Na první pohled zaujme kvantita – kromě velkého množství umělců se letos stala pojítkem nadprodukce, hromadění a tak trochu chaotická organizace. Mnoho pokojů bylo pojato spíš jako inspirační nástěnka, než výstavní prezentace. A tak se vám před očima střídá jedna zeď polepená galaxiemi menších ilustrací za druhou. Svou místnost na hromadění přímo založil Milan Sodoma, který svým akčním přístupem a tušovými ženskými těly na papíře postupně zaplnil celý prostor.
Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Milan Sodoma. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Kontrastně pak vystupuje hvězda loňského Lustru Maria Makeeva s téměř prázdnou modrou zdí nebo například autorská kniha Ants in the Jelly doprovázená audio pohádkou Michaely Zaorálové. Koncepčně silné a zábavné projekty předvedla Veronyka Jelinek. Nabídla k pobavení interaktivní hru postavenou na anglických idiomech i sadu uměleckých ručníků pro osobní hygienu.
Mytická Maria Makeeva. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Ants in the Jelly. Michaela Zaorálová. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Po mnoha letech tabuizování do přemýšlení mladých pronikl socialismus jako silný inspirační zdroj. A to například spojením autorské dvojice Veroniky Vlkové a Jana Šrámka, kteří působivě ztvárnili zaniklé realizace ve veřejném prostoru. Jsou plné japonského klidu a harmonické estetiky zániku. Druhým výrazným projevem je mystické spojení socialistické ikonografie s démony v působivých pyrografiích druhé autorské dvojice Jarmily Mitríkové a Dávida Demjanoviče, která letos svou výstavu rozšířila i o autorskou keramiku.
Duo Veronika Vlková a Jan Šrámek. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Pyrografie Jarmily Mitríkové a Dávida Demjanoviče. Foto: archiv autorky.
Petr Polák
Mladičký ilustrátor z Olomouce zaujal propracovanými detaily světa zhýralé aristokracie, která létá v autech, která mají místo kol ploutve a jsou spojena mechanickými kachnami. Vizuálně povedený koktejl mechanického sci-fi a dekadentního světa opulentních hostin doslova volá po slovesném uchopení v knižní podobě. Opravdu se těšíme, kam se tenhle talent za rok posune.
Petr Polák. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Petr Polák. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Jindřich Janíček
Když už jsme u knih, tak se doslova nemůžeme dočkat nového komiksu Podivuhodná robotí expedice, v němž spojil své síly Jindřich Janíček s Taťánou Rubášovou. Do světa, kde již lidská populace nemá místo, nám na své zdi malostranského domu dovolil letmo nahlédnout. Paleta hořčičné, zelené a modré barvy ztvárňuje divokou přírodu stejně dobře jako zástupy kovových strojů. Kniha již brzy vyjde v nakladatelství Labyrint.
Jindřich Janíček. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Podivuhodná robotí expedice. Zdroj: http://sorry-lazy.tumblr.com/
Ester Nemjó
Ilustrace s přesahem do nonsensové dětské literatury pokryla stěny umělkyně milující kombinace nejen uměleckých technik Ester Nemjó. Její Lehce naplivaný příběh je plný jazykových hříček a měňavých amébních tvarů. Jména hlavních protagonistů (Nolip Nop, Svítná Filiška, Dlouhý Doručník a Pápěří Hubička) více skrývají, než prozrazují, a jejich dobrodružství evokuje laskavý humor Stopařova průvodce po galaxii.
Ester Nemjó. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Ester Nemjó. Lustr 2016. Foto: archiv autorky.
Nikola Logosová
Vizuální styl Nikoly Logosové nás poslední dobou obklopuje téměř všude – tvoří plakáty pro Meet Factory nebo třeba Českou filharmonii. I přesto je její styl stále svěží a dokáže mile překvapit. Tentokrát zaujala jemnými růžovo-černými ilustracemi z Japonska a temnou knihou Předvečer svatého Mikuláše. Její místnost zvládla pojmout tři zcela kontrastní vizuální styly a byla jednou z nejpovedenějších. Posuďte sami.
Nikola Logosová. Foto: archiv autorky.
Plakáty pro MeetFactory. Nikola Logosová. Foto: archiv autorky.
Předvečer svatého Mikuláše. Nikola Logosová. Foto: archiv autorky.
Tatiana Karpová
Snovou atmosféru citlivě zachytila Tatiana Karpová: obličeje zbavené individuálních charakteristik nebo lidé mizející v mlžném oparu, stín opuštěného domu v lese nebo průsvitný duch v krajině jako vystřižený z komiksové Hildy Luka Pearsona. To vše doplnila nápaditými vzory moderních tapet či balicích papírů a dekorativní zvířecí abecedou.
Návštěvnická reakce: Tenhle obraz je fakt skvělej. Tatiana Karpova. Foto: archiv autorky.
Všechny vystavovatele můžete prolustrovat zde.