Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Lávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNice Lávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNice

Lávka do jediné vesnice v ČR, která leží celá na ostrově. Subtilní řešení pro cyklisty a pěší nahrazuje dosavadní přívoz

V malebné obci Lužec nad Vltavou vznikla lávka pro pěší a cyklisty. Lávka spojuje největší ostrov na Vltavě s pevninou v místě, kde až doposud fungoval přívoz poháněný proudem řeky. Lávka dlouhá přes 130 metrů slouží především cyklistům a pěším, ale vjet na ni mohou také vozy integrovaného záchranného systému.

Obec Lužec nad Vltavou ležící nedaleko Mělníka je jediná obec v České republice, která leží celým svým územím na ostrově. Ten se nachází mezi Vraňansko–hořínským plavebním kanálem a divokým tokem Vltavy, je to zároveň největší ostrov na řece Vltavě. Až doposud spojoval obce Lužec nad Vltavou a Bukol pouze místní přívoz, který zde stál přes sto let. Město se to ale rozhodlo změnit a usnadnit tak cestu pěším a cyklistům, kteří se tímto směrem vydají. Ve spolupráci s týmem architektů a mostních inženýrů, kterými jsou Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek, navrhli lávku, díky které je možné dostat se přes řeku za pár chvil.

Lávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNiceLávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNice

Architektonický návrh je založen na lehkosti a subtilnosti, zároveň je zde nutné zajistit stabilitu, proto architekti použili betonové prefabrikáty vyrobené z moderního materiálu UHPC (ultra-high performance fibre reinforced concrete, ultravysokohodnotný beton s rozptýlenou kovovou výztuží). Konstrukce je zavěšena na 40 metrů vysokém ocelovém pylonu, na který je ukotveno 17 párů ocelových lan, celá lávka je pak rozdělena do dvou segmentů o rozpětí 30 a 100 metrů.  Barevně je lávka sjednocena do neutrálních šedých odstínů. Přirozené zasazení do přírody bude podpořeno výsadbou dubové aleje na bukolském břehu, která by měla sahat až do výšky pylonu. Na lávku v hodnotě cca 60 milionů Kč přispěl Státní fond dopravní infrastruktury, Středočeský kraj a samotná obec.

Lávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNiceLávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNice

Stavba lávky je určená především pro pěší a cyklisty, obec tak doufá, že přispěje k rozvoji bezmotorové dopravy a turismu v této oblasti, jelikož přes lávku povede i dálková cyklotrasa EuroVelo 7 vedoucí ze Švédska do Sicílie. Navíc díky lávce a realizované cyklostezce Lužec nad Vltavou – Vrbno došlo k výraznému zlepšení napojení Labské stezky CT 2 na Prahu u Mělníka. Vozidla mimo integrovaný záchranný systém budou mít vjezd na lávku zakázán, zajišťovat to budou na dálku ovládané výsuvné sloupky.

Lávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNiceLávka v Lužci nad Vltavou | Foto: BoysPlayNice

Lávky v hlavním městě

Moderní lávky přibývají i v Praze. Minulý rok byla například otevřena nová Trojská lávka, ta zde vznikla jako náhrada lávky, která se zřítila v roce 2017. Lávka spojuje pražskou Troju a Císařský ostrov. Praha má také v plánu zrealizovat již dlouho plánovanou stavbu lávky HolKa, která by propojila čtvrti Holešovice a Karlín, po lávce by se Pražané mohli projít již na konci roku 2022. Dále magistrát hlavního města chystá realizaci lávky nad ulicí Bělehradská, z desítky návrhů vybral Národní památkový ústav návrh Petra Teje. Stavba by měla začít v druhé polovině příštího roku a dokončena by měla být na jaře 2023.

Lávka HolKa | Zdroj: ipr.czLávka HolKa | Zdroj: ipr.cz

Galerie

Další články