Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Colani v roce 2003 Colani v roce 2003

Legenda Luigi Colani v Praze

„Budu následovat filosofii, již razil Galileo Galilei: Můj svět je také kulatý,“ říká Luigi Colani, neúnavný vizionář a průmyslový designér, který se zabýval snad každou oblastí designu.

I přesto, že Luigi Colani není žádný mladík přijede navštívit Prahu v rámci hodnocení soutěže vypsané firmou Grund. Setkat se s Colanim je událost a vy můžete být u toho, pokud si uděláte volno na přednášku na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, ve čtvrtek dopoledne!

Pokud by jste se do legendy designu zamilovali, můžete si pořídit sběratelskou figurku Colaniho v jeho typickém bílém roláku s hodinkami Ulna, pláštěm pro Swissairmultifunkční židle. Zdůrazňujeme , že zmíněné tři předměty jsou samozřejmě navrženy také Colanim.

Vysoká škola uměleckoprůmyslová, náměstí Jana Palacha 80, Praha 1, posluchárna číslo 115, 22. 10. 2009 V 10,30 hodin.

Luigi Colani

Luigi Colani, přestože jeho jméno zní italsky, se narodil roku 1928 v Berlíně jako syn polské herečky a švýcarského filmového architekta – uměleckou krev měl tedy po kom zdědit. Proslýchá se, že již jako malý chlapec si vyráběl se svými sourozenci hračky z kartónu, dřívek a barviček, které jim rodiče dávali namísto kupovaných hraček. Možná i tady pramení Colaniho nekonečná fantazie, která dokáže překvapit a udivuje šíří záběru ještě nyní, rok po jeho 80. narozeninách.

Po skončení druhé světové války studoval Colani sochařství na berlínské univerzitě a poté odjel do Paříže, kde se na Sorbonně věnoval studiu aerodynamiky. Velký úspěch slavil již jeho první realizovaný návrh – šlo o automobil na podvozku Alfa Romeo, který jako první překonal desetiminutovou časovou hranici na Severní smyčce v Nürburgringu. Nyní je automobil k vidění v muzeu Martini Rosso.

V roce 1960 spatři světlo světa dvoumístný kabriolet Colani GT Spider, první, ale zároveň také poslední Colaniho vůz, který se dočkal sériové výroby. Ostatní návrhy byly příliš nekonvenční, takže nenašly investora, proto Colani stavbu svých návrhů sponzoroval z honorářů za design spotřebních věcí – nábytku, textilií, elektroniky a mnoha dalších.

Colani spolupracoval také se stájí F1, pro kterou postavil automobil Eiffelland, který absolvoval osm Velkých cen a šokoval zejména absencí postranních zrcátek, které nahradilo jediné zrcátko vepředu uprostřed. V roce 1981 navrhl model Citroen 2CV, který ve své době překonal rekord a stal se nejúspornějším automobilem se spotřebou 1,7 litru na 100 km. Mimo automobily navrhoval také design dalších dopravních prostředků: motocyklů, vlakových souprav i letadel.

Část života strávil v Japonsku, kde přednášel na tokijské univerzitě a pracoval pro společnost Canon, pro kterou navrhl legendární model fotoaparátu T90. Před dvaceti lety založil společnost Colani Trading A.G., která sídlí v Curychu. Colani v současné době žije v německém Karlsruhe a stále navrhuje pro řadu firem, mimo jiné i pro českou společnost Grund.

Vše o Luigi Colani a fotografie jeho prací naleznete na jeho stránkách.

Proč jede Luigi Colani do Prahy?

Společnost Grund a. s. ve spolupráci s Design Cabinetem CZ vyhlásily počátkem března 2009 mezinárodní soutěž Grund International Design Contest na téma Bathroom Textile Story. Zadání znělo “navrhnout koupelnovou předložku pro koupelnu současnosti a budoucnosti”. Soutěže se mohli zúčastnit umělci, grafici, designéři, architekti, studenti uměleckých škol a další z České a Slovenské republiky, Spolkové republiky Německo a Itálie bez ohledu na věk nebo zaměření. Patronát nad soutěží převzaly věhlasné osobnosti světového designu Alessandro Mendini a Luigi Colani. Ti společně vyberou vítěze z více než stovky došlých návrhů a právě legendární otec tzv. biodesignu Luigi Colani vyhlásí tuto středu na finále soutěže v České republice tři vítěze.

Více informací o soutěži Grund International Design Contest.

Galerie