Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Zakladatelky Ones Concept Store - Michaela Juřenčáková a Elena Janota | Foto: Kryštof Kalina Zakladatelky Ones Concept Store - Michaela Juřenčáková a Elena Janota | Foto: Kryštof Kalina

Klasické obchody jsou pro nás moc sterilní, říkají zakladatelky obchodu Ones, které do Česka přivážejí koncept nákupů v apartmánech

„Ones who care, ones who connect, ones who inspire.“ To a mnohem více je Ones Concept Store, který od letošního května sídlí na Malé Straně. Co autorkám concept storu v Česku chybělo? Proč jsou Češi v oblasti lokálního designu unikátem a v čem chybují naši začínající designéři? Nejen tyto otázky zodpověděly zakladatelky Ones, Michaela Juřenčáková a Elena Janota.

Obě máte blízko k designu a dlouhodobě už v tomto odvětví pracujete. Jak jste se k designu dostaly a co jste dělaly před vznikem Ones Concept Store?

MICHAELA: Obě se v oblasti lokálního designu angažujeme opravdu řadu let. Já jsem svou vášeň pro český design začala rozvíjet v Czechdesignu, poté jsem studovala v zahraničí a po návratu jsem nastoupila jako projektový manažer pro Designblok. Po menší pauze během mateřské je pro mě Ones přirozený krok dál.  

ELENA: Já jsem od roku 2013 produkční LEMARKETU, který byl na samém začátku vlastně spíš jen takový pokus o pořádání tržiště poctivých tvůrců v moderním pojetí. Nyní už ale máme stálý tým a neustále přicházíme s novými nápady (letos třeba budeme poprvé v Brně). Později vzniklo LEMARKET studio, které je malou marketingovou agenturou, kde vytváříme weby, grafiku, fotky, videa, texty a spravujeme sociální sítě primárně pro naše lokální značky. Souhlasím s Míšou, že Ones je naším dalším plynulým pokračováním.

Ones Concept Store, jediný shoppable apartment u nás, naleznete v Praze na adrese Újezd 1. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreOnes Concept Store, jediný shoppable apartment u nás, naleznete v Praze na adrese Újezd 1. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Co vás přimělo udělat změnu a začít vzájemně spolupracovat na concept storu? Plánovaly jste spolupráci dlouho?

MICHAELA: S Elen se známe vlastně dlouho. Křížily se nám pracovní a osobní roviny, máme spoustu společných přátel a známe se z designového rybníčku. Myšlenka něco společně vytvořit existovala dlouho, konkrétní podoba Ones byl ale poměrně spontánní nápad.

ELENA: Začalo to vlastně nevinně, protože náš výsledný prostor jsem v hledáčku měla už roky a jednoho dne jsem se docela spontánně rozhodla jít na prohlídku. Líbila se mi lokalita a na prohlídce jsem se zamilovala i do celkového interiéru. S našimi plány jsem oslovila Míšu, protože jsme potřebovali někoho, kdo by nám concept store zaštítil, a pak už šlo vše velice rychle.

MICHAELA: Takže vše vzniklo úplně neplánovaně. Rozhodnutí vytvořit concept store se objevilo až poté, co byl prostor a podepsaná smlouva, měli jsme tím pádem enormně krátký čas na to, vše připravit. Ones vznikl během šesti týdnů – od předání klíčů po otevření. Myslím si, že nám štěstí přálo.

Produkty od českých firem a designérů se v Ones neprezentují v regálech, ale tak, jak by je mohl mít sám zákazník doma. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreProdukty od českých firem a designérů se v Ones neprezentují v regálech, ale tak, jak by je mohl mít sám zákazník doma. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Nakupování zážitkem

Ones Concept Store je tzv. „shoppable apartment“, kdy produkty nejsou vystavované v regálech, ale jsou zakomponovány do interiéru – tak, jak by je mohl mít sám zákazník doma. Proč jste se rozhodly zrovna pro tento styl obchodu?

ELENA: S LEMARKETEM jsme v roce 2018 dělali asi úplně 1. shoppable apartment v republice – Highlights by LEMARKET. Byl pouze na týden, lidé na něj ale skvěle reagovali a my se nadchli pro projekt podobného charakteru, jen na dlouhodobé bázi. Klasické obchody jsou pro nás moc sterilní a tento styl nás baví i ve světě. Ones není klasický shoppable apartment, ale je to něco mezi ním a prodejnou. Snažíme se ho vytvořit tak, aby byl pro zákazníka zážitkem.

Předpokládám, že jste po světě navštívily několik concept storů podobného rázu. Byl vám některý inspirací?

ELENA: Líbí se mi propojení starého (vintage nábytek) s novým (lokální design). Inspirací mi byl obchod v Amsterdamu, který představuje hlavně vintage a boho věci. V interiérech mají často nečekané instalace a vždy mě jeho návštěva inspiruje a překvapí. A to jsme chtěly udělat i tady.

Proč jste obchod pojmenovaly zrovna Ones?

MICHAELA: Prvotním impulsem bylo spojení naší adresy (Újezd 1) se slovní hříčkou „Ones, who…“, tedy obrazným pojmenováním komunity. „Ones who care, ones who connect, ones who inspire“ vyjadřuje náš celkový koncept – nechtěly jsme vymyslet jen název concept storu, ale vytvořit komunitu, společenství.

Kromě nábytku a interiérových dekorací si v Ones můžete pořídit i šperky nebo kosmetiku. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreKromě nábytku a interiérových dekorací si v Ones můžete pořídit i šperky nebo kosmetiku. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Minimalisticky zařízený interiér nechává vyniknout lokální produkty k zakoupení. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreMinimalisticky zařízený interiér nechává vyniknout lokální produkty k zakoupení. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Myslím si, že máte dost osobitou a zapamatovatelnou vizuální identitu. Kdo za ní stojí?

MICHAELA: Vizuální identitu i kompletní marketing si děláme in-house. 

ELENA: Tím, že jsem sama grafičkou a mám často už dost konkrétní představy, je těžké předávat své myšlenky někomu jinému. Takhle máme alespoň svobodnou ruku, a když něco potřebujeme rychle, můžu to udělat. Jinak si myslím, že bychom našly lepšího grafika, než jsem já, ale z časových důvodů to dopadlo takhle. (smích)

MICHAELA: Za mě to dopadlo skvěle. Moc nám pomohl i náš tým, který byl u samotného zrodu Ones a stará se nám o fotky a sociální sítě. Marketingové, grafické a kreativní věci ale zůstávají nám a rády si je pro sebe necháme.

Nečekaná propojení

Můžete prozradit, jak si vybíráte značky, které se v concept storu objeví? 

MICHAELA: Značky si vybíráme podle toho, co nás zrovna na české designové scéně zaujalo nebo jaké novinky designéři představují. Důležité je také téma, které nás někam směruje. V půlce října chceme shoppable apartment stylizovat do ložnice v podání českých designérů. Jsme také součástí letošního Designbloku a v Superstudiu představíme pouze naši myšlenku – co Ones je, co se u nás děje a naše limitované kolekce. Budeme mít minimalistickou instalaci a budeme rády, když nás lidé poté přijdou osobně navštívit do Ones na Malou Stranu.

Michaela s Elenou samy vybírají, které produkty se v Ones objeví - kvalitní zpracování a lokálnost je díky tomu zaručena. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreMichaela s Elenou samy vybírají, které produkty se v Ones objeví - kvalitní zpracování a lokálnost je díky tomu zaručena. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

ELENA: Myslím si, že nejen nás, ale i klienty baví propojení velkých renomovaných značek s úplně novými, začínajícími designéry. Nedávno se k nám přidala nově začínající značka BOVA ateliér, která má precizní zpracování srovnatelné, ne-li lepší než známí výrobci. Nechceme designéry propojovat pouze s Ones, ale hlavně vzájemně mezi sebou. Často se ani neznají a potkají se až během vytváření nové kolekce u nás. To nám dává do budoucna smysl. Velké značky u nás zase mohou představit produkt úplně v jiném prostředí. Na rozdíl od showroomů dané značky, kde často jeden produkt zapadne mezi ostatními, má u nás možnost vyniknout.

Očekávání versus realita

Má provozování concept storu nějaká negativa, která vás překvapila?

MICHAELA: Často jsme narazily na problém dodacích lhůt. Mnoho značek (hlavně malých designérů) nemá dostatek věcí vyrobeno a často je vyrábí až v momentě, kdy produkt prodají. Překvapivé jsou taky tu a tam nereálné představy designérů o fungování concept storu a cenotvorbě. Chápu, že někoho nezajímá řešit účetnictví nebo právní věci, ale je to potřeba, pokud se chce přehoupnout přes amatérskou hranici do té profesní.

ELENA: Designéři často nemají žádný přehled, jak concept story fungují a jak by měli své věci prodávat. Kvůli tomu je spousta designových věcí vyrobena za to, za kolik je designér nakonec prodá. Do budoucna bychom chtěly designéry nějakým způsobem vzdělávat, protože si myslíme, že to nikdo moc nedělá. Nejde jen o cenotvorbu, ale i o základní práva a finanční gramotnost. Překvapila nás i rozdílnost v očekávání, kdy designéři často nechápali, co vlastně znamená mít showroom na Malé Straně. Nedokázali za tím vidět náklady z naší strany a nechápali, proč je nechceme prezentovat zadarmo. Až když si zkusí mít svůj vlastní obchod, tak zjistí, co vše to obnáší. V našich plánech je alespoň trochu pomoct začínajícím tvůrcům. Zatím to děláme individuálně, ale naší myšlenkou je vzdělávat v tomto směru plošněji.

Nově si můžete všechny produkty zakoupit i na e-shopu onesconcept.cz. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreNově si můžete všechny produkty zakoupit i na e-shopu onesconcept.cz. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

V Ones vám rádi poradí se zařízením interiéru - od nábytku až po nejmenší detaily. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreV Ones vám rádi poradí se zařízením interiéru - od nábytku až po nejmenší detaily. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Myslíte si, že se dá provozováním lokálního concept storu v Česku uživit? Můžete to porovnat i se zahraničím?

ELENA: Většina concept storů ve světě prezentuje mezinárodní design, výhradní zaměření na lokální design ja taková česká rarita. V Paříži je např. concept store lokálních značek, který je placený státem. Takhle by to podle mě také mělo být – přímá podpora státu pro lokální prodejny. Některé státy si jsou vědomy potřeby podporovat své značky a představovat je světu. Co se týče provozování concept storu u nás, bez podpory investora je téměř nereálné concept store dlouhodobě udržet. Proto jsme se rozhodly z Ones nedělat pouze concept store.

Zažít český design

Jak říkáte, Ones není pouze concept storem, ale pořádají se v něm workshopy, pop-upy a také se v něm nachází espresso bar. Chtěly jste již od začátku vytvořit tak pestré místo, anebo se soustředit převážně na concept store?

MICHAELA: Naší myšlenkou bylo a stále je budovat komunitu a nabídnout klientům český design jinak než statickou prodejnou. Toto řešení nám v Praze chybělo. Máme radost, když se zákazníci a designéři mohou setkávat osobně. Na pravidelné bázi realizujeme i různé eventy. Designéři v Ones představují své novinky nebo pořádají přednášky a workshopy. Chtěly jsme hlavně, aby si lidé český design zažili. A to se nám povedlo! Návštěvníci jsou tady i hodiny, setkávají se na schůzkách anebo s námi tráví večery na eventech.

Díky propojení Ones Concept Store s kavárnou je nakupování opravdovým zážitkem. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreDíky propojení Ones Concept Store s kavárnou je nakupování opravdovým zážitkem. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Jaké máte s Ones další plány? Uvažujete například i o zahraničí?

ELENA: Víc do budoucna neplánujeme. Uvidíme, co nás bude zrovna bavit. O zahraničí také dlouho uvažujeme, ale na druhou stranu už víme, jaké jsou provozní starosti s prodejnou. Kvůli tomu si nejsme schopné představit, že bychom vše řešily na dálku. V tomto sektoru je důležitý osobní přístup. Otázkou je, jestli lokální český design bude tolik zajímavý i v zahraničí, kde jsou lidé zaměření zase na svou lokální scénu. U nás je jeho obliba z velké části i kvůli tomu, že jsme národ patriotů a chceme podporovat lokální výrobu. Ve světovém měřítku bych ale řekla, že jsou Češi unikátem.

MICHAELA: Jak už jsme zmínily, budeme se prezentovat na letošním Designbloku a v půlce října představíme v Ones nový shoppable apartment, tentokrát stylizovaný do ložnice v barvách našeho vizuálu. Zatím vnímáme, že je spousta věcí, na kterých se dá pracovat tady. Možností, jak se posouvat dál, je celá řada.

Akcent v modré

Chtěly jste v nové instalaci pracovat s prvky své vizuální identity už od začátku, nebo se nápad zrodil až postupem času?

ELENA: Lidé si nás často pamatují právě kvůli naší modré barvě. Proto jsme si řekly, že ložnici zkusíme udělat béžovo-bílo-modrou v kombinaci se dřevem. Rády bychom toto téma ladily do stejného vizuálního módu, jako je Ones. Do budoucna bychom ale chtěly experimentovat i s něčím pestrobarevnějším.

MICHAELA: Kobaltová nás v ložnici baví – je nečekaná a je pro nás výzvou. Nechceme prezentovat jen to, co už v Praze je k vidění na x místech, ale také tvořit přímé spolupráce s designéry. Chceme určitým způsobem designéry motivovat k vytváření nových věcí nebo k zajímavým spolupracím.

Ve spolupráci s designéry a značkami vznikají v Ones limitované kolekce, které jste mohli poprvé zahlédnout na letošním Designbloku. | Zdroj: archiv Ones Concept StoreVe spolupráci s designéry a značkami vznikají v Ones limitované kolekce, které jste mohli poprvé zahlédnout na letošním Designbloku. | Zdroj: archiv Ones Concept Store

Na co byste do Ones potenciálního zákazníka nalákaly? Je něco, co by si neměl nechat ujít, ať už se jedná o plánovanou akci, anebo váš oblíbený produkt?

MICHAELA: Já si myslím, že by každý měl zažít náš obývák českého designu a od půlky října naši ložnici. Stačí přijít na výběrovou kávu našeho espresso baru a užít si prostředí minibytu. Tím, že interiér neustále obměňujeme, na návštěvníka vždy dýchne jiná atmosféra. Vyplatí se i sledovat naše sociální sítě a webové stránky, kam dáváme informace o všech akcích, které se v Ones konají. Rády bychom tímto všechny pozvaly, ať se za námi přijdou podívat naživo!

Další články