Kritiku jsme čekali, taková míra nás ale šokovala. Zvolit historizující styl bylo správné, říká autorka prezidentského slibu

Typografka Petra Dočekalová a designér Karel Matějka. | Zdroj: Archiv autora / Nová podoba prezidentského slibu | Zdroj: Archiv autora Typografka Petra Dočekalová a designér Karel Matějka. | Zdroj: Archiv autora / Nová podoba prezidentského slibu | Zdroj: Archiv autora

Ještě do minulého týdne většinu národa nenapadlo řešit, jak vypadá a vypadal prezidentský slib, který nová hlava státu musí vždy podepsat v den své inaugurace. To se změnilo, když Markéta Pekarová Adamová představila ten aktuální. Za jeho podobou stojí typografička Petra Dočekalová a designér Karel Matějka. Čekali, že jejich návrh vzbudí takové emoce? A proč nebyla laťka nastavená vysoko?

Spolu s Karlem Matějkou jste navrhli podobu prezidentského slibu. Kdo a kdy vám tuto nabídku dal?

PETRA + KAREL: Tuto nabídku jsme dostali prakticky hned po zvolení nového prezidenta. Oslovil nás přímo vedoucí archivu poslanecké sněmovny Petr Dvořáček s kolegou Ondřejem Tikovským, kteří nás požádali o provedení slibu. Protože grafická úprava předchozích slibů je tristní, rozhodli jsme se vytvořit artefakt, který bude i za 50 let vypovídat o naší době, vkusu i generaci.

Písmo vychází ze svižného nakloněného rukopisu, kterým je napsáno i celé znění slibu. | Zdroj: Archiv autorůPísmo vychází ze svižného nakloněného rukopisu, kterým je napsáno i celé znění slibu. | Zdroj: Archiv autorů


Měli jste z podobné zakázky strach, nebo pro vás představuje běžný typ práce?

PETRA + KAREL: Byla to naše úplně první zakázka takového rozsahu. Neměli jsme strach, naopak měli jsme odvahu, protože jsme se úplně poprvé setkali se situací, kdy zadavatel plně důvěřoval roli umělce, a nediktoval, jak by výsledná podoba měla vypadat, pouze určoval mantinely. Od začátku jsme mohli přijít s rozhodnutím, které bude podporovat výsledný efekt reprezentativnosti a státnosti, a snažili jsme se ho do nejvyššího možného detailu kvalitně realizovat. Ležela na nás tíha zodpovědnosti, a ta se projevila tak, že jsme tento úkol řešili skutečně intenzivně několik týdnů a hnali jednotlivé části procesu až za hranu. Napsat slib byla, v porovnání s výrobou desek, která byla celá na Karlovi a jeho ruční práci i spolupráci s řemeslníky, úplná maličkost. 

Slavnostní set pro prezidentský slib sestává z desek, slavnostního archu a kovového pera. | Foto: Jan MahrSlavnostní set pro prezidentský slib sestává z desek, slavnostního archu a kovového pera. | Foto: Jan Mahr

Přijali byste ji i v případě, že by byl zvolen jiný prezident?

PETRA + KAREL: Myslíte Andreje Babiše? V tom případě nepřijali.

Sami přiznáváte, že laťka nebyla nastavena příliš vysoko. Měli jste šanci seznámit se se staršími prezidentskými sliby, a co myslíte, že byly jejich hlavní nedostatky?

PETRA: Českoslovenští prezidenti své sliby podepisovali do Ústavy. Od založení České republiky byl podpis slibu vynesen mimo Ústavu na samostatný arch, avšak nikde nebyla stanovena žádná pravidla, jak by měl být upraven. Předchozí sliby vznikaly různými cestami a grafickou úpravu neměl na starosti odborník z daných oborů. Z toho důvodu jsou tyto sliby špatnou ukázkou. Naštěstí si toho byl zadavatel moc dobře vědom. Poslední slib prezidenta Zemana měl sice kaligrafické zpracování, to však ničím nevybočovalo, ale ani neuráželo, a stále se jednalo „o pouhý arch A4“. Nicméně my jsme se rozhodli laťku předchozích slibů mnohonásobně přeskočit a jít úplně novou cestou.

Desky byly nejprve navrženy a vymodelovány ve 3D softwaru, posléze byla jejich duralová část vyfrézována pomocí počítačem řízené frézy. | Zdroj: Archiv autorůDesky byly nejprve navrženy a vymodelovány ve 3D softwaru, posléze byla jejich duralová část vyfrézována pomocí počítačem řízené frézy. | Zdroj: Archiv autorů

Karel se rozhodl netvořit klasické knihařské desky, ale pouzdro, které by samotný slib chránilo a reprezentovalo po mnoho dekád. Vznikl návrh na bytelné duralové desky zdobené mosaznými detaily, do kterých se slavnostní slib vsune pod mosazná kolečka a uzavře na magnet. Desky drží speciální pant, který je rovněž z mosazi. Punc celému výsledku dodává mosazné pero, které Karel navrhl do celého setu jako bonus. Do kontrastu ke zvolenému materiálu jsem se rozhodla rukopisem vycházet z českých kaligrafů Oldřicha Menharta a Jaroslava Bendy, ve svém zpracování citovat jejich tvarosloví, a posunout ho dál. Podobnou úvahou prošla i kompozice a volba barev. Modrá symbolizuje naději, demokracii a přímost. Černá barva je tiskařská, vážná, důstojná. Písmo se objevuje i na horní straně desek, a tím se pěkně propojuje celý set zvnějšku dovnitř. 

Měli jste možnost svůj návrh konzultovat přímo s panem prezidentem? 

PETRA + KAREL: Bohužel neměli. Tím, že tyto aktivity vychází z Archivu Poslanecké sněmovny, přikláněli jsme se k důvěře, kterou do nás vložili oni, nehledě na charakter a profil zvoleného kandidáta. 

Po zveřejnění podoby nového slibu se na sociálních sítích strhla kritika. Čekali jste ji? A proč myslíte, že má tolik lidí potřebu návrh kritizovat?

PETRA + KAREL: Ano, čekali jsme ji, i když ne v takové míře, to nás šokovalo! Zaprvé jsme čekali fóry typu „slavnostně přísahám, že jsem připraven ke každé špatnosti“ a koláže od milovaného TMBK. Ty vtipné, co už vyšly, sbíráme. Kritika však nesměřuje k deskám, které se všem bez rozdílu líbí, ale zejména k písmu. Rozumím, že písmo evokuje historizující charakter a český tradiční archaický rukopis, avšak to bylo přesně mým výtvarným záměrem. Pokud bych použila současné písmo, které ovládám, čelili bychom daleko horším komentářům, že se nové písmo nehodí k vážnosti instituce hradu. Jen se podívejte, jak vypadá Vladislavský sál. Podle mě bylo rozhodnutí zvolit historizující styl správné. V kombinaci historizujícího písma s takřka minimalistickým a nadčasovým designem se skutečně jedná o neobyčejnou fúzi.

Kovové desky jsou vyrobené z ušlechtilých kovů duralu a mosazi. | Foto: Jan MahrKovové desky jsou vyrobené z ušlechtilých kovů duralu a mosazi. | Foto: Jan Mahr

Petr Pavel už během kampaně spolupracoval s českými designéry, nyní v tomto směru dál aktivně pokračuje. Proč myslíte, že je to důležité, a co to pro vás osobně znamená? 

PETRA + KAREL: Angažovanost v designu, vnímání a cit tímto směrem je u budoucího prezidenta Petra Pavla naprostá „bomba“. Pozornost široké veřejnosti, která se díky prezidentovu zájmu může o tyto obory začít zajímat a která by se mohla nasměrovat k českému designu, typografii a dalším oborům, je potřeba, protože může být jedině prospěšná. Český design i typografie (nejenom) zasluhují dostatečnou pozornost, protože v naší zemi mají světovou úroveň! Toho bychom si měli vážit. Děkujeme prezidentovi Petru Pavlovi za to, že dává příležitost umělcům, že jim věří a podporuje tvůrčí činnost. Na takového prezidenta jsme čekali a takového prezidenta jsme si zvolili.

Soustružení pera – vznikly celkem dva originální kusy. | Zdroj: Archiv autorůSoustružení pera – vznikly celkem dva originální kusy. | Zdroj: Archiv autorů

Bude vaše spolupráce s prezidentskou kanceláří ještě dál pokračovat?

PETRA + KAREL: V tuto chvíli je naše práce ukončena. Je možné, že budeme nadále komunikovat např. s Archivem Poslanecké sněmovny, ale bude se jednat spíše o badatelské než designérské záležitosti. Určitě jste zaslechli, že se bude chystat soutěž na novou podobu Ústavy, kterou vítáme! Novou českou ústavu asi naše republika zasluhuje již léta! Doufám, že budou oslovení ti nejlepší designéři z naší země a vyhraje to nejlepší provedení! 

Elegantní mosazné pero se speciálním závitem je vyrobeno čistě z mosazi. | Foto: Jan MahrElegantní mosazné pero se speciálním závitem je vyrobeno čistě z mosazi. | Foto: Jan Mahr

Nová podoba prezidentského slibu 

Slavnostní set pro prezidentský slib sestává z desek, slavnostního archu a kovového pera. Design desek má reprezentativní a státnický charakter, přesto je minimalistický a nadčasový. Kovové desky jsou vyrobené z ušlechtilých kovů duralu a mosazi. Rozdělení materiálů: mosazné části zdůrazňují mechanickou a funkční část desek; dural se stal nosným materiálem a tělem samotných desek.

Typografka Petra Dočekalová (1991) se věnuje zejména ručně psaným i digitalizovaným skriptovým písmům, kaligrafii a letteringu. Je absolventka Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM. | Zdroj: Archiv autorůTypografka Petra Dočekalová (1991) se věnuje zejména ručně psaným i digitalizovaným skriptovým písmům, kaligrafii a letteringu. Je absolventka Ateliéru tvorby písma a typografie na UMPRUM. | Zdroj: Archiv autorů

Výroba desek kombinuje ruční práci se současnou technologií. Desky byly nejprve navrženy a vymodelovány ve 3D softwaru, posléze byla jejich duralová část vyfrézována pomocí počítačem řízené frézy. Následně byly desky opracovávány ručně a prošly chemickou povrchovou úpravou. Broušení, leštění a finální smontování se neobešlo bez ruční práce.

Horní strana desek je zdobená vyfrézovaným reliéfním kaligrafickým nápisem Slib. Písmo vychází ze svižného nakloněného rukopisu, kterým je napsáno i celé znění slibu. Reliéfní nápis je nakloněn tak, aby jeho dříky byly na deskách kolmé. Kompozice kaligrafického slibu zdůrazňuje první větu psanou modrou barvou symbolizující naději. Pro kaligrafii byly použity ploché fixy Calligraphy pen značky Edding o síle 5.0 a 2.0 mm v modré a černé barvě, namísto historizující tuše a atopera. Na napsání slavnostního slibu autoři použili papír Conqueror Laid Brilliant White s podílem bavlny s jemným klasickým žebrováním od firmy Le Papier. Má skvělý odstín, perfektní světlostálé vlastnosti a jeho struktura dokonale souzní s použitými fixy, ale i duralem a mosazí. 

Designér Karel Matějka (1986) vede vlastní studio, kde navrhuje nejen nábytek, doplňky a osvětlení, ale také sportovní vybavení. | Zdroj: Archiv autorůDesignér Karel Matějka (1986) vede vlastní studio, kde navrhuje nejen nábytek, doplňky a osvětlení, ale také sportovní vybavení. | Zdroj: Archiv autorů

Elegantní mosazné pero se speciálním závitem je vyrobeno čistě z mosazi. Vyrábělo se ručně podle návrhu Karla Matějky a soustružil jej jeho dědeček Vojtěch Matějka ve svých 86 letech v Běšinech na Šumavě. Vznikly celkem dva originální kusy, jež se liší délkou hrotu. V peru je zasazena náplň s archivním inkoustem značky Penac, který zaručuje kvalitu podpisu i po mnoha dekádách.

Pero soustružil Vojtěch Matějka ve svých 86 letech v Běšinech na Šumavě. | Zdroj: Archiv autorůPero soustružil Vojtěch Matějka ve svých 86 letech v Běšinech na Šumavě. | Zdroj: Archiv autorů

Související

Nová první dáma fandí českému designu. Eva Pavlová vynesla na vyhlášení výsledků prezidentské volby šperky od Hanuše Lamra
Móda a šperk

Nová první dáma fandí českému designu. Eva Pavlová vynesla na vyhlášení výsledků prezidentské volby šperky od Hanuše Lamra

Redakce Czechdesign - 3. 2. 2023 - 4 min.

Jak oslovit ty, kteří pracují za basu lahváčů, i ty, kteří těží bitcoin? Prezidentská kampaň Karla Janečka vzbuzuje rozporuplné pocity
Grafický design

Jak oslovit ty, kteří pracují za basu lahváčů, i ty, kteří těží bitcoin? Prezidentská kampaň Karla Janečka vzbuzuje rozporuplné pocity

Kristína Fišerová - 2. 3. 2022 - 5 min.

Chtějí nám vládnout. Rozumí si s designem? Vizuální komunikace prezidentských kampaní 
Grafický design

Chtějí nám vládnout. Rozumí si s designem? Vizuální komunikace prezidentských kampaní 

Kristína Fišerová - 10. 1. 2018 - 4 min.

výstava czd
SHOP 2025
SHOP Snoubení
job lab 2024