Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Bratři Klimešovi vyrábí nábytek a interiérové doplňky z kovu. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková Bratři Klimešovi vyrábí nábytek a interiérové doplňky z kovu. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Kovový vesmír bratrů Klimešových. Sourozenci společně založili značku Space of Space, jejich výrobky sází na kov a práškové barvy

Značka Space of Space vznikla na konci roku 2020. Jejími zakladateli jsou bratři Jakub a Martin Klimešovi, jeden je vystudovaný architekt, druhý ekonom se zkušenostmi z rodinné firmy obchodující s práškovými barvami. Společně přetváří nabyté znalosti ze svých oborů v originální interiérové doplňky z hliníku a oceli v hravých barvách, které vydrží člověku celý život.

Od založení jejich společné značky Space of Space uběhl teprve rok, o jejich barevných podnosech nebo odkládacích stolcích jste už ale možná zaslechli. Řeč je o bratrech Klimešových, zakladatelích značky. Jejich jméno zaznívalo i loňským Designblokem, odkud si také odnesli ocenění v kategorii Nejlepší kolekce bytových doplňků.

Značky Space of Space si všimla i porota loňského Designbloku. | Zdroj: facebook.com/spaceofspace.czZnačky Space of Space si všimla i porota loňského Designbloku. | Zdroj: facebook.com/spaceofspace.cz

Začátky sourozenecké spolupráce

Bratři Klimešovi založili svou značku Space of Space – Furniture for everyday space v prosinci předminulého roku, tomuto kroku ale předcházelo několik měsíců navrhování, skicování a následného vývoje s cílem vytvořit ten pravý produkt. 

Jakub je vystudovaný architekt, během let 2010–2018 studoval architekturu v Londýně a po úspěšném zakončení studia na Royal College of Art se vrátil po osmi letech zpět do Česka. Přiznává, že si už tehdy pohrával s myšlenkou na podnikání se svým bratrem Martinem: „Když jsem se před třemi lety vrátil do Česka, už jsem věděl, že bych chtěl něco vlastního založit, a nápad, že by to šlo propojit i v rámci rodiny, už tam byl.“ 

Jakub vysvětluje, jak přešel od většího měřítka k menšímu: „Díky příležitosti práce a studiu v Londýně jsem měl možnost pracovat s různými měřítky, od klasické architektury po urbanismus. Práce v detailu a měřítku, ve kterém můžu lehce tvořit 1:1 modely, mi postupem času vyhranila cestu. Cit k materiálům a fascinaci výrobními procesy mi vybudovalo studium na RCA, kde jsem se procesu navrhování věnoval od opačného konce, tedy od materiálu a až úplně nakonec návrhu stavby samotné.

Jakub Klimeš vystudoval architekturu v Londýně. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováJakub Klimeš vystudoval architekturu v Londýně. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Jeho bratr Martin má za sebou naopak studium na VŠE, při kterém začal pracovat ve firmě svých rodičů s práškovými barvami. Po škole se rodinné firmě začal věnovat naplno a občas z legrace škádlil bratra v Anglii, kdy už konečně nakreslí nějaký projekt, na kterém začnou pracovat společně. Možná ani nečekal, že toto vtipkování se tak rychle stane skutečností.

Martin pracuje v rodinné firmě s práškovými barvami. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováMartin pracuje v rodinné firmě s práškovými barvami. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Znalosti a zkušenosti obou bratrů Klimešových se tak v jejich společném byznysu dobře pojí dohromady. Sami říkají, že Jakub zastupuje v týmu kreativitu a bratr Martin je naopak pragmatik, který ho občas musí vracet zpátky do reality.

Kov jako materiál na celý život

Celé to začalo ocelovým odkládacím stolkem Jupiter. Když se Jakub vrátil zpátky do Česka, začal vymýšlet a skicovat své první návrhy. Na první pohled si můžete všimnout jedinečné struktury povrchu a také výrazného ohybu. Právě ohyby a práškové lakování jsou tím, co všechny výrobky Space of Space spojuje.

Bratři se snaží pomocí svých produktů ukázat, že i kovový nábytek může interiér zútulnit a nemusí vždy vytvářet studený dojem. Navíc je to podle nich materiál na celý život, který je zároveň ekologický – sloužit může po několik generací a je recyklovatelný. Jakub sám vysvětluje, jak se k práci s kovem vůbec dostal: „Kov vnímám jako podceňovaný a v interiérech málo používaný materiál. Když už se do interiéru dostane, nevyužívá potenciál barev, které může mít. To byl i jeden z našich prvních impulzů pro založení naší vlastní značky s nábytkem a interiérovými doplňky z kovu.“

Odkládací stolky Jupiter jsou k dostání ve čtyřech barevných provedeních. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováOdkládací stolky Jupiter jsou k dostání ve čtyřech barevných provedeních. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Práškové barvy jsou tu zásadní. Jejich použitím zde bratři navazují na firmu svých rodičů s práškovými barvami. Oba se setkávali s barvami v rámci rodinného podniku už od dětství. „V prostředí práškových barev jsme oba vyrůstali a vždy jsme byli procesem nesmírně fascinováni. Naši rodiče firmu vybudovali sami, máma se starala o účetnictví a faktury, táta nás nejdříve odvezl do školky a pak jel rozvážet barvy. Svou tvrdou prací a pílí dokázali vybudovat úspěšnou firmu, která nás oba inspirovala k následování jejich šlépějí,“ vzpomíná Jakub.

Stolní organizér Saturn 03 je dostupný v zelené, krémově bílé a oranžové barvě. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováStolní organizér Saturn 03 je dostupný v zelené, krémově bílé a oranžové barvě. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Dobré rodinné vztahy jsou základem úspěchu

To, že se Martin pohybuje na půdě rodinné firmy, mělo pro značku jisté výhody. „Díky tomu, že pracuji v rámci rodinné firmy s barvami, jsem měl dobrý přehled o tom, kam se obrátit při výběru kovovýroby,“ vysvětluje Martin a dodává, že i tak to nebylo úplně jednoznačné již od začátku, právě kvůli specifickému ohybu. Do rodinné firmy také chodí konzultovat záležitosti, se kterými nemá ještě velké zkušenosti. „Táta nám pomáhá a konzultuje s námi třeba nastavení cen, tím, že má velké zkušenosti z vlastního podnikání,doplňuje Martin.

Všechny produkty je možné zakoupit online na e-shopu značky. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováVšechny produkty je možné zakoupit online na e-shopu značky. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Zajímavé je, že barvy ovlivňují celkový vzhled produktů včetně tvaru, všechny produkty mají například malé dírky pro zavěšení. Na kráse jim to ale neubírá, naopak vypráví příběh produktu a toho, jak vznikl. „Lidé si někdy myslí, že slouží k zavěšení na zeď, ale otvory jsou součástí výrobního procesu. Skrze dírky se produkt zavěsí a uzemní, aby se prášek přichytil na povrch produktu. My jsme se rozhodli to u tohoto produktu přiznat a nějakým způsobem zakomponovat,“ říká Jakub.

Produkty Space of Space mají malé dírky pro zavěšení, které jsou součástí výrobního procesu lakování. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováProdukty Space of Space mají malé dírky pro zavěšení, které jsou součástí výrobního procesu lakování. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Furniture for everyday space

Značka Space of Space má nyní v katalogu produktů odkládací stolek, podnosy, kancelářské pořadače a organizéry. Produkty bratři navrhují primárně do domácností s přesahem do kancelářského prostředí, to se týká například pořadačeorganizéru Saturn. Bratři sety postupně ucelují a brzy na jejich e-shopu přibydou do kancelářské série ještě koše na papír a také stojany na tužky. Sérii pro domácnost zase doplní stojan na utěrky.

Kancelářskou sérii Saturn brzy doplní koš na papír. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováKancelářskou sérii Saturn brzy doplní koš na papír. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

„I přesto, že se snažíme produkty dělat esteticky čisté a jednoduché, funkčnost je pro nás velice důležitá a je jedním z hlavních principů naší značky,“ říkají Jakub a Martin.

Plány do budoucna

Momentálně bratři pracují na nových produktech, kterými by rádi rozšířili své portfolio. Do budoucna si kladou za cíl přidat k doplňkům ještě police a policové systémy a doplnit by chtěli i nové barvy. Jaké to budou, si ale bratři zatím nechávají pro sebe. Zároveň přemýšlejí o prvním showroomu, který jim zatím chybí. Sami uvádějí, že je pro ně zásadní kontakt se zákazníkem a také jeho osobní prožitek. 

Značka Space of Space navrhuje produkty do domácnosti s přesahem do kancelářského prostoru. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita HavránkováZnačka Space of Space navrhuje produkty do domácnosti s přesahem do kancelářského prostoru. | Zdroj: spaceofspace.cz, foto: Dita Havránková

Mimo to se teď věnují i individuálním zakázkám a před Vánoci představili limitovanou sérii vánočních podnosů. Klasický podnos Luna dostal červený kabát a chystají v této barvě i stojan na utěrky Luna 02.

Limitovaná vánoční edice podnosu Luna v červené barvě | Zdroj: archiv Space of Space, foto: Dita HavránkováLimitovaná vánoční edice podnosu Luna v červené barvě | Zdroj: archiv Space of Space, foto: Dita Havránková

Produkty je v současné době možné fyzicky vidět v papírnictví Kartoréka, designovém obchodě Artiseme a v Brně například v Object concept store.

Další články