Letošní vizuál mě překvapil, je to návrat k minimalismu let minulých. Nejmladší generace grafiků hodnotí, jak se Najbrtům povedl nový styl KVIFF

Vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlových Varů | Zdroj: Studio Najbrt / Anastasia Vrublevská | Zdroj: Archiv autorky / Matěj Matouš | Zdroj: Archiv autora / Daniel Šmíra | Zdroj: Archiv autora Vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlových Varů | Zdroj: Studio Najbrt / Anastasia Vrublevská | Zdroj: Archiv autorky / Matěj Matouš | Zdroj: Archiv autora / Daniel Šmíra | Zdroj: Archiv autora

Vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlových Varů již od roku 1995 vytváří Studio Najbrt a pro letošní 57. ročník tomu nebylo jinak. Jeho autory jsou grafičtí designéři Jakub Spurný a Aleš Najbrt, kteří tentokrát pracují s experimentální hrou. Jak výsledek vizuálu KVIFF hodnotí mladá krev? Jsou skalními příznivci všeho, s čím Studio Najbrt přijde?

„Karlovy Vary skládá ze čtyř barevných čar rozehrávajících experimentální hru s čitelností a pohybem číslice 57. To nám umožní mnoho dalších statických i animovaných variací. Švihnutí bičem a začínáme,“ komentují autoři.

Vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlových Varů | Zdroj: Studio NajbrtVizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlových Varů | Zdroj: Studio Najbrt

Anastasia Vrublevská

Mladá krev hodnotí vizuálni identitu KVIFF – Anastasia Vrublevská | Zdroj: Archiv designérkyMladá krev hodnotí vizuálni identitu KVIFF – Anastasia Vrublevská | Zdroj: Archiv designérky

Spoluzakladatelka TAMDEM STUDIA a absolventka oboru Grafický design a vizuální komunikace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity.

Jak byste zhodnotila letošní vizuál KVIFF, povedlo se?

ANASTASIA: Má odpověď bude jen nudně pozitivní. Letošní vizuál KVIFF se podle mého názoru totiž povedl a líbí se mi.

Matěj Matouš

Mladá krev hodnotí vizuálni identitu KVIFF – Matěj Matouš | Zdroj: Archiv designéraMladá krev hodnotí vizuálni identitu KVIFF – Matěj Matouš | Zdroj: Archiv designéra

Matěj Matouš je grafiky designér, ilustrátor a spoluzakladatel studia Dumpster.cz

Jak byste zhodnotil letošní vizuál KVIFF, povedlo se?

MATOUŠ: Letošní vizuál pro KVIFF mě vlastně zaskočil. Ne, že by byl nějak odvážný, ale po loňském roce mi to přijde, že se vlastně vizuální identita vrátila do zajetých kolejí minimalismu let minulých. Přibyly barvy a celá identita určitě bude hrát na výraznou animaci, která má na filmovém festivalu určitě své místo. Ale vlastně si to celé umím představit i v černobílé. Není to špatně, všechno zapadá tak, jak má, a o tom, že Studio Najbrt má řemeslo v malíku, asi netřeba debatovat. To je mimo jiné důvod, proč si můžou dovolit vytvářet tak moc minimalistické návrhy, protože co si budeme povídat, práce s doplňující typografií a negativním prostorem je pak o to víc vidět. Ale loňské „Where is Waldo“ mě prostě bavilo víc. Byla to sranda a hodně mě bavilo hledat ty drobnosti, jako byl pán ve slipech stojící pod mostem v řece. 

Zkrátka 57. ročník je super, animace je moc fajn a barvy vlastně taky. Jenom mám pocit, že bych rád zůstal stát u zastávky s otevřenou pusou, jak tomu bylo loni, nebo se zasmál spáleným houskám a párkům na děrovaném plechu, jak tomu bylo 21 ročníků zpět. Ale Najbrti mají teď nabito a já se těším, co všechno zvládnou vystřílet na různé formáty, merch a jingly. Jsem zvědav, co vyšvihnou příští rok.

Daniel Šmíra

Mladá krev hodnotí vizuálni identitu KVIFF – Daniel Šmíra | Zdroj: Archiv designéraMladá krev hodnotí vizuálni identitu KVIFF – Daniel Šmíra | Zdroj: Archiv designéra

Daniel Šmíra je grafický designér, spolu se Cindy Kutíkovou a Jiří Mockem tvoří studio Permanent Office.

DANIEL: Když se ohlédneme do minulosti vizuálů Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, skoro vždy mezi nimi najdeme nějaký moment, který nás fascinuje, provokuje, nenechává nás klidnými. „Jak tohle mohlo sakra projít?“ mnozí z nás si můžou říct. Ten letošní není v tomto případě žádnou výjimkou. Barevné linky, představující číslo 57 vyšlehané bičem do jemných siluet, bojující na hranici čitelnosti a pochopitelnosti s černou plochou, která se neúprosně snaží tyto linky pohltit, vytváří podivnou vizuálně-dynamickou hru. Hýbe se ten plakát, nebo se mi to jenom zdá? Oproti minulému, velmi povedenému vizuálu na steroidech, kde jsme hledali Valdíka, si i přes naprostou symplifikantnost ten letošní zachovává onu hravost a důvtip. V záplavě všedních plakátů s vysmátými lidmi z fotobanky na zvektorizovaném pozadí je tento svěžím švihnutím a prásknutím do očí. Povedlo se!

Související

Vulgární nebo vtipná? Designéři hodnotí kampaň Loono s „pinďourovým“ vizuálem
Grafický design

Vulgární nebo vtipná? Designéři hodnotí kampaň Loono s „pinďourovým“ vizuálem

Tereza Bíbová - 23. 9. 2020 - 8 min.

Nová vizuální identita českého hokeje nešetří symbolikou a budí emoce. Jak se celá proměna povedla?
Grafický design

Nová vizuální identita českého hokeje nešetří symbolikou a budí emoce. Jak se celá proměna povedla?

Kristína Fišerová - 11. 7. 2018 - 5 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024