Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Jaroslav Vích, Nina Dvořáková a Anna Ryšánková alias Jarda Praha | Foto: archiv Jarda Praha Jaroslav Vích, Nina Dvořáková a Anna Ryšánková alias Jarda Praha | Foto: archiv Jarda Praha

Luxusní hadry od Jardy. Nová módní značka si utahuje ze snobské fashion scény i sama ze sebe

Tričko s potiskem piva, květinové printy na hranici kýče, maxi taška jako z tržnice nebo síťovka plná rohlíků – to jsou návrhy mladých módních designérů Jaroslava Vícha, Niny Dvořákové a Anny Ryšánkové, kteří si dohromady říkají Jarda Praha. Zaujali nejen instagramovou generaci, ale také porotu Cen Czech Grand Design, kde se dostali do širších nominací na objev roku. Kde se potkali, proč mají rádi Balenciagu a chybí podle nich české módní scéně nadsázka?

Jaká byla vaše inspirace při tvorbě nejnovější kolekce, kterou jste představili na podzim?

JARDA: Myšlenka byla tak trochu vycházet ze šatníků našich rodičů. Proto jsou tam výrazné barvy i siluety jako větší střihy, vycpaná ramena a kalhoty do zvonu, což se teď vrací. Potom vždycky pracujeme i s nějakým retro prvkem, takže print je lehce důchodcovský, babičkovský. Je to květinový print, ale daný do takových sportovnějších věcí.

NINA: Dělali jsme deset looků a ty printy jsou naše vlastní. Chtěli jsme, aby to bylo hodně barevné, výrazné barvy, looky v jedné barvě, používali jsme třeba print dělaný sítotiskem, ten psaly malé děti, a jsou tam různé hlášky, které my tu říkáme.

Trojice designérů se potkala při studiu na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství, Jarda a Anna aktuálně studují na UMPRUM. | Foto: archiv Jarda PrahaTrojice designérů se potkala při studiu na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství, Jarda a Anna aktuálně studují na UMPRUM. | Foto: archiv Jarda Praha

Když někdo přijde, že by od vás něco chtěl, tak mu to ušijete na míru?

JARDA: V tuhle chvíli většinu věcí ano. Běžně k prodeji jsou trička a další malé věci, třeba ponožky. Ostatní věci, co máme v kolekci, šijeme po jednom kousku. A když je zájem, tak je to pak na míru, že se tady s klientem sejdeme a domluvíme se.

A ta trička a tak prodáváte přes Instagram?

NINA: Zatím ano. Zrovna dneska jsme si říkali, že už musíme udělat nějaký e-shop, abychom to propojili s Instagramem.

JARDA: Takže pracujeme na e-shopu a zatím všechno, co jsme prodávali, tak bylo přes Instagram. S těmi lidmi jsme se domlouvali napřímo. Když lidi chtějí i tyhle malé věci, tak se nám ozvou, takže je to zatím takové milé, že si s nimi napíšeme, je tam i nějaký kontakt, že sem třeba i přijdou, potkáme se. Už je ale čas na e-shop.

NINA: Ještě ale musíme trochu rozšířit tu kolekci, což teď právě plánujeme.

Můžete říct, co chystáte?

JARDA: Dneska jsme řešili takové drobnosti, že bychom chtěli nějaké kšiltovky, limitovaný otvírák, spíš takové doplňky, maličkosti.

NINA: A chceme taky udělat další sezónu.

A chystáte zase nějakou přehlídku?

JARDA: Chystáme ji asi někdy na podzim.

NINA: Spíš zase něco svého. Ale to je ještě hodně dopředu, ještě to nemáme úplně vymyšlené, ale určitě něco bude.

JARDA: Už jsme začali něco lehce vymýšlet, takže určitě je to v plánu. Doufáme, že by to šlo v září a že se to povede, protože bychom to chtěli udělat ještě větší a velkorysejší, než jsme to zatím měli.

Při tvorbě své třetí kolekce se inspirovali šatníky svých rodičů. | Foto: archiv Jarda PrahaPři tvorbě své třetí kolekce se inspirovali šatníky svých rodičů. | Foto: archiv Jarda Praha

A nesměřujete třeba k fashion weeku?

ANNA: Ne, spíš jsme si řekli, že budeme sami za sebe.

JARDA: Tohle je prostě typ projektu, který se nám úplně nehodí na nějakou takovouhle akci.

ANNA: Je to takové víc svoje. K nám se víc hodí si udělat nějakou svoji akci, kde si uděláme nějaké svoje blbosti a legrácky navíc, které by se na fashion week nehodily.

JARDA: Skoro vždycky je u nás nějaká nadsázka. Je to sice „fashion“, ale snažíme se to podat takovou příjemnější formou pro lidi…

NINA:…že to není tak vážné.

JARDA: No právě, a ten fashion week je takový hodně vážný a někteří ti lidi ho berou až moc vážně. Proto právě radši směřujeme k tomu si dělat svoje akce. Jde pak i o to místo a o celý koncept. Nám to zkrátka dává víc smysl takhle.

Je pro vás důležité, aby vaše tvorba měla nějakou vtipnou nadstavbu? Chcete v tom pokračovat?

JARDA: Určitě.

ANNA: Ono to tak vždycky nějak samo vyjde.

NINA: My si tady povídáme o všem a nápady pak vyjdou z našich vlastních vtipů.

JARDA: Ale i v rámci té show je to pro nás důležité to mít takhle celé uchopené.

NINA: Nebereme to tak vážně, i pro nás je to taková zábava. Přijde mi, že je to autentičtější. Podle mě je zbytečné tady dělat další vážný projekt a vážnou fashion, když to tady už je.

Myslíte, že v Česku tenhle přístup chybí? Někdo, kdo by si z toho udělal trochu legraci.

NINA: No právě proto jsme tady! (smích)

JARDA: Asi ano. Když jsme s tím začali, což je necelé tři roky zpátky, tak to byl jen takový nápad a říkali jsme si, že takhle uděláme jednu kolekci. Ale očividně to tady nějak chybělo a lidem se to líbilo, a tak se toho chytli a hodně nás podpořili. Což jsme ani nečekali.

NINA: My jsme chtěli udělat jednu kolekci a říkali jsme si, že to zkusíme, že to bude sranda. Byli jsme zvědaví, jak budou lidi reagovat, schválně, jestli to pochopí, a pak to mělo docela úspěch, takže nás to motivovalo pokračovat dál.

Pro designéry z Jarda Praha je velkou inspirací estetika módního domu Balenciaga. | Foto: archiv Jarda PrahaPro designéry z Jarda Praha je velkou inspirací estetika módního domu Balenciaga. | Foto: archiv Jarda Praha

Jak jste se vlastně seznámili, kde jste se potkali?

NINA: My jsme společně studovali oděvní VOŠ a pak jsme se začali kamarádit. 

JARDA: Nastoupili jsme tam společně, já jsem tam byl jenom rok, a když jsem končil, tak jsme říkali, že bychom v rámci projektu WE’RE NEXT chtěli udělat něco společně. Dali jsme se dohromady, a tam to vzniklo.

ANNA: Pak jsme na tom pracovali celé léto, kolekci jsme dělali celé prázdniny.

JARDA: Řekli jsme si, že když už tam jdeme, tak se vším všudy. Chtěli jsme si to užít a zároveň mít svoje vlastní printy i doplňky. 

A ten název Jarda Praha jste měli hned?

VŠICHNI: No vlastně ano, to bylo hned.

NINA: To zase vzniklo z nějakého vtipu. Já vlastně ani nevím, jak to bylo, protože já jsem se s vámi ještě tolik nebavila. (smích)

JARDA: Byli jsme ve škole a na nějakém předmětu jsme řešili, jak by se jmenovaly značky, kdybychom je měli my. Já už jsem tam byl tehdy vlastně jediný kluk. A smáli jsme se tomu, jak jsou holčičí jména, jako třeba Anna, hezká. Kdyby se něco jmenovalo třeba Svatební salón Anna, tak to zní hezky. (smích) 

ANNA: No to teda nevím.

JARDA: Pak jsme říkali, že kdybych já chtěl dělat nějakou luxusní módu a jmenovalo by se to Jarda, tak to zní tak hospodsky nebo jak nějaký kamioňák. Neřeknete si: „To je luxusní móda od Jardy.“ No a právě tomu jsme se smáli, že to je jak nějaký luxusní brand a dělali jsme si tam z toho srandu. 

NINA: Zní to jak Prada Milano. (smích)

JARDA: No a pak, když jsme se sešli nad tím, že musíme udělat ten projekt, tak nás hned jako první napadlo tohle.

Svoji první kolekci uvedli v rámci akce WE'RE NEXT, dále si přehlídky už organizují sami. | Foto: archiv Jarda PrahaSvoji první kolekci uvedli v rámci akce WE'RE NEXT, dále si přehlídky už organizují sami. | Foto: archiv Jarda Praha

Co vám na vaši tvorbu říkají na UMPRUM?

JARDA: No, my jsme s Aničkou oba u Liběny Rochové a ta je z toho nadšená. Má ráda nadsázku a když je v těch věcech nějaký takový humor.

ANNA: Hlavně má ráda, když člověk dělá ke škole něco navíc a v oboru, takže ona to ocení.

JARDA: Vždycky nás pochválí a řekne nám k tomu nějaký názor. Je to pozitivní a podporuje nás.

Tak jste to s ní nějak i konzultovali?

JARDA, ANNA: To ne, vůbec, to radši ne. (smích) 

JARDA: Jak jsme tři, tak stejně mezi sebou ty věci řešíme a máme svoji vizi. Když ji pak ale pozveme nebo jí to ukážeme a ona nám k tomu něco říká, tak nás podporuje a líbí se jí to, což je příjemné.

Jak funguje vaše spolupráce, když je vás víc? Kdo má hlavní slovo, jakým způsobem diskutujete o nápadech?

NINA, ANNA: My jsme všichni tak podobně naladění.

JARDA: Překvapivě to funguje dost jednoduše, každý s něčím přijde a vlastně se domluvíme. Nikdy jsme se nijak nepohádali.

NINA: Nikdo z nás ani není nějak konfliktní, vždycky se nějak domluvíme a děláme si z toho srandu.

Máte radost z širší nominace na Czech Grand Design? Jsou pro vás tyto ceny důležité? 

NINA: My jsme za to moc rádi, hlavně jsme to ani nečekali. Je to pro nás takový další krok.

ANNA: Jsme rádi, že se to dostalo někam dál a že naši tvorbu někdo oceňuje a rozhodl se nás nominovat, to nás zahřálo.

JARDA: Jsme rádi, hlavně proto, že jsme úplně na začátku a už je vidět, že se nám nějak daří, pozitivní ohlas je super. Zároveň jsme u Season 3 měli vlastní prezentaci, dělali jsme si ji sami. Většina lidí, co tam je, se prezentuje na akcích typu fashion week a Designblok. To mě na tom těší vlastně nejvíc. Vlastní produkce eventu je úplně jiná a stejně se nám to povedlo a nominovali nás, takže to jsem fakt rád.

Zářivé barvy a květinové printy jsou poznávacím znamením Season 3 od Jarda Praha. | Foto: archiv Jarda PrahaZářivé barvy a květinové printy jsou poznávacím znamením Season 3 od Jarda Praha. | Foto: archiv Jarda Praha

Může vám to nějak pomoct v další tvorbě a směřování značky?

VŠICHNI: Doufáme. (smích) Dostane se to snad k více lidem…

JARDA: Doufáme, že třeba zaujmeme nějaké sponzory. Protože další show chceme udělat pořádnou, takže třeba i tohle by nám mohlo pomoct získat nějaké dobré sponzory.

Máte pořád rádi Balenciagu, je pro vás inspirací?

NINA: Nám se třeba líbí to, jak dávají dohromady třeba casting na přehlídky. Plus samozřejmě to samotné oblečení.

JARDA: Je to trochu podobné té estetice, co se snažíme dělat.

NINA: Ale nemůžu říct, že bychom vyloženě rádi sledovali jenom Balenciagu.

ANNA: Sledujeme trendy, přehlídky a tak, v tom se člověk musí trochu pohybovat.

JARDA: Ono je pak právě dobré na to nějak reagovat. Občas to takhle používáme, když je nějaký look hodně populární, tak ho pak uděláme trochu podobně, ale dáme tam navíc něco našeho.

ANNA: Třeba něco českého, aby bylo poznat, že je to sranda a že je to přiznané.

JARDA: Třeba v době, kdy jsme dělali první kolekci, byla hrozně populární obří taška od Jacquemus. Takže jsme spolupracovali s Českou síťovkou a nechali jsme si udělat obří síťovku a nacpali jsme ji rohlíky. 

ANNA: Myslím, že to už od nás všichni i čekají. Těší se, že to bude něco trochu předělaného s nadsázkou.

NINA: Ale zároveň to nechceme dělat jenom tak, aby to byla předělávka něčeho jiného, to určitě ne. Je to vždycky jenom pár věcí.

Anna Ryšánková se designu oděvu věnuje už od střední školy. | Foto: archiv Jarda PrahaAnna Ryšánková se designu oděvu věnuje už od střední školy. | Foto: archiv Jarda Praha

Nemůže to očekávání být pak trochu kontraproduktivní, když budete dělat další a další kolekce v tomto duchu?

NINA: Ne, to my vždycky překvapíme. (smích)

JARDA: Doufáme, že vždycky přijdeme s něčím novým. Vždycky se snažíme to uchopit trochu jinak, aby to nebylo zase stejné. Možností je hodně, zatím máme na pár let ještě nějaké jiné cesty.

Největší překvapení by možná bylo, kdybyste udělali úplně vážnou kolekci bez té nadsázky.

NINA: To už ale nebudeme my.

JARDA: Já myslím, že na to přijde čas, ale ještě to chce trochu zažít tohle.

NINA: Taky si myslím, že k tomu třeba dospějeme. Tohle je teprve naše třetí kolekce. Zatím se to tak prostě postupně formuje.

Umíte si představit udělat parodii na nějakou českou značku?

JARDA: Já moc ne, protože české značky jsou většinou parodie na světové značky, takže… (smích) To už je zase další level.

NINA: Asi ano, ale nevím, jestli tady budeme někoho úplně jmenovat.

JARDA: I když o tom lidi třeba nevědí, tak podvědomě se všichni nějak inspirují.

NINA: Člověk vidí ty trendy a stejně je do tvorby dává. A ono je to tak vlastně i správně.

Máte nějaký návhářský sen, který byste si chtěli splnit?

NINA: Já nevím,.. Počkejte, z čeho jsme si dělali srandu? (smích) 

JARDA: Asi to, abychom byli jako Jarda Praha takový známý pojem.

NINA: Aby to byl spíš takový kult. Ne jenom oblečení, ale spíš i ta estetika.

JARDA: Ve smyslu, že nás budou lidi znát. A nejen ti, co se pohybují v rámci módní a design scény.

Jedním z cílů značky Jarda Praha je obsazovat na přehlídky a focení rozmanité osobnosti. | Foto: archiv Jarda PrahaJedním z cílů značky Jarda Praha je obsazovat na přehlídky a focení rozmanité osobnosti. | Foto: archiv Jarda Praha

Prostě aby byl kolem Jarda Praha nějaký větší hype?

JARDA: Ale takový, co by nebyl jenom pro mladší generaci. Líbili by se nám nějací takoví štamgasti. (smích)

NINA: Chtěli bychom módu dělat i pro trochu starší lidi. Aby to bylo nositelné pro všechny věkové kategorie.

Myslíte, že je to reálné? Jak se dostat k té starší generaci?

JARDA: Asi jim to stejně musejí ukázat ti mladí, aby o tom věděli. Teď právě chceme udělat i nějaké vizuály v tomhle stylu na Instagram.

NINA: Líbil by se nám rozmanitější casting pro to naše oblečení. Ukázat, že se dá udělat něco, co vypadá i dobře na někom, kdo je starší. A nemusí to prostě být něco nudného nebo něco hodně zahaleného. Prostě to, co se normálně nosí. 

JARDA: Bylo by fajn, kdyby někoho napadlo: „Jé, tohle by mohla mít moje máma.“ Že by to mohli koupit i rodičům a není to vlastně jen pro ně.

A chcete i na tu přehlídku dělat diverzní casting?

JARDA: To jsme teď právě řešili, že bychom chtěli udělat různé velikosti i pro různý věk. Nechceme to úplně ještě říkat, ale obsadili bychom i nějaké rodiče možná,…

NINA: Tak teď jsi to úplně prozradil!

JARDA: Ale to tam nebudou psát! Právě jsme se tady domlouvali, že by tam mohly být třeba i naše mámy.

 

Další články