Internet je všude tam, kde jsou lidi. Vůbec nezáleží na tom, jestli jste na vytouženém, mytizovaném místě v Kalifornii.
Web kdysi vzniknul na myšlence celosvětové sítě bez opravdového centra, bez okraje a bez hranic. Desátý ročník konference WebExpo mi připomněl, že je potřeba více mluvit o humanistické vizi webu, a méně o té technokratické.
Jak se spolu domluvit
Na webu je jazyková bariéra. A ovlivňuje nás, i když se a považujeme za pokročilé mluvčí. Jak ve své přednášce ukázala designérka Sagit Siegal, přibližně polovina internetu je anglicky. Pro většinu uživatelů je to ale druhý nebo třetí jazyk. Sagit a její tým v organizaci Thomson Reuters vyvíjí produkty pro lidi s pokročilou znalostí angličtiny. Zjistili, že pokud zvolí špatné slovní spojení, daný prvek doslova přestane existovat i pro datové analytiky nebo zkušené novináře. Odbornost naučeného jazyka tedy nehraje roli. Jak to vyřešit? Univerzální řešení kupodivu není esperanto, ale zjednodušená verze angličtiny: plain english. Podobné zjednodušené varianty používají celosvětově letečtí inženýři, takže vysoká úroveň odbornosti je zaručena. A pokud jde o literární kvalitu, tak mezi zastánce přístupného jazyka patřil například i spisovatel George Orwell. Dobrá zpráva také pro všechny, kdo se mimo svůj rodný jazyk dosud báli psát.
Velice podobné téma zpracovala také obsahová specialistka Saskia Videler. Ve zkratce byla její přednáška o tom, jak se na webu řada lidí cítí nezvaně a nepatřičně. Kdo za to může? Kromě zadavatelů padá část viny také na tvůrce obsahu. Všichni totiž máme hranice v poznání a když potkáme něco neznámého, dosazujeme si mezeru něčím povědomým. Nastává kognitivní zkreslení, šum a v horším případě uzavření se do bubliny. Najednou přestáváme vidět, co neznáme. Příkladem uzavření může být zmíněná oblast Silicon Valley a jeho lokální varianty na různých místech ve světě. Výsledkem je vždy uzavřený mikrokosmos lidí, tvořící věci pouze pro vlastní potřebu. Chcete se tomu vyhnout? Pracujte s lidmi, kteří nejsou ekonomicky, kulturně a jazykově stejní jako vy. Přednášky jako byla tahle potřebuje IT kultura všude a v Česku obzvlášť. Co dělá vaše firma například pro to, aby v téhle oblasti spokojeně pracovalo více žen?
Jak polidštit technokraty
Bude neustálý proud zlepšování a inovací trvat pořád? A co s produktem, když ho musíte ukončit a nechcete stávající uživatele naštvat? Nových aktualizací pořád přibývá. Na druhé straně digitální technologie také zastarávají a přestávají se vyvíjet jako auta nebo pračky. Joe Macleod je bývalý šéfdesignér studia ustwo a představil hlavní myšlenky svojí nové knihy Ends. V knize argumentuje za polidštěný produktový vývoj a zároveň popisuje nedůstojnosti vznikající z jeho potlačování. Snažili jste se zrušit si účet na nějaké digitální službě? Často je tahla možnost velice skrytá a získáte pocit, jako by vás někdo zamknul.
Pokud Joe Macleod mluvil spíš o software a digitálních službách, Scotty Allen ukázal svoje aktivity v rámci hardware. Jeho populárně naučné dokumenty určitě doporučujeme vidět. Ukazuje, jak v čínském Shenzenu sestrojil vlastní smartphone z náhradních součástek a jak si upravil vnitřní vybavení iPhone7 na „stará“ sluchátka. Vyhodili jste telefon kvůli špatnému tlačítku? Všechno se dá opravit, všechno se dá recyklovat. Digitální mainstream se ale ještě pořád tváří, že inovace a výroba je důležitější než lidi, kultura a příroda. Připomíná to bezhlavou konzumní společnost šedesátých a sedmdesátých let, jejíž následkem byly ekologické a společenské katastrofy. V reakci na rychlou spotřebu tehdy vznikly knihy typu Design for the Real World od Victora Papanka.
A kdy tedy máme štěstí? Když nejsme v bublině jednoduchosti a máme kolem sebe výzvy. A když umíme mluvit jednoduše a srozumitelně pro všechny.
WebExpo 2017 přišlo s nejvíce zahraničními řečníky, největším zastoupením žen, ale i nejvyšší investicí do celého programu v rámci své historie. Kromě zmíněných byla k vidění také řada přednášek čistě vývojářských, více designerských nebo zaměřených na byznys. Online verze přednášek postupně přibývají. Témata zmíněná v článku nepatřila úplně k top headlinerům, ale dobře podle mě vystihují součastný stav, na kterém by webová komunita měla zapracovat.
Napište si: Webexpo 2018 bude 21.–22. 9. 2018 v Praze.