Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Designový supermarket londýnského muzea designu | Zdroj: dezeen.com Designový supermarket londýnského muzea designu | Zdroj: dezeen.com

Když virus změní sortiment. Z prodejny suvenýrů udělalo londýnské Design Museum supermarket s potravinami

Muzeum designu v Londýně přišlo s kreativním a inspirujícím způsobem, jak alespoň částečně otevřít a nadále přinášet lidem umění a kulturu domů. Ze své prodejny suvenýrů vytvořilo supermarket se základními potřebami, které jsou povoleny prodávat. A tak se muzeum proměnilo na „první supermarket vytvořený umělci“.

Ačkoliv se ve Velké Británii otevřely kadeřnictví či posilovny, galerie a muzea jsou na seznamu otevření až 17. května. Muzeum designu sídlící na západě Londýna se ale vyhnulo dalším týdnům uzavření tím, že na několik dnů vytvořilo ze suvenýrového obchodu supermarket

Obal na chleba od umělkyně Charlotte Edey. | Zdroj: dezeen.comObal na chleba od umělkyně Charlotte Edey. | Zdroj: dezeen.com

Zákazníci mohli v této pětidenní „výstavě“ zakoupit designové tašky na ovoce a zeleninu, ovesné vločky ve sklenicích, čaje, čisticí prostředky nebo toaletní papír, vše zabalené v pestrobarevných krabičkách a obalech, které navrhli začínající umělci, jako jsou Amy Worrall nebo Charlotte Edey. Ceny produktů byly srovnatelné s běžnými cenami na trhu, přidaná hodnota spočívala v tom, že zákazník věděl, koho podpořil, a celkový výdělek půjde na podporu muzea a umělců. Celý projekt zaštítila firma Bombay Sapphire, jejíž slavný gin s tonikem v prémiovém obalu se v nabídce také objevil. 

Camilla Walala navrhla pop-artový exteriér a interiér supermarketu. | Zdroj: dezeen.comCamilla Walala navrhla pop-artový exteriér a interiér supermarketu. | Zdroj: dezeen.com

Hravý pop-artový interiér navrhla grafická designérka Camilla Walala, která o projektu řekla: „Rozpočty v kreativním průmyslu se snižují, ale kreativita je všude kolem nás. Je zásadní a (výstava) vytváří platformu pro umělce k předvedení svých prací.“ 

Co je nepostradatelné? 

Ředitel muzea Tim Marlow uvedl, že výstava měla zpochybnit povahu toho, co je považováno za podstatné v každodenním životě. Ve Velké Británii se totiž 12. dubna znovu otevřel takzvaný „nepodstatný maloobchod“, zatímco od začátku pandemie muzea a galerie po celém světě trpí. 

„Je v tom zábavný prvek, ale i prvek tázavý a kritický a kulturně závažný aspekt. Jsme zneklidněni skutečností, že se mohou otevírat nepodstatné obchody, tělocvičny a kadeřnictví a muzea si budou muset počkat do 17. (května), ale je to tak, jak to je,“ řekl pro AFP.

Ředitel muzea Tim Marlow. | Zdroj: elledecoration.co.ukŘeditel muzea Tim Marlow. | Zdroj: elledecoration.co.uk

Tímto projektem se snaží Tim Marlow alespoň dočasně vrátit ke kultuře bezpečným a tvůrčím způsobem. Zároveň se ptá, které zboží je v nouzovém stavu opravdu nezbytné, kdo má z jeho prodeje zisk a jaké hodnoty jsou společností vyznávány. 

„Není kreativita nezbytná? Jsme v obchodě, který je ve skutečnosti uměleckým dílem. Z ulice vidíte tuto plochou fasádu nebo umělecké plátno, ale jakmile jste uvnitř, zážitek je úplně jiný. Můžete si koupit základní potraviny za konkurenceschopné ceny. Jde o to, kdo má zisky, kdo to financuje a o výměnu kultury.“ 

Muzeum designu v Londýně. | Zdroj: timeout.comMuzeum designu v Londýně. | Zdroj: timeout.com

Od uzavření kulturních zařízení přišlo Muzeum designu v Londýně o 92 % příjmů. Díky vládní dotaci ve výši tří milionů liber, v přepočtu 90 milionů korun, se ovšem stále drží nad vodou. Tim Marlow také věří, že kulturní a kreativní sektory sehrají důležitou roli, pokud se zvládnou přizpůsobit realitě post-pandemického světa. 

„Chci ukázat význam muzeí. Neomezujeme se jen na představení. Naším posláním je hledat a prezentovat řešení problémů, kterým budeme čelit po pandemii,“ dodává ředitel.

Otevření muzeí a galerií u nás

Stejně jako ve Velké Británii i u nás jsou muzea a galerie mezi posledními institucemi, které mohou otevřít. Zeptali jsme se Mgr. Marcela Fišera, PhD., ředitele GAVU Cheb, jak se mu londýnský nápad zalíbil a jestli nad něčím podobným neuvažoval už dříve. 

Jak se vám líbí nápad londýnského muzea? Myslíte, že by bylo možné vytvořit něco takového u nás?

MARCEL: Líbí a bylo, ale je to hodně logisticky náročná akce.

Neuvažoval jste nad něčím podobným, a pokud ano, otevřel byste alespoň tímto způsobem? 

MARCEL: My jsme pracovali na jiných věcech, obměně expozic a nových výstavách, v galerii jsem dodělával nějaké resty, na které předtím nebyl čas (velké publikace k dějinám galerie a vědecký katalog sbírek), což nás plně vytěžovalo, takže jsme se do nějakých náročných online projektů nepouštěli.

Galerie

Další články