Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Krteček, řepka olejka a Čapí hnízdo. Barbora Lexová navrhla protestní šperk, který symbolizuje odpor k dnešní moci

„Vítejte doma. I tady máte hovory, SMS, MMS za stejné ceny jako v České republice. Mobilní data máte stále nejdražší z celé Evropy. Pro více informací kontaktujte svého operátora.“

Že už jsem si v Čechách na kde co zvykli a některé problémy prostě neřešíme? Nesmí se na ně ale zapomínat a mírná provokace nikdy neuškodí. Své o tom ví i Barbora Lexová, studentka ateliéru K.O.V. pražské UMPRUM.

Báro, tvoje práce v ateliéru K.O.V. dlouhodobě vynikají nápaditostí a výborným řemeslným zpracováním, ta poslední, prezentovaná na letním artsemestru, navíc zaujala zvoleným tématem. Jak si k němu dospěla?

BARBORA: Stála jsem uprostřed Václavského náměstí plného demonstrantů, bloumala nad naší zoufalou politickou situací a bavila se nápady některých transparentů. Bylo to těsně před obdobím letních klauzur a já se cítila trochu vyčerpaná z předchozí zdlouhavé práce na kolekci UNITY. Ta byla založena na přesných řezech a opakování stejného prvku, který umožňuje skládání prstenů do větších celků… Už jsem nevěděla kam bych tuto práci mohla v rámci klauzur posunout dál a zároveň jsem měla chuť zpracovat tu aktuální situaci, vyjádřit svůj pocit, ukázat že mi není jedno, co se tu děje.

Kolekce UNITY, foto: Barbora LexováKolekce UNITY, foto: Barbora Lexová

Začala jsi tedy zpracovávat své inspirační úlovky z demonstrace. Jak se práce vyvíjela?

BARBORA: Byl to právě čáp, který se na transparentech při demonstraci několikrát zopakoval a já začala uvažovat nad tím, jak tohle nevinné zvíře, které děti s radostí vyhlížejí na komínech, je u nás už neodmyslitelně spojeno s kauzou dotačního podvodu. Přemýšlela jsem nad tím, jestli kdybych si na demonstraci připnula odznak s motivem čapího hnízda, bude ho okolí vnímat jako můj souhlas či nesouhlas se situací, nebo jestli by ho ještě někdo dokázal vidět jako obyčejné čapí hnízdo. Je mi jasné že na demonstraci vám ty souvislosti dojdou, ale tak co když mě potkáte v metru s broží koblihy? Napadne vás – Aha ta má ráda sladké?, nebo pochopíte můj protest.

Původně jsem uvažovala jen nad nějakými samolepkami nebo jednoduchými odznáčky, ale po konzultaci s naším teoretikem Michalem Vaníčkem, jsem se rozhodla dát celé myšlence potřebnou hodnotu a spojit vybrané motivy do jednoho objektu. Je tu výsledná forma řetězu jako tradiční insignie – symbolu státní moci.

Vytvořila jsi tedy náhrdelník, který na první pohled může vypadat, jako by hrdě nesl prvky typické pro českou zemi. Ale kdo dokáže číst mezi řádky, nemůže si nevšimnout politické narážky. Podle čeho si vybírala jednotlivé motivy?

BARBORA: Pracuji s pouhou silnou asociací a znalostí politiky každého diváka. Motivů, které by se daly použít, je hodně, nechtěla jsem cíleně volit témata spojená pouze s naším předsedou vlády, ale právě on je na politické scéně dlouho a bohužel hodně výrazný, vybírala jsem ty nejaktuálnější. 

Na řetězu kromě čápa s hnízdem visí oblíbená postavička krtečka, který se stal obětí politické propagandy spojené s návštěvou Číny. Asi nejabstraktnější je pak květ řepky olejky, symbolizující žlutý mor české krajiny. V množství jejího pěstování si držíme evropské prvenství, v roce 2018 u nás vykvetla řepka na 394 tisících hektarů, to je zhruba rozloha Zlínského kraje. Mezi obrázkovými motivy jsou také dva nápisy. Ano – kladná odpověď, souhlas, ale také stejnojmenné pojmenování politického hnutí, skvělý tah kreativců, slovo vyvolávající pozitivní reakci u lidí. A slovo barrandov, které označuje slavné barrandovské filmové ateliéry, čtvrť městské části Prahy 5, chráněné území nacházející se na levém břehu Vltavy, ale oproti tomu také soukromou televizi Jaromíra Soukupa, údajného kandidáta na další prezidentské volby. Televizi vlastní z 49 % China International Group Corporation Limited, je prostředkem pro ovlivňování médii během kampaní, promítá vlastní propagující pořad s prezidentem, šíří dezinformace a bludy.

To vše je spojeno do řetězu párečky. Ty se u nás používají jako cena útěchy nebo medaile za účast, zároveň jsou myšleny jako narážka na Kostelecké uzeniny patřící skupině Agrofert. Šperk je vyrobený z mosazi, volba tohoto materiálu umocňuje celou myšlenku projektu – klame nás svým zlatým a důstojným dojmem, přitom nemá oproti zlatu téměř žádnou hodnotu.

Vítejte doma, foto: Barbora LexováVítejte doma, foto: Barbora Lexová

Jaké byli reakce při obhajobách? Dostala jsi se do nějaké debaty v rámci artsemestru, kdy školou projde mnoho návštěvníků z veřejnosti?

BARBORA: Hned při obhajobách se členové komise dostali k úvahám, zda vůbec toto politické téma patří na akademickou půdu, která by měla zůstat apolitická. Ale mně právě přijde více než potřebné před těmito tématy neutíkat. 

Chystáš se v podobné práci pokračovat? 

BARBORA: Mě na té práci baví hlavně vyjádření aktuálního stavu společnosti. Zobrazení jevů, které se dějí. Při vytváření práce Vítejte doma jsem věděla, že nemám za cíl něco měnit nebo se politicky vyjádřit, ale spíše poukázat na to, co se děje a případně dát podmět k zamyšlení. A v tom bych chtěla pokračovat. 

Za léto už vznikly dva nové objekty – kamenné bloky ve tvaru mobilního telefonu. Věc, kterou v dnešní době nedáme z ruky a když už ji nemáme u sebe, pociťujeme úzkost a nervozitu. Vytvořila jsem tedy dvě offline verze mobilu z břidlice

A kde je možné si tvé práce prohlédnout?

BARBORA: Právě teď začala velká putovní ateliérová výstava On the Road, kde je k vidění několik mých prací. Byly také součástí výstavy v Openstudiu na Designbloku, začátkem listopadu se celá výstava přesouvá do holandské galerie Marzee, na jaře bude vystavena v Mnichově a na podzim se snad podívá i do New Yorku. Plány máme veliké, věřím že o nich ještě uslyšíte.

Pohled do výstavy K.O.V. On the Road, Superstudio Designblok 2019, foto: Kateřina MichálkováPohled do výstavy K.O.V. On the Road, Superstudio Designblok 2019, foto: Kateřina Michálková

Barbora Lexová již třetím rokem studuje v ateliéru K.O.V. pod vedením Evy Eisler. Má za sebou také jeden rok studia designu na ČVUT. V letošním roce byla nominována na Cenu za studentský design.

Další články