Konec prací do školního archivu. Na UJEP navrhovali vizuální styl divadlu. Uměli si to obhájit?

Klauzury GD2 A studio Rubín - celkový pohled, foto: Jiří Dvořák a Petr Kubáč Klauzury GD2 A studio Rubín - celkový pohled, foto: Jiří Dvořák a Petr Kubáč

V CZECHDESIGN pravidelně sledujeme, co se odehrává v líhních budoucích designérů. Tentokrát měla naše redaktorka možnost podívat se do útrob Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Přišlo jí totiž pozvání do klauzurní komise zimního semestru na katedře vizuálního designu. Jak si tam studenti s úkoly poradili a jak postupovali pedagogové při hodnocení semestru? Podívejte se s námi.

Divadlo A studio Rubín

Téma klauzur zimního semestru 2017/2018 na GD II, bylo řešení reálné soutěže. Říkala jsem, si, že taková práce má pro studenty větší smysl, než jen splnit zadání a s prací se pak vypořádat založením do školního archivu. Navíc návrh nového vizuálního stylu Divadla A studia Rubín přijela hodnotit i umělecká ředitelka divadla. Komise tak nesla potenciál proměny v prezentaci a boj o klienta, místo „pouhé“ obhajoby před pedagogy a pár lidmi tzv. zvenčí. Zadání napříč ročníky a práce ve dvoučlenných skupinách (s výjimkami) přinesla dvanáct prací, z nich několik velmi dobrých. Zaujala nás Valerie Kramererová a Michal Max Mráz, Daniel  Barek a Ilja Bazhanov, Kateřina Javůrková, Alena RyšánováAnežka Macková.

Klauzury GD2 - A studio Rubín - D.Barek, I.Bažanov, foto: J. Dvořák, P. KubáčKlauzury GD2 - A studio Rubín - D.Barek, I.Bažanov, foto: J. Dvořák, P. Kubáč

Který návrh si nakonec A studio Rubín vybere a jak implementace zadaného vizuálního stylu divadla dopadne, se můžete přesvědčit v červnu tohoto roku. Jak se ale vizuál doopravdy podařil prověří teprve čas. Bude-li A studio Rubín tento vizuál používat za dalších pět let, budeme vědět, že autor by si letos zasloužil jedničku.

Klauzury GD2 - A studio Rubín -  A.Macková, A.Ryšánková, foto: J.Dvořák, P.KubáčKlauzury GD2 - A studio Rubín - A.Macková, A.Ryšánková, foto: J.Dvořák, P.Kubáč

Jmenuji se James Bond. James Bond.“

V ateliéru Vizuálního designu se klauzurní zadání svezlo na nostalgické vlně. Letos je to již 65 let, kdy spisovatel V. Fleming vytvořil postavu J.Bonda a 55 let od doby, kdy se Bond poprvé objevil na filmovém plátně. Úkolem studentů bylo vytvořit animaci, jako poctu žánru, hrdinovi, konkrétnímu filmu, s použitím úvodního songu (v libovolné úpravě) z daného filmu.  Báječné zadání? Zdánlivě ano, ale zkuste si vylosovat film ze sedmdesátých let, který jste v životě neviděli a vůbec nesdílíte nadšení z toho, že byste ho vidět měli? Sama nevím, jak bych se s takovým zadáním vypořádala a rozpaky některých studentů byly během prezentace víc, než patrné. O to komplikovanější bylo jednotlivé práce hodnotit. Komisi nejvíc zaujala práce Alex Furstů, Hany Vysloužilové, Lenky Durasové, Karolíny Sládkové a Víta Hanuše.

Karolína Sládková: Ve službách Jejího Veličenstva. 

Lenka Durasová, Dr.No.

Jak hodnotit?

Co je obecně na UJEP určitě dobré, je systém hodnocení, podobný tomu v krasobruslení. Každý člen komise, za přítomnosti studentů, zvedá kartičky s čísly. Hodnota se sčítá a průměruje, ale zpětná vazba může proběhnout okamžitě. Zmiňuji to proto, že v loňském roce jsem měla obdobně skvělou příležitost účastnit se klauzurní komise na pražské UMPRUM, kde se ale hodnotí anonymně a studenti se dozvědí pouze výslednou známku, také vzniklou zprůměrováním jednotlivých klasifikací. Jak moc je takový postup dokáže posunout, bez konkrétnější zpětné vazby, je otázkou k zamyšlení.

Obhajoby - klauzury GD2, foto: Jiří Dvořák a Petr KubáčObhajoby - klauzury GD2, foto: Jiří Dvořák a Petr Kubáč

Ach ta sebe/prezentace

K zamyšlení mě vede ještě jedna věc, která je ale problém nejen ve školách. Prezentace. Otázka, jak prezentovat vlastní práci, argumentovat a asertivně reagovat na protistranu a nebýt za „egoistického maniaka“, je u nás obecně stále problém. Naše školství má mnoho problematických míst, ale absenci kvalitní výuky prezentačních dovedností považuji za naprosto tristní. Zanechává stopy na nejedné generaci naší společnosti. V poslední době se sice situace zlepšuje, ale na vysokých uměleckých školách je ještě co dohánět.

Obhajoby - klauzury GD2, foto: Lucie VoříškováObhajoby - klauzury GD2, foto: Lucie Voříšková

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Fakulta umění a designu

Grafický design II – vedoucí ateliéru: doc. ak. mal. Michal Slejška, odborný asistent: MgA. Pavel Frič (moc děkuji za nominaci do komise)

Vizuální design – vedoucí ateliéru: doc. ak. mal. Pavel Beneš, odborná asistentka: MgA. Michaela Labudová

Související

ÚSTÍ vs. UMPRUM. Kteří studenti zaujali šéfredaktorku magazínu Czechdesign?
Produktový design

ÚSTÍ vs. UMPRUM. Kteří studenti zaujali šéfredaktorku magazínu Czechdesign?

Veronika Pařízková - 23. 2. 2018

Skleněné hrnce studenta z Ústí navazují na českou tradici a sbírají ocenění
Produktový design

Skleněné hrnce studenta z Ústí navazují na českou tradici a sbírají ocenění

Kateřina Kostková - 19. 12. 2017

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024