Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Fashion Revolution, zdroj: Fashion Revolution Fashion Revolution, zdroj: Fashion Revolution

Kdo vyrobil vaše oblečení

Byznys s módou, oblečením a doplňky patří mezi ty nejvýnosnější. Oblékat se musíme všichni a většině z nás záleží i na tom, jak oblečení vypadá a kolik stojí. Jak ale vypadá svět skrytý za regály obchodů? Za co nejvíce platíme a kdo je ten, který tričko nebo kalhoty ušil? Těmto a dalším otázkám patří den 24. dubna.

24. dubna 2013 došlo k jednomu z nejhorších neštěstí oděvního průmyslu v moderních dějinách. Pod troskami pětipatrové budovy Rhana Plaza zahynulo více než tisíc dělníků a dělnic. A zatímco na předměstí Dháky probíhaly záchranné práce, svět se začal ptát, kdo vlastně jsou oběti a proč musely zemřít. Tato otázka však nebyla zdaleka zodpovězena a právě výročí neštěstí je dnem, kdy by měla být hlasitě položena všem zodpovědným. 

Na základě tohoto neštěstí a šoku z něj vznikla iniciativa Fashion Revolution, mezinárodní kampaň za etický módní průmysl. 

Fashion Revolution, Maroš Kramár, zdroj: Fashion RevolutionFashion Revolution, Maroš Kramár, zdroj: Fashion Revolution

Kdo vyrábí oblečení, které nakupujeme? Jaké jsou pracovní podmínky u výrobců? Nenastal náhodou čas na změnu? Spoluzakladatelka kampaně Carry Somers říká: „Když se celý módní průmysl točí jen kolem generování zisku, lidská práva, životní prostředí a práva dělníků se vytrácí. To musí skončit. Jsme odhodlaní mobilizovat lidi na celém světě, aby se ptali, zjistili realitu a něco s tím udělali.” Fashion Revolution zatím funguje v 71 zemích celého světa, ale rozhodně se nejedná o akci divokých aktivistů. 

Koordinátorkou kampaně v ČR je Kamila Boudová a zapojit se může kdokoli. Tou snadnější cestou je vyfotit se v oblečení naruby tak, aby byla vidět cedulka a nasdílet fotku na sociální sítě, označenou #whomademyclothes a případně i jménem značky. Touto formou už podporu kampani vyjádřily české i slovenské známé osobnosti a i letos se můžete těšit na záplavu selfie. 

Pokud nejste aktivní ve virtuálních sociálních sítích nebo se vám podobná cesta nezdá, ještě lepší je zapojit se do Fashion Revolution v reálném světě. Všechno, co napomáhá v zamyšlení se nad konzumací oblečení, jeho výrobními podmínkami a recyklací, je vítáno. Chystáte se uspořádat bazar nebo blešák? Kurz přešívání dospěláckého oblečení na dětské? Nebo jen přednášku o procesech v módním byznyse? I to je známka změny přístupu. 

Fashion Revolution, Adam Vopička, Terezie Kovalová, zdroj: Fashion RevolutionFashion Revolution, Adam Vopička, Terezie Kovalová, zdroj: Fashion Revolution

Ať už se tedy 24. dubna jen vyfotíte, dáte si předsevzetí nakupovat jen férově vyrobené oblečení českých značek, zastavíte se na některou z akcí (např. v Praze na Hollaru nebo se rozhodnete uspořádat svou vlastní, i vy můžete přispět ke změně módního průmyslu. Společně můžeme být silnější než oděvní korporace. :-)

Více informací najdete na: 
fashionrevolution.org/country/czech‐republic‐and‐slovakia
www.facebook.com/fashionrevolutionczechrepublicandslovakia.org

Galerie

Další články