“Červená kniha Red Book vznikla, aby poukázala na barvu, která je označována za výraz životní síly, aktivity a smyslnosti, a které se přesto řada lidí bojí,
” říká Robert Peňažka z agentury Yinachi, která knihu vydává. “Červená je symbolem lásky. Červené oblečení zvyšuje naši atraktivnost u opačného pohlaví. Také podle psychologie barev značí červená touhu po silných a hlubokých zážitcích, po úspěchu. Červená vzbuzuje emoce a inspiruje. Stejně jako by je měla vyvolat Red Book,
” dodává Peňažka.
červená fakta
Kniha Red Book je rozdělena do tří částí. První z nich poukazuje na fakta, která jsou s barvou krve spojená. Čtenář se tu dozví, jak červená barva vznikla a co symbolizuje v jednotlivých zemích, náboženstvích a profesionálních a vědeckých oblastech. Interpretovány jsou zde i výsledky nedávného průzkumu na téma červená. Jak červenou vnímá většina naší populace, jaké červené věci máme rádi a jaké nás naopak odpuzují? Co nám červená evokuje? Tyto a další zajímavé informace zahrnuje kapitola Red Facts.
červená inspirace
Magická, přitažlivá, provokativní a vysoce elegantní červená byla a je součástí módních i designových kolekcí a velkou inspirací pro jejich autory. „Červená je moje šťastná barva,
“ řekl například v roce 1955 módní návrhář Christian Dior. Jak s červenou pracují čeští a světoví designéři a architekti a jaké nejzajímavější a nejinspirativnější kolekce a díla v barvě vášně a smyslnosti v posledních letech vznikly? O tom je druhá část knihy nazvaná Red Inspiration, ve které se představí červená díla a modely Pavla Ivančice, Hany Zárubové, Petry Balvínové, Lucie Koldové, značky Boa Design a dalších. Jejími kurátory jsou Jana Zielinski a Jiří Macek z portálu Designguide.cz, kteří říkají: “Výběr Red Inspiration je o hledání červené, nebo spíše o hledání mimořádných věcí, ve kterých červená barva hraje dominantní, nebo vý- znamnou roli. Vybírali jsme převážně předměty a stavby současné, ale některé ikony z minulosti nelze opominout. Vybírali jsme předměty a stavby, které kdyby nebyly červené, nebylo by to ono.
”
červená galerie
Třetí kapitolu Red Book, která nese název Red Gallery, tvoří fotografie od amatérských a profesionálních fotografů, na kterých hraje červená barva významnou roli. Z téměř devítiset snímků, které od května jejich autoři přihlašovali na stránky projektu Red Fashion, vybral módní fotograf Lukáš Dvořák do Red Book sto nejsmyslnějších a nejoriginálnějších. “Nejdůležitější pro mě byla originalita, technické provedení, pocitovost a atmosféra snímku. Ale někdy člověk vybere fotku, která vše bortí, a přesto je špičková. Ono řídit se pravidly někdy není tou správnou cestou, důležité je řídit se citem,
“ říká k výběru Lukáš Dvořák.
Kniha Red Book je letošním vyvrcholením projektu Red Fashion, který na webových stránkách www.redfashion.cz vyzývá v odvaze nosit červenou a obklopovat se touto barvou v každodenním životě. Podle výzkumu, který byl jako součást projektu Red Fashion realizován na jaře tohoto roku, nám totiž červená často připadá příliš vyzývavá a extravagantní a zaujímáme k ní rozporuplný vztah. „Lidé, kteří tvoří s červenou nebo ji dokonce nosí na svém oblečení, jsou sebevědomí, nekonvenční, rádi provokují okolí,
“ komentuje výsledky výzkumu Peňažka. „Rozhodli jsme se tyto odvážlivce představit a motivovat je k tomu, aby se stali inspirací i pro ostatní,
“ dodává.