Město, co zanechá stopu. Rokytnice nad Jizerou představuje vizuální identitu a logo od OBA creators

Logotyp Rokytnice nad Jizerou od OBA creators | Zdroj: OBA creators Logotyp Rokytnice nad Jizerou od OBA creators | Zdroj: OBA creators

Známé krkonošské středisko se bude prezentovat moderní vizuální identitou od studia OBA creators, které zvítězilo v designérské soutěži organizace Czechdesign. Výrazné logo staví na písmenu R, vlnovce a červené barvě.

Město, které zanechá stopu. Z této premisy vychází koncept nové vizuální identity Rokytnice nad Jizerou, která je často označována jako jediné město v NP Krkonoše, kde se přirozeně a udržitelně snaží propojit život místních s cestovním ruchem.

Vlnovka jako inspirace vizuálního stylu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsVlnovka jako inspirace vizuálního stylu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

„Milujeme hory a Rokytnici a její okolí má pro nás ohromné kouzlo. Kdykoliv se tam vypravíme, cítíme, jak moc působí na všechny smysly. V zimě je tam úžasná inverze, azuro, ale i nevlídno. A voní to tam! Nejen borůvkovými knedlíky a kyselem. Prostě tohle město ve vás zanechá stopu. A když se svezete na lyžích z vrcholu Lysé hory nebo pešky vyrazíte na Dvoračky, zanecháte na něm stopu i vy,“ komentuje Tereza Bauer z OBA creators.

Fotografie OBA creators spojené s Rokytnicí nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsFotografie OBA creators spojené s Rokytnicí nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

Stopu v podobě vlnovky tak autoři zakomponovali do písmena R, které tvoří logo Rokytnice. Písmeno bylo inspirováno tzv. němými značkami Krkonoš – muttichovkami, které v případě snížené viditelnosti slouží na hřebenech Krkonoš jako orientační body. V rámci nich nese Rokytnice právě označení písmene R.

Vlnovka a muttichovky ve vizuálním stylu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsVlnovka a muttichovky ve vizuálním stylu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

Jako hlavní barva vizuální identity byla zvolená výrazná červená. Doplňkově pak zelená břidlicová charakterizující okolní lesy, azurová časté inverze a zasloužený pocit, když výjdete nad mraky a zemitá žlutá odkazující na zapadající slunce a brambory, jednu z mála plodin, která se na horách dala pěstovat. 

Ukázka plakátu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsUkázka plakátu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

Vybrané písmo Pepi je geometrickým bezserifovým písmem a působí nadčasově. Pochází z dílny Tomáše Brousila (Suitcase Type).

„Zkrácené horní a dolní přetahy zajišťují příjemnou kompaktnost řádku v logotypech, širší proporce verzálky R pak vhodně navazují na samotné logo R, resp. němé značky Krkonoš. Zjednodušená kresba minusky u, objevující se i na konci názvu obce, je pak zjevným odkazem na klasiku žánru, písmo Futura od Paula Rennera z roku 1927,“ doplňuje Bauer.

Dosavadním základním prvkem vizuální prezentace města byl městský znak, ale na jeho používání neexistoval žádný manuál, jak s ním pracovat. Komunikace tak byla roztříštěná.

Městský znak Rokytnice nad Jizerou tvoří pečetě čtyř obcí: Rokytno (horník), Františkov (liška), Horní Rokytnice (ovce), Dolní Rokytnice (medvěd) | Zdroj: Rokytnice nad JizerouMěstský znak Rokytnice nad Jizerou tvoří pečetě čtyř obcí: Rokytno (horník), Františkov (liška), Horní Rokytnice (ovce), Dolní Rokytnice (medvěd) | Zdroj: Rokytnice nad Jizerou

„Jedním ze zadání designérské soutěže bylo najít identitu, která v našich obyvatelích probudí a prohloubí pocit příslušnosti k jejich městu, ke Krkonoším a k horám obecně. Má sebevědomě prezentovat, co můžeme nabídnout nejen jako turistická destinace, ale především jako místo pro život, má pomoci rozvinout potenciál města a podpořit v místních obyvatelích pocit, že je Rokytnice nad Jizerou domovem, na který mohou být hrdí a kde chtějí žít. A to, myslím, se OBA creators podařilo,“ doplňuje Bronislav Patočka, místostarosta Rokytnice nad Jizerou.

 Merchandising a digitální komunikace Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators Merchandising a digitální komunikace Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

V rámci přípravy zadání soutěže bylo potřeba vyjasnit, co pro zadavatele znamená úspěšné logo. Jedna z odpovědí zněla, že úspěšné logo si někdo nechá vytetovat. „Vítězný návrh toto neoficiální hodnotící kritérium určitě splňuje. Dokonce už víme o několika zájemcích, kteří by si naše R nechali vytetovat, a nechali tak Rokytnici na sobě zanechat přízračnou stopu,“ doplňuje Patočka.

Merchandising Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsMerchandising Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

„Autorům se povedlo vytvořit identitu, která akcentuje význam Rokytnice jako horského centra, ale zároveň působí velmi civilně a je dobře aplikovatelná na potřeby komunikace směrem k obyvatelům obce,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.

Vizuální styl Rokytnice nad Jizerou na tiskovinách | Zdroj: OBA creatorsVizuální styl Rokytnice nad Jizerou na tiskovinách | Zdroj: OBA creators

Vítězný koncept dle poroty nabízí široké uplatnění v různých druzích výstupů potřebných v prezentaci města a umožňuje pracovat s fotkou, ilustrací i typografií. Vlnka jako zvolený symbol ztělesňuje jak přírodní, tak turistické aktivity a písmeno zůstává při aplikaci čitelné.

Ukázka plakátu | Zdroj: OBA creatorsUkázka plakátu | Zdroj: OBA creators

Ukázka zpracování zpravodaje | Zdroj: OBA creatorsUkázka zpracování zpravodaje | Zdroj: OBA creators

Nová vizuální identita se propíše do veškeré komunikace města jak směrem k jeho obyvatelům, tak i k návštěvníkům. Už v druhé polovině roku 2023 budou prvky vizuální identity aplikovány například na sociálních sítích, plakátech a propagačních předmětech města. Cílem je sjednotit označení budov, navigačního systému, vytvoření nového webu města, ale také například označení vozidel komunální techniky a skibusu.

Merchandising Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsMerchandising Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

Jedním ze zadání soutěže byl požadavek na možnost rozšiřování vizuálu na další subjekty, v kontextu Rokytnice nad Jizerou se nejvíce nabízí využití pro skiareál a další návazné služby v cestovním ruchu, který zde chtějí podpořit i prostřednictvím moderní architektury a designu.

Využitelnost vizuálního stylu v digitálním prostředí | Zdroj: OBA creatorsVyužitelnost vizuálního stylu v digitálním prostředí | Zdroj: OBA creators

Soubor vyhlídek nad městem Hlídka na Stráži od oceňovaného studia Mjölk architekti vyhrál v roce 2022 soutěž Stavba roku Libereckého kraje v kategorii veřejný prostor a krajina a dostal se do finále České ceny za architekturu. „Věříme, že nová identita získá stejnou pozornost jako tato stavba, stane se součástí prezentace Rokytnice na dlouhá léta a zaujme odbornou i laickou pozornost,“ komentuje Patočka.

Aplikace vizuálního stylu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creatorsAplikace vizuálního stylu Rokytnice nad Jizerou | Zdroj: OBA creators

OBA Creators

Autory nového logotypu a vizuální identity města Rokytnice nad Jizerou jsou Tereza Bauer a Ondřej Bauer ze studia OBA creators. Tereza Bauer se v týmu zaměřuje na grafiku a architekturu. Vystudovala architekturu na FA VUT v Brně, z toho jeden rok strávila na Hochschule Luzern – Technik & Architektur. Ondřej Bauer se zabývá fotografií a tvorbou videí a vystudoval VŠEM v Praze.

OBA creators tvoří Ondřej Bauer a Tereza Bauer | Zdroj: OBA creatorsOBA creators tvoří Ondřej Bauer a Tereza Bauer | Zdroj: OBA creators

Mezi projekty OBA creators patří vizuální identity např. pro UKO jóga & wellness resort v Bedřichově, gastro provozovnu PRALINQA v Jablonci nad Nisou, Hlídku na Stráži v Rokytnici nad Jizerou, olomoucký ALLE reality & development, ale i třeba zahraniční arboristickou firmu TAKE A BOUGH tree care z Vancouveru. Pro Red Bull vytvořili upcycle projekt ve spolupráci s Evou Adamczykovou (Samkovou), pro Šárku Pančochovou ilustrovali helmu na OH v Pchjongjangu.

Na projektu pro Rokytnici nad Jizerou externě spolupracovali též typograf Jiří Toman ze Sudetype a Richard Šverčič, product UI/UX designer z manGoweb.

O soutěži

Soutěž proběhla jako uzavřená a na základě pečlivé rešerše do ní byli vyzváni tři účastníci:

  • Studio Little Greta,
  • studio OBA creators,
  • duo Věra Marešová a Yara Abu Aataya.

Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů nebo webových stránek. Do druhého kola postoupilo studio OBA creators a duo Věra Marešová a Yara Abu Aataya.

Všichni účastníci za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak zakázku na dopracování vítězného návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity města Rokytnice nad Jizerou.

Nezávislá část poroty:

  • MgA. Markéta Hanzalová – grafická designérka, art directorka a pedagožka,
  • MgA. Kristina Fišerová – grafická designérka a pedagožka,
  • MgA. Jan Matoušek – grafický designér.

Závislá část poroty:

  • Ing. Petr Matyáš – starosta města Rokytnice nad Jizerou,
  • Ing. Bronislav Patočka – místostarosta města Rokytnice nad Jizerou.

Další soutěžní návrhy představíme v samostatném článku. 

Související

Dva roky ostrého provozu přinesly spokojenost. Jak se město Kadaň sžilo s novým vizuálem od studia Colmo?
Ostatní

Dva roky ostrého provozu přinesly spokojenost. Jak se město Kadaň sžilo s novým vizuálem od studia Colmo?

Markéta Blažková - 16. 9. 2022

Specialisté na výhledy v přírodě. Liberecké studio Mjölk navrhlo novou čtveřici vyhlídek v Rokytnici nad Jizerou
Interiér a architektura

Specialisté na výhledy v přírodě. Liberecké studio Mjölk navrhlo novou čtveřici vyhlídek v Rokytnici nad Jizerou

Sabina Ježková - 3. 8. 2021

ujep 2024
zuz banner