Madeleine Albright není jen ikonickou diplomatkou a první ženou na ministerském postu USA... Je také hrdou majitelkou sbírky broží, která udává status jejich autorům po celém světě. Jaké české designéry si Madeleine hřeje na hrudi a co pro jejich práci tato výsada znamená?
Madeleine Albright patří k ženám, které svým diplomatickým a lidským přístupem dokázaly pohnout s velkou částí západní společnosti. Příběh této rozené Pražačky, která se rozhodla jít ve stopách svého otce diplomata a jako první žena zaujmout post ministryně zahraničních věcí v USA, zná asi každý z nás. Když se ale zmíní její jméno, málokdo si v prvním momentu vzpomene na její diplomatické úspěchy nebo působení v NATO. Mnohem častěji se nám před očima objeví její fantastická sbírka broží, které se po dlouhých letech staly jejím signifikantním znamením. V roce 2009 dokonce vyšla kniha Read My Pins (v českém překladu Tajná řeč broží), ve které sama Madeleine Albright vypráví osobní příběhy konkrétních kousků své sbírky. Jak autorka a sběratelka uvedla při vydání knihy pro nakladatelství Práh: „Někdo se možná usměje a řekne, že moje brože zrovna neotřásly světem. Na to mám jasnou odpověď: Otřásání světem je pravý opak toho, co by měli diplomaté na téhle planetě dělat.“
Vazby, které nemizí
Ačkoli Madeleine se svojí rodinou odešla z Československa ve svých dvou letech, nikdy na svoji rodnou zemi nezanevřela a stejně tak, jako v průběhu let oprašovala češtinu, oprašovala i politické, kulturní a osobní vazby, které zde napříč životem pěstovala. Není divu, že se její gigantická sbírka broží během mnoha zdejších návštěv rozrůstala o originální kousky z dílen českých designérů, které se k ní dostávaly nejrůznějšími cestami.
V její sbírce se objevují brože či jiné doplňky od velkých českých designérských jmen jako Hanuš Lamr, Anna Schwitzer, Klára Šípková, Jiří Šibor či Karel Votipka a mnoha dalších. Díla dvou posledních zmíněných autorů se dokonce objevila na velkolepé putovní výstavě Brooching It Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, která v letech 1998 až 2000 objela galerie a muzea celého světa. „Helen Drutt, autorka projektu, mě přímo k účasti oslovila. Volba a přístup k výstavě byly zcela v rukou autorů a výsledky nebyly cenzurovány, to mi přišlo zajímavé,“ podotýká designér Jiří Šibor. Jak se ale do její sbírky dostala další díla a ví vůbec Madeleine Albright, kdo se za jejich autorstvím ukrývá? Jaký dopad má toto privilegium na profesní život designérů a lze o bývalé ministryni USA mluvit jako o osobnosti, která svým specifickým způsobem ovlivnila vývoj české šperkařské a designérské komunity?
Česká hostina v USA aneb my bychom to nenosily, ale paní Albright se to bude líbit
Většina šperků se k Madeleine dostala v podobě darů od nejrůznějších institucí či státníků, kteří se jí rozhodli věnovat brož od známého českého tvůrce jako upomínkový předmět. Výjimkou nebyl ani dnes velmi oblíbený šperkař Hanuš Lamr. Ten svoji brož pro Madeleine vyráběl k události její návštěvy Česka v roce 2011. „Tehdy mě oslovil Tomáš Pernický s výzvou, že se sem paní Albright chystá na návštěvu, a tak by jí chtěli věnovat něco pěkného na památku,“ vysvětluje.
Na přípravu konceptu a samotné zpracování šperku měl pouze pár týdnů, proto se jej rozhodl poskládat z komponentů, které měl v ateliéru již odlité. S Madeleine se osobně nikdy nesetkal a v konceptu se tak orientoval podle vlastní intuice a představy. „Ačkoli jsem na to měl opravdu krátkou dobu, myslím, že jsem se dokázal naladit na její osobnost a zároveň jsem do šperku vtiskl kus té svojí,“ popisuje Hanuš celý proces. Šperk s výstižným názvem Hostina pojal jako reprezentaci zdejší krajiny. „Brož se skládala ze tří stěžejních prvků, tedy jahody, ulity a chrobáka. Dále je tam například hruška, kterou jsem odlil podle plodu nalezeného ve Vojanových sadech.“
Než se brož dostala k její nynější majitelce, prošla schvalovacím procesem přes všechny složky úřadu. „K vyjádření se za ženskou sekci dostaly i sekretářky, které prý brož ohodnotily slovy: ‚My bychom to nenosily, ale paní Albright se to bude líbit,‘“ směje se designér. Samotná Madeleine pak k broži vyjádřila velký obdiv. K Hanušovi se od zadavatelů dostala fotografie z přednášky, kde se Hostina předvedla v akci. „Od PR jsem získal fotku, na které Madeleine přednáší v mé broži. Opravdu mi to pomohlo. Do té doby jsem totiž ve svém profesním životě spíše zápasil, nikdo moc nevěděl, co dělám. Když jsem získal tuto fotku, poslal jsem ji do IDnes, kde vyšel sice velmi překroucený bulvární článek, nicméně v mé praxi mi to velmi pomohlo a dovedlo mne to k dalším zajímavým zakázkám. Byl to pro mě dobrý start,“ dodává Hanuš.
Dvě zlaté koule jako symbol vztahů mezi Českem a USA
Podobně se zadařilo i české designérce Kláře Šípkové, kterou o rok později oslovila společnost American Friends of the Czech Republic (AFoCR). V Praze se tehdy chystalo slavnostní odhalení sochy Woodrowa Wilsona v parku u Hlavního nádraží, u kterého Madeleine nemohla chybět. Klára se nechala inspirovat poutem mezi naší zemí a USA. „Dvě koule propojené ocelovým lankem symbolizují dvě země na odlišných kontinentech. Někdy jsou si blízké, jindy vzdálené, vždy ale spojené pevným poutem,“ vysvětluje autorka.
V této unikátní broži se rozhodla propojit své tvůrčí tendence se silnou osobností obdarované. „Chtěla jsem, aby brož zůstala v minimalistickém stylu, který je mi blízký, ale zároveň, aby byla kreativní a chytrá, stejně jako je Madeleine Albrightová,“ říká Klára. Zlaté koule i lanko lze upevnit do různých kompozic, což otevírá několikeré možnosti vyjádření vztahu mezi oběma celky a skrze brož tak lze skvěle vyjádřit aktuální postoj nositelky.
Z této spolupráce byla nakonec nadšená nejen autorka šperku, ale i samotná Madeleine Albright, které se šperk natolik líbil, že si ho jako doplněk brala ještě několik let po jeho získání. „Osobně jsem se s paní Albright nesetkala, ale nechávala mi vzkaz prostřednictvím koordinátorky z AFoCR, že byla ze šperku opravdu nadšená. Dokonce mi po nějakém čase volali z její kanceláře, zda bych jim mohla říct svoji adresu, aby mi sama Madeleine poslala osobní poděkování,“ vzpomíná autorka. „Vážím si toho, že jsem byla vybrána jako zástupce českých designérů, je to pro mě opravdová čest.“
Klára při práci v ateliéru | Foto: Michal Ureš
Modrá jako symbol míru, Gal jako silná žena
Do třetice se podívejme na poměrně nedávnou událost z roku 2019, kdy se k paní Albright dostal dar z dílny české designérky Anny Schwitzer. Výzva v tomto případě přišla od nakladatelství Argo, které vydává knižní tituly Madeleine v českém znění. „Byla jsem zrovna na procházce po Vinohradech, když mi zazvonil telefon. Ozval se sám pan ředitel nakladatelství Argo Milan Gelnar s tím, že hledá vhodný dárek pro paní Madeleine Albright a vybral si právě naše šátky,“ vysvětluje Anna.
Ačkoli se tentokrát nejednalo o brož, ale šátek, designérka jej vybírala v co největším souladu s osobností státnice. „Šátek sice pocházel z již hotové kolekce, nicméně jsme důkladně vybírali motiv a barvu tak, aby ladil s osobností paní Madeleine. Vím, že sbírá brože a nosí často modrou barvu, proto jsem vybrala náš šátek Gal Blue,“ popisuje koncept výběru designérka. Modrá barva je symbolem spolehlivosti, míru a soustředění a jméno Gal znamená vlna, ale také silná žena. „Tato symbolika se mi k ní hodila,“ dodává Anna. Ačkoli je značka a jméno Anny Schwitzer v kruzích českého designu dlouhá léta etablované, kolem produktů to z pohledu zákaznic jistý zájem vyvolalo. „Z marketingového hlediska nám spojení pomohlo, občas se mě na to naše zákaznice zeptají. S paní Albright jsem se osobně bohužel nesetkala, ale i tak jsem nesmírně pyšná, že zrovna taková osobnost, jakou Madeleine je, náš šátek má. Kdo ví, jestli ho nosí, ale představa je to krásná,“ usmívá se Anna Schwitzer.
Designérka Anna Schwitzer s jedním ze svých oblíbených šátků | Foto: Archiv Anny Schwitzer
Ačkoli si Madeleine šperky a doplňky od českých designérů nevybírá sama, už jejich samotným nošením ukazuje svůj vřelý vztah k české scéně a kvalitnímu designu, který v rámci toho vzniká. Fakt, že se tuzemské šperky na této významné osobnosti opakovaně objevují, buduje význam a ucelenost lokální úrovně v celosvětovém kontextu a tyto spolupráce zároveň pomáhají zviditelnit jednotlivé designéry mezi českou profesionální i laickou veřejností. Nechme se překvapit, kdo další se do ikonické sbírky Madeleine Albright dostane.