Také vás bije do očí nevkusná křiklavá reklama, které je v Praze bohužel nadmíru? Historické budovy často zastiňuje poutač na thajské masáže, směnárny nebo svítící nápisy řetězců rychlého občerstvení. Každá reklama však nemusí být špatná. Pokud je vypracována s citem a s úctou k místu, na kterém je umístěna, může mít i svou vlastní hodnotu. Praha teď přišla s manuálem, který má podnikatelům k tomuto kroku dopomoci.
Manuál je určen především podnikatelům, kteří si často nejsou jisti tím, jaké nařízení by měli dodržovat. Mnohokrát tak své reklamy umisťují v rozporu s předpisy mimo povolené plochy, aniž by o tom věděli. Kromě samotného manuálu, který je ke stažení na internetových stránkách kultivovana.praha.eu, vznikl i instagramový účet kultivovana_praha, který bude prezentovat příklady vizuálního smogu, a naopak i dobré praxe.
„Mrzí mě, když vidím krásné historické fasády pokryté lacinými plastovými cedulemi. Praha je jedinečná, ale pod nánosem reklam se její jedinečnost ztrácí. Reklama přitom nemusí být otravná a nevkusná – krásná výloha či firemní nápis mohou hodnotu místa pozvednout. Proto jsme připravili manuál, který má pomoci vizuální smog omezit,“ uvedla pro internetový portál hlavního města Prahy radní Hana Třeštíková.
Jít příkladem
„Začali jsme tak, že jsme se sešli se zástupci jednotlivých úřadů a shrnuli si, jaké zákony a předpisy v oblasti reklamy v centru Prahy platí,“ vysvětluje Kristýna Drápalová, autorka tohoto manuálu. „Tak jsme zjistili, že mezi kompetencemi jednotlivých úřadů jsou mezery. Proto jsme doplnili několik nových pravidel, která dosud nemají oporu v českých zákonech. Týká se to třeba polepů. Kompletní soubor pravidel potom schválila městská rada a jsou nyní závazné pro všechny objekty v majetku hlavního města, stejně tak prošly schválením i v Praze 1. Město tak začne tím, že si zamete před vlastním prahem a dá příklad ostatním majitelům nemovitostí,“ dodává.
Za ilustracemi, které v manuálu najdeme, stojí Anastasia Vrublevská, původem ukrajinská grafická designérka žijící v Praze, která působí v grafickém studiu noBrother. Její jednoduché ilustrace názorně zobrazují nešvary českých podniků a firem, ale také možná řešení tohoto dlouhotrvajícího problému.
„Zahraniční vzor jsme neměli, od začátku nám ale byl příkladem výborně zpracovaný manuál pro Brno od Veroniky Rút Novákové,“ odpovídá Anastasia na otázku, kde čerpali inspiraci. „Dohledali jsme si i manuály dalších českých měst, především proto, abychom se vyhnuli přílišné podobnosti. Součástí zadání bylo vytvořit manuál v souladu s vizuálním stylem města, který je postavený na červené barvě, písmu Myriad a tvaru čtverce. Zkosením čtverce do axonometrické mřížky, do které jsou vkreslené všechny fasády, se podařilo vyobrazovat prostor nakonec celkem názorně. V počátku jsme dokonce chtěli vyobrazit pomocí ilustrací příklady dobré i špatné praxe na jedné ulici přes celou dvoustranu, později se však ukázalo, že to není příliš přehledné ani časově efektivní,“ doplňuje.
Plány do budoucna
Manuálem však nic nekončí. „Na jeho vydání naváže intenzivnější kontrolní činnost, ale i motivace podnikatelů pomocí grantového systému, který budeme v nejbližších týdnech předkládat ke schválení Radě hlavního města Prahy. Jednat budeme také s firmami, jejichž pobočky v centru sídlí, a místními podnikateli,“ dodává radní Hana Třeštíková.
Ke stažení
manual-d-prax-ozn-provoz-mhmp-digital.pdf | 13 MB | Stáhnout |