Kde má Evropa svůj bod G? Metropole při své propagaci sází na boření tabu ale i nudná klišé

Článek, který pokrývá 3 nejlepší a nejhorší formy propagace evropských metropolí.

Dělat dobré jméno jednomu člověku je věc ošemetná. Dělat dobré jméno městu, v němž je takových lidí přehršel, je o to ošemetnější, o kolik známější toto město je. Evropské metropole a jejich turistická centra sázejí na různé propagační strategie, které se bohužel zřídkakdy setkají s odezvou veřejnosti. Jak je to možné? Některá města si vystačí se svým přirozeným sexappealem – co si budeme namlouvat, Praha ani Paříž velkou propagaci nevyžadují, jelikož je každý stejně zná jako turistické „Mekky.“ Najdou se ale i výjimky. Ty menší, které o přízeň turistů musí soutěžit s ostatními, mají přeci jen větší motivaci pohnout svou reputací k lepšímu. Začněme ale se třemi odstrašujícími příklady.

Gdaňská škola nesmyslu

Pokud se v Polsku říká „český film“ něčemu, co Čechům připadá jako „španělská vesnice, pak krátký film zhotovený pro město Gdaňsk toto rčení obrací v náš prospěch. Za naprostý paskvil je totiž možné považovat reklamu Weekends in Gdańsk bývalého hanzovního města Gdaňsk v Polsku. „Osvědčený“ scénář dostal svůj upgrade – lidé prochází městem, rozsvěcí budovy dotekem prstu, fotí si lachtany vyplavené z moře a nechávají se strhnout baletními pohyby místních, kteří tancují asi hlavně proto, že neumí chodit. Nejúdernější je halucinogenní část tohoto spotu, a sice to, když protagonisté začnou spatřovat mýtické postavy polské minulosti a pohádek, mezi něž patří i, světe div se, pirát. V tu chvíli se střelka kompasu udávající kurs mezi střízlivostí a šílenstvím roztočí nadobro.

Budapešť, koření bez chuti

Budapešť také vsadila na reklamní spoty a novou webovku. Kampaň The Spice of Europe, která vykresluje Budapešť jako tavící kotlík mnoha ingrediencí, ovšem působí strojeně, ba co víc, Budapešť se zdá být více bez chuti, zápachu a hlavně nápadu, než skutečně je. Na rozdíl od tristní kvality videí gdaňské kampaně se sice musí Budapešti přiznat, že spot je to natočený s bravurou, obsah ale zase drhne. Pár, který běží Budapeští a „ochutnává“ všechny podoby tohoto města, tu a tam najede na stejný „tanec smrti“ jako v Gdaňsku, a nakonec se usadí u stolu, aby si okořenil večerní krmi ničím jiným než metaforou na Budapešť, je prostě trochu málo. Ještě menší je ale očividně snaha Prahy.

Praha: město levné romance

Mluvit v souvislosti s propagací o Praze tak trochu připomíná to, když má člověk namířeno do Prahy, ale vystoupí na Hlavním nádraží a projde se proslulým Sherwoodem nebo přijede autobusem na Florenc. Očekávání jsou velká, ale šok, který z toho člověk může mít, je ubíjející. Prague City Tourism uvádí, že mezi její probíhající kampaně patří i Praha: City of Romance, neboli „Praha: město romance.“ Co si pod tímto heslem vybavit, neví možná ani sami autoři, jelikož stránka, kterou má k dispozici, neobsahuje nic jiného než sadu kýčovitých fotek a krátkou zprávu o tom, že Praha je město jako dělané pro romantické procházky. Velmi nápadité! Naštěstí se teď můžeme přesunout k těm povedenějším projektům.

 

Zdroj: Prague City TourismZdroj: Prague City Tourism

Vilnius – evropský bod G

Jako nebe a dudy by se dal nazvat rozdíl mezi gdaňskou cestou a tou, kterou se může pyšnit litevské hlavní město Vilnius. Námět, provedení i uplatnitelnost celé kampaně je fenomenální – obsahuje logo, slogan i vlastní webovou stránku. Sice se setkal i s negativními názory především z konzervativnějších kruhů, nelze mu ale upřít notnou dávku invence. Slogan, jenž v překladu zhruba znamená „Vilnius je jako G bod – zprvu ho nemůžeš najít, ale jak ho najdeš, je to fantastický“ hraje na kontroverzní notu. Podle ní se řídí i celá webová stránka, která vybízí buď ke stanovení „osobní mapy požitků“, podle níž se pak může dotyčný ve Vilniusu orientovat nebo k přeskočení „předehry“ přímo k turistickým informacím. Je patrné, že být někdy za hranou se vyplácí.

Zdroj: Vilnius TourismZdroj: Vilnius Tourism

Sebeironický průvodce Rigou

Další z plejády pobaltských států, které ze své periferní pozice učinily středobod zájmu nejen našeho, ale i mezinárodního, je Lotyšsko a jeho hlavní město Riga. Jeho tým Liveriga dal dohromady penzum videí s hlavičkovým názvem Insider’s Guide to Riga, tedy „Místní průvodce Rigou". Nejedná se ovšem o suchá clickbaitová videa, která mají ohromit svou senzacechtivostí, ale o precizně zvládnuté spoty, které karikují postavy místní scény – jednou je to blogger jedoucí na koni, podruhé zase syn mafiána ve smokingu nebo ustrašený kněz. Vtipně si tak pohrávají s místními stereotypy a se sebeironickým nádechem poukazují na specifika města. Úspěchu nahrává i decentně zhotovený web.

Londýn je otevřený všemu

Jsou tomu dva roky, co starosta Londýna Sadiq Khan představil hashtag #LondonIsOpen, pravděpodobně jako marketingovou odpověď na izolacionistické tendence spojené s Brexitem. Od té doby se na youtubovém profilu London & Partners objevilo nespočet videí, které líčí Londýn jako metropoli tolerance a multikulturalismu. Jaký si z toho můžeme udělat obrázek? Snaha je to jistě vznešená a její provedení jakbysmet. „Otevřený“ hashtag motivuje různé sféry kulturního či obchodního života k tomu, aby se samy zapojovaly do této participativní kampaně; otevřenost tímto nabývá nového mnohovrstevnatého rozměru.

Jak vidno, existuje nepřeberné množství způsobů, jak dělat dobré jméno městu. Pravdou je, že není nikdy jisté, zda-li se kýžený výsledek dostaví či ne, což je odvislé obzvláště od nápadu a provedení reklamy. Někdy je tato snaha jalová, někdy zase pozoruhodná nebo humorná, nicméně vždy je její úspěch závislý na faktorech, které rozhodují téměř vždy a všude – vize, zručnost a invence.

Související

Mělník mění logo. Vlnky trefně připomínají, že město leží na soutoku dvou řek
Grafický design

Mělník mění logo. Vlnky trefně připomínají, že město leží na soutoku dvou řek

Veronika Pařízková - 2. 1. 2018 - 2 min.

Jak vysoutěžit funkční logo? 5 kroků soutěže na nový vizuální styl Liberce
Grafický design

Jak vysoutěžit funkční logo? 5 kroků soutěže na nový vizuální styl Liberce

Michaela Holubec Birtusová - 24. 1. 2018 - 6 min.

Nové logo Liberce: Po 2 propadácích se město obrátilo na CZECHDESIGN
Grafický design

Nové logo Liberce: Po 2 propadácích se město obrátilo na CZECHDESIGN

Michaela Holubec Birtusová - 7. 3. 2017 - 4 min.

Zlín měl jako jediné město ČR ucelený vizuál, říká Petr Babák
Grafický design

Zlín měl jako jediné město ČR ucelený vizuál, říká Petr Babák

Lukáš Pilka - 15. 8. 2017 - 9 min.

Když města věří designu aneb 5 radnic, které pro své město získaly funkční vizualní styl
Grafický design

Když města věří designu aneb 5 radnic, které pro své město získaly funkční vizualní styl

Tereza Nakládalová - 13. 12. 2017 - 5 min.

Finalisté soutěže na vizuální styl města Liberec
Grafický design

Finalisté soutěže na vizuální styl města Liberec

Michaela Holubec Birtusová - 10. 3. 2017 - 4 min.

Soutěže o nový vizuální styl města: úspěch i propadák
Produktový design

Soutěže o nový vizuální styl města: úspěch i propadák

Michaela Holubec Birtusová - 11. 11. 2016 - 8 min.

Design pro město
 

Design pro město

CZECHDESIGN.CZ - 3. 7. 2004 - 3 min.

Design vizuální komunikace
 

Design vizuální komunikace

CZECHDESIGN.CZ - 23. 3. 2004 - 15 min.

Soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu pro město BRNO
 

Soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu pro město BRNO

Designcentrum ČR - 24. 4. 2003 - 3 min.

Město Olomouc chce mít jednotný vizuální styl
 

Město Olomouc chce mít jednotný vizuální styl

Tisková zpráva - 12. 9. 2007 - 2 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024