Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Koncept tzv. „urban Almary“ od studia edit! architects | Zdroj: webové portfolio edit! architects Koncept tzv. „urban Almary“ od studia edit! architects | Zdroj: webové portfolio edit! architects

Končí éra kýčovitých tržních stánků? Chytré a estetické příklady od českých architektů slibují změnu

Každoročně pořádané trhy, ať už vánoční, velikonoční nebo třeba Svatováclavské, s sebou nesou kromě setkávání lidí spoustu jídla, zábavy a taky notnou dávku nevkusu, která bije do očí. Jak se s nelehkým úkolem – nabídnout lidem tak široký výběr zboží ve stáncích a přitom udržet jednotný vizuál a esteticky vysokou úroveň – vyrovnávají designéři u nás i jinde ve světě?

Oživení veřejného prostoru

Trhy patří neodmyslitelně do veřejného prostoru našich měst. Byly také často důvodem vzniku některých náměstí v historických částech města. Vytvořit však ucelenou vizuální podobu trhů bez grafického a jiného smogu není lehký úkol.

Uspořádání jantarových stánků na vánočních trzích v Lübecku. TMH Architekten | Zdroj: webové portfolio TMH ArchitktenUspořádání jantarových stánků na vánočních trzích v Lübecku. TMH Architekten | Zdroj: webové portfolio TMH Architkten

„Je vhodné, aby mělo tržiště vlastní koncepci, která nastaví standart a kvalitu prodávaného zboží, způsob propagace a také vizuální identitu, jejíž součástí bude také vizuální podoba vnitřního prostředí tržiště stánků. Jednotlivé stánky by měly být v optimálním případě z hlediska designu ve vzájemném souladu." Takto definuje ideální podobu trhů ve svém manuálu práce s veřejným prostorem Institut městského plánování a rozvoje Praha. Je tomu tak ale vždy? Našli jsme pro vás příklady toho, jak by vizuálně atraktivní a vkusné stánky měly vypadat.

Prodejce jako nejlepší přítel

Jak propojit jedinečnou osobnost prodejce a jeho zboží s unifikovaným charakterem tržních stánků? Právě tuto otázku si při návrhu prodejního stánku pro zelené trhy kladlo české studio edit! architects. Vztah mezi prodejcem a kupujícím se rozhodli posunout na přátelštější úroveň, stejně jako tomu bylo třeba na vesnických trzích.

Koncept tzv. „urban Almary“ od studia edit! architects | Zdroj: webové portfolio edit! architectsKoncept tzv. „urban Almary“ od studia edit! architects | Zdroj: webové portfolio edit! architects

Vznikl tak koncept tzv. „urban Almary“, totiž dvoukřídlé skříně, která se dá rozevřít. Na jedné straně vznikne prostor pro vystavení zboží, na straně druhé velká tabule, která umožňuje prodejci vyjádřit se svým rukopisem, kresbami a nalákat tak k sobě zákazníka. Výhodou stánků je to, že se dají celé uzavřít. Vytvoří tak subtilní objekty, které je možné sestavovat do nejrůznějších kompozic na náměstích. Celý stánek je tvořen z OSB desek a prodejní prostor je krytý textilním přístřeškem, který se při zavření schová dovnitř stánku, a tak se jedná o velmi nenáročnou konstrukci. Pro trhy ideální.

Stánek pro zelené trhy od studia edit! architects | Zdroj: webové portfolio edit! architectsStánek pro zelené trhy od studia edit! architects | Zdroj: webové portfolio edit! architects

Trhy na jantarové stezce

Inspirací pro návrh vánočních stánků pro německé město Lübeck se stal právě jantar. Studio TMH Architekten převádí krystalickou strukturu do konstrukce stánku a díky polygonickému půdorysu  vzniká prostor hned pro několik prodejních oken. Vnější povrch ploch stánku je pokryt slitinou mědi a hliníku, která odráží světlo a vytváří na trzích možná až příliš zlatavou vánoční atmosféru. Využití tohoto materiálu přináší sice vyšší výrobní náklady, zvyšuje však životnost stánku a zároveň je povrch odolnější a dobře omyvatelný, a tím snazší na údržbu.

Vánoční stánek má díky polygonickému tvaru více prodejních oken. TMH Architekten | Zdroj: webové portfolio TMH ArchitektenVánoční stánek má díky polygonickému tvaru více prodejních oken. TMH Architekten | Zdroj: webové portfolio TMH Architekten

Vánoční stánek může být vkusná záležitost

To prokázalo italské studio Messner architects, které přišlo s návrhem stánků, které staví na archetypu sedlové střechy. Ostrý trojúhelníkový stánek, připomínající svým tvarem vánoční strom, má povrch pokryt podle tradičních způsobů výstavby modřínovými latěmi. Bílé štíty stánků jsou decentně nasvětleny a vytváří tak nejen stínový efekt rostoucího stromu, ale taky velmi útulnou vánoční atmosféru. Část dřevěné „fasády“ se dá vyklopit ven a vytvoří se tím prostor prodejního okna. Město Collalbo se tak během vánočního času může pochlubit kvalitním designem, který koresponduje se svým okolím a není nijak rušivý, avšak dost výrazný na to, aby upoutal pozornost.

Návrh studia Messner architects navozuje vánoční atmosféru a přitom elegantně zapadá do prostředí města. | Zdroj: webové portfolio Messner architectssNávrh studia Messner architects navozuje vánoční atmosféru a přitom elegantně zapadá do prostředí města. | Zdroj: webové portfolio Messner architectss

Tradice spojená s modernitou

Plechová bouda, slunečník, kovové tyče k nabodnutí rohlíku. Takovou podobu většinou mívá stánek s hot dogy. Španělské studio Arquimaña ale dokazuje, že i hot dog je možné prodávat vkusně. Navrhli pro Bistró Guggenheim v Bilbau mobilní stánek, sestávající z ocelové konstrukce, dubového dřeva a laserovaných plechů. Vznikl tak víceúčelový stánek, u kterého se může zákazník před prostory slavného muzea občerstvit. Celá konstrukce se dá rozložit tak, že vznikne prodejní pult, odkládací prostor pro zákazníka a krytí celého stánku. Celkový vzhled tak souzní s tradicí výrobce hot dogů a piva, které jsou ve stánku k zakoupení. Zároveň má svěží a současnou tvář.

Propojení tradičního prodejce hot-dogů s moderní podobou stánku od studia Arquimaña. | Zdroj: we-heart.comPropojení tradičního prodejce hot-dogů s moderní podobou stánku od studia Arquimaña. | Zdroj: we-heart.com

Co na to studenti?

Tematice tržních stánků se letos o klauzurách věnovali také studenti Designu nábytku a interiéru na pražské UMPRUM. Zeptali jsme se jich, jak při navrhování postupovali, jak se poprali s estetickou, ale také s konstrukční stránkou věci a čím se při navrhování inspirovali.

UMPRUM, klauzury zima 2019, ateliér D2 | Zdroj: archiv ateliéruUMPRUM, klauzury zima 2019, ateliér D2 | Zdroj: archiv ateliéru

Je jídlo věda?

Designérka Kristýna Hodanová a grafička Magdaléna Konečná se spolu podílely na tvorbě stánku s konceptem, který by měl vést konzumenta k vědomější spotřebě. Prodávaný produkt chleba&pažitka se vyjímá v až laboratorním prostředí, inspirovaném projekty studia Space10, ve kterém designérky vidí vizi budoucnosti stravování. Inspirací pro vzhled stánku se staly vertikální zahrady, které umožňují zahradničit i v omezených prostorech.

Návrh stánku s laboratorním vzhledem | Kristýna Hodanová & Magdaléna Konečná | Zdroj: archiv autorekNávrh stánku s laboratorním vzhledem | Kristýna Hodanová & Magdaléna Konečná | Zdroj: archiv autorek

Použitým materiálem je nerez, která je trvanlivá a hygienická. Aspekt vyšší ceny si uvědomuji, ale jedná se o dlouhodobou a trvanlivou investici. Volbu materiálu tedy vnímám jako udržitelnější. Zásadní na konstrukci stánku je, že nosná konstrukce střechy slouží i pro umístění polic s bylinkami, které jsou z jednoho kusu ohýbaného plechu a umisťují se bez nutnosti montování,komentuje projekt Kristýna.

Tvář festivalu

Designéři Matěj Dejmek a Samuel Kopolovec se ve svém návrhu zaměřili na festivalové stánky, využitelné i v centru Prahy, které by neměly zcela zapadnout do svého okolí, ale naopak trochu vyčnívat, a vytvořit tak majiteli stánku příležitost být viděn. Přesto, že byl stánek navržen primárně pro prodej placek, se jedná o stánek, který vytváří neutrální pole pro prodej čehokoliv, co se na festivalu objeví. Zároveň svým jednoduchým vzhledem příjemně doplňuje festivalovou atmosféru.

Návrh festivalového stánku | Matěj Dejmek & Samuel Kopolovec | Zdroj: archiv autorůNávrh festivalového stánku | Matěj Dejmek & Samuel Kopolovec | Zdroj: archiv autorů

Stánek byl vyroben především z dutých hliníkových tyčí, které se dají různými způsoby spojovat a napojovat, díky tomu je konstrukce relativně lehká a dá se s ní dobře manipulovat. Pracovní deska je ze dřeva, takže když se každý rok něčím přetře, vydrží dlouho. Rozhodně jsme zvládli elegantně upevnit střechu a to právě díky duté tyči,“ dodává k výběru materiálů Matěj.

Knedlík budící pozornost

Návrh designérky Daniely Dvornické ve spolupráci s grafičkou Danou Filipovou pracoval s jedním dominantním prvkem – balónem, který představuje logo a zároveň je upoutávkou na tradiční české plněné knedlíky, které jsou ve stánku k prodeji. Zbytek stánku se drží velmi vkusného minimalistického vzhledu.

Návrh stánku pro plněné knedlíky, Daniela Dvornická & Dana Filipová | Zdroj: archiv autorekNávrh stánku pro plněné knedlíky, Daniela Dvornická & Dana Filipová | Zdroj: archiv autorek

 „Šlo o to, aby stánek něčím vybočoval a nestal se jen dalším stánkem bez tváře,“ říká Daniela. K tomu slouží právě velký balón, usazený v kovové konstrukci, který zastřešuje prodejní plochu. Rozhodně díky němu stánek budí pozornost, avšak je vhodný spíše pro krytá tržiště než venkovní prostory z důvodu možného stékání deště po povrchu balónu.

„Kov a dřevo – jako hlavní stavební materiál. Z kovu je pevná konstrukce, která přežije i sem tam nějaký ten náraz. Dřevo lze zase při zašpinění lehce zbrousit a znovu nalakovat. Váhově by to měl zvládnout jeden člověk, proto jsem se nakonec rozhodla pro pojízdný stánek na kolečkách, dodává designérka.

Další články