Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Logo Prahy (Studio Najbrt) v rukách občansky aktivních Pražanů; jiné, "oficiální" zásahy do loga jsou ale nepřijatelné, zdroj: najbrt.cz Logo Prahy (Studio Najbrt) v rukách občansky aktivních Pražanů; jiné, "oficiální" zásahy do loga jsou ale nepřijatelné, zdroj: najbrt.cz

Mělník, Nymburk i Ostrava. 5 českých měst, která mají funkční a silná loga

Města dnes poptávají většinou ucelené vizuální styly, i tak jejich loga zůstávají důležitými koncentráty vizuálního sdělení. Měla by spolehlivě obstát v rámci příležitostných komunikačních kampaní, v kontextu vizuálního stylu různých městských organizací a konečně taky před přísným soudem obyvatel. Vybrali jsme pět silných log českých měst, o kterých si myslíme, že v této zkoušce uspěla.

„Praga mater urbium“

Praha je Caput Rei publicae – hlavou republiky, jak se píše na jejím erbovním štítě. A je též matkou měst, jak ve střídmém stylu komunikuje logo Studia Najbrt z roku 2002. 

Logo Hl. m. Prahy (Studio Najbrt) součástí městského mobiliáře; nejen v centru logo soupeří s logy městských částí, zdroj: najbrt.czLogo Hl. m. Prahy (Studio Najbrt) součástí městského mobiliáře; nejen v centru logo soupeří s logy městských částí, zdroj: najbrt.cz

Značka svou solidností a vážností kontrastuje s vlezlým pražským disneylandem. Logo totiž nemusí zobrazovat obdivované panorama Hradčan, aby bylo dost turisticky přívětivé. K turistům, expatům, zahraničním partnerům a vůbec obyvatelům světových měst, kterým je Praha příslovečnou matkou, logo doslova promlouvá v pěti mateřských jazycích. 

Rozpracování loga v systém, který by zahrnul i městské části, se bohužel zadrhlo na politicích a úřednících. Logo jako značka pražské samosprávy – Hl. m. Prahy – se sice docela funkčně ujalo, avšak Praha turistická se v posledních letech propaguje kampaněmi, které logo víceméně ignorují.  

Logo výkřik!!!

Boris Meluš, Aleš NajbrtBohumil Vašák posunuli hranice možného. Ostrava má logo silné i silácké. Logo pro Ostravu z roku 2009 vytěžilo maximum z trendu jazykových hříček, který předešlo už najbrtovské logo pro Prahu. Ostravský mýtus vyjadřuje s přidrzlou provokativností, která připomíná akce sociální architektury Kateřiny Šedé.  

Logo Ostravy (Studio Najbrt) je doslova expresívní a nechá dobře zaznít hlasu lidu, zdroj: najbrt.czLogo Ostravy (Studio Najbrt) je doslova expresívní a nechá dobře zaznít hlasu lidu, zdroj: najbrt.cz

Najbrt přiznal jazyku jeho převahu nad obrazy ve schopnosti komunikovat ostravský genius loci i genius a vox populi. Logo Ostravy je prototypem značek, které lze napsat jako například logo KarlovýchVARŮ° od Evy Hudečkové  nebo logo^Liberce od Ondřeje Zámiše, které jsme pomohli vysoutěžit. Logo Ostravy jde navíc i zakřičet! 

Hovorovou češtinou se už nejen hovoří nebo křičí, ale hlavně píše v aplikacích instantního messagingu, na sociálních sítích a v internetových diskuzích. Současný jazyk je hacknutý obrázky. V případě Valašského Meziříčí se nepříklad „marketingovou značkou“ stala vizuálně atraktivní, hovorová zkratka názvu města – VALMEZ (od Studia Najbrt). 

Prošli jsme weby příspěvkových organizací a obchodních společností města Ostravy. Tři vykřičníky používají jen některé: například KNIHOVNA!!!, !!!Městská policie Ostrava, Městská NEMOCNICE!!! Ostrava. Podobně jako v internetových diskuzích je jistě chytré s vykřičníky a verzálkami šetřit. 

Poctivé logo

Logo Mělníka je příkladem kvalitně zvládnutého redesignu. Příliš se neohlíží na trendy, ale drží se docela konzervativně popisné symboliky. Největší téma Mělníka – příběh o setkání dvou řek – vypráví s nenucenou samozřejmostí jakoby mimochodem. Věra Marešová už v případě oceňovaného loga města Brna prokázala, že umí vytvářet poctivá loga, která přesvědčí bez krkolomných explikací.

Logo Mělníka (Věra Marešová) je konzervativně "logovité", zdroj: vgrafik.cz Logo Mělníka (Věra Marešová) je konzervativně "logovité", zdroj: vgrafik.cz

Logo pro Mělník je v tom nejlepším slova smyslu malebné a úhledné. Vlnky výborně fungují s typografií a budou dobře fungovat i za pár let, až si logo řekne o další redesign podle novějších typografických trendů. Na tuto značku bude spolehnutí, i když do grafických výstupů po čase vstoupí podvratná entropie.

Ornamentální rastr, který Věra Marešová navrhla jako doprovodnou součást vizuální identity, vypadá smysluplně, jako by byl inspirovaný dekorem z mělnického zámku. Následná práce s tvarem vlnky už je ale spíš jen zbytečným ždímáním hlavního vizuálního tématu. Vizuální styl je zaváděn s rozdílnou mírou zdařilosti a systematičnosti. Vychází z něj některé kulturní akce a třeba mělničtí strážníci.

Logo městské policie je variací na logo města, zdroj: melnicky.denik.czLogo městské policie je variací na logo města, zdroj: melnicky.denik.cz

N jako Nymburk

Po Mělníku je Nymburk další město, které si je vědomo své hodnoty a umí být samo sebou. Aspoň tak se to jeví z jeho nového loga od studia Colmo z roku 2017. Historické odkazy městům tohoto typu sluší. Vychází vstříc turistickému ruchu, zároveň ale pracují s identitou místních komunit

Logo Nymburka (Studio Colmo); stačilo sestřelit jediný pixel, zdroj: colmo.czLogo Nymburka (Studio Colmo); stačilo sestřelit jediný pixel, zdroj: colmo.cz

Nymburk vděčí za své založení Přemyslu Otakarovi II. Tehdy se město údajně jmenovalo Sviní Brod. Od německých a holandským osadníků dostalo vděčnější jméno pro novodobý city marketing. Slavné dějiny královského města, jeho architektura a erbovní symbolika nasměrovaly bez oklik grafiky ze studia Colmo k nejbližšímu inspiračnímu zdroji: k motivu hradní věže. Stačilo, aby vtipně sestřelili jeden pixel, a máme tu velké N s cimbuřím jako na gotickém kostele sv. Jiljí nebo na mělnických hradbách. 

N-iniciála se neškrobeně přihlásila k odkazu historických iluminovaných rukopisů. Loga založená na iniciálách jsou v módě, avšak někdy nabízejí řešení na jistotu a první dobrou. V případě nymburského N a odvozené identity se nicméně studiu Colmo podařilo najít řešení, kde všechno docvaklo a nikde nic neškrtí.

Logo se ihned po uvedení setkalo z dobrým přijetím od obyvatel města, to nebývá obvyklé, zdroj: radiopatriot.czLogo se ihned po uvedení setkalo z dobrým přijetím od obyvatel města, to nebývá obvyklé, zdroj: radiopatriot.cz

Erb pro Zvěrkovice

Mohlo by se zdát, že loga nadobro vytlačila obecní erby. Kupodivu po erbech naopak stoupá poptávka. Pro Zvěrkovice u Třebíče vytvořil erbovní znak Tomáš Pokorný z brněnské heraldické kanceláře Alerion.

„Obec Zvěrkovice měla pouze tuctová historická pečetní znamení s motivy radlice či krojidla – tedy absolutně nejvíce zastoupené symboly vesnických pečetí, které nelze neustále replikovat. Ve znaku proto finesou spojil oba nástroje z pluhu zkráceným šikmým břevnem, čímž se evokuje monogram obce Z.“ (Metro.cz)

Zvěrkovice si nechaly navrhnout zcela nový znak a vlajku (Alerion), zdroj: Alerion.czZvěrkovice si nechaly navrhnout zcela nový znak a vlajku (Alerion), zdroj: Alerion.cz

Zvěrkovice jsou sice malá obec s necelými třemi stovkami obyvatel. Až se ale jednou rozrostou a budou chtít přilákat turisty a investory, bude jejich erb smysluplným základem pro nové logo. Zvěrkovicím k jejich novému erbu gratulujeme.

Jak loga fungují v terénu podle vás? Máte příklady nějakých aplikací, kdy loga ožila vlastním životem, kdy se něco vymklo kontrole nebo kdy byly PR explikace značek mimo realitu? Napište nám.

Znak Zvěrkovic aplikován na stejnokrojích hasičského sboru, zdroj: zverkovice.czZnak Zvěrkovic aplikován na stejnokrojích hasičského sboru, zdroj: zverkovice.cz

Další články