Když chcete na malém městě něco prosadit, potřebujete nutnou dávku trpělivosti a hlavně odvahy. Ta manželům Gieslovým nechyběla, a tak založili malou kavárnu s názvem, který dávno nabral jiný význam. Z malého podniku pro pár osob vznikl jejich životní projekt. V Šumperku vytvořili místo, které má příběh. Jak se ale dozvíte, i to je dnes trochu jinak...
V roce 2014 nebylo centrum města příliš lukrativním prostředím a jim chyběl podnik pro setkávání s přáteli u dobré kávy a dezertu. Na tento popud založil Jiří Giesl v přízemí svého rodinného domu kavárničku s 12 místy k sezení. Plocha 6×6 metrů doslova odpovídala formátu mini kavárny, přesněji PIKOLY. S názvem si Jiří dlouho nedělal starosti. Pro jeho manželku Nikol to ovšem byl velký dar k narození syna, který zároveň při otevření 3. listopadu oslavil 3 měsíce. Osud jim přál, prostor v podstatě hned přestal stačit a úměrně s poptávkou rostla nabídka.
V začátcích hledali svůj styl. Jedno období vypadalo velmi minimalisticky. | Zdroj: PIKOLA
Někteří jejich odhodlání sledovali nadšeně, jiní se zoufalstvím. Známé přísloví „cesta je cíl“ u nich platí doslova. Probourali stěnu, vtrhli do druhé místnosti, ale přitom si neuvědomili, že v názvu nastal malý zmatek. Skromný počet spolupracovníků složený převážně z přátel nevydržel dlouho. Později začali vydávat jednu kávu za druhou, a aby toho nebylo dost, tak v nejlevnější malé troubě začali péct vlastní dezerty. Vysněné! Vše se učili od začátku sami s velkou podporou rodiny. Nejsou studovaní profesionálové v oboru, ale jednoduše lidé s chutí změnit trend k lepšímu. Jiří, původně designér, dal přednost kávě. Teď vidíme, s jakou noblesou propojil dva rozdílné světy a určil nezaměnitelnou podobu nejen interiérů.
Ty nejdříve začali probarvovat teplými tóny barev ve stylu „západu“ a se zápalem pro kávu shořel nábytek i dřevěné obklady stěn. Jejich aktuální charakteristický prvek pochází z dílny regionální společnosti Vuur. Dým je dávno pryč, začala nová éra, další růst. Po plném nasazení potřebovali oddych. Právě tato kratochvíle změnila dosavadní prezentaci bezpatkovým písmem. Na hudebním festivalu se náhodou setkaly dvě kreativní duše, Jiří a Gabriela Polomíková, kterou osud předurčil k autorství nové vizuální identity. Navrhla jiné písmo, Sincerity od Océane Moutot s dynamickou šířkou linky, ze kterého se zrodilo logo nakloněné k lepší budoucnosti a k pobočce v Olomouci.
Rok za rokem hosti přicházeli, odcházeli, až se jeden z nich rozhodl otevřít vlastní, doslova „pikolácký“ prostor v centru Olomouce. Honza Holouš, další energický člověk, rozšířil po několikaměsíčním tréninku a zaškolení tým i působení kavárny. Pikola již s velkým O, důkaz jistoty v kramflecích.
Jan Holouš vede pobočky v Olomouci a Zlíně. | Zdroj: PIKOLA
Několikátou sezónu píšou blog, nahrávají podcast, rozjeli e-shop, lidský přístup berou za vlastní. Nebojí se říct, že někomu výběrová káva chutnat nebude. Jakým způsobem myslí na lidi, dokládá mnoho benefitů, kterými zpříjemňují pobyt v kavárně, na cestách, dovolených. Zkrátka všude, kde o „šumperskou rodinu“ rádi zavadíte. Třeba pestrý merch. Kožené hrnky, kšiltovky, klíčenky i limitovaná kávová mýdla či piKOLY. Všechny vyrobené v lokálních provozech zaručeně vykouzlí úsměv na nejedné tváři. Vizáž spolu s grafickým konceptem nastaví sami a výslednou prezentaci určují, celkem s přehledem, fotografie Michaely Martinátové. Základní barvy tvoří černá, zlatá a bílá. Také nově přidaná smaragdově zelená.
„Poetický a vtipný moment do loga vnáší mimo jiné písmeno ‚o‘ evokující zrnko kávy. Nechtěla jsem vyobrazit zrnko přímo, myslím, že není třeba dopovědět vše do detailu. Při své práci takto nepostupuji. Ráda nechávám prostor všímavému divákovi. Většinou pozná, co jsem měla na mysli, a díky této hře se tvoří vztah mezi autorem a každým, kdo se dívá. Na těchto prvcích jsem tedy postavila vizuál značky,“ dodává Gabriela Polomíková.
Jejich nápoje s tóny skořice a vanilky zvané piKOLY. | Zdroj: Gabriela Polomíková
Dokonce ani ožehavé téma ve znění „káva jedině bez mléka“ tady nerezonuje. Ba naopak. Je passé, jestli máte intoleranci na laktózu, nebo chuť zrovna nedopřává běžnému mléku. Ovesné mléko od prověřeného výrobce Oatly jednoduše vyřeší všechny chmury. Bez příplatku! Výborná volba k brunchi. Milovníka etikety zaskočí jediná věc, absence tradičního papírového ubrousku, zachytávajícího kapky horkého kafe. Vůbec tento doplněk nepovažují za zbytečnost. Pouze fandí zelené planetě. Komunikace s personálem vše spraví a na vyžádání dostanete i ten. Pokud bude všude „narváno“, vy zoufáte nad místem, držte se stejného pravidla. Tým s dobrým srdcem věří v motto „rada nad zlato“!
Vize, ke které zhruba v polovině éry došli, pramení z podstaty projektu. Vlastní pražírna kávy stojí dnes na okraji města spolu s espresso barem, školicím centrem a showroomem kávovarů Sage. Z malé místnosti v centru města ji přesunuli v roce 2022, přesně 8 let po otevření prvorozené kavárny. Dostupnost hrála hlavní roli. Denně okolo nového podniku projedou řidiči stovky aut, již vyčerpaní míří po hlavním tahu přímo na dobré espresso či filtr. Baru vévodí modulární americký kávovar Modbar, jeden z mála v Česku.
Chvíli před zahájením ostrého provozu stihli zaskočit do centra Zlína a otevřít další mini pobočku pod křídly již zmíněné olomoucké. Dát si jedno „svoje“ a spěchat zpátky. Že je spěch vskutku rychlý, dokazuje i to, co do budoucna plánují. Ovšem nečekejte nic malého, tahle rodina umí překvapovat.
Na závěr nemůžeme opomenout nový projekt, který do příběhu PIKOLY sice nepatří, ale má významný potenciál rozvoje města do jiných sfér. Novou restauraci Hotelu Perk provozuje Jiří Giesl. I v ní kromě špičkové gastronomie a kávy narazíte na skvělý tým, který žije pro svůj cíl.
Pokud máte pocit, že současnost zametla pointu názvu pod koberec, musíme vás zklamat. Podnik je velký, ale se skromným srdcem. To ceníme!