Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Made in Czech Republic. Motto nové olympijské kolekce. | Zdroj: Český olympijský výbor Made in Czech Republic. Motto nové olympijské kolekce. | Zdroj: Český olympijský výbor

Made in ALPINE PRO. Na zimní olympiádu do Pekingu vyrazí sportovci v oblečení s motivem české vlajky

Na obrazovkách ji uvidí téměř celý svět a bude ikonickým prvkem jedné z nejdůležitějších událostí nadcházejícího roku. Řeč je o nové olympijské kolekci, která bude reprezentovat český národní tým na XXIV. zimních olympijských hrách v Pekingu 2022, které se konají od 4. do 20. února. Designérkou kolekce je absolventka oboru Design oděvního výrobku na Technické univerzitě v Liberci Veronika Paulenová ze společnosti ALPINE PRO, jež je dlouholetým dodavatelem kolekce již od roku 2009.

Symbolizovat kvalitu, šikovnost a inovaci

Malou ukázku nové olympijské kolekce jsme měli možnost vidět loni v listopadu, kdy byla odhalena Raškovka 2.0, která se vyrábí v Třebíči. Nyní již známe celou kolekci, navrženou v tradičních červeno-modro-bílých barvách s motivem české vlajky, který je natištěn na většině produktů. Svrchní část oděvů je vyrobena v České republice a k jejich výrobě byla využita špičková nanotechnologie pod záštitou Technické univerzity v Liberci. Slogan „Made in Czech Republic“ vzešel z diskuze s českým olympijským týmem, jak se prezentovat na hrách v Číně. „Jedeme hrdě reprezentovat Českou republiku, český sport a historii českého průmyslu,“ řekl předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval.

„Pokaždé se ve spolupráci se sportovci snažíme kolekci posunout jak vzhledově, tak hlavně z pohledu funkčnosti. Tentokrát se některé části vyrábějí v Česku a já jsem přesvědčený, že se jedná o nejkvalitnější kolekci v historii,“ říká předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. | Zdroj: Český olympijský výbor„Pokaždé se ve spolupráci se sportovci snažíme kolekci posunout jak vzhledově, tak hlavně z pohledu funkčnosti. Tentokrát se některé části vyrábějí v Česku a já jsem přesvědčený, že se jedná o nejkvalitnější kolekci v historii,“ říká předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. | Zdroj: Český olympijský výbor

„Kolekce je inspirovaná českými sportovci, kteří jsou ‚Made in Czech Republic‘, proto motiv pro oblečení vychází z prvků české vlajky, tedy modrého klínu a červeného pruhu, a pracuje zároveň s mottem ‚Made in Czech Republic‘ a ikonami zimních sportů. Značka Made in Czechoslovakia i Made in Czech Republic v zahraničí vždy symbolizovaly kvalitu, šikovnost a inovace. Olympijská kolekce 2022 v sobě tyto hodnoty propojuje,“ uvedla designérka kolekce Veronika Paulenová. „Mojí snahou bylo podpořit grafickým způsobem skutečnost, že materiál a výroba části kolekce jsou na rozdíl od minulých olympiád české. A zároveň zachovat jistou míru kontinuity. Z kombinace těchto prvků vznikl rastr, jehož výřezy se na bílém podkladu objevují na různých částech oblečení. Bylo nutné vyřešit i skutečnost, aby materiál při potisku neztrácel své vlastnosti. Proto se motiv skládá z linkovaných ploch, aby potisk byl co nejmenší,“ doplnil Veroniku tvůrce motivu, akademický malíř Milan Jaroš. Motiv prvků vlajky je použitý v celoplošných tiscích, na taháčcích zipů a na knoflících. Výraznou změnou prošla v kolekci modrá barva, která je světlejší a přibližuje se české vlajce.

Výraznou změnou prošla v kolekci modrá barva, která je světlejší a přibližuje se české vlajce. | Zdroj: Český olympijský výborVýraznou změnou prošla v kolekci modrá barva, která je světlejší a přibližuje se české vlajce. | Zdroj: Český olympijský výbor

Obstát v extrémních podmínkách

Nejhodnotnějším artiklem kolekce je nástupový set bundy a kalhot, který se od prvních návrhů až po samotnou výrobu vytvořil v tuzemsku. Technická bunda s nanomembránou má prodlouženou délku, zaručuje díky revoluční technologii až čtyřikrát vyšší prodyšnost oproti běžným funkčním membránám. „Nanomembrána je svými vlastnostmi podobná lidské pokožce a ve své struktuře má o 25 % více pórů než standardní membrány, což zaručuje extrémní prodyšnost. Při navrhování jsem se snažila navázat na osvědčené materiály a na zkušenosti z předešlých kolekcí. Také jsem se inspirovala místem konání olympijských her, proto je kolekce pro sportovce navržena tak, aby obstála i v extrémních podmínkách až mínus třicet stupňů,“ vysvětlila funkci Veronika Paulenová. 

Biatlonistka Jessica Jislová v bundě, která se od prvních návrhů až po samotnou výrobu vytvořila v tuzemsku. | Zdroj: Český olympijský výborBiatlonistka Jessica Jislová v bundě, která se od prvních návrhů až po samotnou výrobu vytvořila v tuzemsku. | Zdroj: Český olympijský výbor

Liberecká univerzita je kolébkou světové výroby nanovláken v průmyslovém měřítku, technologii vyvinul a patentoval profesor Oldřich Jirsák v roce 2005. Nanomembránu, kterou jsou vybavené bundy a kalhoty reprezentantů, vyvinul Roman Knížek, vedoucí Katedry hodnocení textilií Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci. „Nanomembránu si můžeme představit jako velmi jemné síto. Tím snadno projde vodní pára, ale kapka vody nikoliv. Proto se v oděvu s touto funkční membránou sportovci nebudou tolik potit a zároveň nepromoknou a oblečení jim neprofoukne,“ uvedl Roman Knížek. „Princip je jednoduchý, ale vyrobit nanovlákennou membránu, která si i po mnoha vypráních zachová vysokou paropropustnost a větruodolnost a přitom nepropustí ani silný liják, byl oříšek, na jehož rozlousknutí jsem pracoval mnoho let. Česká věda tedy nezůstala ležet v šuplíku laboratoře, a to mě těší asi nejvíce. Pokud nyní bundu s naší nanomembránou obléknou i čeští olympionici, nemůže být mé nadšení větší, dodal na závěr Roman Knížek.

Modré klíny tvoří v celkovém rastru hvězdy – protože každý, kdo reprezentuje naši zemi, je sám o sobě hvězdou v celku českého týmu. | Zdroj: Český olympijský výborModré klíny tvoří v celkovém rastru hvězdy – protože každý, kdo reprezentuje naši zemi, je sám o sobě hvězdou v celku českého týmu. | Zdroj: Český olympijský výbor

V celém procesu vývoje unikátního výrobku sehráli významnou roli také čeští sportovci, kteří měli na starosti testování bundy v dlouhodobé sportovní zátěži i náročných klimatických podmínkách. „Na kolekci jsem spolupracovala s předními českými sportovci, a to s Kateřinou Neumannovou, Ondřejem Synkem, Tomášem Krausem a Martinem Doktorem. Ti se podíleli především na testování vzorků a předávání zkušeností z předešlých olympijských kolekcí, na základě kterých jsme společně vybírali vhodné materiály,“ uvedla Veronika Paulenová.  

Značka Made in Czechoslovakia i Made in Czech Republic v zahraničí vždy symbolizovaly kvalitu, šikovnost a inovace. | Zdroj: Český olympijský výborZnačka Made in Czechoslovakia i Made in Czech Republic v zahraničí vždy symbolizovaly kvalitu, šikovnost a inovace. | Zdroj: Český olympijský výbor

Raškovka 2.0

I letos v Pekingu, stejně jako na poslední zimní olympiádě v Pchjongčchangu, budou sportovci reprezentovat Českou republiku s čepicí Raškovka 2.0, po vzoru prvního českého vítěze zimních olympijských her z roku 1968 Jiřího Rašky. „Hlavní změnou je to, že je vyrobená v České republice. Střih čepice je více moderní. Zmizela bambule a také modrá barva je oproti předešlé Raškovce světlejší, tak jako v celé kolekci. Co má ale společného s původní Raškovkou, je, že koupí čepice fanoušci podpoří Českou olympijskou nadaci, která umožňuje sportovat dětem ze sociálně slabých rodin,“ odpověděla designérka Paulenová na otázku, v čem se od původní Raškovky ta nová liší. 

Čeští olympionici pojedou do Pekingu s vylepšenou Raškovkou 2.0. | Zdroj: Český olympijský výborČeští olympionici pojedou do Pekingu s vylepšenou Raškovkou 2.0. | Zdroj: Český olympijský výbor

„Vždy jsem nejvíc hrdá, když vidím kolekci hotovou jako celek, a to především na sportovcích v televizi přímo na olympijských hrách. Od prvního návrhu kolekce až po předání kolekce sportovcům je to období zhruba dvou let, kdy jsem na kolekci pracovala, uvedla na závěr oděvní designérka Veronika Paulenová. Vybrané kusy olympijské kolekce 2022 si budou moci zakoupit i čeští fanoušci. „Do prodeje máme připraveno 116 000 kusů kolekce. Fanoušci se mohou těšit na bavlněná trika s motivem Made in Czech Republic a ikonami zimních sportů, jako mají sportovci, pletené svetry, funkční trika, batohy, pantofle i fandící šály. Kolekci si mohou zakoupit v distribuční síti prodejen a e-shopu ALPINE PRO. K výběru mají 25 produktů olympijské kolekce 2022,“ uvedl Václav Hrbek, generální ředitel ALPINE PRO.

Pár zajímavostí na závěr

  • Pro sportovce se vyrobilo 21 000 kusů kolekce.
  • Olympijský set má 33 položek oblečení a 3 druhy obuvi.
  • Na výrobu bund se využilo 1 098 metrů bílého a potištěného nanomembránového materiálu.
  • Na modré kalhoty bylo využito 590 metrů potištěného nanomembránového materiálu.
  • Fanoušci budou mít k dispozici 116 000 kusů kolekce, k výběru mají z 25 produktů.
  • Hodnoty paropropustnosti jsou 29 000 g/m2 za 24 hodin.

Galerie

Další články