Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Křehký Mikulov představil rekordní počet galerií, zdroj: materialtimes.com Křehký Mikulov představil rekordní počet galerií, zdroj: materialtimes.com

Křehký Mikulov představil rekordní počet galerií

Poslední květnový víkend patřil již pošesté festivalu Křehký Mikulov. Pořádá ho pražská galerie Křehký ve spolupráci s Regionálním muzeem v Mikulově. Jiří Macek, Jana Zielinski a Petr Kubín ho zahájili přivítáním návštěvníků, designérů i galeristů. Posledně jmenovaní se letos zúčastnili v rekordním počtu.

Organizátoři s potěšením kvitovali i hojnou účast dětí, které na akci vnesly rodinného ducha. Na programu byly jako obvykle kromě výstavy v krásném prostředí zámku i výlety do přilehlých zahrad a okolí. „Jsme nadšeni, jak lidé Křehký Mikulov přijali. Přijíždějí s celými rodinami a přáteli. Otevřenost, chuť sdílet společné zájmy, vize a schopnost podělit se o ně jsou skvělým předpokladem dalšího rozvoje designu ve střední Evropě,“ říká jeden ze zakladatelů, Jiří Macek.

Pohled do instalace GanzNeueGalerie, zdroj: materilatimes.comPohled do instalace GanzNeueGalerie, zdroj: materilatimes.com

Od počátku organizátoři zamýšleli festival jako platformu pro setkávání galeristů, sběratelů a tvůrců, jako místo, kde se nové projekty budou konfrontovat s veřejností. Macek připomíná, že na Křehký Mikulov se nelze přihlásit. Všichni účastníci, kteří se na festivalu prezentují, jsou vybráni nebo vyzváni. „Galerie se teprve začínají objevovat. Když jsme s festivalem začínali, budovali jsme art-designovou scénu v podstatě sami – s QubusemDanielem Pirščem, a tak často převládaly zahraniční galerie či výstavní projekty,“ srovnává Macek vývoj festivalu po šesti letech. „Zvyšující se počet galerií je odrazem proměňující se designové scény. Rozšiřuje se jak směrem k většímu průmyslovému využití, tak k autorským sériím či konceptům na hranici umění a designu. Galerie jsou nesmírně důležité pro formování trhu s uměním i designem, usnadňují přístup sběratelů k tvůrcům a jsou ukazatelem kvality.“

Zahájení festivalu proběhlo v Dietrichsteinské hrobce, foto: Kateřina ZvelebilováZahájení festivalu proběhlo v Dietrichsteinské hrobce, foto: Kateřina Zvelebilová

Zahájení festivalu proběhlo v Dietrichsteinské hrobce, foto: Kateřina ZvelebilováZahájení festivalu proběhlo v Dietrichsteinské hrobce, foto: Kateřina Zvelebilová

Mikulov je strategicky položen mezi Prahou, Bratislavou a Vídní, festival tak navštíví i Slováci a Rakušané. „Od začátku jsme s Janou Zielinski a Petrem Kubínem vnímali Křehký Mikulov jako středoevropské setkání,“ potvrzuje Jiří Macek a dodává, že řada vídeňských kurátorů i designérů se v Mikulově objevila už v minulých letech. „Letošní prezentaci GanzNeueGalerie považuji za dosud nejlepší. Chmara.rosinkeMatthias Kaiser byli fantastičtí a jejich přístup nemá v Česku obdoby.“ S účastí slovenských galerií je to podle jeho slov obtížnější. „Přestože se snažíme tamější scénu sledovat, zdá se, že ta česká je, pokud jde o dění, až na výjimky zajímavější a bohatší. Ze Slovenska v Mikulově pravidelně vystavovala bratislavská galerie ADP většinou s Patrikem Illem, letos rovněž bratislavský Kabinet, jehož výstavní a objevitelská činnost stále roste. Jsme moc rádi, že zde letos byl a představil tak skvělá studia, jako jsou Mejd, d’Ordody či Allt.“ Dalšími galeriemi byly pořádající Křehký, zakládající Qubus a Piršč Porcelain, Concept Story, Praguekabinet a galerie Kuzebauch.

Ondřeje Strnadela představila Galerie Kuzebauch, foto: Kateřina ZvelebilováOndřeje Strnadela představila Galerie Kuzebauch, foto: Kateřina Zvelebilová

Cílem festivalu je představit kvalitní produkty a instalace, přiblížit je veřejnosti a co nejzajímavěji strávit společný čas. „Budeme jen rádi, když poroste zájem o art design a galeristé budou Křehký Mikulov ve stále větším počtu využívat k představení svých autorů a setkáním se sběrateli. Rostoucí zájem o konceptuální a umělecký design je dokladem většího obecného rozhledu, touhy po objevování a měnícího se vztahu k předmětnému světu,“ shrnuje Jiří Macek.

Článek byl převzat se svolením Material Times. Ze zázemí knihovny materiálů matériO Prague v roce 2013 vzešel magazín Material Times. Objevujeme nové materiály a technologie, zajímáme se o svět, kde se s nimi – či naopak bez nich – žije, pracuje a tvoří. V květnu 2016 vyšlo první tištěné vydání magazínu, jehož další obsah je zároveň volně dostupný na webu MaterialTimes.  

Galerie

Další články