Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Plakát pro Filosofickou fakultu UK, Markéta Steinert, foto: autorka Plakát pro Filosofickou fakultu UK, Markéta Steinert, foto: autorka

Markéta Steinert: neříkejte grafikům, jakou trubku mají použít

Ačkoli je absolventkou UMPRUM teprve pár měsíců, v praxi grafického designéra má Markéta jasno. Není se co divit. Za sebou má již řadu realizací, z nichž některé potkáváte v ulicích každý den. Jak zpětně hodnotí 5 let studií, co by navrhla orientačnímu systému pražského metra nebo proč nedá dopustit na komerční zadavatele nám prozradila v rozhovoru.

Právě jsi dokončila studia na pražské UMPRUM. 5 let jsi strávila studiem v Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace. S jakými očekáváními jsi tam šla a s čím se s UMPRUMkou loučíš?

Nepamatuji si, jestli jsem měla nějaká konkrétní očekávání, spíš mě vedla touha studovat takový typ školy jako je UMPRUMka. Se školou se loučím s tím, že to bylo báječných 5 let.

Architektonický ateliér Roháč Stratil, vizuální identita, grafika Markéta Steinert, zdroj: autorkaArchitektonický ateliér Roháč Stratil, vizuální identita, grafika Markéta Steinert, zdroj: autorka

Umělecké a uměleckoprůmyslové školy často čelí kritice za to, že nedostatečně připravují studenty na náročné podmínky na pracovním trhu. Jak se na to díváš ty? Přijdeš si díky škole na praxi připravená?

Myslím, že je to hodně různé - škola od školy a ateliér od ateliéru. Řekla bych, že je důležité propojit studenty s opravdovými zakázkami už během studia a vyvážit akademické úkoly s těmi reálnými. Na UMPRUM se to v poslední době celkem daří.

Příkladem je Ateliér produktového designu Froňka a Němečka, se kterými jsme spolupracovali, společně s Vítkem Škopem, na projektu pro Národní hřebčín Kladruby nad Labem, kam jejich student Eda Hermann navrhl krásnou muzejní expozici. To je dle mého názoru směr, jak studenty co nejlépe připravit - propojovat je mezi sebou a směřovat je i ven ze školy.

Škola vám dá totiž rozhled, znalosti, mění vaše myšlení a přístup k věcem... ale cestu do praxe si musíte tak trochu prošlapat sami. Není to jenom o práci samotné, ale také o komunikaci s lidmi pro které něco vytváříte a to se člověk naučí právě až v reálném světe mimo školu.

Vizuální styl Národního hřebčína Kladruby nad Labem, Markéta Steinert, zdroj: autorkaVizuální styl Národního hřebčína Kladruby nad Labem, Markéta Steinert, zdroj: autorka

Vizuální styl Národního hřebčína Kladruby nad Labem, Markéta Steinert, zdroj: autorkaVizuální styl Národního hřebčína Kladruby nad Labem, Markéta Steinert, zdroj: autorka

Studium zakončilas velmi potřebnou diplomovou prací, ve které jsi řešila redesign orientačního systému v pražském metru. Jaké největší nedostatky současný orientační systém má a jaká hlavní řešení navrhuješ dopravnímu podniku?

To je dost těžká otázka, protože těch věcí je hodně: řešila jsem barevnost, záměny loga se směrovými šipkami, časté opakování informací a jejich nepřehlednost, chybějící překlady do angličtiny, ale také to, že je panel se značením stanic až uprostřed peronu a ne na jeho začátku, nebo že jsou vstupy do metra často špatně značeny (což se týká hlavně nových stanic) atd.

Diplomová práce Markéty Steinert, UMPRUM, zdroj: steinert.brandcloud.proDiplomová práce Markéty Steinert, UMPRUM, zdroj: steinert.brandcloud.pro

Celkově by se měl vizuální a orientační systém vyčistit a zjednodušit, protože během dvaceti let, kdy na něj nedohlíží žádný grafický designér, utrpěl řadou nekoncepčních změn. Jeho hlavním účelem má být to, abyste svou cestu našli rychle, bezpečně a snadno. Platí: čím méně, tím lépe. Já třeba ani po jedenácti letech, co žiji v Praze, neumím na Můstku vystoupit správným výlezem, proto jsem třeba ve své práci navrhovala chybějící značení exitů a orientační mapy.

Diplomová práce Markéty Steinert, UMPRUM, zdroj: steinert.brandcloud.proDiplomová práce Markéty Steinert, UMPRUM, zdroj: steinert.brandcloud.pro

V 80. letech řešil vizuální sjednocení systému pražské hromadné dopravy tvůj pedagog Rostislav Vaněk, který Ateliér grafického designu a vizuální komunikace vedl do roku 2014. Jak na jeho vedení a spolupráci s ním vzpomínáš? Jaký vliv měl na tvoji diplomovou práci?

Moji diplomku vlastně ovlivnil už jen samotným výběrem tématu. Již během studia jsem tíhla k techničtějším úkolům, takže diplomka byla přirozeným vyústěním toho všeho, i když jsem tušila, že to bude náročný úkol. To jsem ještě nevěděla jak moc! :D

Vedení pana profesora Vaňka mě rozhodně ovlivnilo. Byly na nás ale kladeny velké nároky, což bylo místy velmi náročné. Stejné nároky na sebe kladl ale i pan profesor, takže nám byl ukázkovým příkladem. Odsouhlasil třeba až osmý návrh, ale bylo to proto, že až ten osmý byl dobrý. Zpětně si takového přístupu obrovsky vážím. Důležitá byla pracovitost a důraz na detail, a to si ponesu navždycky.

Publikace Umělec, vila, bazén, PageFive, grafický design Markéta Steinert, foto: autorkaPublikace Umělec, vila, bazén, PageFive, grafický design Markéta Steinert, foto: autorka

Ačkoli ses absolventkou grafického designu stala teprve nedávno, nechybí ti zkušenost s komerčními (drogerie Teta, módní značka Grapenger) i neziskovými (Pražské Quadriennale, DOX) projekty. V čem je práce grafika odlišná, pokud je zadavatelem firma, nebo např. festival? V jakých projektech se cítíš lépe a proč?

Podle mého názoru se to příliš neliší, kulturní subjekt je - alespoň pro mě - stejně zajímavý jako ten komerční. Zásadní jsou totiž lidé, se kterými spolupracujete, a to jak moc jsou odvážní a otevření. S nimi pak hledáte společnou řeč, aby mohl přijít dobrý výsledek. Je skvělé udělat super „poster“ pro výstavu, ale mnohem těžší (a ve výsledku větší výzvou) je udělat dobrou práci pro komerčního zadavatele.

Publikace Budoucnost designu, CZECHDESIGN, grafika Markéta Steinert, foto: autorkaPublikace Budoucnost designu, CZECHDESIGN, grafika Markéta Steinert, foto: autorka

Právě jsme dokončili více než roční vzdělávací projekt Budoucnost designu, za jehož nápaditý vizuál vděčíme právě tobě. Projekt jsme uzavřeli publikací, která představuje jeho výsledky. Co tě při návrhu jejího grafického řešení inspirovalo?

Já děkuji vám, byla to fajn spolupráce. Kdo to viděl, říkal, že je to taková Markétovina :D Hodně pracuji s typografií a nepoužívám moc barev, to se o mně ví. Je to znát hlavně na publikaci, kterou jsme společně posunuli zase trochu jinam oproti vizuálu celého projektu.

Ve vašem případě bylo důležité vytvořit takový styl, aby byl pro vás snadno editovatelný (protože projekt běžel víc jak rok) a mohli jste ho dál používat s vašimi interními grafiky. Takže to byla hlavní podmínka, která ovlivnila celkovou vizualitu. Je to přístup, ke kterému se často kloním i v případě jiných projektů - navrhnout něco s čím se dá dál pracovat a co se dá postupně rozvíjet.

Vizuální styl Pražského Quadrienalle, Markéta Steinert, Dynamo design, foto: autorkaVizuální styl Pražského Quadrienalle, Markéta Steinert, Dynamo design, foto: autorka

Co bys českým designérům popřála do budoucna?

Aby klienti důvěřovali jejich schopnostem a brali je více jako své parťáky. A nebo jako instalatéry, těm přeci taky neříkáte kterou trubku mají použít :D 

Vizuální identita drogerie Teta, Markéta Steinert, Dynamo design, foto: autorkaVizuální identita drogerie Teta, Markéta Steinert, Dynamo design, foto: autorka

Galerie

Další články