Konec roku přináší vždy velká očekávání. Ale když se na něco tak moc těšíte, nevyhne se vám často zklamání. Nejinak tomu pro nás bylo i u několika událostí, které se odehrály v prosinci.
Promarněné šance
Přehlídky a veletrhy designu, to jsou výjimečné příležitosti, jak široké veřejnosti představit obor, který bývá často trochu nepochopený. Design, to nejsou jen pěkné vázičky a taštičky, ale komplexní řešení pro náš lepší život. V malé české kotlině existuje řada firem, které umí vymyslet a navrhnout produkty, jež nejen zdatně konkurují těm ze zahraničí, ale tím, že jsou vyrobené lokálně, pomáhají v zásadě celé společnosti. Budují pracovní příležitosti, nabízejí alternativu k neekologickému dovozu a v neposlední řadě také mohou zvyšovat národní sebevědomí. Zkrátka a dobře – pořádat přehlídku designu je výzva, kterou je dobré nepropásnout. To se bohužel už opakovaně nedaří organizátorům plzeňského design weeku.
Akce, která by měla veliký potenciál představit regionální firmy a výrobce, je zas a znova zmateným a chaotickým pelmelem všeho možného. Letos se její nevyhraněnost projevila ještě víc, protože se organizátoři rozhodli spojit několik událostí do jedné. V areálu bývalého autobusového depa, dnes Depo 2015, se tak v jednu chvíli konaly hned tři. Mint Market, nabízející všehochuť od podomácku vyrobených náramků či vinylových nástěnných hodin až po tašky s obrázky pejsků bez srsti. Samotný Plzeň Design Week, který si kladl za cíl představit fenomén dřevostaveb Tiny Houses s podtitulem Jak žít v malém a návštěvníky zval prozkoumat malé domky ze dřeva na vlastní kůži. A do třetice se v areálu konala i prezentace Národní ceny za studentský design, nejdůležitější aktivity spjaté s designem u nás. Výsledkem byl bohužel pocit zmatku a chaosu. Organizátoři si od propojení zřejmě slibují lepší návštěvnost. Ale soustředit se na jednu věc, zato pořádně, by jim jistě přineslo větší prestiž a význam.
Výstavní prostory na Plzeň Design Week | Zdroj: depo2015.cz
Pokud nechcete sledovat trendy v designu jen po povrchu a spoléhat se na média, která často recyklují jen pár populárních jmen, je právě soutěž Národní cena za studentský design a následná přehlídka oceněných prací tím nejlepším vodítkem. Skoro by se dalo žehrat, že tato akce častěji nenahrazuje ve veřejném prostoru Designblok, protože vítězné nápady bývají velmi inspirativním příspěvkem k aktuálním možnostem designu. A české firmy by mezi studenty jistě našly řadu těch, kteří by jim pomohli v procesu navrhování. Důvěryhodnost soutěži dodává i mezinárodní porota složená z řady odborníků. Z Plzně se výběr přesunul do Galerie České spořitelny na pražském Starém Městě a k vidění bude až do půlky února. Není to žádná opulentní a extravagantní instalace, ale poctivá exkurze do světa mladých tvůrců, kteří možná jednou dostanou šanci zlepšit svět.
Sázka na jistotu
Dlouhé čekání bylo v prosinci konečně u konce pro studenty pražské UMPRUM, kteří se po letech příprav, nečekaných komplikací (budova se během rekonstrukce zřítila) a odkladů dočkali nové technologické budovy v pražské Mikulandské ulici. Jak to tak u podobně významných realizací bývá, otevření se neobešlo bez řady emocí a my se chceme věnovat realizaci v samostatném článku. Podívat se dovnitř máte možnost i vy, například během výstav studentských prací. Nebo během UMPRUM SHOPU, pravidelné nákupní akce, kdy studenti prodávají své výrobky. Ten prosincový zaujal na první pohled působivou až snovou instalací, která připomínala nejlepší zahraniční pop-upy. Architektonického řešení se ujala dvojice Ivo Jedlička a Kristýna Hodanová a na vysvědčení by od nás měli 100% 1 s hvězdičkou. Stejně dobře fungoval vizuální styl, který měl na starosti Oskar Koutný. Celkový dojem? Uhrančivá profesionalita.
UMPRUM SHOP 2021 | Foto: Agnes Willow
Poslední den v roce byl pro nás osobně také dnem bilancování. Magazín Czechdesign za rok 2021 vyrostl o neuvěřitelných 86 %. Celkem si gratulujeme k více než 3 mil. zobrazených stránek za rok. Je to samozřejmě i velký závazek, snažit se být stále lepší. Snad se nám to v novém roce podaří!