Vytratily se v Česku zvyklosti práce s textilem? Kdo jsou textilní výtvarníci a kdo v současné době navazuje na znělá jména, jakými byli Inez Tuschnerová, Antonín Kybal, Slavěna Jandová, Jaroslava Vondráčková či Zorka Ságlová?
Česká republika, respektive české země historicky vždy patřily se svým textilním průmyslem k evropským velmocem. Největší boom přineslo 19. a 20. století, kdy nastal prudký vývoj textilní výroby. Nicméně postupem času a především pak po roce 1989 s ukončením plánovaného hospodářství a také otevřením hranic širokému portfoliu výrobků ze zahraničí, došlo k poměrně rychlé likvidaci českého textilního „impéria“.
My vám přinášíme přehled současných textilních výtvarnic a designérek, které stále drží a navazují na české tradice, aby vnesly prostřednictvím textilního výtvarnictví nové myšlenky i technologie tomuto průmyslu.
Tvorba Petry Valentové součástí výstavy Neviditelné vzory, zdroj: www.g18.cz
Linda Kaplanová
Textilní výtvarnice a spoluzakladatelka textilního studia GEOMETR, která za svou textilní tvorbu sklidila již několik celosvětových ocenění. Linda Kaplanová vystudovala Ateliér textilní tvorby na pražské UMPRUM, vzdělání si pak nadále rozšiřovala studiem tradičních textilních technik v Indonésii. V současné chvíli působí ve studiu GEOMETR, které se zaměřuje na tradiční techniky tkaní a ruční barvení textilu používaného především v oblasti interiérového a módního designu.
Za interiérový textil získaly společně s kolegyní Klárou Spiškovou v roce 2017 a 2018 cenu Elle Deco International Design Awards a Akademií designu byly nominovány v kategorii Objev roku 2017.
Linda Kaplanová se jezdí inspirovat do kolébky tradičního textilního výtvarnictví - Indonésie. Z Jávy již přivezla několik krásných autorských látek, ze kterých vznikají limitované kolekce oděvů ve spolupráci s českými návrháři.
Spolupráce Lindy Kaplanové s návrhářkou Terezou Ujevičovou, zdroj: Linda Kaplanová, foto: Ana Jaks
Petra Gupta ValentováAbsolventka Akademie výtvarných umění v Praze a Hunter College v New Yorku. Posledních pět let se intenzivně zabývá dřevotiskem – zprvu ve svých uměleckých instalacích, nyní i v rámci doktorského studia na pražské UMPRUM v Ateliéru textilní tvorby. Petra Gupta Valentová žije a pracuje v New Yorku, Praze a Džajpuru.
Věnuje se technice tradičního ručního indického dřevotisku, který patří mezi jednu z nejstarších tiskařských textilních technik na světě a českého modrotisku, v loňském roce zařazeného do seznamu nehmotného světového dědictví UNESCO.
U Petry je skvělé a v našem prostředí unikátní, že ve svých projektech aplikuje tzv. co-design s důrazem na etickou tvorbu. Část jejích látek vzniká tedy společně s indickými tiskařkami z Bagru, pro které organizuje workshopy, v rámci kterých vznikají originální dezény.
Tvorba Petry Gupta Valentové, zdroj: materialtimes.com
Kateřina Soukupová
Kateřina Soukupová diplomovala v Ateliéru textilní tvorby na UMPRUM v Praze. Věnuje se autorskému textilu a tvorbě originálních malosériových textilií. Ve své tvorbě se zaměřuje na tradiční textilní řemesla a materiály, především vlnu, bavlnu a len.
V její dílně, nazvané Textil art, vytváří ručně tkané koberce – kilimy, vlněné deky, ubrusy, prostírání, povlečení. Kateřina se zabývá také tvorbou textilních dekorací především pro film a reklamní průmysl. Jejich prací jste si mohli všimnout v řadě tuzemských i zahraničních filmů a reklamních spotů, jako např. Mission Impossible, Terapie, Vyprávěj, nebo spotech pro Škoda, IBM, Kofolu nebo IKEA.
I Kateřina se se svojí tvorbou řadí do slow fashion konceptu, kdy používá především kvalitní přírodní materiály. Možná i právě proto si pro její ručně tkané deky do Prahy jezdí i lidé ze zahraničí.
Koberce Katřeřiny Soukupové, zdroj: katerinasoukupova.cz
Eva Chmelová
Absolventka ateliéru Textilní tvorby na Univerzitě v Hradci Králové i ateliéru Klasické malby na AKU v Banské Bystrici se věnuje volné i užité textilní tvorbě. Autorská metráž Evy Chmelové v současné době zaštítěna jejím studiem DEZÉN navrhuje a prezentuje dezény látek v ucelených tematických řadách.
„ DEZÉN se stal mým řešením, nalezením hledaného a snad i osobním manifestem toho, že český vzor může být současný, oslovující, přesahující hranice čekaného. DEZÉN je mým bytostným tvůrčím polem, spojnicí mezi malbou, grafikou, textilní tvorbou,“ říká Eva Chmelová.
Eva Chmelová využívá ke své textilní tvorbě také digitální tisk, jehož specifikem je výrazně nižší spotřeba vody. Součástí její tvorby jsou i unikátní dezény na míru zákazníka, které mohou být součástí originálního šatníku nebo doprovodným prvkem propracované firemní identity.
Kolekce Šatovek Evy Chmelové, zdroj: evachmelova.cz
Eva Jandíková
Založila studio Terej, které se věnuje malometrážnímu textilu. Její tvorba je zastoupena ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Severočeského muzea v Liberci, či Central Museum of Textiles v polské Lodži.
Pro realizaci svých vzorů úzce spolupracuje s českými tkalcovnami. Pro její tvorbu jsou charakteristické vzory barevně výrazné, kombinovatelné, monumentální i drobné.
Její portfolio, jako jedné z mála, nabízí výrobky do interiérů i z českého kanafasu, který je přizpůsobený dnešním požadavkům: snadněji se žehlí a pere. Kanafas je vyhledáván pro svou charakteristiku pevného bavlněného materiálu, který drží tvar a je stálobarevný.
Ložní prádlo Terej, zdroj: terej.cz