Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Autorem vizuálu Czech Design Week 2020 je mladý a oceňovaný grafik Matěj Vojtuš. |  Foto: Anna Pleslová Autorem vizuálu Czech Design Week 2020 je mladý a oceňovaný grafik Matěj Vojtuš. | Foto: Anna Pleslová

Kdo s koho. Vyznat se v pražských přehlídkách designu není snadné, přinášíme proto velké srovnání

V prvních dvou zářijových týdnech proběhl doslova designový maraton. Čeští tvůrci měli možnost své práce představit na dvou přehlídkách designu. V Praze se krátce po sobě konal Prague Design Week a Czech Design Week. Maraton to byl především pro tvůrce, kteří se rozhodli vystavovat na obou zmíněných akcích, ale také pro návštěvníky. V čem se lišily a na který design week se příští rok vydat, případně kde vystavit své práce? Rozhodli jsme se obě akce navštívit a porovnat.

Prague Design Week 

V pořadí první akce ­– již sedmý ročník Prague Design Week – se vyznačuje velmi obsáhlým, bohužel však také kvalitativně rozkolísaným portfoliem. Letos přehlídka slíbila představit celkem 77 vystavovatelů. Do procesu příprav ovšem samozřejmě zasáhla také probíhající pandemie koronaviru. Jak nám potvrdil zakladatel akce Ondřej Krynek, někteří vystavovatelé na poslední chvíli (i pár dní před akcí) svou účast odřekli z důvodu koronaviru. Proto museli pořadatelé narychlo volná místa zaplnit náhradníky.

Sedmý ročník prodejní designérské přehlídky Prague Design Week 2020 se uskutečnil od 2. do 6. září 2020 ve dvou patrech historického domu na náměstí Republiky. | Zdroj: praguedesignweek.czSedmý ročník prodejní designérské přehlídky Prague Design Week 2020 se uskutečnil od 2. do 6. září 2020 ve dvou patrech historického domu na náměstí Republiky. | Zdroj: praguedesignweek.cz

Na prodejní designérské přehlídce se prezentovali tvůrci například z oblasti produktového, grafického nebo oděvního designu. Část vystavovatelů zaměřující se na rukodělnou tvorbu, jmenovitě uvedeme broušené šperky Táni Plevákové nebo obrazy a.ch.homeartkvalitu jinak velmi dobře zorganizované akce tlačila dolů. Oba dva příklady jsou zpracováním průměrné a z estetického hlediska se nedají poměřovat se zbytkem vystavujících i samotného PDW. Výrobky (nikoliv výtvory) postrádají tvůrčí proces a ideu, kterou bychom u šperků nebo maleb na výběrové přehlídce českého designu očekávali. 

Rozpačitě vyznívá také fakt, že vedle sebe najdete geniální mobilní kurník Terezy Janečkové, který momentálně vystavuje UPM, vedle obrázkových koláží z broušených kamenů a skla, které čekáte spíš na bleším trhu než na výběrové akci. Ačkoliv účastníky selektují specializovaní kurátoři na základě přihlášky. Snažíme se udělat pestrou skladbu, takže letos to byl opět mix: nábytek, koloběžky, svítidla, dekorace, oblečení, módní doplňky, šperky, umění, studentská tvorba..., dodává Ondřej Krynek, zakladatel a organizátor PDW. Možná by ale do budoucna stálo za to výběr ještě více zúžit a soustředit se jen na ty opravdu nejlepší. 

Autorkou mobilního kurníku, který je vzdušný a lehce přemístitelný, je Tereza Janečková. | Zdroj: Tereza JanečkováAutorkou mobilního kurníku, který je vzdušný a lehce přemístitelný, je Tereza Janečková. | Zdroj: Tereza Janečková

Letošní vizuál Prague Design Weeku si pořadatelé navrhli sami. Přímočarou doprovodnou grafiku nemůžeme hodnotit jako rafinovanou, plus si ale pořadatelé zaslouží za dobře zvládnutou navigaci, kdy hvězdy, hlavní grafický motiv, návštěvníky provázel velkorysými prostory historického domu na náměstí Republiky v podobě tzv. světelné art instalace Dotkni se hvězd. „Vizuál si vytváříme od prvního ročníku sami inhouse. Posledních pět ročníků jsou to jednoduché geometrické motivy jako čáry, tečky, čtverečky, trojúhelníky a letos hvězdy v žluté, jako je tomu každý rok,vysvětluje Krynek. Oslovit mladé grafické designéry, kteří by vnesli do vizuální identity aktuální trendy, by však určitě nebylo cestou zpět. 

Prague Design Week 2020 | Zdroj: Youtube PDW

Další pomyslné plusy musíme udělit za celkový dojem a přátelskou atmosféru, která na dvou patrech panovala. Především pak přítomnost všech vystavujících, s kterými jste se mohli dát do řeči a kteří vám sami vysvětlili svůj koncept, považujeme za zásadní. Zúčastnit se jednoho z několika konaných workshopů nebo přednášek, vypít kávu či pojíst moučník v kavárně nebo třeba zhlédnout krátké videozáznamy v Design Kině pak pozitivní pocit z akce podtrhlo. S návštěvností mohou být organizátoři jistě spokojeni nad míru.

Většina autorů měla na výstavu k dispozici celý prostor místností. | Zdroj: Facebook Prague Design WeekVětšina autorů měla na výstavu k dispozici celý prostor místností. | Zdroj: Facebook Prague Design Week

Czech Design Week 

O poznání více rozpačitý odcházel návštěvník z v pořadí druhé akce též sedmého ročníku Czech Design Weeku, jež cílí na představení českých a zahraničních designérů a jejich nejnovější tvorby. Bezduchá, poměrně liduprázdná akce postrádala nejen samotné tvůrce, ale také diváky. Pravdou je, že o týden pozdější termín mohl v dnešní nevyzpytatelné koronovirové době nízkou návštěvnost zapříčinit, jinak tomu ale nebylo ani ročníky předešlé.

Organizátoři letošní návštěvnost hodnotí následovně: „Letošní ročník byl pro nás specifický a náročnější od první chvíle jeho organizace, a to zejména vlivem pandemie koronaviru. Do poslední chvíle jsme přesně nevěděli, zda se akce vůbec uskuteční, jaká budou omezení, zda nám designéři budou schopni přijet, jaká bude návštěvnost za takto zpřísněných podmínek. Účast vystavovatelů i návštěvníků byla těmito vlivy samozřejmě značně ovlivněna. Shrneme-li ji, při 7. ročníku festivalu, jde o čísla o 70 % nižší než předchozí ročníky. I přes veškerou mediální podporu, propagaci formou reklam v metru, ulicích Prahy atd. převládal strach návštěv a účasti na hromadných akcích, nárůst jsme zaznamenali u online příspěvků.

 Czech Design Week 2020 proběhl od středy 9. do neděle 13. září. | Foto: Anna Pleslová Czech Design Week 2020 proběhl od středy 9. do neděle 13. září. | Foto: Anna Pleslová

Nízkou návštěvnost jsme se snažili vynahradit dalšími formami podpory, ať už například prezentací na sociálních sítích či profesionálním nafocením jednotlivých instalací. Zvláště s mladými a lokálními designéry pak spolupracujeme celoročně, nejen v rámci pětidenní přehlídky, na dalších projektech a snažíme se je propojovat se zavedenými značkami a designéry,“ doplňují organizátoři CZDW.

Absencí Czech Design Week má na kontě však několik. Nebyl-li designér u své, ve velké většině velmi zdařile pojaté kóji přítomen, mnohdy nalezl návštěvník pouze vizitku autora, v lepším případě katalog. A pokud je cílem festivalu vytvořit platformu, která umožní propojit nejen odbornou, ale i laickou veřejnost s vybranými českými a zahraničními designéry, spolu s jejich nejvybranější tvorbou, designéři by měli být přítomni. Organizátoři se však odvolávají na situaci ohledně pandemie koronaviru.

Czech Design Week 2020 | Zdroj: Youtube CZDW

Nechtěli jsme vystavovatele nutit být přítomni u svých instalací po celý čas přehlídky a vystavovat je tak nebezpečí. Přítomnost jednotlivých designérů byla na jejich vlastním uvážení. Czech Design Week představuje hlavně platformu pro propojení designérů s veřejností, je z velké části na nich, jak ji využijí.“

Vázy Hedy Antošové | Foto: Anna PleslováVázy Hedy Antošové | Foto: Anna Pleslová

Selekce vystavovatelů, až na nějaké výjimky, byla v Kongresovém centru mnohem lépe pojata než na předešlém týdnu designu. Pokud přehlédneme uměle našroubovanou prezentaci partnerů, jmenovitě například SONY nebo Asus. Ačkoliv SONY sublimoval do výstavy poměrně nerušeně. Na design weeku vytvořili kampaň, která nechala nahlédnout pod ruce mladého sklářského výtvarníka Františka Jungvirta. Ten ceny, které oceňují mladé české umělce v rámci festivalu, navrhuje už od roku 2018.

František Jungvirt navrhl pro tento rok limitovanou edici cen. | Foto: Anna PleslováFrantišek Jungvirt navrhl pro tento rok limitovanou edici cen. | Foto: Anna Pleslová

Dále stojí za zmínku ze zástupu nábytkového designu prezentace firmy TriantTON, originální dřevěné hračky Tititi, návrh školního slabikáře studenta UMPRUM Sergei Gavroche nebo kolekce váz Hedy Antošové. Festival v Kongresovém centru také přenesl designovou tvorbu ze studií a ateliérů do ulic prostřednictvím venkovních výstav, tří skleněných buněk. 

Výběr vystavovatelů na CZDW probíhá i na základě předložených vizualizací. „Podstatná část vystavovatelů se k nám hlásí opakovaně a máme již zkušenosti s jejich úrovní prezentace, u nových značek a projektů tuto zkušenost teprve získáváme. Důležité jsou pro nás i prezentace klauzurních prací vysokých škol se zaměřením na design,doplňují organizátoři.

Katalog firmy TON 2020-22 s dřevěnými hračkami Tititi | Zdroj: ton.czKatalog firmy TON 2020-22 s dřevěnými hračkami Tititi | Zdroj: ton.cz

Chvalně obstál i vizuál letošního ročníku, který vsadil na mladého a oceňovaného grafika Matěje Vojtuše. „Jeho nápaditá tvorba posouvá dále vizuál festivalu, který se už několik let snaží využívat abstraktní a geometrické tvary oproti fotografické tvorbě,říkají organizátoří CZDW. 

Autorem vizuálu Czech Design Week 2020 je mladý a oceňovaný grafik Matěj Vojtuš. | Foto: Anna PleslováAutorem vizuálu Czech Design Week 2020 je mladý a oceňovaný grafik Matěj Vojtuš. | Foto: Anna Pleslová

Hodnocení ze strany vystavovatelů

Našli se i designéři, kteří se rozhodli vystavovat na obou eventech. Mezi nimi byla i značka PaperTime, výrobci papírových skládaček.

Jaroslav Peterka (vlevo) a Egor Nefedov, zakladatelé značky PaperTime | Zdroj: papertime.czJaroslav Peterka (vlevo) a Egor Nefedov, zakladatelé značky PaperTime | Zdroj: papertime.cz

PDW + CZDW: Zeptali jsme se Jaroslava Kevina Peterky, spoluzakladatele PaperTime, jak obě akce hodnotí. 

JAROSLAV: Prague Design Week byl z organizační stránky zvládnutý lépe. Podmínky byly jasně dané a potřebné informace včas poskytnuty. I přes to, že jsme čekali více lidí, víkend svou návštěvností celou akci zachránil. Pořadatel se PDW snažil dostat mezi lidi a po Praze bylo možné vidět různé formy propagace. Naopak Czech Design Week (CZDW) neměl téměř žádné návštěvníky, popravdě jsme ani neviděli žádné reklamy na danou akci. Pohled na vystavovatele byl velice smutný. Od druhého dne na CZDW už více než 50 % z nich ani nebyla. I když prostor Kongresového centra byl lepší, včetně připravené paneláže pro vystavovatele, chyběla zase druhá stránka, a to organizace. Prague Design Week hodnotíme jako průměrnou akci. Naopak Czech Design Week bychom označili jako velice podprůměrný až směšný.

Ptali jsme se i vystavovatelů, kteří prezentovali své práce pouze na jedné z akcí. 

PDW: Antonín Faktor navrhuje a vyrábí kožené doplňky značky Faktor Leather. Svým komentářem reflektuje účast na Prague Design Week. 

Antonín Faktor | Zdroj: archiv autoraAntonín Faktor | Zdroj: archiv autora

ANTONÍN: Letos organizátoři zvládli takřka nemožné mezi dvěma krizovými stavy, což ukazuje na kvalitní základy události. Oceňuji osobní přístup, rychlou odezvu a vstřícnost. Zároveň se domnívám, že tím, že je kladen důraz na to, že se jedná o výstavu, dochází přinejmenším k potlačení obchodnického zájmu a setkání designéra s návštěvníkem se tím stává autentičtějším. Asi jediné, co mě trochu mrzí, je, že se mi nepovedlo využít nabízených služeb architektky, protože nejprve nebyla dostupná a později již nebyla vhodná příležitost.

PDW: JA–RA, designéři šperků, prezentovali na Prague Design Week svou novou kolekci s názvem KYMA.

Jana a Radim Slovákovi | Zdroj: Jana a Radim SlovákoviJana a Radim Slovákovi | Zdroj: Jana a Radim Slovákovi

JANA: PDW bylo dobře zorganizované, v rámci možností a vzhledem k složité době proběhla dobrá propagace, lokace akce je výborná. Co naopak hodnotíme negativně, je snaha zaplnit akci vystavujícími za každou cenu, tím pádem se z akce, která se prezentuje jako výběrová, stává pelmel s výrazně kvalitativně odlišnými prezentacemi, degradující kvalitní vystavovatele.

CZDW: Anna Jožová, studentka Ateliéru skla na pražské UMPRUM 

Anna Jožová při tvorbě | Foto: Michael TomešAnna Jožová při tvorbě | Foto: Michael Tomeš

ANNA: Czech Design Week hodnotím převážně kladně. Jakožto vystavující jsem se setkala s velkou péčí ze strany pořadatelů a lokalita Kongresového centra je i do budoucna určitě perspektivní. Czech Design Week postupně vzkvétá. Dává možnost mladým designérům k sebepropagaci a vytahuje je tak do povědomí veřejnosti. Uznávám, že i v tomto „rybníčku“ je stále prostor pro zlepšení, ale budoucí vyhlídky vidím optimisticky. 

Další články