Krize na Ukrajině v komunitě designu spustila solidaritu, shodují se české firmy, zároveň ale cítí obavy z budoucnosti

Pohled do výroby značky Todus | Foto: Michal Hančovský Pohled do výroby značky Todus | Foto: Michal Hančovský

Po ruské invazi na Ukrajinu se ze země ovládané Vladimirem Putinem stáhlo velké množství globálních společností i menších firem, které se tak přidaly k mezinárodním sankcím. Válka přitom nezasahuje jen ty firmy, které na tamním trhu působí nebo na něj své zboží dodávají. Dopad pociťují všichni, i třeba kvůli nutnosti zvyšovat ceny v důsledku špatné dostupnosti některých materiálů či součástek. Jak na válku reagují české etablované firmy působící na poli produktového a průmyslového designu?

Dopady na fungování firmy

Vpád ruských vojsk na území Ukrajiny zasáhl celý svět, hlouběji pak možná po lidské stránce země, které mají s ruskou agresí již své zkušenosti a leží od napadeného území geograficky co by kamenem dohodil. V prvních dnech jsme byli naprosto šokování, že se několik set kilometrů od českých hranic odehrává válečný konflikt, na který doplácí mírumilovní a obyčejní obyvatelé Ukrajiny, popisuje Tomáš Kolder, PR manažer značky LASVIT, prvotní reakci na válku, která se českých firem dotkne hlavně po ekonomické stránce. 

Bezprostředního fungování značky se válka prozatím nedotkla firmy Todus, která se orientuje především na západní trh. Ve stejné situaci je i značka TON, která přijde kvůli současné situaci zhruba o jedno procento objemu tržeb, což ale v současné situaci při přeplněnosti výroby, jak uvádí PR manažerka Anna Handlová, nemá na obchod žádný větší dopad. Ruský a ukrajinský trh představoval jen zlomek procenta také pro značku LASVIT. Výpadek prodeje pro ni tudíž neznamenal zásadní problém.

Vedení LD Seating - rodina Hurábových | Foto: Bára GrünwaldováVedení LD Seating - rodina Hurábových | Foto: Bára Grünwaldová

Podstatně v horší situaci se ocitla značka LD Seating, která ve velkém dodávala své produkty na Ukrajinu, do Ruska i Běloruska. „Měli jsme rozdělané zakázky ve výrobě a asi 1 000 000 Kč před splatností u partnerů v Rusku a Bělorusku. Zakázky do těchto zemí jsme ihned pozastavili, na Ukrajinu po konzultaci s partnery také. Z Ukrajiny bere náš dodavatel dřevo, nyní má tedy výpadek některých komponentů. V Minsku jsme zainvestovali před dvěma lety do showroomu, který nyní nevyužijeme,“ popisuje současnou situaci jednatel firmy Jakub Huráb a dodává, že ruský trh firmě posledních několik let výrazně rostl. „Podíl na celkovém obratu nebyl nijak významný, přesto jsme v Rusku a Bělorusku cítili velký potenciál. Měli jsme tam silné partnery, kteří jsou z postupu Ruska silně frustrovaní, zaběhnuté koncové zákazníky, rozšiřovali jsme portfolio spolupracujících architektů atd. Na Ukrajině se spolupráce také rozvíjela, podobně jako v Rusku,“ uzavírá.

Dlouhodobé obchodní partnery má v Rusku a na Ukrajině i společnost mmcité. „V Rusku jsme v minulosti dělali mnoho zajímavých projektů, spolupráce s ruskými architekty byla vždy vynikající. Náš partner, s nímž máme přátelské a korektní vztahy, je ze situace frustrován a stejně jako my nerozumí postupu současného vedení Ruska. Boj Ukrajinců plně podporujeme a uvědomujeme si, že nám svým přístupem nastavují zrcadlo. Doufáme, že toto poučení změní západní přístup k vlastní obraně a radikálně přeskládá priority společnosti. Jsme rádi, že kromě finančního příspěvku, který jsme věnovali jako firma, štědře pomáhají i naši zaměstnanci, a to všude, kde působíme,“ říká David Karásek, zakladatel mmcité. 

David Karásek, spoluzakladatel architektonického studia mmcité | Foto: Archiv mmcitéDavid Karásek, spoluzakladatel architektonického studia mmcité | Foto: Archiv mmcité

Očekávání

Ukrajinská krize dopadá kromě firem také na samotné spotřebitele. Roste inflace, zboží zdražuje a dejme si ruku na srdce, krize se kultury, umění nebo právě designu dotkne vždy jako první. Lidé začínají jednoduše šetřit a přestávají investovat do pro ně zbytných produktů a zážitků. Dopady jsou na tato a podobná odvětví masivní, což již dokázala krize způsobená pandemií covidu-19. „Domníváme se, že naši potenciální zákazníci mohou být více opatrní a mohou méně investovat do produktů v našem segmentu. Zřejmě se také prohloubí problémy, které jsme viděli v posledních dvou letech v souvislosti s pandemií. To znamená, špatná dostupnost některých materiálů a jejich další zdražování, které má vliv na cenotvorbu a konkurenceschopnost našich výrobků. Budeme také pravděpodobně čelit zdražování v oblasti logistiky,“ potvrzuje Zuzana Kollárovitsová, kreativní manažerka značky Todus. Opětovné zvyšování cen energií očekává i LASVIT, který se obává negativního dopadu na sklářské řemeslo.

Kreativní manažerka značky Todus Zuzana Kollárovitsová | Foto: Michal HančovskýKreativní manažerka značky Todus Zuzana Kollárovitsová | Foto: Michal Hančovský

Pohled do výroby značky Todus | Foto: Michal HančovskýPohled do výroby značky Todus | Foto: Michal Hančovský

Vlna solidarity

Firmy se snaží pomáhat finančně v rámci přímých darů či přispíváním na sbírky neziskových organizací nebo nabízejí i ubytovací kapacity. Například LASVIT takto skrze svůj nadační fond vypomáhal ukrajinským rodinám, které dorazily do Libereckého kraje, a přispíval na nákup potravin nebo hygienického zboží. Snažil se poskytovat i střechu nad hlavou. Zaměstnanci společnosti LASVIT, za což jim patří velký dík, rychle zareagovali a nabídli potřebným rodinám ubytování. Potřebným jsme propůjčili byty v Liberci, Novém Boru a dům v Lindavě v areálu naší sklárny Ajeto, které jsme adekvátně připravili a vybavili. V rámci interní sbírky, kterou opět organizoval Nadační fond LASVIT, jsme chystali kromě finanční podpory i podporu materiální a skrze organizace, jakou jsou Adra, Liberecký kraj nebo Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje, posílali na Ukrajinu věci, jako jsou spacáky, hygienické prostředky, léky, stany a další. Solidarita a pomoc ze strany Nadačního fondu LASVIT i zaměstnanců byla neuvěřitelná a my doufáme, že pomůžeme maximu počtu ukrajinských rodin a pevně doufáme, že tato šílená válka brzy skončí,“ reaguje Tomáš Kolder.

Sídlo Lasvitu v Novém Boru na Palackého náměstí od studia OV-A tvoří dvě zrekonstruované roubenky a dvě novostavby. | Foto: Lukáš PelechSídlo Lasvitu v Novém Boru na Palackého náměstí od studia OV-A tvoří dvě zrekonstruované roubenky a dvě novostavby. | Foto: Lukáš Pelech

Ubytování nabízí i značka TON, která zatím uvolnila 30 míst ve svém rekreačním středisku Tesák, nebo společnost LD Seating, jež zatím poskytla ubytování devíti lidem ve své ubytovně v Boskovicích. KOMA Modular své čtyři volné byty nabídla matkám s dětmi z Luhanské oblasti již v roce 2014 a v současné době se snaží ukrajinské ženy zapojovat do pracovního procesu a pomoc cílit konkrétně a koordinovaně: Pomáháme tak, že nabízíme ukrajinským ženám práci, aby si mohly vydělat peníze. Nabídli jsme rovněž pomoc hejtmanům, za dva týdny u nás máme setkání dvaceti starostů z okolních měst, kde jim představíme možnosti cílené pomoci. Pro uprchlíky z Ukrajiny nyní upravujeme ve výrobě na lince několik desítek modulů pro účely ubytování. Taktéž jsme již několik kusů pronajali, hlavně v Praze a okolí. Ve výrobě máme nyní třicet kusů speciálních sanitárních modulů pro uprchlíky do Polska. Polská firma je objednala již před vypuknutím války. Jako humanitární pomoc poskytnutou naší firmou jsme ve spolupráci s Diakonií dodali v roce 2015 pro uprchlíky z Luhanské oblasti několik bytových modulárních jednotek do Kyjeva pro uprchlíky z této oblasti,uvedla Marie Schüller.

Značka Todus do budoucna očekává nárůst zájmu o pracovní pozice, což je v situaci, kdy se „potýkala delší dobu s nedostatkem pracovní síly“, jedinou pozitivní zprávou. Během prvních několika týdnů trvání konfliktu obsadila pět míst a stále lidem prchajícím z Ukrajiny pracovní příležitosti nabízí. Je vidět, že krize v komunitě designu spustila solidaritu,“ komentuje Anna Handlová ze společnosti TON. Od vypuknutí války designéři, studenti, umělci, školy, galerie a další subjekty zorganizovali již nespočet akcí a benefičních dražeb na podporu válkou zasaženého státu.

Ředitel společnosti KOMA Modular Stanislav Martinec | Foto: Šárka Michalíková / Oceňovaný pavilon z milánského EXPO 2015 je současným sídlem společnosti. | Foto: Archiv KOMA ModularŘeditel společnosti KOMA Modular Stanislav Martinec | Foto: Šárka Michalíková / Oceňovaný pavilon z milánského EXPO 2015 je současným sídlem společnosti. | Foto: Archiv KOMA Modular

Peněžně firmy přispívají neziskovým organizacím, jako třeba značka TON organizaci Člověk v tísni, které putovalo 250.000 Kč. Společnost LD Seating zase poskytla z firemních peněz ukrajinskému velvyslanectví milion korun. Značka Todus se zase zapojila do aukce časopisu Elle Decoration na podporu Člověka v tísni. „Po vzoru jiných značek jsme také předali část našeho předplaceného reklamního prostoru na podporu serveru stojimezaukrajinou.cz, který slouží jako rozcestník pro pomoc Ukrajině. V těchto a podobných aktivitách hodláme nadále pokračovat, protože si uvědomujeme, že Ukrajina a její obyvatelé budou potřebovat naši pomoc a podporu dlouhodobě,“ shrnula Zuzana Kollárovitsová. 

Zázemí firmy LD Seating v Boskovicích | Foto: Bára GrünwaldováZázemí firmy LD Seating v Boskovicích | Foto: Bára Grünwaldová

Na některé firmy dopadá a v budoucnu ještě dopadne ukrajinská krize fatálněji než na ostatní. Všechny oslovené společnosti se však shodují na tom, že je válka zasáhla hlavně lidsky a Ukrajinu se snaží podporovat nejen finančně, ale i materiálně. Nevídaná solidarita velkých etablovaných firem i menších nezávislých značek je však minimálně gestem, kterým se firmy v probíhajícím konfliktu jednoznačně staví na stranu Ukrajiny.

Související

Tento rok bude ještě horší. Jak proplouvají české firmy covidovým rokem?
České firmy

Tento rok bude ještě horší. Jak proplouvají české firmy covidovým rokem?

Tereza Bíbová - 6. 4. 2021 - 8 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž