Kontroverzní logo Prahy 3 se osvědčilo. Jak fungovaly tři čárky během pandemického roku?

 Tři čárky za logem Prahy 3 vzaly na sebe v minulosti různou podobu – od skleniček na víno přes jehly na šití po očkovací injekce. | Zdroj: Jakub Vaněk Studio / Vtipně reagoval fastfoodový řetězec. | Zdroj: Facebook McDonald's Tři čárky za logem Prahy 3 vzaly na sebe v minulosti různou podobu – od skleniček na víno přes jehly na šití po očkovací injekce. | Zdroj: Jakub Vaněk Studio / Vtipně reagoval fastfoodový řetězec. | Zdroj: Facebook McDonald's

Je tomu rok, co městská část Praha 3 dostala své nové logo od Jakuba Vaňka a Barbory Micajové pod záštitou Jakub Vaněk Studio, které vzešlo z otevřené soutěže ve spolupráci s organizací CZECHDESIGN. Při oslavách ročního výročí se ohlédneme za tím, jak se v čase nová identita Prahy 3 ujala mezi občany a zda se povedlo integrovat potenciál hravého a jednoduchého loga. Odpovídali samotní autoři vizuální identity, tamní obyvatelé i Pavel Trojan, vedoucí odboru vnějších vztahů a kultury.

Hláška Še„tři“ přírodu zdomácněla na všech koších pro recyklovaný odpad na úřadě. Tři čárky za logem Prahy 3 vzaly na sebe v minulosti různou podobu – od skleniček na víno přes jehly na šití po očkovací injekce. Užití hravosti loga je takřka nekonečné. To byl také jeden z hlavních cílů nové vizuální identity, která před rokem zvítězila mezi 81 návrhy v designérské soutěži organizované organizací CZECHDESIGN. „Vytvořit uvolněný, lidský a jednoduchý vizuální styl, aby si ho lidé osvojili a dál žil svým životem,“ zněla slova při počáteční prezentaci grafického dua Barbory Micajové a Jakuba Vaňka, autorů jednotné vizuální identity Prahy 3.

Aplikace vizuální identity Prahy 3 | Zdroj: Jakub Vaněk StudioAplikace vizuální identity Prahy 3 | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Že má logo smysl pro humor a jistý nadhled, se ukázalo hned při první reakci, kdy se internetem valila řada povedených interpretací. „Myslíme si, že díky velkému mediálnímu kolotoči se vizuál dostal do povědomí a splnil náš cíl, aby si logo dál žilo svým životem a podněcovalo tvořivost i jeho občanů,“ říkají grafičtí designéři a autoři vizuální identity. Počáteční hravost, kterou logo vzbudilo, kladně komentuje i Pavel Trojan, vedoucí odboru vnějších vztahů a kultury pro Prahu 3: „Hravost loga, s jejímiž parafrázemi ihned přišli společnosti jako Alza.cz nebo třeba oblíbený influencer TMBK, nás utvrdila v tom, že jde o řemeslně dobře vykonanou práci.“ 

Reakce Footshopu na nové logo Prahy 3 | Zdroj: Footshop / Vtipné pojetí fastfoodového řetězce | Zdroj: Facebook McDonald's / Ztvárnění loga od umělce TMBK | Zdroj: TMBKReakce Footshopu na nové logo Prahy 3 | Zdroj: Footshop / Vtipné pojetí fastfoodového řetězce | Zdroj: Facebook McDonald's / Ztvárnění loga od umělce TMBK | Zdroj: TMBK

Negativním komentářům a značné nevoli mezi konzervativnějšími občany Prahy 3 se vizuální identita ale nevyhnula. K podobným ohlasům Pavel Trojan poznamenal, že to jsou reakce pouze ze sociálních sítí, jejichž směrodatnost je samozřejmě diskutabilní. „Negativní ohlasy reagovaly především na cenu za výběrové řízení, navíc uváděnou nesprávně a zaokrouhlovanou o stovky tisíc nahoru (logo za milion!). Vzhledem k předpokladu, že naprostá většina diskutujících působila na sítích ve znalostech grafického designu spíše amatérsky, jsme se pokoušeli vysvětlovat těmto kritikům především fakt, co všechno obsahuje zpracování kompletní grafické identity – většina diskutujících si totiž myslela, že jde pouze o ‚načmárání tří čárek‘.“

Užití loga během roku

A jak logo obstálo během prvního roku v praxi? Minulý rok se nesl v duchu covidových opatření, přičemž logo vizuální identity plnilo především roli navigační, informační nebo apelující například na nošení roušek, dodržování rozestupů atd. „Veškeré informace (plakáty na výlepové plochy, plakáty na domovní dveře, plakáty do obchodů, letáky, dopisy seniorům, samolepky na hygienické potřeby rozdávané občanům apod.) byly záměrně připravovány v naší nové vizuální identitě, aby byly na první pohled rozpoznatelné,“ popisuje využití identity během covid-19 Pavel Trojan.

Zdeněk Svěrák je i autorem názvu Viry jsou lo„tři“. Hravou formou tak využil novou vizuální identitu Prahy 3. | Zdroj: praha3.czZdeněk Svěrák je i autorem názvu Viry jsou lo„tři“. Hravou formou tak využil novou vizuální identitu Prahy 3. | Zdroj: praha3.cz

I v rámci kulturního vyžití na Praze 3 proběhlo alespoň pár akcí, jež se mohly při dodržení opatření uskutečnit, jako například zářijový 24. ročník Vinohradského vinobraní, kde městská část komunikovala mimo jiné i heslem: Zajdem na tři deci? „Akce byla zcela obrandována v rámci nové identity, využili jsme i motiv tří skleniček,“ doplňuje Trojan. Příkladem je i veletrh volnočasových a sportovních aktivit pro děti a mládež, který poutal žlutočerveným vizuálem, kde se logo propsalo pomocí skákacího panáka. 

Starosta Jiří Ptáček dotvořil svou roušku logem „trojky“. | Zdroj: jiriptacek.com / Hygienické potřeby Prahy 3 | Zdroj: jiriptacek.comStarosta Jiří Ptáček dotvořil svou roušku logem „trojky“. | Zdroj: jiriptacek.com / Hygienické potřeby Prahy 3 | Zdroj: jiriptacek.com

Reakce tamních

Mezi oblíbené headliny zdejších obyvatel patří Viry jsou lot„tři“!  velkoformátový vizuál na budově MČ Prahy 3 v Lipanské 7. S jeho vylepením začala kampaň za nošení ochranných pomůcek a dodržování hygienických pravidel. Jako rezidentce Prahy 3 i jako grafičce se mi stávající identita Prahy 3 líbí. Je čistá, jednoduchá, ale hravá. A asi nejvíc jsem ji ocenila v začátku pandemie, kdy byla velmi jednoduše a efektivně aplikovaná na všechny informační materiály. Ať už na informačních letácích na domech, citylightech na zastávkách, v informačním centru atd. Z mého pohledu to byly jasně a srozumitelně komunikované důležité informace,“ říká letitá rezidentka Prahy 3 Zuzana Patáková. Favoritem je také hláška Vy„tři“ si nos!, která označuje odběrové místo covid-19 na Praze 3. V rozpuku jarní epidemie, kdy lidé hojně šili roušky po celém Česku, se objevily v logu trefně tři šicí jehly.

Slogan Vy„tři“ si nos! označuje odběrové místo covid-19. | Zdroj: Facebook Praha 3Slogan Vy„tři“ si nos! označuje odběrové místo covid-19. | Zdroj: Facebook Praha 3

Na novou identitu si ale mnozí museli zpočátku zvyknout, stejně jako Zuzana Křížková, mluvčí Prahy 3, která řadu let obývá Žižkov: Ty tři drápky zdánlivě chaoticky rozházené na papíře mi přišly zvláštní a budily ve mně rozporuplné emoce. Jsem taková konzervativní minimalistka. Jeho jednoduchost se mi líbila ihned, na jeho nápaditost – která byla obratem různě parodována – jsem si musela zvyknout. O to více jsem pak ocenila celý promyšlený koncept a možnosti rozmanitého využití. Logo je nadčasové, odvážné, chytré a vtipné.“

Pozitivním ohlasům se těšily Radniční noviny, které dostaly v rámci vizuálu Prahy 3 zcela nový kabát. „Ve srovnání s dalším komunálním tiskem považuji Radniční noviny za vyšší standard. Napovídají tomu i spontánní ohlasy čtenářů z Prahy 3 i mimo ni. Zájem nebo přímo kladnou odezvu registrujeme také ze strany sousedních radničních periodik a dalších profesionálů, zejména grafiků. Ve dvou případech nás městské části požádaly o know-how,“ uvedl šéfredaktor Radničních novin Miroslav Štochl. 

Titulní strana Radničních novin Prahy 3 z prosince 2019 v porovnání s prosincovým vydáním roku 2020, který vznikl už v novém vizuálním stylu Prahy 3. | Zdroj: praha3.czTitulní strana Radničních novin Prahy 3 z prosince 2019 v porovnání s prosincovým vydáním roku 2020, který vznikl už v novém vizuálním stylu Prahy 3. | Zdroj: praha3.cz

​Markéta Bromová, která bydlí na Praze 3 už přes dvanáct let, hodnotí identitu následovně. „Z nového loga jsem nadšená, myslím, že se povedlo a reflektuje duši Prahy 3.“ 

Na identitu města Ostrava v kontextu s novou vizuální identitou „trojky“ zavzpomínala Adéla Ščurková, která z Ostravy pochází a na Prahu 3 se přestěhovala před dvěma lety: Dosud mám v živé paměti, jakého vlažného přijetí se dočkalo nové logo města OSTRAVA!!! od studia Najbrt. Osobně nemám s novým logem Prahy 3 problém, oceňuji minimalismus a důvtip, které napříč logem vnímám. Velmi oceňuji invenci ohledně slovních přesmyček např. šeIII přírodu nebo vtipný nápis na pytlíčcích na psí výkaly. Co bych možná vytkla je, že já osobně mám ráda, když je logo zřejmé a funkční napříč generacemi občanů, a tady si nejsem jistá, zda to funguje.“   

Vizuál pro veletrh volnočasových a sportovních aktivit pro děti a mládež | Zdroj: praha3.czVizuál pro veletrh volnočasových a sportovních aktivit pro děti a mládež | Zdroj: praha3.cz

„Všichni se pořád bereme strašně vážně a podívat se na sebe s odstupem je podle mě hodně důležité a v kontextu státní instituce bych řekla až ojedinělé. Tohle logo a jeho aplikace to zvládly. Pokud bych na Žižkově pořád bydlela, asi by to u mě konkrétně vedlo i k větší sebeidentifikaci s místem i se samotným zastupitelstvem, které takovou identitu schválilo,“ říká Jana Pelánová, která na Praze 3 donedávna několik let žila. 

Prostor pro zlepšení vidí autoři v online prostředí, a to v dodržování nastavení jednotných pravidel manuálu. „Nejednotnost a nadmíra kreativity ničí řízený dojem, a tím i pozitivní vnímání značky,“ říkají jeho autoři Jakub a Barbora. „Špatným a čerstvým příkladem je také plakát s věží jako stříkačkou. Pokud logo transformujeme do jiného objektu (3 stříkačky), tak by se mělo jednat vždy o solitérní velký znak a už nic jiného – jeden grafický prvek. Zde jsou stříkačky součástí věty a k tomu ještě fotka a předělaná věž na stříkačku.“ Naopak kladně hodnotí již zmíněný příklad aplikace hlášky Vy„tři“ si nos nebo Radniční noviny – „kde se povedlo ustálit navržený jednotný styl a držet linku.“

Vizuální styl Vinohradského vinobraní byl posledním výstupem Studia Jakub Vaněk, nyní na vizuálu už pracuje tým Prahy 3. | Zdroj: Studio Jakub Vaněk / Naopak vizuální styl – Praha 3 očkuje – si už městská část vytvořila sama. | Zdroj: praha3.cz Vizuální styl Vinohradského vinobraní byl posledním výstupem Studia Jakub Vaněk, nyní na vizuálu už pracuje tým Prahy 3. | Zdroj: Studio Jakub Vaněk / Naopak vizuální styl – Praha 3 očkuje – si už městská část vytvořila sama. | Zdroj: praha3.cz

Navzdory diskutovanému logu Prahy 3 si městská část vizuální identitu vzala za svou a plánuje skrze ni komunikovat veškeré své aktivity i v letošním roce. Za organizaci CZECHDESIGN, která soutěž pro designéry pořádala, uzavírá ohlédnutí za prvním rokem nové identity její ředitelka Jana Vinšová slovy: „Jsme nadšení, když vidíme, že nová identita z naší soutěže ve městě žije. A to se na Praze 3 děje, stačí se projít pár tamějšími ulicemi. Ohromná síla vizuálu se projevila především v krizové komunikaci na začátku loňského roku. S cedulkou upozorňující na nutnost dodržování opatření při vstupu do prodejny, která v duchu vizuálu na ‚trojce‘ vznikla, se setkávám téměř po celé Praze.plakátem upozorňujícím na nošení roušek jsme se mohli setkat dokonce i v Hradci Králové.“

Provozovny nejen na Praze 3 využívají vizuál plakátu apelující na nošení roušek. Ten je volně ke stažení na stránkách městské části Prahy 3. | Zdroj: praha3.cz Provozovny nejen na Praze 3 využívají vizuál plakátu apelující na nošení roušek. Ten je volně ke stažení na stránkách městské části Prahy 3. | Zdroj: praha3.cz

Související

Roztančená Chrudim. Město představuje nové logo a vizuální identitu od Markéty Steinert
Grafický design

Roztančená Chrudim. Město představuje nové logo a vizuální identitu od Markéty Steinert

Jarmila Řehořková - 26. 1. 2021 - 5 min.

Představujeme vám finálové návrhy v soutěži na vizuální identitu Prahy 3
Grafický design

Představujeme vám finálové návrhy v soutěži na vizuální identitu Prahy 3

Jarmila Řehořková - 7. 2. 2020 - 4 min.

Sejdeme se na III. Praha 3 představuje novou vizuální identitu
Grafický design

Sejdeme se na III. Praha 3 představuje novou vizuální identitu

Jarmila Řehořková - 15. 1. 2020 - 6 min.

  Aleš Najbrt: Design pro mě představuje řešení
Grafický design

Aleš Najbrt: Design pro mě představuje řešení

Radka Machalická - 7. 12. 2015 - 8 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž