Josefína Váchová zaperlila v 16. ročníku soutěže Master of Crystal a stala se držitelkou titulu Master of Crystal 2023. Odbornou porotu nadchla myšlenkou spojení recyklace skleněných perliček a ručního papíru. Josefínu jsme vyzpovídali v krásných prostorech Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou. Povídali jsme si o tom, jaké možnosti můžou člověku podobné soutěže přinést, i o tom, zda chce Josefína se svým konceptem pracovat i nadále.
Josefíno, jak se cítíte? Jaké to je být vítězkou soutěže Master of Crystal?
JOSEFÍNA: Cítím se dobře, děkuju. Je to dobrá zkušenost a zážitek.
Myslela jste si, že vyhrajete, nebo jste výhru nečekala?
JOSEFÍNA: Tak to jsem nečekala. Spíš jsem čekala, že taková věc určitě neprojde (smích). Vlastně mě bavilo nechat na projektu všechnu tu práci hlavně kvůli sobě. I proto jsem se vrhla do spolupráce s panem Gorcem z Papyrei, který vyrábí ruční papír. To byl výborný zážitek a něco nového pro mě.
Měla jste mezi finalisty a finalistkami svého favorita či favoritku?
JOSEFÍNA: Bohužel jsem neměla šanci vidět ostatní projekty do té doby, než byly vybrané a odprezentované. Výběr a realizace jednotlivých konceptů probíhala zvlášť, takže jsem si všechno prohlédla až na místě. Takhle zpětně si myslím, že mnoho z těch věcí má velký potenciál i pro perličku jako takovou.
Měla jste k perličkám vztah už odmala?
JOSEFÍNA: Přivedla mě k nim nejspíš moje soutěžní práce a lidé, kteří jsou okolo mě. Jako malá jsem si navlékala korálky, moc mě bavilo dělat náramky, ale jinak je to shoda okolností, různých posudků a názorů na věc z prostředí školy i doma.
Josefína studuje magistra v oboru design skla na Technické univerzitě v Liberci. | Foto: Petra Hurai
Má někdo z vaší rodiny vztah k výtvarnému umění nebo designu?
JOSEFÍNA: Rodiče jsou řemeslníci – maminka dělá keramiku, tatínek vyřezává. Babička malovala, takže nějaké geny tam asi budou, ale zaměření na design nebo sklo ne.
Popsala byste mi prosím koncept svého vítězného projektu Pearl Paper?
JOSEFÍNA: Konceptem je spojení materiálů, kde má každý z nich jinou funkci, ale dohromady vlastně tvoří funkci novou. Papír už se nedá použít na kreslení nebo psaní a perlička se nedá navléct, ale dohromady představují objekt, který je propojen skrze světlo a průsvitnost. Hledala jsem spojitosti, v čem jsou dané materiály odlišné, nebo naopak stejné – navzájem se skvěle doplňují.
Ke spolupráci na svém projektu jste následně oslovila Michala Gorce z Papyrei...
JOSEFÍNA: Oslovila jsem ho na doporučení, protože pan Gorec má s výrobou ručního papíru dlouholetou zkušenost. Zeptala jsem se ho na profesionální práci a řemeslo jako takové. No a báječně jsme si sedli a rozvíjíme projekt dál.
Takže máte s perličkovým papírem, ať už ve spolupráci s panem Gorcem nebo sama, nějaké další plány?
JOSEFÍNA: Nevím, jestli konkrétně s perličkou, ale se sklem jako takovým plány mám, nebo vlastně máme. Ještě nás ohledně toho čeká schůzka, abychom zjistili, jaké jsou možnosti dalších forem skla – nejenom perliček, ale třeba i skleněných střípků. Uvidíme, jaké vzorky z toho vyplynou.
Řekla jste, že v díle prezentujete možnost spojení materiálů pro mnoho využití v interiéru. Jak byste svůj výrobek v interiéru použila vy, nebo jaké jsou jeho možnosti využití?
JOSEFÍNA: Jeho možnosti jsou skvělé v tom, že pracuje se světlem a s velkou plochou, což je pro velká okna, která jsou dnes hodně populární, výborná věc. Mohl by fungovat například jako roleta, stínítko na lampu nebo třeba jako posuvné dveře inspirované Japonskem. Je to senzační věc a použitím takového prvku můžete do interiéru vnést nádech pohody, bezpečí a luxusu. Není to nic výrazného, ale zároveň se jedná o funkční a působivý objekt.
Mohla byste popsat proces, jak se takový ruční papír s perličkami vyrábí? Má nějaká svá specifika?
JOSEFÍNA: Museli jsme najít techniku, jakým způsobem se perlička zachytí v papíru, protože měla tendenci z něj vypadávat. Samozřejmě je důležité, jakou gramáž papír má – pokud je tlustší, je to lepší pro jeho pevnost. Určitě existují i další postupy, ale my jsme se snažili hmotu míchat a pak ji odlévat na síto. Je to nadrcené lýko smíchané s vodou a perličkami. Díky tomu může být papír průsvitný a tím, že jsou vlákna lýka celkem dlouhá, má vyšší pevnost než třeba papírmaš. Nejsou v něm přidaná žádná lepidla nebo syntetické složky, je čistě přírodní a znovu recyklovatelný.
Trofej pro letošní ročník navrhla a vytvořila Preciosa Beauty. | Foto: Petra Hurai
Zaskočilo vás něco v průběhu realizace, nebo šlo všechno jako po drátkách?
JOSEFÍNA: Přinesla jsem panu Gorcovi vzorky mých pokusů s papírmaší s perličkami, načež jsme vymýšleli způsob, jak do japonského papíru zapracovat perličky. Myslela jsem si, že by to mohlo fungovat i v různých tloušťkách a velikostech, ale byli jsme omezeni časem. Ve výsledku se výrobek výrazně neliší od mé představy. Klaplo to skvěle.
Existuje něco, co byste si v budoucnu ráda navrhla?
JOSEFÍNA: Ráda bych zkusila pracovat na nějakém objektu, který bude spojením papíru, trávy a skla. Především kvůli konceptu, který jsem probírala ve své bakalářské práci a který se týkal fytolitů v travách, což jsou malé podíly křemíkových tvarů v rostlinách – proto to sklo. Je to vlastně podobný materiál, o kterém lidé málo vědí. Tímto bych zároveň ráda všechny pozvala na výstavu Plevel v Národním zemědělském muzeu v Praze, kde jsou k vidění i mé skleněné plastiky fytolitů.
Připadá vám, že mají podobné soutěže typu Master of Crystal smysl?
JOSEFÍNA: Myslím, že smysl mají. Mohou dát člověku příležitost nejenom něco vyhrát, ale i příležitost sám sebe realizovat nebo se posunout, už jenom proto, že pracujete s určitým tématem nebo materiálem. Pokud se chce člověk rozvíjet, je dobré takovou výzvu přijmout.
Co byste v tom případě vzkázala účastníkům příštího ročníku?
JOSEFÍNA: Pokud máte čas a energii, tak to zkuste a jděte do toho naplno! Rozhodně doporučuji spolupráci s odborníky, nebojte se zajít za nimi a zeptat se, protože pro mě to byl obrovský posun. Je to o moc pohodlnější, rychlejší a účinnější, než když si člověk dělá všechno sám.
Napadá vás ještě něco, co nezaznělo a co by stálo za zmínku?
JOSEFÍNA: Ráda bych pozvala čtenáře ještě na jednu akci, a to na vernisáž výstavy Master of Crystal, Perlička i trochu jinak, která se koná v úterý 21. listopadu od 17 hodin v Galerii N v Jablonci nad Nisou. Výstava potrvá do 7. prosince 2023. Později bude mé dílo k vidění v expozici Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.