Retromuseum Cheb zve na výstavu, která návštěvníkům nabízí retrospektivní pohled na tvorbu aranžování výkladních skříní v socialistickém Československu. Výkladní skříně v období socialistického Československa neplnili jen funkci prezentace nabízeného zboží, ale také sloužily k šíření politických názorů a přesvědčení. Staly se tak jedním z kanálů politické propagandy a osvěty, vybízely ke zdravějšímu životnímu stylu, spořivosti nebo měly motivovat k lepší pracovní morálce.
Chebské Retromuseum spadá pod Galerii výtvarného umění v Chebu, výstavy se většinou zaměřují na poválečný design, prolínající se s disciplínami jako architektura a životní styl nebo hudba. Tentokrát otevřelo návštěvníkům výstavu zaměřující se na aranžování výkladních skříní v Československu. Jejich podobu mapuje od roku 1955. Vystaveny jsou zde dobové snímky nebo makety celých výkladních skříní, ze soukromých archivů aranžérů. K vidění jsou na výstavě i fotografie od česko-švýcarské fotografky Iren Stehli v cyklu „Pražské výlohy“, která dokumentovala pražské obchodní domy a výlohy od roku 1978. Se samotným městem spojuje výstavu soubor snímků Jaroslava Slavíka, který zachytil proměny chebských výkladních skříní.
Výstava Roky ve výloze | Zdroj: Retromuseum Cheb
Retrospektivní výstava návštěvníkům připomíná, že aranžování výloh v období socialistického Československa bylo specifickým odvětvím, jehož práce byla velmi ceněná a to především z jednoho důvodu, za propagací zboží se totiž často skrývaly i jiné úmysly než prodej výrobků. Výlohy byly totiž využívány jako důležitý nástroj ke zviditelňování politiky. Nebylo neobvyklé, že se vedle vystavovaného zboží vyskytla fotografie Lenina nebo politická hesla všeho druhu. Záměrem reklamy bylo vyvolat u konzumenta pocit všeobecného blaha a hojnosti, ačkoliv velká část výrobků byla spíše nedostatkovým zbožím a nebylo výjimkou, že v nabídce byl pouze jeden druh. I z toho důvodu neměl aranžér zrovna lehkou práci, kvůli nedostatku museli často výlohy aranžovat tak, aby prezentovaly pouze jeden druh zboží. Na aranžérovi bylo, aby do těchto jednodruhových výloh přenesl i estetickou kvalitu.
Výstava Roky ve výloze | Zdroj: Retromuseum Cheb
Propagační výstavnictví se postupně rozvinulo do významného oboru podporovaného státem. Dokonce byl na toto odvětví orientován i vzdělávací systém, který produkoval profesionální aranžéry v učebních oborech na středních i vysokých uměleckoprůmyslových školách. Vystudovaní aranžéři se stali hrdiny vizuální kultury. Na rozdíl od svých západních kolegů to ale neměli tak jednoduché, museli být zručnější a kreativnější, minimálně už jen z toho důvodu, že neměli takové množství pomůcek a materiálů a často si museli poradit jinak.
Výstava Roky ve výloze | Zdroj: Retromuseum Cheb
Nejzajímavější výlohy vznikaly především v obchodních domech, jenž zaměstnávaly i desítky pracovníků a jejich výlohy čítaly i desítky metrů čtverečních. Na výstavě jsou tak vidět například dobové snímky z obchodního domu Kotva nebo Prior, zajímavým průkopníkem v oděvní oblasti byl například Dům módy. Výstava také prezentuje práci Reklamního podniku, od roku 1960 známého jako Merkur. Podnik řídil propagační akce, výstavy a také vyráběl a dodával propagační pomůcky, poutače či figuríny do celé republiky, součástí podniku byl i vlastní výtvarný ateliér.
Výstava Roky ve výloze | Zdroj: Retromuseum Cheb
Výstava je uspořádána chronologicky, podle jednotlivých časových období provede diváka vývojem reklamních výloh v Československu během let 1955–1989. Více informací o výstavě naleznete na stránkách muzea.