Kolonizace Marsu už není žádné sci-fi. Studenti ze Zlína navrhli kolekci produktů uzpůsobených podmínkám rudé planety

V kolekci je k vidění široké spektrum produktů, ať už jsou to předměty denní potřeby, jako třeba inteligentní lahev nebo jídlonosič, tak i větší objekty, nábytek, vesmírná vozidla a dokonce i architektura. | Zdroj: Jakub Hrdina V kolekci je k vidění široké spektrum produktů, ať už jsou to předměty denní potřeby, jako třeba inteligentní lahev nebo jídlonosič, tak i větší objekty, nábytek, vesmírná vozidla a dokonce i architektura. | Zdroj: Jakub Hrdina

Téma vesmírné turistiky je ve společnosti stále více aktuální a už dávno to není tak vzdálená budoucnost, jak jsme si mysleli. Zájem o lety do vesmíru roste, stejně tak investice do tohoto odvětví. I proto osídlování Marsu není jen tématem pro vědce, své k tomu mají co říct i designéři. To si myslí i zlínští studenti ateliéru Průmyslový design, kteří si zkusili navrhnout kolekci produktů speciálně uzpůsobených pro život na této planetě. Jejich výstavu jste mohli zahlédnout i na loňském Designbloku, kde bylo možné si produkty i „osahat“ ve virtuální realitě.

V ateliéru Průmyslový design Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně se v minulém roce studenti věnovali nevšednímu, avšak stále více aktuálnímu tématu kolonizace vesmíru. V rámci projektu nazvaného „Na Mars!“ se pod vedením vedoucího ateliéru Martina Surmana a jeho kolegů Jakuba Hrdiny, Ondřeje Puchty a doktoranda Štěpána Dlabaji zabývali návrhem produktů, které by byly vhodné do specifických podmínek rudé planety. V kolekci je k vidění široké spektrum produktů, ať už jsou to předměty denní potřeby, jako třeba inteligentní lahev nebo jídlonosič, nebo i větší objekty, nábytek, vesmírná vozidla, a dokonce i robotičtí asistenti. Na takové projekty se váže i řada moderních technologií, které ateliér využil i na finální výstavě.

Jeden ze studentských návrhů: Dron určený k průzkumu planety mars. | Zdroj: Jakub HrdinaJeden ze studentských návrhů: Dron určený k průzkumu planety mars. | Zdroj: Jakub Hrdina

„Prostřednictvím designérského projektu ‚Na Mars!‘ jsme se rozhodli zaměřit na vysoce aktuální problematiku možného budoucího života lidí ve vesmíru, konkrétně na rudé planetě, se všemi specifiky s tím souvisejícími. Výstupem tohoto projektu měla být kolekce designérských návrhů funkčních produktů, dopravních prostředků a architektury prezentovaná prostřednictvím fyzických modelů a virtuální reality. Současně se měl stát projekt ‚Na Mars!‘ přehlídkou nejprogresivnějších technologií v oblasti prezentace designu, ale i metod designérské práce, jako např. generativního designu se zapojením umělé inteligence, dodává k výběru tématu projektu vedoucí ateliéru Martin Surman. 

Vizualizace stanice s jednotivýmy studentskými produkty. | Zdroj: Jakub HrdinaVizualizace stanice s jednotivýmy studentskými produkty. | Zdroj: Jakub Hrdina

Konzultace s popularizátorem vědy i s vesmírným architektem

Aby studentské návrhy byly co nejrealističtější, bylo nutné věnovat dostatek času nejen estetické stránce produktů, ale především té praktické. Studenti proto absolvovali dva workshopy s odborníky, se kterými mohli své návrhy konzultovat a svůj produkt vyladit tak, aby byl racionální, funkční a snad i vyrobitelný v blízké budoucnosti. První workshop probíhal s vesmírným architektem a designérem Tomášem Rouskem, členem American Institute of Aeronautics and Astronautics, který studentům nastínil například to, jak může vypadat spolupráce mezi architektem a agenturou, jako je například NASA. Druhý vedl Petr Brož z Geofyzikálního ústavu Akademie věd České republiky, odborník na geologické podmínky planety Mars. Ten studentům vysvětlil, jaká jsou specifika prostředí Marsu a na co se při navrhování zaměřit. „Studenti také měli možnost probrat své vlastní nápady, jejich realizovatelnost, smysluplnost a možný vědecký základ,“ vysvětluje Jakub Hrdina. 

Studentský návrh vesmírného vozidla. | Zdroj: Jakub HrdinaStudentský návrh vesmírného vozidla. | Zdroj: Jakub Hrdina

Virtuální expedice na Mars

Celá kolekce studentských produktů byla k vidění i na loňském Designbloku. Kromě vizualizací a fyzických modelů ve zmenšené verzi ateliér nabídl také možnost si celou výstavu projít ve virtuální realitě. Návštěvníci tak zažili rychlou expedici na Mars a také si všechny navržené produkty mohli vyzkoušet na vlastní kůži, tedy skoro. Po spuštění programu se uživatel vydal k základně Orbis, navržené studentkou Valeriyí Truskavetskou, a následně si v interiéru základny může prohlédnout jednotlivé funkční produkty celého ateliéru a detailněji je prozkoumat. Primárním cílem bylo zprostředkování co možná nejrealističtějšího pocitu při procházení expozicí a zároveň jejího oživení pomocí animací a mluveného komentáře, který ateliér připravil ve spolupráci s předním českým hercem Janem Čenským a ateliérem Audiovizuální tvorby FMK UTB ve Zlíně.

Na výstavě byla využita i virtuální realita k průzkumu projektu. | Zdroj: Jakub HrdinaNa výstavě byla využita i virtuální realita k průzkumu projektu. | Zdroj: Jakub Hrdina

Právě využití virtuální reality celý zážitek z výstavy udělalo mnohem atraktivnějším. Možnost podívat se na Mars, i když jen v rámci virtuálního světa, je lákavá nabídka, která na výstavě vzbuzovala pozitivní ohlasy. „Někteří mladí návštěvníci Designbloku strávili v naší virtuální kolonii i více než půlhodinu, což kvitovali s nadšením nejen oni, ale i jejich rodiče, kteří byli nadšení, že u nás mohli své ratolesti odložit a na chvíli si od nich odpočinout. Nejen to, ale i zájem našich studentů o toto téma nás přesvědčil, že jsme se vydali správnou cestou, která dokáže zaujmout, dodává Jakub Hrdina.

Elektronická hračka s vesmírnou tematikou | Zdroj: Jakub HrdinaElektronická hračka s vesmírnou tematikou | Zdroj: Jakub Hrdina

I když navrhovat vesmírný objekt je výzvou samo o sobě, studenti i pedagogové museli také během semestru čelit mnoha dalším náročným situacím, které se pojily s experimentální formou prezentace. Většina studentů neměla totiž s virtuální realitou zkušenost, a tak jen příprava těchto podkladů byla sama o sobě náročná. Na druhou stranu tyto nově nabyté zkušenosti se jim budou určitě hodit i v budoucnu, jelikož už teď můžeme pozorovat, jak umělá inteligence nebo virtuální realita prorůstá skrze čím dál větší spektrum odvětví. „Pro tuhle technologii jsme se velmi nadchli a vypadá to, že se z toho stane budoucí trend ve všech odvětvích designu. V podstatě se virtuální realita objevuje na jakékoliv konferenci, která je zaměřena na moderní technologie,“ dodává Štěpán Dlabaja.

Vizualizace interiéru vesmírné základny. | Zdroj: Jakub HrdinaVizualizace interiéru vesmírné základny. | Zdroj: Jakub Hrdina

Umění vytvořené umělou inteligencí

Výstavu také obohatil samostatný projekt Jakuba Hrdiny – AI Galerie. Jedná se o expozici, kde můžete vidět obrázky vytvořené umělou inteligencí, kdy obraz vzniká pomocí generativních nástrojů, které využívají „text to image“ technologii. Díky své snaze experimentovat Jakub Hrdina vytvořil sérii obrazových děl, která jsou propojena s tématem celé výstavy ateliéru a zaměřují se na oblast průzkumu planety Mars, to vše díky možnosti generování obrazu z textových příkazů. „Jakubovi se povedlo naskočit na první vlnu, kdy měl přístup k betatestování aplikací na generování těchto obrázků. Jsme rádi, že se nám podařilo to zachytit takto na začátku a že i studenty to nadchlo,“ dodává Štěpán Dlabaja.

Vizualizace interiéru. | Zdroj: Jakub HrdinaVizualizace interiéru. | Zdroj: Jakub Hrdina

Zároveň ale s využíváním této technologie vyvstává riziko ohrožení autenticity designérské práce, jelikož stále více studentů nebo designérů sahá po umělé inteligenci jako zdroji inspirace. „Tento fenomén postupně začleňují i studenti do svých rešerší. Začíná se to projektovat do jejich práce a zároveň tím vyvstává i u nás v ateliéru spousta nových otázek, například jak kontrolovat u přijímacích zkoušek to, že studenti vygenerovali něco pomocí umělé inteligence,“ vysvětluje Štěpán Dlabaja. 

Pokud jste na Designbloku zlínské studenty nezastihli, nevadí. Kompletní kolekci produktů Na Mars! si můžete prohlédnout na webových stránkách ateliéru, kde najdete u každého produktu také 3D model a mluvený popis. Pokud vlastníte výkonný počítač a headset pro virtuální realitu, můžete si sami aplikaci stáhnout a na Mars se vypravit přímo z pohodlí svého domova.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Škola, čerstvě plnoletá, přesto výjimečně úspěšná. FMK UTB ve Zlíně se ohlíží za 20 lety své existence, jaké byly?
Ostatní

Škola, čerstvě plnoletá, přesto výjimečně úspěšná. FMK UTB ve Zlíně se ohlíží za 20 lety své existence, jaké byly?

Tereza Urban - 8. 11. 2022 - 8 min.

Stáří si nevybírá, jednou snad ale bude důstojnější. Studenti ze Zlína hledají řešení, jak konec života ulehčit nám všem
Ostatní

Stáří si nevybírá, jednou snad ale bude důstojnější. Studenti ze Zlína hledají řešení, jak konec života ulehčit nám všem

Nikol Galé - 13. 10. 2022 - 14 min.

Generace sněhových vloček. Kdo z mladých zlínských designérů stojí před velkou kariérou?
Ostatní

Generace sněhových vloček. Kdo z mladých zlínských designérů stojí před velkou kariérou?

Nikol Galé - 3. 8. 2022 - 9 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024