Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Studenti se propagační materiál snažili pojmout jako kvalitně zpracovaný merch využitelný v každodenním životě. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: Sutnarka Studenti se propagační materiál snažili pojmout jako kvalitně zpracovaný merch využitelný v každodenním životě. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: Sutnarka

Lev je mrtev, ať žije lev! Grafici ze Sutnarky řeší, jak by měl vypadat nový státní znak

Redesign českého státního znaku se v rámci Unie grafického designu řeší již dlouhá léta. S novými podobami českého lva přichází ateliér Grafický design a vizuální komunikace Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Jak tento ikonický znak pojímá nejmladší generace našich designérů?

O nutnosti revize vizuální identity našeho státu se v designérských kruzích mluví již mnoho let. Tuto potřebu citelně vnímá i prof. Rostislav Vaněk a doc. Kristina Fišerová, vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, kteří se rozhodli využít síly tohoto tématu k zajímavému ateliérovému zadání. „Nakreslit státní symbol je specifickým úkolem, který klade tvůrcům / studentům mnohá omezení – musí vycházet z heraldických zvyklostí, respektovat anatomii lva a pokusit se dostat do kresby národní identitu. Tyto požadavky na druhou stranu umožňují propůjčit návrhu originální charakter,“ vysvětlují Kristina Fišerová a Rostislav Vaněk, vedoucí ateliéru.

Kvalitně zpracovaný státní znak a identita státní správy může výborně fungovat v rámci tiskových i dalších propagačních materiálů. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: SutnarkaKvalitně zpracovaný státní znak a identita státní správy může výborně fungovat v rámci tiskových i dalších propagačních materiálů. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: Sutnarka

Téma redesignu národního znaku a celé vizuální identity nadnesla před více než deseti lety Unie grafického designu. Ačkoli se k tomuto problému vyjádřilo mnoho oborových odborníků, stav zůstává stále stejný. Před dvěma lety se k tomuto tématu Unie grafického designu opět navrátila, současný stav prohlásila za „prostě špatný“, chaotický a velmi nekvalitně zpracovaný. „Zkusit si stylizaci lva je i příspěvkem do stále neuzavřené diskuse vizuálního stylu státní správy, který se stejně jednou bude muset řešit,“ podotýká k zadání Kristina. Jakým způsobem se studenti se specifickým zadáním vypořádali, s čím vším museli během tvorby počítat a jak daleko je možné při transformaci znaku zajít, aby si stále udržel svůj specifický charakter? Spolu s vedením ateliéru jsme vybrali 5 návrhů reprezentujících rozmanitost možností a tvůrčích přístupů.

Podstatná je jednoduchost, rozpoznatelnost a variabilita. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: SutnarkaPodstatná je jednoduchost, rozpoznatelnost a variabilita. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: Sutnarka

Současná reprezentace historických hodnot Václava Koubka

Autor návrhu: Václav Koubek | Zdroj: SutnarkaAutor návrhu: Václav Koubek | Zdroj: Sutnarka

Návrh Václava Koubka v sobě mísí současný způsob stylizace jasnými plnými plochami a sílu historické reprezentace. V rámci významu a hodnoty tohoto symbolu autor provedl důkladnou terénní rešerši a zmapoval nejrůznější formy lva, které se v ulicích Prahy objevují. Chodil jsem po Praze a zaznamenával převážně reliéfní zpracování českého lva, díky čemuž jsem získal rozsáhlý archiv proporcí těla, propletení ocasů a tvarů koruny. Velkou inspirací mi byl lev na hrobce Přemysla Otakara II na Pražském Hradě,“ vysvětluje Václav. Inspirace lvem z hrobky se projevila v robustnosti a členitosti těla, kterou autor přetavil do velmi jednoduché formy odpovídající aktuálním tendencím grafického designu.

Jemnost a linie Anny Eštokové

Autorka návrhu: Anna Eštoková | Zdroj: SutnarkaAutorka návrhu: Anna Eštoková | Zdroj: Sutnarka

Zcela opačným směrem se vydává Anna Eštoková, která se rozhodla pro bohaté lineární zpracování. Živost linek vytváří matérii srsti a celkově odkazuje k charakteru tvarů a proporcí zvířete. „Český lev by měl reprezentovat naší bdělost, ctnost a odvahu. Existuje v mnoha podobách, ale jen výjimečně působí dojmem hrdého nositele těchto vlastností. Ve svém návrhu se snažím najít lva, který odvážný a čestný skutečně je, popisuje Anna koncepci svého návrhu. Složitost loga v některých částech působí lehce zmateně a nedotaženě, otázkou je také jeho praktická funkčnost, nicméně myšlenka lineárního zpracování přináší zajímavý pohled na možná řešení.

Symboličnost Jakuba Heyduka

Autor návrhu: Jakub Heyduk | Zdroj: SutnarkaAutor návrhu: Jakub Heyduk | Zdroj: Sutnarka

Na jasné signifikaci a snadné rozpoznatelnosti staví autor Jakub Heyduk, který vychází z již nastavených norem a rysů symbolu. „Držel jsem se charakteristik, jako je dynamický postoj svalnatého těla, výrazné drápy a hříva souznící s třísněmi na ocasu,“ podotýká Jakub. Problematický moment znaku může v tomto případě představovat právě ocas, který oproti dynamickému zpracování těla působí lehce toporným, až ikonickým dojmem, což částečně narušuje kompaktnost celého loga. Obecně však šablonovitý znak velmi citlivě kombinuje historickou hodnotu a majestátní nádech symbolu se srozumitelností a minimalistickým zpracováním.

Humor a nadsázka Karolíny Čaplové

Autorka návrhu: Karolína Čaplová | Zdroj: SutnarkaAutorka návrhu: Karolína Čaplová | Zdroj: Sutnarka

Karolína Čaplová se ve svém návrhu rozhodla vsadit na nadsázku a jemný humor. „Redesign státního znaku pro nás představoval velkou výzvu. Já jsem se snažila lva rozhýbat a vtisknout mu charakter legendy o Bruncvíkovi. Hlavní pro mě bylo stvořit lva obohaceného českou nadsázkou, s nebojácným postojem a sebevědomými rysy,“ popisuje autorka hlavní myšlenku. A to se podařilo. Karolínin lev je bodrý sympaťák, hrdý, ale neortodoxní reprezentant současnosti. Tvarové zpracování tlap odkazuje až k popkulturním vizuálním vlivům, což znaku dodává na živosti. Dynamice těla se opět lehce vymyká ocas, nicméně celkově logo funguje jako kompaktní a vyrovnaný celek.

Ikoničnost Nicolety Puiu

Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: SutnarkaAutorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: Sutnarka

Další z vybraných znaků reprezentuje především praktičnost a potenciální využitelnost ve všech formátech. „Ve svém návrhu jsem se snažila vnímat především praktickou stránku. Nechtěla jsem experimentovat, zacházet příliš daleko. Dle mého názoru se má jednat o logo, které pochopí každý občan a dokáže se s ním ztotožnit,“ vysvětluje autorka návrhu Nicoleta Puiu a dodává: „Mojí hlavní motivací bylo udržení hrdosti starého loga a zároveň vytvoření nové ikony, která dá státní instituci současný vzhled. Návrh prošel dlouhým procesem tvorby a studií: pro docílení živějšího charakteru zvířete se Nicoleta například inspirovala i tlapkami a pohybem svého kocoura. Kresba svým zjednodušením a plnými plochami podléhá kontextu typografie materiálů, se kterými by následně byla prezentována.

Vizuál státní správy reprezentuje každého z nás. Je třeba, abychom se za něj dokázali postavit. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: SutnarkaVizuál státní správy reprezentuje každého z nás. Je třeba, abychom se za něj dokázali postavit. Autorka návrhu: Nicoleta Puiu | Zdroj: Sutnarka

Další články