Interiérová svítidla jsou neodmyslitelnou součástí zařízení. Jde jimi strhnout pozornost, navodit atmosféru nebo interiéru dodat šmrnc. Osvětlení dokáže být ale i sofistikovaně nenápadné a poslouží „jen“ jako funkční nezbytnost. Pohrát si můžete i s výběrem barvy světla nebo jeho intenzity. O to, co je důležité při výběru sledovat, se s námi podělily tři významné bytové architektky, které pravidelně spoléhají na společnost LIGHT WORKS, špičkové odborníky na osvětlování a designové osvětlení. Jejich přidanou hodnotou je perfektní servis nebo rychlá komunikace, shodují se autoři.
Nechte se inspirovat řadou realizací z dílny čtyř architektonických studií, kde jejich autoři zkombinovali svítidla značek designových stálic jako Marset, Bomma nebo Flos, které jsou k dostání u české společnosti svítidel LIGHT WORKS. Jejich showroom, pod kterým je podepsaný designér Petr Hák, najdete na adrese Vlastislavova 11.
Showroomu dominuje prostorová velkorysost, vysoké stropy. | Zdroj: Light Works
Hana Davidová
Architektka Hana Davidová stojí v čele pražského architektonického studia s názvem Flat White, jehož zaměřením jsou především interiéry.
Jak jste firmu LIGHT WORKS objevili a proč s nimi spolupracujete opakovaně?
HANA: Firma LIGHT WORKS má v portfoliu naše oblíbené značky a spolupráce s nimi je tedy logická natolik, že si dnes už ani nepamatuji, jak jsme se seznámili.
Kde vidíte jejich přidanou hodnotu?
HANA: Přidaná hodnota LIGHT WORKS spočívá v jejich servisu. O produktech, které zahrnuje jejich portfolio, vědí vše a jsou schopni nám poradit při výběru do konkrétního projektu. Víme, že jsme v dobrých rukách a že si za svými produkty stojí. S novinkami nás vždy seznámí a jejich nadšení sdílíme pak i my a naši klienti.
Závěsná svítidla Marset Ginger | Zdroj: Flat White
V čem a jak se pozná v interiéru kvalita svítidel při každodenním životě?
HANA: Kvalita svítidel v interiéru se pozná podle mě tak, že se cítíte dobře, světlo vnímáte přirozeně, a navíc ještě ze svítidla máte radost. To hlavně, pokud se jedná o designový kousek, který možná vydrží v oblibě i pro další generaci. Navrhování osvětlení je samostatná disciplína, a to si uvědomujeme. LIGHT WORKS jsou pro nás v tomto partnerem, který nám svou podporou skvěle pomáhá.
Marset Ambrosia má techničtější vzhled a minimalistické pojetí. | Zdroj: Flat White
Co je důležité sledovat při výběru svítidel?
HANA: My v interiéru řešíme 2 skupiny osvětlení. Za prvé technické osvětlení. To jsou většinou svítidla funkční, která nevnímáte jako objekty, ale pouze jako světlo, které nám poskytují. To musí být navrženo opravdu svědomitě. Ideální je mít několik scén, kterými si můžete prostor nasvětlit podle potřeby a dané nálady, dále možnost stmívání či použití doplňkového osvětlení pro orientaci. Dále pak dekorativní osvětlení. Světlo, na které padne zrak v interiéru a navodí okamžitě požadovanou atmosféru. U obou typů osvětlení se můžeme plně spolehnout právě na odborníky z LIGHT WORKS. Právě dekorativní osvětlení má mnoho podob. Může to být krásné zavěšené svítidlo nad jídelním stolem či lampička u nočního stolku, ale i nástěnná svítidla, dobře umístěna v prostoru. Klientům se snažíme do interiéru vždy doporučit nějaký „šperk“ v podobě krásného svítidla a výběru tedy přikládáme velkou váhu, aby dlouho dělal radost.
Je dobré si uvědomit funkci svítidla, dojem či pocit, kterého v interiéru chceme dosáhnout, a také adekvátně k tomu přihlédnout na technické parametry svítidla.
Světlo Djembé od Marset použili autoři v centru obývacího pokoje. | Zdroj: Flat White
Jaká konkrétní svítidla firmy LIGHT WORKS jste v interiéru použili a proč?
HANA: V interiérech jsme použili celou řadu svítidel, například závěsná svítidla Marset Ginger, která jsme zkombinovali v ložnici. Tvoří krásný doplněk jednoduché ložnici, dávají tlumené osvětlení a jsou doplněny čtecími lampičkami. Každé svítidlo tedy má svou funkci.
V projektu, který se právě realizuje, jsme zase zvolili nad kuchyňským ostrůvkem svítidlo Marset Ambrosia. Techničtější vzhled minimalistického svítidla, ale s překrásným detailem, který ho řadí podle mě do kategorie dekorativních svítidel.
A v právě dokončeném projektu jsme použili svítidlo Djembé od Marset, které jsme situovaly na strop v centru obývacího pokoje.
Anna Longauerová
Anna Longauerová působí v ateliéru Arkhe jako architektka.
Anna Longauerová působí v ateliéru Arkhe jako architektka. | Zdroj: archiv autora
Jak jste firmu LIGHT WORKS objevili a proč s nimi spolupracujete opakovaně?
ANNA: S firmou spolupracujeme již 8 let na různorodých projektech našeho druhého studia Perspektiv. Díky skvělému servisu a kvalitní nabídce se však na LIGHT WORKS pravidelně obracíme i u našich rezidenčních projektů v ateliéru Arkhe.
Kde vidíte jejich přidanou hodnotu?
ANNA: LIGHT WORKS jsou profesionálové ve svém oboru, v rámci našich realizací s nimi často řešíme vhodný výběr svítidel jak po technické stránce, tak i po té estetické. Velkou výhodou je také jejich montážní servis.
V čem a jak se pozná v interiéru kvalita svítidel při každodenním životě?
ANNA: Dostatečný výkon, spektrální stálost, vysoký index barev, minimum mihání a v neposlední řadě dlouhá doba životnosti jsou klíčovými vlastnostmi kvalitního svítidla. Z pohledu architekta je však mimořádně důležitá kvalita komplexního návrhu osvětlení – kvalitní svítidla požadují kvalitní rozmístění, aby co nejlépe sloužila uživateli.
Co je důležité sledovat při výběru svítidel?
ANNA: Prvním krokem při výběru osvětlení je pochopení odlišných světelných efektů a výběr toho nejvhodnějšího pro danou potřebu a funkci – od ambientního, akcentního až po pracovní osvětlení.
Jaká konkrétní svítidla firmy LIGHT WORKS jste v interiéru použili a proč?
V interiéru jídelny vršovického mezonetu jsme zvolili svítidlo Bohemia od katalánské značky Marset. V interiéru plném tlumených barev jsme chtěli umístit výrazný barevný akcent s lehkým retro vibem, který by korespondoval s křesly od Jindřicha Halabaly.
Do rodinného apartmánu pro pětičlennou rodinu v Bratislavě jsme nad jídelní stůl vybrali organické svítidlo Soap od české sklárny Bomma. Interiér kombinuje historizující prvky s moderním designem a Soap jako moderní vstup za nás skvěle funguje.
Nový domov pro mladou rodinu ve Zlíně se volně inspiruje místem, které má bohatou industriální historii. Koncept proto rozvíjíme kolem myšlenky funkčního a výrazově upřímného interiéru. V obývacím pokoji pracujeme s designovou stolní lampou Taccia s industriálním nádechem od značky Flos, která patří mezi ikony již od 60. let.
Klára Valová
Klára Valová, architektka a majitelka studia SMLXL.
Klára Valová, architektka a majitelka studia SMLXL. | Zdroj: Archiv autorky
Jak jste firmu LIGHT WORKS objevili a proč s nimi spolupracujete opakovaně?
KLÁRA: LIGHT WORKS jsem objevila na doporučení a současně jsem se v té době seznámila i s majitelkou studia Sárou Maletičovou, a protože jsme si sedly jak po profesní, tak osobní stránce, plynule z toho vyplynula i dlouhodobá spolupráce na projektech.
Kde vidíte jejich přidanou hodnotu?
KLÁRA: V profesionálním, a hlavně komplexním přístupu, kdy nejvíce využíváme technické pomoci. Skvěle ale funguje i rychlá komunikace a v neposlední řadě moc hezký showroom, kde je možné kromě svítidel vyzkoušet i speciální místnost s různými typy světel a vyzkoušet si tak rozličné světelné atmosféry na vlastní oči.
Nad jídelním stolem použili autoři osvětlení Milana od Marset. | Zdroj: SMLXL
V čem a jak se pozná v interiéru kvalita svítidel při každodenním životě?
KLÁRA: I když mně osobně jako architektce na tom, jak světlo vypadá, záleží hodně, tak to, že se vám nějaké svítidlo nelíbí jako takové, není zas tak důležité, protože to je pouze otázka vkusu. Důležité je, jak se cítíte při jeho užívání, nesmí vám být nepříjemné anebo vás nějak výrazně rušit při jeho používání.
Co je důležité sledovat při výběru svítidel?
KLÁRA: Když pominu základní věci jako barva, typ, materiál apod., tak je to určitě zdroj světla, jeho výkon a barva.
Jaká konkrétní svítidla firmy LIGHT WORKS jste v interiéru použili a proč?
KLÁRA: Mezi naše asi nejoblíbenější patří výrobce Marset, od kterého jsme použili např. svítidlo Aura, Ambrosia anebo Milana.
Petr Hák
Petr Hák je produktový designér a architekt.
Architekt a designér Petr Hák. | Foto: archiv autora
Jak jste firmu LIGHT WORKS objevili a proč s nimi spolupracujete opakovaně?
PETR: Dlouho spolupracuji s českým zastoupením DeltaLight (s Eugenem a Sárou), rozšíření portfolia o skvělé evropské značky jako Marset a FritzHansen je bonusem. Navíc jsem byl vyzván, abych jim pomohl s jejich pražským showroomem jako architekt, to byla skvělá spolupráce.
Kde vidíte jejich přidanou hodnotu?
PETR: Možnost kombinovat technicky dokonalá svítidla s minimalistickým designem Delty s dekorativnějšími a výraznějšími kusy.
Interiér hotelu Chariclea v Poděbradech se světly Delta Lights. | Zdroj: Petr Hák
V čem a jak se pozná v interiéru kvalita svítidel při každodenním životě?
PETR: V první řadě atmosféra a spolehlivost. Atmosférou myslím hlavně světelnou pohodu a funkci (v kanceláři je potřeba jiné světlo než nad jídelním stolem) a spolehlivostí trvanlivost materiálů, designu i zdroje, dalo by se to také přeložit jako kvalita.
Co je důležité sledovat při výběru svítidel?
PETR: Vědět hlavně, jaké je prostředí, do kterého světlo umístíme, jaké jsou technické požadavky a kolik bude kolem světla místa.
Jaká konkrétní svítidla firmy LIGHT WORKS jste v interiéru použili a proč?
PETR: Nejčastěji používám produkty DeltaLight, které jsou převážně jednoduché, technicky dokonalé a minimalistické, ale například v hotelu Chariclea v Poděbradech jsme vedle postelí použili výrazná svítidla Punk. Jinak v soukromých interiérech rád využívám i světel Marset Ginger. Teď pracujeme na interiéru, kde je v návrhu použité světlo Marset Ambrosia.
Interiér hotelu Chariclea v Poděbradech se světly Delta Lights. | Zdroj: Petr Hák