed ve velké velikosti na sítu na bundě.“ Kromě textilu a kovu Andreu láká třeba také keramika, kde může být propojení nerovného povrchu s exaktním písmem ještě větší výzva. „Baví mě, když má písmo hmotu. Na keramice budeme spolupracovat s kamarády z In August Company, kteří vytvářejí produkty ručně. Vzniká tak merch pro písmo Fenul, které teprve budeme vydávat při příležitosti výstavy na Designbloku.“
Sen o lokální spolupráci
Aktuálně Andrea pracuje také na kovové zarážce do knihovny. Zatím má hotový prototyp s nápisem „I only collect books, I don't read them“, pro finální produkt se ještě ladí ilustrace. „Písmo Roobert je v naší nabídce nejoblíbenější a už je docela zavedené. Na podzim k němu budeme vydávat rozšíření, přibudou další styly. Uvedení nového merche totiž většinou souvisí s uvedením nového písma a nebo s jeho rozšířením,“ vysvětluje Andrea. Zarážka vzniká ve spolupráci se studiem Master & Master a Andrea se na produktu podílí od začátku do konce nejen graficky, ale i produkčně a jako copywriterka. Jde o první vlaštovku Andreina snu vytvářet Offline Displaay produkty společně s českými designéry. Co se týče oblečení, zatím jde o potištěné větrovky a mikiny sustainable značky Stanley & Stella, ale do budoucna by na textilních věcech ráda spolupracovala s někým z lokální scény.
Na kovové zarážce do knihovny Displaay spolupracuje se studiem Master & Master. | Foto: Adam Mráček
„U módy je to samozřejmě složité, dělat ji v malých sériích a zároveň dobře a zodpovědně je velmi nákladná věc. Znám pár fashion designérek a designérů a vím, s čím se u svých kolekcí potýkají. Ale samozřejmě věřím, že spolupráce je možná. Teď je to knižní zarážka, příště to může být vlastní textil, šperk nebo cokoliv jiného. To bych ráda,“ prozrazuje plány s Offline do budoucna.
Displaay na Designbloku
Nicméně například hrací karty a kniha Jokker k uvedení stejnojmenného písma na začátku letošního roku vznikaly ve spolupráci s italským designérem Marcellem J. Biffim. „Myslím, že obě věci se dost povedly. Karty dělal ještě se svým kamarádem, ilustrátorem Pietrem Mazzou, a knížku jsme tak nějak vytvořili společně na dálku. Marcello přinesl skvělý motiv a estetiku pro hlavní část knihy, pak jsme dohromady ladili technické a informativní části – obsahově i graficky, zrovna tak formu a knihařské provedení. Na každé dvoustraně je přezdívka pro komiksový nebo karetní charakter Jokera. Nevěděla jsem donedávna, že takový fenomén vůbec existuje, ale Joker má opravdu hodně přezdívek. Marcello je nasbíral a na seznamu těch asi sto dvaceti nicknamů ukazujeme různé řezy a styly písma Jokker. Na první pohled je to ‚jenom‘ hravá, zábavná autorská kniha, ale opět je to zároveň vzorník písma,“ popisuje Andrea.
K písmu Jokker vznikly hrací karty a kniha s přezdívkami pro postavu Jokera. | Foto: Adam Mráček
Na podzim studio Displaay čeká prezentace hned na dvou akcích, první z nich bude Art Book Fair, který pořádá Galerie hlavního města Prahy na Zámku Troja 16. a 17. září, té se Displaay zúčastní podruhé. „Jde o knižní trh, kde vystavují většinou nezávislí nakladatelé nebo umělci, kteří vydávají knihy v menších nákladech, takže tam neprezentujeme samostatně naše písma, ale spíš katalogy nebo ostatní printové aplikace.“ Premiéra pak studio čeká na přehlídce Designblok v termínu 4.–8. října. „Tam právě plánujeme vystavovat písma ideálně v digitální formě, druhá část výstavy pak budou Offline produkty, ale podobu instalace ve spolupráci s architektkou Annou Matouškovou teprve navrhujeme,“ prozrazuje Andrea.
„Na Designbloku chceme připomenout, že jsme místní, a ukázat, co děláme. Běžné návštěvníky můžou zajímat produkty, které jsou samy o sobě zábavné. Nemusí řešit, že to jsou karty, které jsme navrhli pro písmo Jokker, ale jsou to zkrátka karty a mají super ilustrace. Na druhou stranu designéry, kteří přijdou, mohou zajímat obě stránky věci – produkty i samotná písma,“ vysvětluje Andrea, proč se studio rozhodlo k prezentaci na Designbloku, a dodává, že by moc rádi uskutečnili i přednášku ohledně tvorby písma.