Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Showroom, Vincent Grégore, Zdroj: kohler.design Showroom, Vincent Grégore, Zdroj: kohler.design

Like. To se mi líbí. Nechceme to slyšet, ale i design se začíná posuzovat podle toho, zda je úspěšný na sítích

V lednu proběhl jeden ze světově významných veletrhů designu - pařížský Maison&Objet. Jak se Francouzi připravili na špičky v oboru a čím zaujali náročné návštěvníky, kteří mohou být po jiných týdnech designu unaveni? Přinášíme pohled do zákulisí a exkluzivní rozhovor s kurátorem Vincentem Grégoirem.

Na světě je hned několik důležitých veletrhů designu a každý je něčím specifický. Zatímco u nás jsme stále ve fázi, kdy veřejnosti design především představujeme, francouzský Maison&Objet slouží spíše jako platforma pro profesionály, kteří hledají inspiraci, sjednávají zde zakázky a uzavírají obchody.

Odpovídají tomu i instalace, které bývají vybaveny konferenčními stolky, týmem připravených prodejců a celkově trochu připomínají kanceláře. Oproti italskému Salone del Mobile Milano, který je plný překvapení a okázalých show, je pařížský týden designu více obchodní, plný jídla a cenovek.

Veletrh designu ale nesmí být nuda.
Pro profesionály a odborníky je na M&O připravena několikadenní konference. Novináři mají vlastní speciální program plný exkurzí, speed datingů a prohlídek s kurátory. Pro všechny ostatní byl letos připraven Showroom - inspirativní instalace plná nadsázky, která měla návštěvníky zapojit a představit jim design z trochu jiného úhlu pohledu. Autorem konceptu byl Vincent Grégoire, kterého jsem se zeptal na pár otázek.

Co je hlavní myšlenkou Showroomu?

Chodit hodiny po veletrhu a neustále zkoumat, kdo to je a co vystavuje, může být unavující. Chtěl jsem dát návštěvníkům to, co v dnešní digitální době chtějí. Tedy být součástí, vidět něco nového a sdílet to okamžitě na sítích. Reagoval jsem na narcismus a vytvořil něco mezi pokojíčkem a studiem. Všude jsou světla, zrcadla, pohodlná sedátka. Je to hravé, fancy. Chtěl jsem, abyste si jako návštěvník chtěl udělat selfíčko úplně všude.

Showroom, Vincent Grégore, aufildescouleurs.comShowroom, Vincent Grégore, aufildescouleurs.com

Takže jste chtěl, aby lidé měli telefon v ruce a fotili?

Oni by s telefony v ruce přišli stejně, dneska to dělají všichni. Všichni fotíme a sdílíme v reálném čase. Pracoval jsem s tím. Podle mě se jedná o nový minimalismus - mít jeden jediný produkt a kolem něj spousty efektů a zábavy, která se už odehrává v digitálním světě. Myslím, že je důležité vytvořit půdu pro tyto waw efekty, které nejsou přímou součástí výstavy, ale objevují se na Instragramech návštěvníků.

Je tedy přesah výstav do digitálního světa trendem pro rok 2018?

Spíš než jako trend to vnímám jako nutnost. Pokud to na sociálních sítích nevypadá dobře, neodnesete si jako návštěvník z instalace takový zážitek. Lidé chtějí být součástí a s výstavou se spojují skrze své profily na sítích. Nechceme to slyšet, ale vystavený design se v konečném důsledku porovnává podle toho, jak je úspěšný na Instagramu.

Za doznívající trendy potom považuji kaktusy a sukulenty, které jsou úplně všude a storytelling. Tedy takový storytelling, nebo možná spíš storyliving, kde konec příběhu dokončí návštěvník sám u sebe na sociální síti.

Showroom, Vincent Grégore, Zdroj: jiaju.sina.comShowroom, Vincent Grégore, Zdroj: jiaju.sina.com

Co vypráví instalace Shoroom, ve které sedíme?

Celé je to o přenesení soukromí a jakéhosi vlastního zákulisí ven, směrem k veřejnosti. S mobilem v ruce se tento příběh nově může odehrávat na velmi malém prostoru. Showroom je hra. Je tu několik barevně oddělených sekcí, kde najdete hlavu Donalda Trumpa, motýly, emotikony nebo labutě, zkrátka vše líbivé a kontroverzní, co má potenciál uspět na sítích.

Druhou rovinu tvoří světla, zrcadla, skla a transparentní materiály. Ty totiž, jak je zde vidět na každém kroku, vytváří tolik populární filtry, které známe z Instagramu a Snapchatu. A právě proto, že je to spojené s digitálním prostředím, se kterým se tu počítá, tak právě proto je to tak lidské.

Baví nás to, máme to rádi a ty filtry tady jsou jakousi parodií na nedostižnou dokonalost, které máme plné zuby. Je to můj subjektivní pohled, ale myslím, že to lidi baví víc než pracně zjišťovat, z které je to galerie a jaké kolekce je to součástí. Koneckonců v tom vidím potenciál úspěšné prezentace produktů, nakonec je totiž všichni potřebujeme prodat a zákazníci si je bez zážitku jen tak nekoupí.

Showroom, Vincent Grégore, Zdroj: jiaju.sina.comShowroom, Vincent Grégore, Zdroj: jiaju.sina.com

Showroom tedy z instalace dělají až návštěvníci?

Přesně tak. Navíc samotný název nepojmenovává tolik tuto instalaci jako naše životy. Žijeme v době, kdy jsme kurátoři našich digitálních výstav a naše domovy se stávají autorskými showroomy. Velmi v oblibě jsou věšáky na oblečení, které známe z módních domů a obchodů. Jídelní stoly opět krásně chystáme, dbáme na dekorace, neustále vše stylizujeme, fotíme a sdílíme.

Naplňujeme tak požadavky na individualismus a narcismus, které prostupují naši egocentrickou společnost.

Má výstava nás za to nekritizuje, spíš nám nastavuje zrcadlo, doslova.

Vincent Grégoire

Tento provokatér rád zpochybňuje mentální návyky a nebojí se využít krásu luxusu proti němu samotnému. Žonglér slov a významů ignoruje zavedené hranice, které rozdělují oblasti módy, krásy, kultury, architektury i výzkumu. Vincent Grégoire vystudoval interiérový design a architekturu na Camondo School v Paříži. V roce 1991 začal pracovat pro agenturu NellyRodi, společnost zabývající se předpovídáním trendů a stylů, kde dnes působí jako kreativní ředitel v oddělení životního stylu.

Jako konzultant pracoval na vývoji produktů pro spoustu světově proslulých firem z různých oborů: distribuce (supermarket Auchan, Ikea, H&M, Louis Vuitton), domácí textilie (Carré Blanc, Zorlu, DMC), rychloobrátkové zboží (Danone, Lindt, Häagen-Dazs, Nestlé), elektronika (LG, Samsung), kosmetika (L'Oréal, Pacific Co, Créations Aromatiques, Cosmopolitan Cosmetics), služby (Sofitel, TBWA) atd.

Vincent Grégore, Zdroj: brabbu.comVincent Grégore, Zdroj: brabbu.com

Galerie

Další články