Když se reálný svět propojí s virtuálním. Julie Dítětová získala Cenu Neon, porotu oslovila nápadem, který generuje nespočet originálních vzorů

Vlevo: Projekt Programming Patterns byl původně diplomovou prací Julie Dítětové. Teď jej uvidí statisíce návštěvníků Signal Festivalu. I Zdroj: Signal Festival / Vpravo: Julie Dítětová | Zdroj: archiv Julie Dítětové Vlevo: Projekt Programming Patterns byl původně diplomovou prací Julie Dítětové. Teď jej uvidí statisíce návštěvníků Signal Festivalu. I Zdroj: Signal Festival / Vpravo: Julie Dítětová | Zdroj: archiv Julie Dítětové

Signal Festival dlouhodobě podporuje nejmladší generaci českých vizuálních umělců a autorských kolektivů. Od loňského roku pořádá společně se společností Pražská plynárenská soutěž Cena Neon. Vítězem letošního ročníku se stala Julie Dítětová. Absolventka pražské UMPRUM oslovila porotu diplomovou prací Programming Patterns, která nabízí vizuálně podmanivou databázi strojově vytvářených vzorů. Dílo bude k vidění na 10. ročníku Signal Festivalu od 13. do 16. 10. 2022.

Signal Festival se zaměřuje na podporu mladých umělců na poli digitálního umění. Za dobu své existence pomohl ke vzniku více než 90 unikátních instalací. Od roku 2021 připravuje společně s Pražskou plynárenskou, a.s., soutěž Cena Neon pro studenty a studentky vysokých uměleckých škol. Vítěz získá finanční podporu na vznik díla a možnost se představit široké veřejnosti na jedné z nejnavštěvovanějších kulturních akcí v České republice. Signal Festival totiž každoročně navštěvuje zhruba 500 000 lidí. 

Dílo Julie Dítětové zaujalo porotu soutěže především značnou formální propracovaností. | Zdroj: Signal FestivalDílo Julie Dítětové zaujalo porotu soutěže především značnou formální propracovaností. | Zdroj: Signal Festival

Staré vzory v novém umění 

Porotu ve složení umělec, pedagog, kurátor a člen skupiny Rafani David Kořínek, kurátorka Galerie TIC v Brně a teoretička Marika Kupková a kurátor Signal Festivalu Daniel Burda nejvíce oslovilo dílo absolventky Ateliéru designu a digitálních technologií na pražské UMPRUM Julie Dítětová. Její diplomová práce s názvem Programming Patterns je především experiment, který využívá neuronovou síť StyleGAN 2 ke generování vizuálních dat. Jejich tvarosloví se přitom odvíjí od reálných motivů církevních tkanin z 18. století. „Porota ocenila především značnou formální propracovanost díla a skutečnost, že přináší zajímavý vhled do funkčnosti tzv. machine learningu a přispívá k lepšímu pochopení celé této technologie. Dílo navíc nabízí různé výstavní formáty od webové prezentace databáze generovaných vzorů přes galerijní instalaci až po digitální projekci,“ popisuje Daniel Burda ze Signal Festivalu. 

„Cena Neon je pro nás příležitostí ukázat, že Pražská plynárenská je součástí Prahy, že jako firma v majetku města se staráme a máme zájem také o kvalitu života v našem městě,“ dodává předseda představenstva Pražské plynárenské, a.s., Martin Pacovský.

Projekt Programming Patterns byl původně diplomovou prací Julie Dítětové. Teď jej uvidí statisíce návštěvníků Signal Festivalu. | Zdroj: Signal Festival Projekt Programming Patterns byl původně diplomovou prací Julie Dítětové. Teď jej uvidí statisíce návštěvníků Signal Festivalu. | Zdroj: Signal Festival

Statické a dynamické, reálné a virtuální 

Samotná databáze vzorů je přitom vizuálně podmanivá. Generování vzorů začíná vytvořením datasetu z původních motivů přítomných na tkaninách. Následuje strojový proces, ve kterém si neuronová síť definuje vizuální prvky. Ty slouží jako základ nových (syntetických) výstupů vytvářející co nejdůvěryhodnější napodobeniny původních vzorů. Tvorba datasetu je autorským prvkem, tedy dílem lidské kreativity, který má zásadní vliv na podobu finálního výstupu. „Strojově vygenerované vzory jsou promítané na plátno jako sekvence s plynulou transformací motivů. Na plátně je také strojově vyšitá série vygenerovaných vzorů, a symbolicky tak dochází k prolínání statického a dynamického, reálného a virtuálního. Tento princip je metaforou celého projektu Programming Patterns, na jehož počátku stál statický archiv reálných tkanin, a jehož výstupem je systém schopen generovat v krátkém čase nespočetné množství originálních virtuálních vzorů,“ popisuje umělkyně Julie Dítětová. Výběr vygenerovaných vzorů, část původních vzorů i další doplňující informace projektu si lze prohlédnout na webové stránce patterns.umprum.cz

Kinetická interaktivní socha Adama Ciglera a Petra Vacka Reflexe patří k nejznámějším instalacím, které vznikly z uměleckého open callu Signal Festivalu. | Zdroj: Signal FestivalKinetická interaktivní socha Adama Ciglera a Petra Vacka Reflexe patří k nejznámějším instalacím, které vznikly z uměleckého open callu Signal Festivalu. | Zdroj: Signal Festival

Signal Festival je jedním z největších producentů současného vizuálního umění. V minulosti takto vznikla díla Kateřiny Blahutové, Adama Ciglera a Petra Vacka, Jany Mercogliano alias Verge, Tomáše Dymeše, Ivo Loudy, Tomáše Ullricha nebo kolektivů _STROY či Blok_4. Cílem otevřené výzvy Cena Neon je podpořit inovativní umělecké projekty zaměřené na současné digitální technologie, animaci, motion design nebo 3D animaci. 

Související

Signal Festival slaví 10 let. Představí dílo Maxima Velčovského, Refika Anadola i světelnou inscenaci ve spolupráci s Národním divadlem
Interiér a architektura

Signal Festival slaví 10 let. Představí dílo Maxima Velčovského, Refika Anadola i světelnou inscenaci ve spolupráci s Národním divadlem

Redakce Czechdesign - 2. 9. 2022 - 7 min.

Signal Festival a PrusaLab vyhlašují výzvu pro kreativce, umělce a inovátory. Vítězná instalace se představí na 10. ročníku festivalu
Ostatní

Signal Festival a PrusaLab vyhlašují výzvu pro kreativce, umělce a inovátory. Vítězná instalace se představí na 10. ročníku festivalu

Redakce Czechdesign - 9. 2. 2022 - 3 min.

MYP 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž