Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Květináče z materiálu ASHka, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com Květináče z materiálu ASHka, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com

Keramika z popela i brýle za dolar. Festival v Lodži udává trendy udržitelného designu

Od 17. do 25. května se konalo 13. vydání největšího polského design festivalu, letos na téma GOOD LIFE. Jeho součástí je i soutěž make me! pro mladé designéry, která přinesla několik osvěžujících nápadů na řešení současných problémů.

Festival ve třetím největším městě země a bývalé textilní metropoli Lodži je v Polsku tím nejprestižnějším. Zároveň má i ambici být v regionu střední a východní Evropy tím nejvýznamnějším, co udává trendy a definuje názory. S ohledem na atraktivní výstavy, zajímavý doprovodný program a téma celé přehlídky, není ambice přehnaná.

Jaký je hlavní cíl designu, přichází s produkty, co řeší každodenní potřeby a problémy lidí? Jak dílo navrhnout, aby primárně přispělo ke zlepšení lidského života? A co ekologie? Letošní ročník vybízel ke zpomalení, k zamyšlení se nad tím, co dobrý život vlastně znamená, co nás doopravdy činí šťastnými, přináší pokoj, luxus, bezpečí i udržitelnost.

Art Inkubator, bývalá textilní fabrika a centrum festivalu, foto: Aleksandra PawłowskaArt Inkubator, bývalá textilní fabrika a centrum festivalu, foto: Aleksandra Pawłowska

Make me! je soutěž pro mladé designéry a klíčovým bodem festivalu. Ze 148 přihlášených bylo vybráno 22 děl, které byly prezentovány na samostatné výstavě. Mezi vystavenými rezonovala klíčová témata, jako jsou design, co překonává bariéry, ergonometrie, zero waste, recyklace a výzkum materiálů, pomalý design a uchování vzpomínek.

Brýle za dolar

Patrick Henry Nagel i Nils Körner (Haus Otto), Německo

Absolutním vítězem soutěže se stalo designérské duo, které zkoumalo možnosti a limity materiálů pro levnou výrobu dioptrických brýlí. Více než 150 milionů lidí na světě totiž brýle potřebuje, ale nemůže si je dovolit.

Designéři navazují na úsilí organizace EinDollarBrille e.V. , ale přicházejí s rozšířením portfolia, neboť brýle, jejich tvar a podoba, přispívají k osobnosti člověka. Edukace a výroba probíhá v samotných zemích, tudíž projekt i podporuje lokální zaměstnanost a udržitelnost.

The One Dollar Glasses, zdroj: http://www.hausotto.com/The One Dollar Glasses, zdroj: http://www.hausotto.com/

Keramika z popela ASHka

Mateusz Mioduszewski, Polsko

Život v industriálním Slezsku Mateuszovi přinesl uvědomění ohromující závislosti energetického průmyslu na fosilních palivech a zároveň i množství odpadu, který je produkován. Převážně se jedná o popel, ze kterého designér vytvořil materiál ideální na tvorbu nádobí nebo květináčů. Diky tvárnosti a možnosti přírodního barvení skrývá i další potenciál. Projekt byl oceněn speciální cenou.

Keramika z popela ASHka, zdroj: http://makeme.lodzdesign.comKeramika z popela ASHka, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com

Personalizovaná kojeneská láhev New Eve aneb každé prso je jiné

Beata Agnieszka Nikolajcyk-Miniak, Polsko

Přechod z kojení na umělou výživu nebývá úplně hladký, dětem komerční láhve často nevyhovují. Mladá Polka během dvou let analyzovala nejrůznější ženská prsa a vymyslela láhev, která je jim anatomicky i sensoricky nejpodobnější. Plasticita produktu je jiná v místě, kde dítě pije, a v dolní části. Přispívá to nejen k jednoduchosti konzumace, nabádá i k tulení jako by to doopravdy bylo matčino prso.

Personalisovaná dětská láhev, zdroj: http://makeme.lodzdesign.comPersonalisovaná dětská láhev, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com

Recyklace nerecyklovatelného

Tim Teven, Nizozemsko

Celulózové vlákno se dá recyklovat jen pětkrát až sedmkrát, poté se stává odpadem. Každý recyklační závod pak každoročně vyprodukuje až 4000 tun tohoto odpadu, co končí na skládkách nebo spalovnách. Tim Teven z něj ale postupem rozdrcení, vysušení, přidáním pigmentu a lisováním vytváří pevný a stabilní materiál podobný přírodnímu kamenu. Dá se využít na stoly, lavičky nebo police.

Recycling Reject, zdroj: http://makeme.lodzdesign.comRecycling Reject, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com

Udržitelný pohled na rituál rozloučení

Gabrielle Roberge, Marie-Pier Savard, Kanada

Citlivě a zároveň ekologicky přistoupily Gabrielle a Marie-Pier k procesu posledního rozloučení. Vytvořily několik rozložitelných produktů, z nichž klíčová je urna, kam se umístí popel zesnulého. Pak už je jen otázkou času, kdy si země popel přivlastní.

Pétale, udržitelný rituál rozloučení, zdroj: http://makeme.lodzdesign.comPétale, udržitelný rituál rozloučení, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com

Protetická ruka, co roste s dítětem

Laurin Schaffner, Švýcarsko

Weave je protetická ruka pro děti a dospívající, kteří stále rostou. Díky 3D tisku a modulárnímu systému se dá zároveň přizpůsobit mnoha aktivitám, takže děti nemusí přicházet o zábavu. Weave byla vyrobena ve spolupráci se startupem SwissProsthetics na základě rozsáhlého uživatelského testování.

Protetická ruka Weave, zdroj: http://makeme.lodzdesign.comProtetická ruka Weave, zdroj: http://makeme.lodzdesign.com

Mezi další zajímavé projekty patří třeba terapeutický set pro obyvatele domů s pečovatelskou službou, doplňky z lina nebo lampy ze zbytků při produkci z konopí, tabáku či vína. Z výstavy odcházíte optimisticky naladěni, že by to s námi snad tak špatné být nemuselo.

Kromě make me! byly highlighty festivalu instalace nám známého Jaime Hayona Masquemask, kterou vytvořil ve spolupráci s polskou fabrikou Agnella, i prezentace švédského studia FORM US WITH LOVE.

Jaime Hayon, Masquemask, foto: Aleksandra PawłowskaJaime Hayon, Masquemask, foto: Aleksandra Pawłowska

Inspirativní byly ale i lokální projekty jako studie studentů o budoucnosti kanceláří Office 2050, přehlídka polských ilustrátorů nebo program vzdělávání v oblasti řemesel muzea a fakulty designu ve Varšavě.

Česko reprezentovalo UTB Zlín s projektem papírového nábytku Made in paper a několik designérů i na výstavě What is in a Colour.

Výstava Office of the future, foto: Aleksandra PawłowskaVýstava Office of the future, foto: Aleksandra Pawłowska

Návštěvu festivalu, který se koná převážně v areálu bývalé textilky Art Inkubator, jednoznačně doporučujeme. Dostane vás design, historie města i architektura. Z typických cihlových fabrik se tu totiž skvěle daří vytvářet kulturní centra, lofty nebo restaurace a bary.  

Galerie

Další články