Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Nová vizuální identita města Litoměřice ve své první fázi. Foto: Michal Hančovský Nová vizuální identita města Litoměřice ve své první fázi. Foto: Michal Hančovský

Když se změna povede. Litoměřice změnily před půl rokem vizuální identitu, jsou občané a vedení města spokojení?

Na konci minulého léta získaly Litoměřice svou novou vizuální identitu. Navrhla ji grafická designérka a tamější rodačka Eva Vopelková. O soutěž, která vítěznému návrhu předcházela, se postaral tým CZECHDESIGN. Jak se Litoměřicím po víc jak půl roce daří zapracovávat novou vizualitu do prezentace města? A jak svůj návrh zpětně hodnotí sama autorka?

Celek návrhu se vyznačuje piktogramickou jednoduchostí a svěžestí. Základem litoměřického vizuálu je značka vznikající z písmena „m“ v názvu města, kterou tvoří městská dominanta – kalich. Na střeše jednoho domu na náměstí je totiž umístěna rozhledna právě ve tvaru kalicha. V návrhu Evy Vopelkové je kalich ještě zvýrazněn vlnkou odkazující k řece Labe, jež městem protéká. Logo se barevně proměňuje do dvou barev – tmavě modré a okrové. „Inspirovala jsem se právě městským symbolem kalicha, který jsem zakomponovala do loga,“ popisuje svou práci Eva Vopelková. Žlutá a modrá jsou původní barvy města. Jejich intenzitu jsem aplikovala do vizuálu tak, aby byla funkční – tmavě modrá se použila do orientačního systému a okrová do dalších motivů, třeba značek organizací,“ vysvětluje autorka barevnou kombinaci a doplňuje, že aktuálně dokončují vizuální podobu první městské instituce, po které budou následovat i ty další.

Autorka vizuální identity města Litoměřice MgA. Eva Vopelková. Foto | Michal HančovskýAutorka vizuální identity města Litoměřice MgA. Eva Vopelková. Foto | Michal Hančovský

První vizuál a hned úspěch

Litoměřice si volily svou vizuální identitu vůbec poprvé. Město nikdy v minulosti nemělo vlastní vizuální prezentaci, městské organizace využívaly svá rozlišná loga. „Byla tady zřejmá roztříštěnost, nebylo to vůbec sjednocené,“ uvádí mě do situace Eva Břeňová, která vizuální proměnu města vede. V loňském roce se konalo osmisté výročí založení města, což byla vhodná příležitost pro vyzkoušení něčeho nového. „Vypsali jsme výběrové řízení na grafický vizuál oslav města, a při tom jsme si vyzkoušeli, jak to krásně funguje. Obyvatelé města to vzali za své, identifikovali se s tím a líbilo se jim to.“

Vedení města na tento úspěch chtělo přirozeně navázat a vytvořit pro město něco trvalého na následující roky. Eva Břeňová mi popisuje celý proces: „Věděli jsme, že to funguje, ale neměli jsme zkušenost s organizací takto velké soutěže. Víme, že u některých měst se podobný výběr nepodařilo úspěšně zrealizovat, a tak se vedení města rozhodlo, že půjde cestou profesionální agentury. O práci CZECHDESIGNu jsme věděli, znali jsme předchozí úspěšně konané soutěže. Vyžadovali jsme zkušenost, odbornost a profesionální organizaci soutěže, a proto jsme se rozhodli oslovit právě CZD.“

PŘED: Původní logo Litoměřic. Zdroj | czechdesign.czPŘED: Původní logo Litoměřic. Zdroj | czechdesign.cz

PO: Nový vizuální styl města Litoměřice. Zdroj |  Eva VopelkováPO: Nový vizuální styl města Litoměřice. Zdroj | Eva Vopelková

Hlavní náplní spolupráce byla organizace a realizace celé soutěže, od pomoci při výběru odborné poroty po oslovování samotných účastníků. „Po workshopu, během kterého jsme zjistili, co přesně chceme, nám CZD tým pomohl vybrat vhodné soutěžící a vyzval je, aby vytvořili první návrhy,“ doplňuje Eva Břeňová.

Spokojenost na všech frontách

A jak jsou Litoměřice spokojené s výsledkem soutěže? Paní Břeňová zmiňuje, že rozhodování poroty nebylo úplně jednoduché, jelikož se sešly velmi kvalitní návrhy, a musel být vybrán jen jeden z nich. Spolupráce s výhercem navíc neskončila odevzdáním soutěžních návrhů městu. Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, Eva Vopelková spolupracuje s městem kontinuálně a společně připravují další fáze komponování nového vizuálního stylu do struktur městských organizací.

„Chceme-li dostat ten grafický vizuál do života ve městě,“ vysvětluje Eva Břeňová, „tak to není záležitostí několika týdnů nebo měsíců, ale je to záležitost minimálně dvou let. V první fázi jsme začali vytvořením nových uvítacích cedulí při vjezdu do města a logo jsme umístili na zbrusu nové městské autobusy. Vizuální identitu zároveň propisujeme do samotného městského úřadu – do jeho tiskovin a zpravodaje města Litoměřice.“

Postupná proměna celého města

Dalším velkým krokem bylo v rámci nastupující turistické sezóny spuštění e-shopu, na němž je dostupná celá řada nových propagačních předmětů města Litoměřice. Nápadům se meze nekladly – najdeme zde předměty od triček, šálů a nákrčníků po dětské píšťalky nebo podsedáky do letního kina. Město také začalo spolupracovat s místními podnikateli: „Například místní pivovar vydal novou edici piv, která je zabalená do etiket v podobě grafického vizuálu města. Obdobně pracujeme i s dalšími podnikateli, jako je třeba pražírna kávy, čokoládovna nebo regionální vinařství,“ vysvětluje Eva Břeňová a dodává, že město se postupně chce orientovat také na změnu venkovního navigačního systému, ale to je běh na dlouhou trať. Nicméně všechno běží a příprava postupuje.

Nový vizuální styl města Litoměřice. | Zdroj: Eva VopelkováNový vizuální styl města Litoměřice. | Zdroj: Eva Vopelková

Merchandise města Litoměřice v novém vizuální stylu od grafické designérky Evy Vopelkové. Zdroj | e-shop SrdcemMerchandise města Litoměřice v novém vizuální stylu od grafické designérky Evy Vopelkové. Zdroj | e-shop Srdcem

Co se týče zpětných vazeb přímo od občanů, Eva Břeňová říká, že ačkoli byla laťka z minulého roku nastavená vysoko, upřímně doufá, že se lidem zalíbí také tento nový styl: Lidé již logo znají a musím říct, že jsme nezaznamenali žádné negativní komentáře. Za to jsme velmi rádi.“  Nová grafika Litoměřic je moderní a současnou, ale zároveň reflektuje patriotické cítění a historii celého města. Držíme palce, aby se vizuální proměna města povedla na výbornou a aby se navržená grafika Evy Vopelkové stala nedílnou součástí identity všech zdejších obyvatel a kvalitní reprezentací města v rámci republiky i Evropy, potažmo celého světa.

Další články